Bild
Nästa artikel
Svenska Uniti har som mål att erbjuda en tvåsitsig elbil 2019.

Svenska Uniti bygger sin första bil

Nyheter

Nykomlingen i branschen startar produktion i Landskrona.

Vi har tidigare berättat om det svenska startup-företaget från Skåne som via gräsrotsfinansiering, eller så kallad crowdfunding, drog in tillräckligt med pengar för att göra verklighet av visionen att bygga en eldriven stadsbil. Dessutom har man säkrat samarbete med teknikföretaget Siemens.

Nu är Uniti redo att visa upp en fysisk version av bilen. Den 7 december offentliggörs den på ett event i Landskrona. Det är också här som bilproduktionen kommer att ske. Uniti räknar med att kunna tillverka 50.000 bilar årligen och de första rullar av bandet i början av 2019. Produktionslinan ska vara helt automatiserad.

Sedan tidigare har Uniti avslöjat att bilen är tvåsitsig och tänkt för stadsmiljö, med drygt 15 mils räckvidd. Målgruppen är personer födda kring millennieskiftet, fria från märkeslojalitet till existerande bilmärken. Hittills har Uniti fått in 915 reservationer på elbilen.
 
Diskutera: Tror du att Uniti kommer att lyckas med sin elbilssatsning?
 

Kommentarer

#1
2017-10-27 09:03

Nej!
Och absolut inte med det här konceptet som ser ut som det kom från någon tecknad film!
Man kan ju jämföra med norska Think och Buddy, den första försvann trots många pengar från Ford.

#2
2017-10-27 09:08

Nej,
inte efter att ha lyssnat på ett av deras föredrag för nåt år sen.

#3
2017-10-27 11:54

Det finns ingen marknad för 2-sitsiga stadsbilar, vare sig el- eller fossildrivna... Smart-bilarna har inte gjort någon större succé här och försöket med att skapa en bilpool, car2go, med sådana floppade också.

Argumenten är inte så svåra -de uppgifter som en liten 2-sitsig bil löser finns det redan bra lösningar på (kollektivtrafik, cykel, taxi etc) och då fanns inget större utrymme kvar = inte tillräckligt för ett företag att överleva på.

Vill man snacka premium vs icke-premium på den här nivån så kan man ju alltid kika på försäljningssiffrorna för Toyota IQ vs Aygo... -för små stadsbilar så är inte direkt "premium" något som vinner försäljningstoppen.

De borde nog ta ett snack med sin målgrupp och fråga innan de går vidare. Skulle gissa på att de borde förlänga bilen till 4-sitsig (inbegriper lastmöjlighet med säten fällda) för att vidga målgruppen rätt drastiskt.

#4
2017-10-27 09:16

Jag lovar att äta upp min ena sko, om Uniti lyckas med sin elbilssatsning...

#5
2017-10-27 09:38

Kan gå beroende på pris. Nya tider kräver nytt tänkande.

#6
2017-10-27 10:55

Håller med Saslam. Svårt att dra slutsatser från historien. Millenniegenerationen tänker annorlunda.

#7
2017-10-27 11:58

#6 Pinjong... "Milleniegenerationen tänker annorlunda" -korrekt, jag har sett ovanligt många eldrivna skateboards på sistone. Rätt prisbild, inga biltullar, inga parkeringsbekymmer och obegränsad tillgång till "laddstolpar". Inte heller besvär med att ta körkort. Täpper uppenbarligen igen de behoven där kollektivtrafik etc inte räcker till i stadsmiljön.

Dessutom är ju den här skateboarden redan "uppkopplad", helt utan extra kostnad och med långt mycket mer möjligheter och finesser än användaren kan önska sig. Spotify, GPS, WiFi -you name it! (den normale användaren har nämligen med sig sin vanliga smartphone...)

#8
2017-10-27 13:59

Vad länge sedan det var jag käkade ett Kinder-Ägg...

#9
2017-10-27 16:44

Mopedbilarna körs ofta korta sträckor så det borde passa med en elbil för den målgruppen

#10
2017-10-27 18:23

Mopedbilar säljs inte i någon större mängd. Trots bullrig miljö, torftig komfort och noll krocksäkerhet är de dyrare än en bra utrustad riktig bil.

#11
2017-10-27 19:45

jag skulle inte köpa den om slängde den efter mig varför måste såna här bilar se så OTROLIGT fula kan inte förstå det tbh

#12
2017-10-27 21:32

Inspiration? Ahlgrens bilar !

#13
2017-10-28 09:59

Uniti-fordonet har en kul, fräsch, futuristisk design, vilket kommer att ge liv till en annars ganska tråkig och streamlinad bilmiljö i städerna. Jag är klart sugen på att äga en Uniti, för att ta mig runt i stadsmiljön tyst, ekonomiskt och miljövänligt. Ett klart bekvämt alternativ till kollektivtrafiken. Länge leve entreprenörskapen!!

