Bild
Nästa artikel
Tesla Model S får drivning på alla hjul. Fler nyheter är adaptiv farthållare och längre räckvidd.

Tesla Model S – Nu fyrhjulsdriven

Nyheter

*Uppdaterad* I natt meddelades flera uppdateringar för elbilen Tesla Model S. Fyrhjulsdrift och längre räckvidd några av nyheterna.

Tesla Model S är inte längre en särskilt ny bil, det märks bland annat på avsaknaden system som tillåter autobroms och adaptivfarthållare. Funktioner som ses som självklara till och med i bilar under segmentet för premiumsedaner som Model S brukar sorteras in i.
 
Nu blir det ändring på detta när Model S uppdateras. Bilen har fått en radar i fronten för att möjliggöra autobroms och en adaptiv funktion för farthållaren. En kamera i nosen ger bilen skyltigenkänning och den kan även få syn på fotgängare. Uppdaterade Model S får också 360 graders sonar som upptäcker såväl hårda som mjuka objekt oavsett vilken fart bilen färdas i.
 
Tesla Model S kommer även använda tekniken till autoparkering men bilen säger även ifrån, genom ett litet motstånd i rattrörelsen, om föraren är på väg att styra in i något. Tydligen ska de nya systemen tillåta att bilen kör fram sig själv till dig när du kallar på den från parkeringsplatsen, en funktion som även kan synkroniseras med din kalender.
 
Fyrhjulsdriften syns med tilläggsbokstaven D i modellnamnet. Den ska vara uppbyggd på samma vis som hos crossovermodellen X, det vill säga med en extra motor över framaxeln.
 
Tiden 0-100 km/tim kapas ned till 3,2 sekunder och toppfarten ska ha blivit högre, detta till trots har uppdaterade Tesla fått 16 mil längre (maximalt 44 mil) räckvidd tack vare förbättringar av drivlinan.

Diskutera: Vad tycker du om uppdateringarna av Tesla Model S?

Kommentarer

#1
2014-10-10 10:11

Om man tittar lite närmare på Tesla Motors hemsida så ser man att den modell som inte är Performance-modellen, utan den vanliga 85 kWh och klickar på dual motor så ser man att räckvidden (på den amerikanska sidan) ökat från 265 till 295 miles med dual motor (som vardera är hälften så starka) jämfört med en motor. Räckvidden har alltså ökat med över 11%! bara genom att sätta in två mindre motorer istället för en.

Vi kan nog räkna med att single motor-alternativet kommer försvinna så småningom, eftersom den ökade räckvidden med dual motor motiverar prisökningen.

#3
2014-10-10 10:59

Och då är vi bara ett steg från där vi kommer att hamna till slut:
1 navmotor i varje hjul, med på sikt standardiserad anslutning, och all mekanik blir isolerad till bilens hjulhus och resten är en batterilåda.
Trimma din bil genom att installera kraftigare navmotorer!
Om en motor går sönder, eller behöver servas, så sätter man bara dit en utbytesmotor på några minuter -> verkstadsbesök minimeras till tiden för ett däckskifte....

#4
2014-10-10 11:19

Skulle tippa på att Tesla Model S 85D (85 kWh med fyrhjulsdrift) kommer ligga kring ca 767 000:- i sitt grundutförande. Siffrorna kommer säkert upp under dagen på http://www.teslamotors.com/sv_SE/

#6
2014-10-10 12:28

leifer & gmogmo:

Precis, det finns faktiskt en bil som har en motor per hjul, fast det är inte navmotorer då. Rimac Concept One är en supersportbil (10 miljoner kr) som med sina fyra individuellt styrda elmotorer (motsvarande totalt 1088 hk) utnyttjar så kallad torque vectoring, där kraften kan variera per hjul beroende på situation, t ex vid halt underlag så kompenseras minskat grepp vid ett hjul med hjälp av de andra hjulen för att kunna hålla bilen på rät linje. Torque vectoring ger alltså en aktiv säkerhetsfunktion. Det skulle inte förvåna mig om det blir lagstadgat på alla nya bilar inom ett par decennier eller så.

När det gäller navmotorer så lär det dröja innan man kan knöka in motsvarande 250 hk i en navmotor. Men 50 hk borde vara inom räckhåll utan att det blir alltför otympligt. Med totalt 200 hk elmotorer så borde de flesta vardagsbilar klara sig bra.

