Bild
Nästa artikel

Tesla bygger ut för Model X

Nyheter

Elbilstillverkaren Tesla ska enligt flera källor bygga om sin fabrik i USA för att kunna producera crossover-bilen Model X.

Tesla kommer att dra ner på sin produktion av Model S under två veckor för att anpassa fabriken i Kalifornien för Model X. Ombyggnaden beräknas kosta 100 miljoner dollar, cirka 660 miljoner kronor, och ska göra det möjligt att bygga Model Soch Model X på samma produktionsband. Enligt uppgifter till olika källor kommer Model X att finnas på marknaden från och med andra kvartalet 2015.

Enligt den amerikanska miljöbilssidan Green Car Reports så kommer Model X att ha fyrhjulsdrift som standard, ha samma hjulbas som Model S och ha falkvingedörrar med automatisk öppningssekvens som gör att dörrarna kan öppnas oavsett hur nära ett annat föremål man står. Hur mycket luft som behövs ovanför bilen framgår inte.

Diskutera: Vad tycker du om Tesla Model X?

Kommentarer

#1
2014-07-23 09:56

Tokiga dörrar helt klart, skjutdörrar på sidorna är enormt mycket bättre om man vill kunna öppna dörrar i trånga utrymmen och då behöver man inte bekymra sig om hur mycket dörrutrymme det finns ovanför bilen.
Här måste de väl ändå tänka om tycker jag.

#2
2014-07-23 10:05

Som konstaterats i en annan tråd - ovanligt korkad dörrkonstruktion. Varför göra nåt enkelt när man kan göra det komplicerat och svåranvänt...

#3
2014-07-23 10:47

Håller med om att dörrarna är ett rejält feltänk. Roligt på en utställningsbil men inte i verkliga livet. Hur blöta blir baksätespassagerna i ett hällregn innan man fått igen dörrarna.

Tror denna modell kommer bli mycket svårsåld. Modellen som knäcker Tesla?

"it never rains in southern california"

#4
2014-07-23 11:23

Bygga om för att kunna sätta samman modell X på samma produktionsband är nog rätt återgivet ,men inte behöver man bygga ut bilfabriken där man tidigare producerade 6000 bilar i veckan. Då får nog Tesla sälja några flera elbilar innan fabriken blir för liten.

#5
2014-07-23 11:48

Som sagt, ogenomtänkt konstruktion som omöjliggör skid/takbox samt parkering i de flesta garage och parkeringshus.

#6
2014-07-23 12:24

Rymligare än något annat i samma storlek. Ett rejält, djupt lastutrymme bak - plus det där fram. Tredje sätesraden rymmer vuxna människor som tack vare dörrkonstruktionen kan ta sig dit utan att man behöver göra någonting alls med rad två.
Sportbilsprestanda. 4WD som inte tar plats.

Om dörrarna:
> Det verkar som att bägge dörrarna alltid öppnas samtidigt. Onödigt och bör väl rimligen gå att ändra på (om det nu är så).
> Som alla eldrivna bildörrar så är de i långsammaste laget. Kanske. Svårt att avgöra innan man testat.
> Dörrarna öppnar för högt för små villagarage. Men det gäller ju även bakluckan, i så fall. Nu är det ju inte så helt ovanligt att passagerarna ändå kliver ur bilen innan man kör in i garaget som ju ofta inte är så rymligt i sidled.
Standardhöjd i p-hus är 225 cm, vilket torde räcka.
Dessa dörrar har dessutom sensorer som hindrar dörrarna från att ta i.
> En takbox på en vanlig SUV som oftast (alltid?) är högre än denna blir ett minst lika stort höjdproblem, även under körning. Denna bil har endast plats för något smalt på taket. Men golvet i bilen är absolut plant (ingen kardanaxel, inget avgassystem) och medger ett förvaringsutrymme i längsled. (Detta togs upp på ett möte i Norge.)
> En skjutdörr (som är tyngre än en vanlig dörr och därför medför ökad klämrisk, särskilt i backar) bygger någon decimeter extra utanpå bilen. Dessa ingenting. Får du överhuvudtaget plats bredvid bilen så kan du också öppna dörrarna.
> Om vi förutsätter att regn kommer uppifrån (faktiskt ganska vanligt) så har man ett bättre regnskydd när man hjälper sitt barn inne i bilen - där man faktiskt kan stå upp. Jämför med att stå hukad med ändan utanför i en vanlig bil.
> Tillgängligheten, speciellt till tredje raden, ökar markant!

Vi är så vana vid vanliga dörrar att vi inte ens tänker på att de faktiskt har nackdelar.

