Bild
Nästa artikel

Subaru vill bygga gasbilar hos Saab

Nyheter

Subaru planerar att starta tillverkning hos Saab i Trollhättan. Modellerna Legacy och Outback ska anpassas för gasdrift.

Subaru satsar på biogas och letar nu efter lokaler där den japanska tillverkarens motorer kan byggas om.

Torbjörn Lillrud, vd för Subaru Nordic, säger att Saab Automobiles fabrik i Trollhättan kan bli aktuell.
 
– Det finns flera alternativ, var kanske Trollhättan är ett av de starkaste, säger han till Sveriges Radio P4 Väst.
 
Ny inkomstkälla
Än så länge är få detaljer kända, förutom att det är konverteringsföretaget BRC som ska anpassa Legacy och Outback för gasdrift.

Förra året sålde Subaru 3 209 exemplar av de båda modellerna i Sverige. Hur många bilar som kan bli aktuella för konvertering är oklart.

Om Subaru beslutar sig för att bygga om bilarna i Trollhättan innebär det en ny och välkommen inkomstkälla för Saab.

Diskutera: Vad skulle Subarus gaskonvertering betyda för Saab?

Läs mer om: Saab, Subaru

Kommentarer

#2
Anynomus
2011-01-31 11:37

Wilhelm Tell, här skriver ViBilägare om en nyhet som eventuellt kan bli ett välkommen lyft i Saabs ansträngningar att få snurr på verksamheten. Och då kommer du med en länk till en artikel som handlar om motsatsen - d.v.s. spådomar om Saabs undergång. Vad roligt det är med positivt tänkande människor... Jag tycker ärligt att du borde skämmas.

Annars kan man konstatera två saker:

1) Bra för svensk industri och jobben.
2) En ytterligare chans för Saab att återvända in i stugvärmen.

Men det här är parametrar som Wilhelm Tell inte verkar kunna ta in.

#3
Mupp
2011-01-31 11:38

Härligt för Saab att få skruva i riktiga bilar.

#4
Mupp
2011-01-31 11:44

Förresten, hur blev det med BMW-motorerna?

#5
Simon5458
2011-01-31 12:00

Bra att det kommer mer gasbilar det miljövänligast än så länge om man kör på biogas100

#6
gunnar44
2011-01-31 12:02

Varför inte sätta Saabemblem på Subarubilarna. Då får ju Saab en kvalitetshöjning på köpet.

#7
Mupp
2011-01-31 12:14

Saabaru - Go for it!

#8
mctar
2011-01-31 12:24

Blir det någon sort V70-konvertering? Annars blir väl Subban framhjulsdriven?

#9
SiggeN
2011-01-31 12:27

Otroligt låg nivå på kommentarerna precis som vanligt.

Detta visar vilket enormt kunnande och vilja som finns inom svensk industri.

Vad har förresten antalet sålda Subaru i Sverige med gaskonverteringen att göra?

#10
678
2011-01-31 12:31

Som vanligt med Saab så är det enbart ett rykte, inget är klart...

#11
Svensson-Karlsson
2011-01-31 12:46
#12
SiggeN
2011-01-31 12:59

Svensson-Karlsson det du länkar till är GM-produkter och har inget med Saab att göra. Kom ur din grotta!

#13
Svensson-Karlsson
2011-01-31 13:17

9-2X är en SUBARU!

#14
Svensson-Karlsson
2011-01-31 13:19

Fattar inte Saab att dom SJÄLVA borde tillverka gasbilar?! Hur trög får man bli?

#15
SiggeN
2011-01-31 13:28

Svensson-Karlsson...det är på gång. Men varför tacka nej till delad utvecklingskostnad och utnyttja sin kapacietet?

#16
Svensson-Karlsson
2011-01-31 13:38

http://www.dn.se/motor/subaru-gasar-pa-i-trollhattan

ViB lär och se hur man gör rubriker!

#17
Carl industrialist SAAB och BMW älskare
2011-01-31 13:48

SAAB AUTOMOBILE gör naturligtvis helt rätt.

