Bild
Nästa artikel

Tesla säger upp personal

Nyheter

9 procent av arbetskraften får gå när elbilstillverkaren drar åt svångremmen.

Tesla kämpar med lönsamhet och försöker få fart på tillverkningen av Model 3. Nyhetsbyrån Bloomberg rapporterar nu att 9 procent av företagets arbetskraft, vilket är 3.000 anställda, måste lämna sina jobb. Det är den största nedskärningen av arbetskraft i företagets 15-åriga historia.

Den minskade arbetsstyrkan påverkar inte bilbyggandet och Teslas produktionsmål för Model 3 står kvar, säger Elon Musk i ett inlägg på Twitter. Där skriver han också att omorganisationen är tuff, men nödvändig. Tesla har som målsättning att kunna komma upp i en tillverkningstakt på 5.000 Model 3 i veckan i slutet av juni.      

Diskutera: Tror du att Tesla kommer att få ordning på verksamheten?

Kommentarer

#1
2018-06-13 09:12

Det blir spännande att se om strömmen av folk påverkar flödet av bilar från Tesla.

#2
2018-06-13 09:41

Strömmen räcker nog inte.
Verkligheten har hunnit ikapp Tesla, det här är nog bara början.

#3
2018-06-13 10:24

Varför får de inte bilarna tillverkade i tid? Detta med tillverkning har legat över Tesla så länge jag kan minnas... ända från starten. Får man inte ut bilar så lär heller inte företaget gå bra, mycket hänger på effektiv tillverkning.

#4
2018-06-13 11:03

Tålamodet från investerarna börjar ta slut, Musk har kniven på sin strupe och måste visa handlingskraft, att han gör något för att minska det enorma utflödet av pengar ur företaget. Jag tror att det börjar bli dags att beställa gravöl och planera för begravningsfesten. Nu är vi inne i fasen livsuppehållande behandling på en döende patient. Det är bara en tidsfråga.

#5
2018-06-13 11:12

Det många missat är att Tesla HAR fått ordning på tillverkningen av Model 3. Den är nu inte bara den mest sålda elbilen i USA utan även den mest sålda bilmodellen i segmentet mindre premiumsedaner. Dvs det säljs fler Tesla Model 3 i USA än det säljs av BMW 3-serien, Audi A4, Mercedes C-klass eller Lexus IS.
Oberoende analytiker uppskattar att man nu ligger på en tillverkningstakt av omkring 3000 bilar i veckan, och när man nu driftsätter sin tredje produktionslina som vad jag förstår kommer att ha större kapacitet än de nuvarande två har tillsammans är målet om 5000 i veckan rimligen inte långt borta.
När det gäller försäljningen är många också övertygade om att den i USA kommer att visa en lätt "stagnation" under juni för att Tesla ska pricka in att sälja sitt 200.000'e fordon i USA alldeles i början av juli vilket ger längst möjliga tid att sälja fordon med den federala skatterabatten på $7500 som börjar trappas ned det kvartal som följer på det när det 200.000'e fordonet säljs.

#6
2018-06-13 12:18

Härligt med ett bilföretag som säljer så mycket bilar att de tvingas att sparka personal.

Det vittnar ju verkligen om framgång;-).

Och säljsiffrorna i USA stämmer faktiskt inte. BMW säljer fler 3-serie än vad Tesla säljer modell 3. Däremot har Tesla lyckats sälja mer än Audi med sin A4.

MVH AL

#7
2018-06-13 14:15

Faktum är att du har fel AL. Detta är den officiella statistiken inrapporterad från respektive tillverkare, och som synes i listan såldes i maj 6250 Tesla Model 3, 5419 Mercedes C-klass, 3472 Audi A4 och 3428 BMW 3-serie.

http://carsalesbase.com/us-sales-may-2018-models/

#8
2018-06-13 15:04

Home depot personal är det som sparkas när Tesla kommer sköta försäljningen av solceller via internet och i sina bilbutiker, alltså inga bilarbetare och alla som fått gå har fått erbjudande om jobb i biltillverkningen. Tesla köpte ett stort företag som säljer solceller och som sedan efter övertagandet inte går så bra sedan man höjde priserna på att installera solceller hos kunder.
I Maj såldes 6250 st Tesla modell 3 enligt carsalesbase.com Och BMW sålde 3428 st modell 3 enligt samma källa. http://carsalesbase.com/us-car-sales-analysis-may-2018-brands/#more-50067
http://carsalesbase.com/us-car-sales-data/tesla/tesla-model-3/
Lite sen med informationen ser jag!
På den här sidan läser man ökande och sjunkande försäljning för olika bilmodeller i USA.
http://www.wsj.com/mdc/public/page/2_3022-autosales.html

#9
2018-06-13 15:20

Detta är inte slutet, inte ens slutet av början. Det är början av slutet för ett märke som vill vara premium men har skitkvalitét på hela inredningen!