#7
2014-07-23 12:47

Kompletterar med detta från en annan tråd:

Den uppgift jag fått fram om fri höjd i P-hus skulle vara en generell uppgift, men du har tydligen kollat upp noggrannare, Swemba. Alltså kan det bli problem med dessa dörrar. De har förvisso sensorer som hindrar dem från att ta i, men de måste nog öppna bra mycket för att man ska kunna ta sig ur bilen.
Men än så länge är det spekulationer eftersom ingen provat bilen.
Kan tillägga att det blir samma problem med bakluckan på alla SUV:ar (och den har ingen sensor).

#8
2014-07-23 15:21

Det är alltså Audi i Ingolstadt i Bayern som har ritat baken på Teslan?
Men varför dessa idiotiska dörrar? Jag föreslår att de går tillbaka till ritbordet, sätter på hjärnorna FÖRST, innan de börjar rita.

#9
2014-07-23 15:41

För att vara en suv ser den ganska fin ut tycker jag. Designspecen var: 40% rymligare än Audi Q7 och snabbare 0-100 än Porsche 911. Med de egenskaperna kan förstå varför de sålt 13000 model X nu redan innan produktionsmodellen visats upp. När första riktiga bilen rullar av bandet och folk får se den i verkligkommer det att bli rusning. Så blev det ju med Model S. Den stora risken för Tesla är att kunderna blir sura för att de inte hinner göra tillräckligt många.

#10
2014-07-23 17:31

Kunderna kanske också blir sura för att dom inte kan öppna bakdörrarna när bilen står i garaget...nåt som jag personligen gör ofta för att lägga in nåt i bilen eller ta ut nåt så det är inte bara passagerare det gäller.
Och kan man varken öppna bagageluckan eller bakdörrarna "inomhus" så är det bedrövligt.

#11
2014-07-23 20:31

Som svar på Roy J "påstående". Några reflektioner.

Bilen kommer som standard ha två sätesrader inte tre.
Känns inte särskilt rimligt att man inte ska kunna köra in bilen i garaget och sedan komma ur. I USA kör man i princip alltid in bilen direkt med passagerna i.
Regn kommer vanligtvis inte lodrätt nedåt. Hört talas om blåst?
Höjden på dörrarna är först inget problem men på andra blir det ett problem då dessa kan ta takbox. Hur hög tror Roy att en takbox är? Logiken i det? Istället har Tesla ett magiskt "förvaringsutrymme i längsled"...lite kritiskt tänkandet tack.
Kan garantera att kan du inte öppna en skjutdörr får du inte plats sidan om...och hur ska föraren komma ut?

Slutligen vad är problemet med "vanliga dörrar"? De finns helt enkelt inget vettigt alternativ. Dessa måsvingedörrar borde stannat på utställningsbilen. Undrar om Roy J har måsvingedörrar istället för ytterdörr. Skulle ju vara genialt när det regnar...

Dörrkonstruktionen är en katastof och pga tätningsproblem har produktionsstarten blivit uppskjuten.

#12
2014-07-23 18:50

Det blir ju inte precis billigt att åka Tesla. Förutom den enorma summan som inköpet utgör, det är inga problem att passera miljonen med lite utrustning, så är ju servicekostnaderna ganska höga, över 5000:-/år och det var ju en sak som skulle vara så låg på elbilar!

#13
2014-07-23 21:17

Tänk vad fiffigt det hade varit om bakdörrarna kunnat öppnas både på konventionellt sätt (framhängda) och som måsvingar. Tekniskt skulle det vara fullt möjligt. På samma ställe där måsvingen idag är ledad skulle den kunna släppa i bakkant och låsas i framkant så att den öppnas konventionellt när frihöjden är begränsad och/eller när man har en takbox monterad.

#14
2014-07-23 21:32

Swemba, varför framhängda bakdörrar? På 1930-talet hade de flesta större bilar bakdörrar hängda i bakkant och det gav ett väldigt bra insteg.
Det försvann delvis för att olyckor kunde ske, och skedde, om dörrarna öppnades ofrivilligt under färd.
Något som givetvis inte kan ske nu!

#15
2014-07-23 23:27

enligt svensk byggnorm är garage 2,10 meter, minst. 2,50 är ganska vanligt.
Model X är ca 2,12-2,15 m öppen och har detektorer som stoppar dörren innan den slår i. Om man inte kan öppna dörren de sista 2 cm borde vara ointressant för de flesta.
Den intressanta frågan blir hur man gör med takräcke. En tanke som diskuterats är att ha det på bara ena sidan och gå ut genom den andra dörren. En annan är att låta hörngångjärnen vrida sig utåt så att dörrens sidosektion kan öppnas med taksektionen stängd. Vi lär snart få veta vad det blir.

