Bild
Nästa artikel
Registreringarna av laddbara bilar var färre i maj än i april i år. Kanske väntar många på den högre miljöbonusen som börjar gälla 1 juli.

Svalare intresse för laddbart under rekordheta maj

Nyheter

Vädermässigt slog maj månad värmerekord, men på bilmarknaden kyldes vurmen för supermiljöbilar ner.

Under maj registrerades enligt branschorganisationen Bil Sweden 37.687 nya personbilar. Det är visserligen en ökning på över 6 procent jämfört med i fjol och den bästa majmånaden hittills, men ser man till kategorin laddhybrider och elbilar var andelen 5,1 procent i av de totala nyregistreringarna i maj i år, att jämföra med 6,1 procent i april. 

– Andelen supermiljöbilar i maj var något lägre jämfört med tidigare månader i år. En förklaring är långa leveranstider för vissa modeller, där efterfrågan är större än produktionskapaciteten. En annan förklaring är att alla elbilar och många laddhybrider som nyregistreras från 1 juli får en högre så kallad klimatbonus jämfört med dagens supermiljöbilspremie, så många nybilsköpare väntar. Vi räknar med att andelen laddbara bilar kommer att öka under det andra halvåret för att nå drygt nio procent för hela innevarande år, säger Mattias Bergman, vd för Bil Sweden.

Renodlade elbilar får bonusen höjd från 40.000 till 60.000 från och med juli. Beroende på modellval kan laddhybridsköpare kan få statligt stöd på mer än 35.000 kronor. 

38,6 procent av personbilarna som registrerades i maj var dieselbilar. Vanligaste nya bil i maj blev Volvo S90/V90, följd av Volkswagen Golf och Volvo XC60. 

Diskutera: Vad tycker du om statistiken?      
 

Supermiljöbilarnas 10-i-topp maj 2018

(Placering, modell, typ, antal registreringar)

1. Volkswagen Passat GTE, laddhybrid, 321 st.
2. Mitsubishi Outlander, laddhybrid, 239 st.
3. Kia Optima, laddhybrid, 214 st.
4. Kia Niro, laddhybrid, 204 st.
5. Volvo V60, laddhybrid, 171 st. 
6. Volvo XC60, laddhybrid, 97 st.
7. Nissan Leaf, elbil, 139 st. 
8. Volvo S/V90, laddhybrid, 85 st.
9. BMW 530e, laddhybrid, 75 st.
10. BMW 330e, laddhybrid, 54 st.

 

 

Bilmärkenas 10-i-topp maj 2018

(Placering, märke, antal registreringar, marknadsandel 2018)

1.Volvo: 6544 st, 21,4%
2. Volkswagen: 5920 st, 15,0%
3. Kia: 2405 st, 6,1%
4. Toyota: 2194 st, 6,2% 
5. BMW: 2191 st, 5,4% 
6. Mercedes: 2029 st, 5,4% 
7. Skoda: 1978 st, 5,1% 
8. Renault: 1951 st, 3,1% 
9. Audi: 1718 st, 4,9%
10. Fiat: 1360 st, 1,7%
 

Bilmodellernas 10-i-topp maj 2018

(Placering, modell, antal registreringar)

1. Volvo S/V90: 2555 st.
2. Volkswagen Golf: 1575 st. 
3. Volvo XC60: 1523 st. 
4. Volkswagen Passat: 1477 st.
5. Volkswagen Tiguan: 1438 st.
6. Volvo S/V60: 1285 st.
7. Volvo V40: 991 st.
8. Fiat Ducato: 943 st. 
9. Renault Clio: 718 st.
10. Skoda Octavia: 665 st.

Bil Sweden har i sin nyregistreringsstatistik för personbilar endast förstagångsregistreringar av bilar som tillverkats under de tre senaste åren. Direktimporterade bilar eller andra äldre bilar som registreras för första gången i Sverige ingår inte.

Kommentarer

#1
2018-06-01 11:33

Skattepengarna kastas gladeligen över blodsbatterierna... usch å fy!

.

#2
2018-06-01 11:35

Förväntat att eldrivna bilar tappar lite inför bonus/malus-införandet och att folk köper bilar där skatten ökar avsevärt innan detta hinner slå till.
Men hur kan Fiat Ducato klassas som personbil ?

#3
2018-06-01 11:52

Pi, Ducato är alla husbilar och dessa är klassade som personbil typ II

#4
2018-06-01 12:15

Känns väl ganska naturligt att man avvaktar med inköp av supermiljöbil tills att det blir mer lönsamt...och att dieselbilar har haft sin topp....

#5
2018-06-01 12:49

Förmodligen blir det ännu lägre siffror för juni, för att riktigt ta fart igen efter 1 juli. Vem väljer inte en bil med viss elektrifiering som sin nästa "ordinarie" bil?

#6
2018-06-01 12:52

Citroën C3 Aircross 43 st.
Citroën C4 Cactus 59 st.
Peugeot 308 199 st.
Opel Astra 138 st.
Skoda Octavia 665 st.
Skoda Fabia 425 st.

Det gick inte bra för PSA som Citroën, Opel och Peugeot.
Skoda klart bättre.

#7
2018-06-01 13:20

GF, den Opel som sålt klart bäst både i Maj och under hela 2018 är Opel Insignia.
Och hade man fått gjort klart hybridversionen, hade vi sett ännu bättre siffror.