#10
2018-06-13 15:52

StefL: Ja väljer man att studera bara maj månad så har Tesla ett övertag. Om man däremot väljer hela året - jan-maj, så har Tesla levererat 18305 stycken fordon, att jämföra med BMW 3/4-serie: 32948 (varav 3-serien enskilt står för 20629) och Mercedes c-klass på 23917. Så lite beroende på hur man väljer att räkna kommer man fram till olika resultat.

En annan observation är att både BMW och MB egentligen säljer mer av sina respektive 3 och c-klass men då i andra versioner (företrädesvis SUV). Räknar man även in dem får vi betydligt högre siffror. Men det blir ju en smula orättvist eftersom Tesla ännu inte har något sådan SUV att erbjuda.

Men det är onekligen intressant att Tesla faktiskt lyckas utmana - även om det bara är för en ynka månad. Vi får vänta och se om det blir varaktigt. http://carsalesbase.com/us-car-sales-data/mercedes-benz/mercedes-benz-c-...

MVH AL

#11
2018-06-13 16:36

Inget nytt under solen, det är oftast tufft att vara pionjär och det slutar ofta med att man `krattar uppfarten´ åt de som tar över. Gissar dessvärre att de väletablerade biljättarna har kört över Tesla inom ett par år. Vi får väl se;)

#12
2018-06-13 17:08

Lite dåligt att artikeln inte tar upp att det rör som nästan uteslutande tjänstemän som får gå.
Hade det varit 3000 fabriksarbetare hade det varit ett annat läge, men så är alltså inte fallet.

#13
2018-06-13 18:41

Jag har ju sagt det länge nu men blivit utskrattad och hånad: Tesla kommer att gå i konkurs (och det senast 2020)! Investerare drar sig ur, folk sägs upp, produktionen står stilla … Den där hemska verkligheten är jobbig. Eller som skurken i senaste Bond sa: "Time doesn't wait for anyone, Mr. Bond".

#14
2018-06-13 19:46

Korrekt konstaterande Highlander. Anställda med fast lön, vanligtvis tjänstemän.

#15
2018-06-13 22:03

Jag tycker ViB ska gräva vidare om hur många av varje yrkeskategori det är som får gå. Det är svårt att hitta uppgifter om detta när jag söker runt på nätet.

Är det försäljare som får gå för att man (till exempel) slimmar organisationen och styr mot ren internetförsäljning så är det en sak.

Är det inhyrda konsulter som minskas är det en sak.

Är det bilbyggare/ingenjörer så är det en helt annan sak !

#16
2018-06-13 23:38

Här kan man läsa att det är inom försäljningsorganisationen för bl.a. solcellspaneler som personal sägs upp och i bilproduktionen ökar personalstyrkan där även uppsagda medarbetare erbjuds jobb.
https://www.cnbc.com/2018/06/12/tesla-to-cut-about-9-percent-of-jobs-acr...
Här kan man läsa att ekonomiska bedömare tror att Tesla som inte visat plusresultat under femton år vill visa att man kan nå ett positivt resultat utan att behöva ännu ett nytt tillskott av pengar för att klara sig.
https://www.ft.com/content/85f61f5a-6e6b-11e8-92d3-6c13e5c92914

#17
2018-06-14 11:21

AL, det stämmer förstås att BWM, Mercedes och Audi har en bredare produktportfölj så att jämförelsen i viss mån haltar då Model 3 endast finns i sedanversion.
Samtidigt ska man också komma ihåg att skälet till att Tesla först nu uppnått den försäljningsvolym man hade för maj inte är bristande efterfrågan utan bristande tillgång. Med tanke på att man har uppskattningsvis 400.000 reservationer för Model 3 - där jag gissar att åtminstone närmare hälften är i USA - bör man kunna sälja allt man tillverkar i närtid, så det är bara produktionskapaciteten som sätter gränsen.

Jag har följt det som skrivits om Tesla under ett antal år och jag tror inte att bolaget varken kommer att gå i konkurs eller slukas av något annat bilföretag utan utvecklas till en etablerad spelare på fordonsmarknaden. Kanske inte så stor som Volkswagen eller de japanska jättarna, men åtminstone jämförbara med Volvo. Det teknikförsprång man har på övriga biltillverkare - och inte minst det faktum att man inte tyngs ner av historiska investeringar i tillverkning av fossilmotorer som med tiden blir värdelösa och måste skrivas av - gör att jag tror Tesla kommer att vara rustade för att leva gott på en marknad som även fylls på av elbilar från övriga tillverkare.
Detta är vad jag tror - baserat på vad jag läst under flera år - och om jag får rätt på 5 eller 10 års sikt få vi helt enkelt se.

#18
2018-06-14 14:34

Tack StefL för din redogörelse, mycket intressant att få ta del av. Det som Tesla har lyckats skapa som jag ser det är (förutom att man påskyndat strukturomvandlingen inom fordonsindustrin) en hype kring sina produkter som gör det möjligt att överleva några år som nischtillverkare. Men produktionsproblemen vittnar också om ett företag och en organisation som inte är mogen. Tesla 3 må vara en produkt som i alla fall tillfälligt kan ses som en potentiell framgång (kopplat till marknadssituationen), men för att nå dit måste man också kunna leverera och framförallt, hålla det man lovar med avsikt på kvalitet etc. Som jag ser det är det där man misslyckas idag.

