Bild
Nästa artikel

Tesla Model X lanseras – till slut

Nyheter

Efter nästan tre års fördröjningar lanserades Tesla Model X till slut i går.

Teslas VD Elon Musk presenterade i går den färdiga Model X. Enligt Tesla är bilen världens säkraste SUV. Förutom ett välutvecklat krockskydd har den också ett avsevärt större luftfilter än normala bilar för att skydda föraren och passagerarna mot luftföroreningar; om man känner sig extra utsatt kan man dessutom trycka på ”Bioweapon defense mode button”, skyddet mot biologiska vapen, och få luft som, enligt Tesla, är lika ren som i ett operationsrum på ett sjukhus.

Andra originella funktioner är att förardörren öppnar och stänger sig automatiskt ”som en osynlig chaufför”, lastutrymme under baksätet och förstås falkvingedörrarna som känner av om det är trångt och anpassar sig därefter.

Som grädde på moset finns också körläget ”Ludicrous mode” som tar bilen från noll till hundra kilometer i timmen på knappt 3,3 sekunder.

Diskutera: Vad tycker du om Tesla Model X?

Kommentarer

#1
2015-09-30 09:49

Det gäller att ha högt i tak i garaget...:)

#2
2015-09-30 09:52

Herr Musk har lite humor helt klart "Bioweapon defense mode button", en inte så liten pik till fossilbränslet.
Denna bilen kommer självklart bli för dyr för gemene man men dödliga kommer nog få njuta av tekniken om några år när den väl kommit ner i pris och paketerats om.
Och då finns det säkerligen betydligt fler Tesla laddstationer att tillgå.

#3
2015-09-30 10:07

"Andra originella funktioner är att förardörren öppnar och stänger sig automatiskt ”som en osynlig chaufför” .Slut citat. Nog såg jag handen alltid, om man inte sitter i baksätet och kör förstods. ;) fhttp://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20150928/tesla-model-x-vis...

#4
2015-09-30 11:03

Bilförarna som aldrig sopar bort snön från biltaket kanske kommer få problem med den här dörrkonstruktionen.

#5
2015-09-30 11:24

Detta är framtiden. Dyr idag men om några år likt Iphone hos var & varannan civiliserad individ. Snygg & genomtänkt (inte dörrarna). Kanske några VW-kunder köper denna istället för någon gammal unken diesel. Vridet lär väl vara gott nog & räckvidden fungerar för här i Stockholm står ju bilarna mest i kö eller krypkör.

#7
2015-09-30 11:40

Perfekt luftfilter för den som hamnar bakom en av vags skitiga dieselbilar.

#8
2015-09-30 11:42

Genialiskt att ha extra bra luftrening av kupéluften, borde sälja som smör i Asien.

#9
2015-09-30 12:12

Blädda ner och kolla på presentationen!
http://www.teslamotors.com/modelx

Inga problem med låga garagetak!! Se själv.

#10
2015-09-30 12:25

Är det verkligen en suv det där, ser mer ut som en supersmart mpv i mina ögon! Markfrigången ser ut att vara väldigt liten, för en suv, men bilen kanske har automatisk nivåreglering och niger om föraren/passagerarna är korta och höjer sig om dom är långa?

#11
2015-09-30 12:44

Briljant idé att kalla luftreningen för något så obskyrt som "Bioweapon Defense Mode".

Bara den lilla detaljen gör att tidningarna kommer att ge Tesla en massa gratisreklam precis på samma sätt som teleoperatörerna slåss om att få lansera iPhone, på så sätt spar företaget en massa pengar på marknadsföring samtidigt som innovatören Musk framstår som ännu innovativare.

Att återuppfinna det som redan är uppfunnet för att framstå som uppfinnaren är väl egentligen hela grundidén med Tesla, och de gör det bra...

#12
2015-09-30 20:37

Om det här är en SUV så borde väl t ex en Ford S-MAX vara en SUV?
Fortfarande en rejält korkad konstruktion. I låga parkeringsgarage kommer baksätespassagerarna inte ur bilen och snö och regn lär rasa ner på sätena om bilen stått utomhus. Dessutom omöjliggör konstruktionen takbox och annat - utrustning som känns högst relevant på en familje-SUV.
Att man med denna familje-SUV inte heller kommer längre än ca 10 mil i en riktning när det är kallt ute, får bilen mer att framstå som en leksak och en gimmick än ett seriöst alternativ för barnfamiljen.

#13
2015-09-30 21:23

I Danmark planerar man tydligen att ta bort fördelar som elbilsköpare hittills haft.
http://www.affarsvarlden.se/tidningen/article3934837.ece

#14
2015-09-30 22:14

Swemba, det här är ju en bil för Californien och i de glassiga delarna där snöar det inte och inte behöver de takbox heller.
Och där går den nog också betydligt längre än 10 mil!
Men vill de åka upp till Mammoth Lakes kanske det kan bli problem, men de kan väl hyra skidor?

#15
2015-09-30 22:32

20000 har lagt handpenning på en bil som kostar 1,3 miljoner!
Bra jobbat!

#16
2015-10-01 09:15

En bil för Kaliforniska (väder)förhållanden.. men passar ej i nordiskt klimat och trånga p-platser.

#17
2015-10-01 09:36

Jag kollade på launchen och just trånga p-platser är inga problem.
Dom ställde två stycken bilar , En Q7 och en minivan, brevid och extremt nära en Model X och öppnade dörrarna. Inga som helst problem. Att man inte kan öppna framdörrarna är ju en annan sak. Det skulle du å andra sidan inte kunna göra på en vanlig bil heller i det utrymmet. Modell S passar utmärkt för nordiska klimatet. Det kryllar av dom i Norge så varför skulle inte denna göra det. Dörrarna liknar ju en baklucka på en kombi och den kan ju öppnas när det snöar.

#18
2015-10-01 12:15

@junkers - det är ju helt ludicrous ;)

#19
2015-10-01 13:32

deeds skrev "Dörrarna liknar ju en baklucka på en kombi och den kan ju öppnas när det snöar."

men hur många sitter i bakluckans utrymme, husdjur som inte bryr sig möjligen, men att förpassa svärmor och svärfar till snöhögen i baksätet lär inte främja redan ansträngd relation. även, normala bakluckor öppnar väl heller inte upp halva taket!?

#20
2015-10-01 16:44

Exemplet med svärmor och svärfar förstärker ju uppfattningen om att det är en kanonide ;)

#21
2015-10-01 19:51

Om detta är en SUV heter jag Papphammar. Ser ut som en vanlig personbil, om än något högre markfrigång och i en annan skala (över 5 meter lång, 2 meter bred, tung? antagligen...). Rent aerodynamiskt har de nog hittat rätt, motorhuven går nästan över till vindruta med minimal vinkel. Bilen är lång vilket även förbättrar aerodynamiken. Så lågt luftmotstånd har de nog lyckats med på denna bilen.

#22
2015-10-01 23:44

Jag håller med Deeds, dörrarna är ungefär som bakluckan på an vanlig bil och det rasar därmed inte in någon snö. Däremot rasar det in massvis med snö på sätena i vanliga bilar om man inte borstat taket. För att inte tala om regn.
Så jag tror falkvingedörrar blir en stor förbättring, för baksätespassagerarna.

#23
2015-10-05 14:08

Undrar om effektuppgifterna stämmer på denna eller om de fortsätter att uppge högre effekt än kunden egentligen får? Eller saknas det ~140 hk även i denna?
http://www.automotorsport.se/bloggar/pederkarlsson

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.