#16
2014-07-24 10:06

@Teslaförare, var får du siffrorna ifrån? Hittar du på hej vilt?

#17
2014-07-24 10:56

"Minst 2,50" är nog snarare ganska ovanligt, Teslaförare. Jag gillar eldrivet men förstår absolut inte finessen med denna opraktiska dörrkonstruktion.

#18
2014-07-24 11:45

Pi, vi vet faktiskt inte ännu hur mycket höjd som krävs för bakdörrarna. Detta är ju en låg SUV.
Att döma av bilden av bilen i Elons garage så ser den ut att totalt vara något högre än normal dörrhöjd. (Det finns en innerdörr till höger.) Alltså max 210 cm. Men vi vet alltså inget alls än.
Eftersom de flesta SUV:ar är högre än denna, så har de större problem med att öppna bakluckan om takhöjden är låg.

Saabnisse, om servicekostnaden stämmer, så begriper inte jag heller varför den är så hög. Motorerna kräver ju noll service.

SiggeNn, du menar alltså de få som har ett eget garage. Deras garage är sannolikt större på alla ledder än ett normalstort, svenskt villagarage. Men spelar roll...
Jadå, SiggeNn, jag har hört talas om blåst. Men på vilket sätt skulle det vara en fördel att spänna fast ett barn i en barnstol när man står med nästan hela kroppen utanför bilen i regnet, hukande i en jobbig ställning.
Som jag skrev så finns höjden med takbox under hela körningen. Det är dessutom betydligt enklare att kliva ur en bil innan den körs in i garaget (om det nu behövs) än att montera av en takbox. En normalhög SUV med takbox kan tänkas vara högre än denna med öppna bakdörrar.
Vad beträffar alternativ till takbox så togs det alltså upp på ett möte med Elon i Norge. Det framkastades en idé om något smalt i V:et mellan de uppfällda dörrarna, men det tycker jag själv verkar orealistiskt. Det föreslagna längsgående utrymmet inne i bilen känns mer realistiskt, då golvytan är helt plan. Finns inget "magiskt" i detta.
Ska du hantera en skjutdörr i ett trångt utrymme blir du garanterat skitigare än med denna bils dörrar. Och ibland kan den där decimetern vara avgörande. Men visst kräver fortfarande framdörrarna utrymme - så vad är då fördelen med skjutdörrar? Det kan ju faktiskt vara så enkelt att bilen är mer blockerad på ena sidan. Och även om man inte får upp någon av framdörrarna så kan det ändå vara bra att över huvud taget kunna komma in i bilen.
Som jag beskrivit tidigare finns det för- och nackdelar med det mesta. Vi ser inte alltid nackdelarna med det vi är vana vid. Och varför skulle jag ha ytterdörr som öppnas uppåt? Finns inget behov. Jag har inte fönsterhissar på ytterdörren heller. Däremot finns det garageportar som öppnas uppåt. Många.
Tätningsproblem? Du får gärna länka.

Swemba, vi ska nog inte krångla till den här dörrkonstruktionen mer än nödvändigt. DÅ kan det verkligen bli tätningsproblem.

Håller med saabnisse om att man likt Rolls Royce, Opel Meriva och Ford B-max gärna kan ha bakdörrarna upphängda i bakkant.

Teslaförare, jag är också intresserad av varifrån du fått dina siffror. Inte ens svenska Tesla-klubben har dem. Men har du rätt så faller ju höjdproblemet totalt.
Att ha en takbox på ena sidan vore kanske en lösning. (Förutsätter givetvis att dörren på den sidan spärras.) Kan bli lite klurigt med fästpunkter. Att krångla till dörren är, som jag redan skrivit, bäst att låta bli.
Kan väl tillägga att det även på bilar med taklucka kan vara vissa problem med takbox.

#19
2014-07-24 13:36

Roy - varför försvara nåt som inte tillför något överhuvudtaget annat än nån form av skrytfaktor när man parkerar utomhus och vill visa upp vilken bil man har. Tror dessutom inte att bilen är så speciellt låg som du vill göra gällande men det torde väl framgå vad det lider. Men trots allt ökar det ju höjdbehovet med 50 % kontra bilens egen höjd. Dessutom bygger den faktiskt även på bredden och inte bara på höjden. Om denna lösning verkligen tillförde nåt rent praktisk kunde det ju vara nåt men den verkar ju mest vara till bekymmer och de konventionella lösningarna torde inte överlevt om dom inte hade nån fördel...