#7
2014-10-10 14:58

Fantastiska prestanda och räckvidd men kunde man inte satsa på en "normal" familjebil med den räckvidden på 44 mil och ett mera normalt pris?
De skulle kunna ta över hela marknaden om de kom ut med en bil som inte är för dyr för en normalinkomsttagare.

#8
2014-10-10 17:09

Ja, en navmotor i varje hjul var ju det som Porsche hade för 114 år sedan!
Och nu har Tesla hunnit ikapp :-)
Nästan....

#9
2014-10-10 18:31

"har uppdaterade Tesla fått 16 mil längre (maximalt 44 mil) räckvidd"
Hmm, var det inte 50 mil som var maximal räckvidd tidigare, enligt reklambladet?

#10
2014-10-10 18:54

@Swemba: det var 50 mil enligt NEDC körcykel. Och ca 40 mil vid 100 km/h konstant fart. Nu har räckvidden vid 100 km/h förbättrats till 44 mil. Dessa siffror har missuppfattats av många idag.

#11
2014-10-10 19:05

Exakt,
man / Tesla borde göra en familjebil av denna modell och prissätta den likt en V70, Merceded etc så kommer de att kunna sälja massor av bilar med fallande styckkostnad med en fin vinst som resultat.

#12
2014-10-10 20:41

Kommande Model 3 är tänkt att vara volymbilen i modellprogrammet.

20% mindre än Model S, samt ungefär halva priset.

Men innan 3:an gör entré kommer ju SUV:en Model X.

#13
2014-10-11 01:31

Sen kan vi konstatera att det finns andra lyxbilar än Teslor som också eldar upp sig själva - http://www.expressen.se/nyheter/sonens-mardrom-pappas-lyxbil-i-lagor/
Därmed absolut inte sagt att Tesla på nåt sätt skull vara mera eldfängd än konventionella fossildrivna bilar men det har ju blivit rätt mycket rubriker runt de få Tesla-bränder som varit så det kan ju behövas lite annat för jämviktens skull...:)

#14
2014-10-11 14:49

Måste börja bli lite svettigt att vara chef för M och AMG nu. Svårt att konkurrera med 3.2 sek.

#15
2014-10-12 11:03

Spännande!
Två intressanta frågor - åtminstone för mig:
-dubbelt så stark motor bak: kör man hela tiden med dubbelt moment bak - och har man i så fall "spin control" som vid vid högre hastighet på bakhjulen flyttar över moment framåt?
-växellådor? Har man några? Planetväxellådor? Två eller treväxlade?

#16
2014-10-12 17:51

@Tjalle: styrdatorn justerar hela tiden momentet mellan fram och bak beroende på däckens grepp. I startögonblicket går den mesta kraften till bakhjulen pga kraftvektorn (tyngpunktsförkjutning i dagligt tal). När man kör lugnare och hjulen inte riskerar att tappa greppet skickas kraften genom den motor som har bästa verkningsgraden vid varje givet tillfälle. Varje motor har egen växellåda med fast utväxling. låg för bakhjulen, hög för framhjulen får man väl anta - Tesla har dock inte gått ut med någon uppgift vad jag ser,

#17
2014-10-26 13:58

Med växellåda menar man oftast en låda där man kan få olika utväxlingar mellan motor och hjul, i elbilar har man offtast bara en reduktionsväxel som har en enda fast utväxling mellan elmotorn och hjulen.
http://images.thetruthaboutcars.com/2012/01/rare_earth_free_electric_mot...
Att Tesla fått möjlighet att gå längre sträcka med fyrhjulsdrift än med bara framhjulsdrift beror på att även elmotorer har olika verkningsgrad vid olika varvtal och belastningar likt förbränningsmotorer även om det inte är lika utpräglad skillnad för elmotorn del ,vilket gör att med två olika utväxlingar för elmotorn som driver framhjulen jämfört med elmotorn som driver bakhjulen så kan vid kraftig accelerationer ge ström till bägge motorerna för att sedan vid jämn fart använda sig bara av elmotorn som då har högsta verkningsgraden för tillfället beroende på utväxlingen mellan motorn och hjulen. Så vid måttligt gaspådrag låter man bilen vara bakhjulsdriven från start till att gå över att bli framhjulsdriven vid högre hastighet.
Vid halka kan bilen självklart bli fyrhjulsdriven när det behövs för att något hjul slirar. Tror jag, så som föregående inlägg av doktor olle.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.