#14
2017-10-28 10:01

Kommer den att kosta under 50.000? 50.000 åker man kollektivt i många år.

#15
2017-10-28 13:17

#14 Hackenbush... jepp, 49,999 är maxpris med tanke på det smalt begränsade användningsområdet, dvs 90 el 110k "över disk" beroende på storleken på miljöbidraget. Man kan inte utgå enbart från bilens pris, utan i stadstrafiken måste man även ta hänsyn till biltullar och parkeringskostnader i den totala kostnadsbilden. Sedan återstår för var och en att se om det är prisvärt eller inte... -inte helt säker på att ens den här nivån räcker då folk värdesätter så mycket annat än att sitta fast i trängseln eller tillbringa 20 minuter letandes efter en parkeringsplats och sedan i ösregnet promenera en kvart innan man är hemma... -har man tur hittar man en p-plats med eluttag, eller så blir det ångest dan därpå.

#16
2017-10-28 13:15

Japp LeifV det är därför jag inte tror på detta projektet.

#17
2017-10-28 20:25

Tvivlar på detta. Man har testat minibilskonceptet många gånger, men hur bra har det gått? I större städer finns ofta välutbyggd kollektivtrafik, i mindre städer är cykeln eller vanligt fotarbete lika enkelt, men betydligt billigare...

#18
2017-10-29 11:22

Tiden går och med den får vi nya förutsättningar. Eftersom de flesta arbetspendlare åket ensamma räcker bilen till. Storleksmässigt. Med rätta förutsättningar främst ekonomiskt men även prestandamässigt blir detta en succé. Mopedbilarna är mycket populära i bl.a Sundsvall. Det är inte 40-talisterna som är målgruppen.

#19
2017-10-29 19:06

En reservation är inte en såld bil. Kanske går det att sälja 500 på ett år, men 50.000, helt orealistiskt.

#20
2017-10-30 00:49

Känns lite konstigt att använda epitetet mopedbil om ett fordon som är planerat att göra 0-80km/h på under 3,5s och ha en toppeffekt på 75kW (att förflytta ett fordon med den modesta vikten av i storleksordning 500kg).
se car specifications under https://www.uniti.earth/invest/

#22
2017-10-30 11:15

#20 MickeAn... Hmm, ditt inlägg inspirerade till en tanke -kanske just "mopedbil" är spelöppningen för Uniti. De kanske borde släppa en version som är just en mopedbil för att runda juridiken här i Sverige med biltullar, parkeringar, körkortskrav, ägande och besiktningar (hur andra länder ser ut vet jag inte). På så vis skulle de vidga marknaden och få spridning till betydligt fler potentiella kunder. Lägger de sedan mycket krut på att undvika "planned obsolescence" och ser till att Uniti får maximal livslängd och därigenom maximalt andrahandsvärde så vinner de lite till (miljön vinner också -mycket!). Samma sak gäller den överdrivna girighet som föreligger i bilbranschen, dvs de bör undvika ord och fula tankar som "inspektionsservice" för 3000 kr/året (dvs lura på elbilsägaren "luft" eller kejsarens nya kläder)... Skall man initiera en ny företeelse, som Uniti är, så gäller det att man extremt noggrant tar fram och trycker på vad som egentligen levereras, dvs inte själva bilen, utan de behov och möjligheter som den för med sig. Man skall bl a tänka "väderskyddad moppe", "slippa leta bilparkering och biltullar, slippa glesa busstidtabeller.." och marknadsföra sånt på ett vackert vis.
VIdare kan Uniti vinna mycket på att leta "hål" i dagens bilbransch -öppenhet och ärlighet är sådana, dvs man fifflar & bluffar för att lura av bilkunderna så mkt pengar som möjligt. Uniti kan ju göra tvärt om, med en stor öppenhet & ärlighet skilja ut sig och vinna marknadsplats (t ex inga "felkoder", utan öppet ange felet - ha egna supportsidor som löser sånt inkl servicehandböcker -även om Unitiägaren inte reparerar själv så kan denne kolla att det inte föreligger något lurendrejeri hos verkstan osv osv).

ps. vill Uniti vara verkligt innovativa så ser de till att "mopedbilen" är helt mjukvarubaserad -man spar pengar på att bara tillverka en och samma modell och sedan styr man i mjukvaran. Ovanpå detta så kan Uniti-ägaren anpassa sin Uniti-registrering efter livssituationen och behoven vartefter saker förändras -mopedbilen blir snabbt och enkelt en vanlig bil (eller tvärt om) när så är rätt.

#24
2017-10-31 16:16

Den kommer inte i produktion. Finns inget behov av en tvåsitsig elbil. Vart kan man parkera och ladda? Finns inga fördelar med den.

#25
2017-10-31 21:28

Den värsta idé och design... En till hopplöst SAAB?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.