#22
2014-07-24 14:49

Roy J du undrade var jag fick siffrorna ifrån: http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/22749-For-those-worried-ab...(like-me!)-I-did-some-math

svensk byggnorm orkar jag inte leta fram nu men minns från egna byggen att det är minst 2,10 m som gäller i utrymmen där människor ska kunna gå in, tex garage.
Instämmer i att vissa garage har max 1,90 och 2 m infartshöjd. Det beror på ramper, rör balkar mm och betyder inte att rutan där du parkerar behöver ha den begränsningen just precis där du ska öppna upp din dörr.
Eftersom Tesla har ställbar höjd på fjädringen får man väl sänka bilen när man kör in om garaget trots allt är för lågt.
Om några månader när bilarna rullar ut får vi se hur det blir.

#23
2014-07-24 18:25

Det skall bli intressant att se hur denna "innovativa" dörrkonstruktion klarar vintern med is och snö på taket och efter att dörrarna öppnats. Skulle inte bli förvånad över om de har svårt att stängas sen eller att det rasar in snö och is i baksätet - och att det lägger sig is vid tätningslisterna.
Nåja - allt är väl bara inte dörrar så vi får väl se hur helheten kommer att fungera. Men jag håller med de som föreslagit "bakåtvända" bakdörrar om man vill ha ett rymligare insteg.

#24
2014-07-25 10:14

Denna Teslan kunde vara intressant men med dessa måsvingedörrar bak går den fetbort.

#25
2014-07-25 10:36

De funderingar jag själv haft kring dessa dörrar är hur snabbt de öppnar respektive stänger och tätheten.
Tydligen har de svårt att få till tätheten, men det finns bakluckor som har gångjärnen en bit upp på taket och det finns ett antal takluckor och som faktiskt fungerar, så helt omöjligt ska det väl ändå inte vara.
Och hur funkar det med Mercedes måsvingedörrar?
Pis senaste kommentar om snö och is kan däremot bli ett större problem.

Som Teslaförares länk visar, så har någon roat sig med att räkna pixlar på en bild. Det verkar inte så helt tokigt och stämmer resultatet så är inte höjdkravet något större problem.

Det är ingen tvekan om att dörrkonceptet ger ett avsevärt bättre tillträde - men kanske ändå Elon Musk skulle gjort det lite lättare för sig och satsat på bakhängda dörrar. (Fast dessa skulle behöva vara riktigt breda för att ge ett någorlunda bra tillträde till den bakersta sätesraden.)

Elon är en innovativ snubbe som med olika projekt velat erbjuda något extraordinärt. Drivlinan i bilarna är ju så oerhört mycket smartare än i andra tillverkares elbilar.
Han verkar inte hänga upp sig på problem, utan ser allt som möjligheter. (Hans ekonomer är säkert gråhåriga.) Önskar att det fanns fler såna visionärer.

#26
2014-07-25 11:04

Roy - det är klart att höjden blir ett problem i ett normalt villagarage där man kanske också har nåt hängandes under taket - skidor, arbetsredskap, taklåda, virke...you name it. Man måste rätt ofta nyttja utrymmen lite överallt för att "gömma undan" prylarna.
Sen gillar jag Tesla f ö men det är därför som sådana här märkliga konstruktioner känns så onödiga när det finns konventionella lösningar som fungerar utmärkt. I Model S har man ju inte krånglat till det trots att det är en lägre bil som rimligen haft större nytta av dessa konstiga dörrar för att förenkla i och urstigning. Sen känns det inte speciellt relevant att jämföra med en extrem sportbil som Mercedesen för sportbilens signum är ju aldrig det praktiska.

#27
2014-07-26 12:51

Pi, jämförelsen med Mercedes SLS gällde endast tätheten. Funkar dörrarna bra där så borde kunna funka även på en Tesla X.

#28
2014-07-26 12:54

Ett överfullt garage skulle vara ett problem. Givetvis.
Den där Nisse, som jag brukar skriva om som avskräckande exempel i trafiken, har ett garage med bra utrymme.Det hindrar inte att det praktiskt taget alltid är proppfullt med allt möjligt. Jag har faktiskt aldrig sett en bil stående där inne över huvud taget.

#29
2014-07-26 13:04

Sorry för att det blir lite långdragna diskussioner om dörrarna men hur många kör en Mercedes SLS under vintertiden... Sen har jag inte sagt nåt om överfulla garage - bara om det faktum att det nog finns många som t ex förvarar sina skidor, stavar m m i nån form av hållare i undertaket i garaget. Eller liknande sällananvändnings-grejor. F ö kan garaget vara tämligen tomt men det är ju den fria höjden vi talar om.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.