Bild
Nästa artikel

Svenskt företag bakom fri ventilteknik

Nyheter

Systerbolag till Koenigsegg har tagit fram en motor utan kamaxlar.

På bilsalongen i Peking visade kinesiska biltillverkaren Qoros upp en konceptbil med vad man kallar för ”Qamfree engine”, en kamaxelfri motor på två liter och fyra cylindrar. Innovationen har tagits fram tillsammans med Ängelholmsbaserade Koenigseggs dotterbolag FreeValve.

Principen går ut på att man tagit bort kamaxlarna som öppnar och stänger ventilerna i motorn, istället sköts detta med hjälp av tryckluft, hydraulik och elstyrning. På så sätt blir processen mycket mer flexibel.

20162804093601.jpg?itok=xxSIeYTV

”Kan du tänka dig att spela piano med båda händerna fastknutna på skaftet till en kvast? Musiken skulle bli ganska oangenäm. Tänk dig att pianot är en bilmotor och kvasten är en traditionell kamaxel. FreeValves inträde är som att ta bort kvasten och bemästra instrumentet genom att spela individuellt med fingrarna”, skriver Koenigsegg på sin blogg.

Fördelarna med tekniken ska vara lägre bränsleförbrukning och utsläpp, då det i vissa lägen går att stänga av cylindrar. Med fritt styrbara ventiler finns också möjligheten att köra cylindrarna på andra sätt än konventionell fyrtakt, till exempel tvåtakt eller sex/åttatakt.

Hittills har ingen tillverkare kunnat implementera metoden i produktionsbilar, då den varit för dyr, men FreeValve skriver på sin hemsida att resultaten hittills ser lovande ut för att kunna få ner kostnaderna.


Christian von Koenigsegg, styrelsemedlem i FreeValve säger:
– Vi tror att en dag inom en mycket snar framtid, kommer ankomsten av fri ventilteknik att utgöra en lika stor övergång, eller rentav större, än skiftet från förgasare till direktinsprutning.
 
Diskutera: Vad tycker du om uppfinningen?

Kommentarer

#1
2016-04-28 09:40

Fri ventilstyrning är inget nytt men det kommer att revolutionera förbränningsmotorer. Nästan alla motorparametrar står att tjäna på att gå över till fri rörlighet på ventiler. Effektivitet, ljud, vibration, uppvärmning, kraft, moment, körbarhet, termisk hantering, uppvärmning, avgasvärden osv.

#2
2016-04-28 10:27

Undrar hur dom kan garantera driftsäkerhetsproblemet. Räcker ju med att det blir fel en enda gång för att en ventil ska krocka med kolv och skadas. Och vem garanterar detta när motornerna blivit gamla och varken försäkring eller garanti täcker motorskador?

#3
2016-04-28 11:14

Vidstige
Men det finns ju inga ventiler, som kan krocka med något.

#4
2016-04-28 11:21

Ventilerna finns kvar så de kan helt klart ingå äktenskap med kolvtoppen om det vill sig illa.

#5
2016-04-28 11:51

"... och få motorn att gå från fyrtakt till tvåtakt."
Artikelförfattaren bör absolut uppdatera sina kunskaper i motorteknik. INGEN motor kan gå från fyrtakt till tvåtakt! Men man kan ´stänga av´ cylindrar och därmed spara lite bränsle. Det är stor skillnad!
Annars håller jag med om att teknologin skulle göra motorerna mer flexibla... dock, så som påpekats, skulle en enda glappkontakt o.d. göra att motorn pajar... mekanik är fortfarande mer pålitlig än elektronik.

#6
2016-04-28 11:56

Kamlös motor har funnits några år. Kan visst gå som tvåtakt. Undra om det går att få ekonomi i motorn.

Något för vag? Man slipper ju lömsk Kamrem.

#7
2016-04-28 12:41

Sorry, läste fel. Tänkte snarare NoValves...

#8
2016-04-28 12:59

Men skulle det bli fel så att ventilen krockar med cylindern har man ingen kamaxel som tvingar ner ventilen, kanske trycks ventilen bara tillbaka av kolven? Men är ventilerna snedställda lär det bli problem.

Annars tror jag att detta i kombination med variabel kompression skulle kunna bli riktigt intressant. Någon som vet hur det går med det, Mercedes har väl varit på gång ett tag nu?

#9
2016-04-28 14:19

Vidstige: Tvärtom. Fri ventilstyrning innebär inte att det är ofjädrande. Minsta lilla fel så kan systemet ställas till att gå tillbaka till stängt läge. Risken att de faktiskt skadas borde kunna vara mindre än för en kam-motor.
Kam-motorer gör ventilsallad om timingen är fel, hoppar ur eller liknande.
Det här systemet är återfjädrande, förutsatt att alla typer av fel leder till dumpning av öppningstryck så borde ventilen kunna stänga omedelbart. Motorn dör, men skadorna borde kunna vara väldigt begränsade.