#8
2018-06-01 14:08

Logiskt att husbilar "förregisteras" då intresset för högskattebilar lär avta ordentligt efter 1 juli. På samma sätt som köpare av miljöbilar avvaktar datumet av precis motsatt skäl - när helåret summeras kommer nog överströmningen bli tydligare ( om det finns bilar att leverera)

#9
2018-06-01 16:23

Säkert rätt konstaterat att el-bilar väntar till efter 1:a juli och diesel säljs före. Jag fick förfrågan ifall jag ville vänta två veckor till efter 1:a juli med leverans av min el-bil, men jag skall på semester i början på juli. Vill känna bilen lite innan, så 20 tkr extra bonus?? inget jag har kalkylerat med.

#10
2018-06-01 18:00

@LennartJ. Vad har du beställt för elbil?

#11
2018-06-01 19:02

@Grosser. En e-golf med extra allt, nästan. Har kört en GTE i drygt två år, mestadels på el. Känns suveränt att kunna köra 100% på el. Tyst och med suverän bekvämlighet.

#12
2018-06-01 19:30

Ända sega med e-golfen är att man inte kan få glastak, det hade varit pricken över i.

#13
2018-06-01 20:40

Toppen, underbart att köra på ren eldrift!

#14
2018-06-01 21:17

Hetsen inför bonus/malus. Sen blir det stiltje?

#15
2018-06-01 21:19

Test: Honda Civic, Hyundai i30, Skoda Octavia (2017)
Är det tillverkarna eller du som köpare som tjänar på trenden med trecylindriga turbomotorer?

Ja såg denna test under inslaget ovan och man undrar om det är värt att lägga 350 tusen på en elbil när man kan köra en ekonomisk trea på halvlitern

#16
2018-06-01 21:58

skidoo, du har nog rätt, jag tror att det blir svårt att räkna hem en batteribil för närvarande.
Högre inköpspris och större värdeminskning blir nog svårt att tjäna in på bränslekostnad och skatt!

#17
2018-06-01 23:12

Skidoo. Räknar man minst 150 tusen upp för en ganska opraktisk el bil mot en snål stor bensin trea för hela familjen.
Och pratar vi om en som pendlar några mil om dan så kör man under 0,5 med tex bensin octavian.

#18
2018-06-02 00:16

Och det har börjar skeppas Teslor Model 3. Europa beräknas få leveranser i början av 2019...

#19
2018-06-02 09:27

Peugot och Toyota sänder ut 6 ggr i timmen i radion att ut kom och köp innan bonusmalus slår till med dyr skatt 1 juli.
Undrar hur många som blir hel lurad av dessa anonser och drar på sig ett inte genomtänkt bilköp.

#20
2018-06-02 11:10

mso 1000, men halvlitern stämmer bara så länge du kör långa sträckor väl!?. Kommer själv hem ifrån en resa på ca 80 mil, och jag har legat i ca 80-110 km/h största delen av resan, hamnade på snitt 0,52 liter/mil i min Octavia. När jag kör till vardags, med kortare sträckor och mer kallstarter så hamnar jag på ca 0,6-0,65 liter/mil. Jag har ifs 4 cylyndrar i min bil, men är det så stor skillnad mellan motorerna? Laddhybrid tror jag inte så mycket på, släpa runt på extra vikt som endast kommer till nytta tills batteriet är laddat tror jag inte kör så mycket för förbrukningen på längre sträckor, men till vardags kan det så klart bli i teorin noll i förbrukning om man lyckas köra alltid på elen.

#21
2018-06-02 11:52

Vargen. Som sagt ingen körning är den andra lik.
Mitt års snitt på 3000 mil låg på 0,57 med mycket kortkörning i stan.
Ligger jag vanlig landsväg på 90 och några byar på 80/70 här och där kan det vara 0,42-0,47
Börjar vi prata konstant 100-110 är det kring 0,55.
En resa på 60 mil och snitthastigeten 107 så låg det på kring drygt 0,6

Kör man som hybridkillarna med anpassad hybrid körning (eco)så skulle nog mitt snitt ligga kring 0,45 på sommaren med 1,0tsi.
Vintern kostar desto mera beroende på körprofil.

#22
2018-06-03 11:52

Laddhybrid?
De måste vara ett skämt som miljöbil.
Kraven är ju att köra 5 mil då skall bilen klara s.k.a miljökravet och det är ju hur enkelt som helst att klara.
Men hur är det efter dessa 5 mil då är det inte längre 60 g/km, kan de vara 190 g/km eller än mer
med de får allmänheten inte veta. Så har man en bil som har 145 g/km och då är den inte en klassad miljöbil men den kan vara mycket mer miljövänlig mot en klassad miljöbil på 60 g/km.

#23
2018-06-03 16:50

De två självklara orsakerna nämns i artikeln, så vad finns att fundera över?

#24
2018-06-04 20:55

Tittar man i backspegeln så har det hela tiden ändrats om vad som är miljövänligt. Förr var dieselbilarna miljöbovar. Sedan var dieseln världens räddning. Nu är bensin bättre än diesel igen. Och allra bäst numer är elbilar. För tillfället.....
Elbilarna framtid kommer att nästan bli lika dant som med E 85. När regeringen ser att skatteinkomsterna minskar för diesel och bensin så höjs skatten på elen. Subventionerna för så kallade miljöbilar tas bort framöver.
Sedan kommer lobbyisterna att få andra uppdrag och jobba med. Kanske vätgasbilar?

#25
2018-06-15 00:13

Man kan också läsa om följande "rekordhöga elpriser. vattenmagasinen är fulla. anledningen är höjda råvarupriser."
Elmarknaden är bluff och förbannad djävla båg som med det mesta. Kan företagen fuska, lura och bedra allt och alla så kommer de göra det. Nu ska invånarna bli tvingade kassakor till en rutten elmarknad också. Grattis banansverige, dags att väja sig med cykel alt. häst o vagn när du behöver handla.
Tacka fucking miljömuppfascisterna för detta.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.