Jag tror faktiskt inte att Tesla kommer att överleva. Och det är inte bara Tesla som väntas gå under. Även Volvo, Audi och BMW ligger pyrt till. Framtidens bilmarknad kommer att se så annorlunda ut att starka varumärken inte längre är avgörande. Det som kommer bli viktigast är istället produktionsteknik och ekonomi. Det individuella bildandet går mot sitt slut. Samåkningens tid är här, och därmed skapas också en prispress. Tesla har ingen chans där - man saknar nämligen (uppenbarligen) förmågan att producera bilar med en tillräckligt hög kvalitet till ett i sammanhanget konkurrenskraftigt kundpris.

Men jag håller med om att Tesla som företag kan ses som spännande, eller i alla fall kreativt. Bilindustrin är ju annars förhållandevis konservativ.

MVH AL

#19
2018-06-14 14:56

AL, det står helt klart att den etablerade fordonsindustrin står inför stora utmaningar. Samtidigt är det ju den som sitter på kunnande när det gäller just produktion i stor skala, så helt hopplöst borde inte läget vara även om man står inför en mängd svåra avvägningar och beslut.

När det gäller Tesla är det nog helt enkelt så att det lär visa sig hur det går - oavsett vad vi enkla konsumenter tror eller inte. Men utifrån vad jag läst är mitt intryck att man är på rätt väg vad gäller produktionen av Model 3. Och uppenbarligen finns det tillräckligt många som tror på företaget för att man kunnat ta in pengar för att nå dit där man är idag, så om man lyckas göra verklighet av sin senaste prognos att visa svarta siffror under andra halvåret i år ser jag ingen anledning till varför man inte skulle gå en ljus framtid till mötes. Men som sagt - det är vad jag tror utifrån den information jag tagit till mig. Utfallet vet vi tids nog...

#20
2018-06-14 17:42

Samåkningens tid är borta skulle jag vilja hävda och lär inte komma tillbaka utan någon tvångsåtgärd från våra politiker.
Teslas teknikföresprång som många skriver om är att man kan ändra en del i mjukvaran utan att lämna bilen på verkstaden men för övrigt är det ingen skillnad mot övriga helt eller delvis eldrivna bilar. Det är enklare att göra en batteribil än en hybridbil som fungerar bra.

#21
2018-06-15 08:08

StefL. Ja framtiden får utvisa var Tesla hamnar. Det är lite synd att man inte kan förutspå den. Då skulle man kunna sluta jobba;-).

MVH AL

#22
2018-06-15 08:43

PREVIA. Med samåkning menar jag de stora enheter av autonoma fordon som planeras. Utan förare kommer den marginella kostnaden för att utnyttja dessa mer än halveras i jämförelse med en ordinär taxiresa idag. Genom den högre beläggningen där fordonet transporterar både personer och last 20 h per dygn (att jämföra med en bil som nyttjas kanske 1h per dag) och med ett lägre underhåll kommer kostnaden sjunka rejält i jämförelse med att äga bilen själv. Då väljer fler denna lösning.

År 2050 väntas därför behovet av nyproducerade fordon att uppgå till c;a 8 miljoner enheter, vilket är en sjättedel mot idag. Flertalet tillverkare kommer då att försvinna iväg från marknaden. Den företagsekonomiska nyttan av ett starkt varumärke blir allt mer underordnat. Dessutom kommer behovet av ny vägkapacitet och tidsslösande köer att minska rejält.

Så vilka blir kvar? Jo de som kan bygga billigt och med hög kvalitet. Dit räknar jag inte Tesla - i alla fall inte i nuläget.

MVH AL

#23
2018-06-15 09:40

"PREVIA. Med samåkning menar jag de stora enheter av autonoma fordon som planeras. Utan förare kommer den marginella kostnaden för att utnyttja dessa mer än halveras i jämförelse med en ordinär taxiresa idag. Genom den högre beläggningen där fordonet transporterar både personer och last 20 h per dygn (att jämföra med en bil som nyttjas kanske 1h per dag) och med ett lägre underhåll kommer kostnaden sjunka rejält i jämförelse med att äga bilen själv. Då väljer fler denna lösning."

Låter som en deprimerande utveckling för oss som gillar att köra bil. Men man får väl försöka roa sig på annat sätt när man skjutsas runt av roboten.

#24
2018-06-17 08:51

Jo där har du helt klart en poäng Skodaägare. Det är inte lika kul att åka taxi eller buss som att köra själv. Men genom att jämföra marknaden för exempelvis lastbilar eller bussar menar jag att man kan få en bättre förståelse för vilka krav framtidens bilköpare kommer att ställa. Billigt, effektivt och driftsäkert blir högprioterat. Betydelsen av varumärken som laddats med hjälp av livsstilsreklam tonas ned. Kvar får vi en rationell men tråkig transportapparat.

MVH AL

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.