#10
2016-04-28 14:27

Bortom: Hur menar du? Klart det borde gå att köra tvåtakt på fria ventilstyrningar. Vet du hur en tvåtaktsmotor fungerar? Eftersom insugsventilerna helt plötsligt kan öppnas vid varje gång kolven är på väg upp behöver du inte längre skilja på powerstroke och intakestroke med avgaskamventil och insugskamventil. Övertrycket på insugssidan kan trycka ut avgaserna i samma slag. Ergo. Tvåtaktsmotor.

#11
2016-04-28 16:50

Som många andra innovationer från Saab är det här en fortsättning på det man förhindrades av GM att gå vidare med.
Det kan bli en revolution inom motorteknik och det kommer att ge Free Valve och Koenigsegg mycket klirr i kassan om det ger lika mycket som det lovar.
Vilken biltillverkare skulle våga undvika det här?
Lustigt förresten att det är just Qoros som nappat, men där finns ju både Saab och Volvotekniker, kan det ha något samband? :-)

#12
2016-04-28 17:01

Vidstige, så länge motorn är ganska ny finns säkert garantier ungefär som när de första Glas 1304 kom på 1960-talet med sin gummisnoddsdrivna kamaxel som många gånger gav motorras, men du har ju rätt när motorn blir gammal, det kommer givetvis ingen att göra, men vem garanterar att det inte blir ventilsallad på en gammal konventionell motor?

#13
2016-04-28 17:57

Med detta skulle man ha en nästan oändlig möjlighet att trimma motorn genom mappning av kamtider och laddtryck. Va gött...

#14
2016-04-29 10:50

@milkylainen, för en gångs skull har du fel. Vad menar du med ´övertrycket på insugssidan...´? På insugssidan råder det undertryck, på avgassidan övertryck i en sugmotor, eller hur?
En tvåtaktsmotor har aldrig ´öppningarna´ (insug/utblås) på toppen utan alltid på cylinders sida, dessutom på olika höjd i förhållande till toppen. Se följande animation: https://www.google.se/search?q=two+stroke+engine&tbm=isch&tbo=u&...
Vidare: en standard tvåtaktsmotor är ALLTID mindre effektiv jämfört med en 4-taktare av samma cylindervolym, så hela idén är befängt att göra en 4-taktare till 2-taktare för att bli mer miljövänlig.
En kamlös motor i sig är en trevlig idé och har en viss teoretisk potential men förlusterna och komplexiteten i hydrauliken uppväger de eventuella fördelarna. Likt wankelmotorn: utmärk idé med fantastiska egenskaper, dock med några inneboende svagheter. Därför tillverkas inte wankeln för tillfället. Sak samma med den kamlösa motorn.

#15
2016-04-29 10:52

Men varför fortsätta ock utveckla förbränningsmotorn, den är ju ändå överspelad när oljan tar slut eller ska vi börja med gengas då

#16
2016-04-29 10:54

Bortom, dock finns det potential i den kamlösa motorn bara man kan garantera driftsäkerheten. Och det borde väl gå med rätt teknisk lösning?

Wankelmotorn kan å andra sidan förmodligen aldrig bli en storsäljare pga den stora bränsletörsten.

#17
2016-04-29 11:04

Bortom,
Tyvärr har du fel angående tvåtaktare. De har inte ALLTID genomspolning utan finns även med ventiler.

http://www.nyteknik.se/fordon/tvatakt-och-fyrtakt-i-samma-motor-6425990

#18
2016-04-29 19:01

Ja det här luktar SAAB...! Bosch var tydligen mycket intresserade att söka ett samarbete. Hoppas patent mm kan stanna i Sverige...

#19
2016-04-29 20:07

Bortom, de flesta fartygsdieslar jobbar i tvåtakt och har ventiler och komprimerad spolluft.
Och det har gjorts flera prototyper till bilmotorer som samtliga varit överladdade och ventilstyrda.

#20
2016-04-29 20:13

Vafaan!!! Har dom inga stötstänger!? Det kan väl ändå inte funka i längden?

#21
2016-05-02 10:27

@saabnisse, jag vet att de stora fartyggsdieslar är ofta överladdade tvåtaktare med ventiler... men de går i princip under samma belastning hela tiden och där komplexiteten och vikten har en underordnad betydelse, effekttuttaget är det primära. En bilmotor jobbar under olika belastningar, bränsleekonmin är mycket viktig likt enkelhet och låg vikt. Jag menar: det finns motorer i propotypstadiet som är både dieslar och Ottomotorer... men de är för komplexa. Det är bara att inse: likt däck är en kompromiss men ändå med tydliga skillnader i egenskap så är det med tvåtakts- och fyrtaktsmotorer. Det går inte att kombinera båda utan att samtidigt förlora någon utmärkande egenskap, typ det finns inget däck som är samtidigt exeptionellt både vintertid och sommartid.

#22
2016-05-03 15:23

Låter som några gamla SAAB-tekniker varit framme. Det blir spännande att följa fortsättningen.

#23
2018-01-07 15:49

Bra med någon som tänker utanför "boxen"!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.