Fabriken räknas till den mest moderna och effektiva i Europa. Taket på produktionen är snarare över 200000 bilar/år än under. Med vissa justeringar än mer. Måleriet är state of art. SAAB har vunnit Lean pris för denna anläggning. Kärnverksamheten är och har varit SAAB produktion. Än mer nu när 9-3 cabrioleten byggs hemma på Stallbacka. Bra att de är flexibla att använda produktionsanläggningen som nu med Subaru. Var redan tänkt så med senaste samarbetet med världens bästa Subaru 9-2x.
Har inga betänkligheter att det är Subaru som bygger kvalitativt bra och för att vara japanska roliga körmaskiner. Tyckte det var värre när GM/Opel tvingade SAAB att utveckla Caddy BLS ´(och på så sätt försenade utvcklingen av 9-3) och tillverka den på Stallbacka.

Alliansbyggande är a och o i den flexibla automotive världen. BMW och SAAB har hittat varandra i motoraggregat, SAAB och Subaru rörande b la gasdrift och produktion av de bilarna i SAABfabriken.
Det händer mer än under GM tiden för SAAB nu.
Antingen man gillar det eller inte. Bra för SAAB, bra för automotive industrin i Sverige, bra för regionen, bra för Sverige.

Griffin Up!

#18
theWorx12
2011-01-31 13:53

Saab är glada om detta går i lås, och det bör de vara. Inte alla företag som får in världens bästa biltillverkare innanför sina egna dörrar. Grattis Saab, och passa på att försöka lära er av mästaren på drivlinor. Kanske vi får se fyrhjulsdrivna gasdriva Saab av hög kvalitet framöver?

Grattis Saab, Grattis Sverige, Grattis framtida bilköpare

#19
Nick87
2011-01-31 14:07

Svensson-Karlsson: SAAB gör redan gasbilar och de använder sig också tillviss del av BRC. Du kan gå inte på vilken SAAB återförsäljare du vill och beställa en Biogasbil.

#25
Bo-Lennart
2011-01-31 20:43

Vi kanske inte skall jubla för tidigt.
Vad som är rätt och fel här har jag ingen aning om . Men.....

Så här sager GP:s bilindustrireporter STEPHAN LÖVGREN: Om Subaru bestämmer sig för att gå vidare med detta projekt kan det inte anställas fler än ett tiotal personer. Även om gasbilssatsningen skulle bli en succé kan det knappast bli aktuellt att konvertera fler än några hundra bilar"

THOMAS POSSLING informationschef på Subaru Nordic säger: "Subaru samarbeter inte med Saab. Vi har inga barn ihop med Saab"

#27
odemex
2011-01-31 20:50

Skönt för Saab att få in verklig kvalitet i sina bilar. Lycka till!

#31
Uno Lööv
2011-01-31 21:17

Subarun påminner om Dacia Sandero framifrån.

#44
Bo-Lennart
2011-02-01 00:55

Fråga till FREDRIK DIITS WIKSTRÖM

Hur länge skall detta trams få fortgå???
Ni har ju nu fått en ny chefredaktör.
Enligt tidningsuppgifter skulle han satsta på webben.
Detta kan han väl aldrig acceptera???

#45
Uno Lööv
2011-02-01 01:41

Jag ska som sagt försöka att ignorera trollen och inte reta upp dem något mer genom att använda olika namn eller provocera på något annat sätt. Det är svårt att låta bli men helt klart så är det värt att sluta.

#47
Rustan Werling
2011-02-01 07:45

Här trodde man att Vi Bilägare skulle vara lite mer seriöst, att det skulle vara en plattform för lite mer mogna diskussioner kring bilar och bilägande, men ack så fel man hade. Fan vet om det inte är högre nivå på på en Birro-blogg.
Sluta tramsa och bete er som folk nu. Vi delar väl förhoppningsvis ett intresse för bilar.

#48
2011-02-01 07:56

Nu har jag tagit bort ett gäng irrelevanta kommentarer.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#49
D-link
2011-02-01 08:03

Troligen räddningen för den fabriken! Vicken tur Subaru verkar ju kunna det här med kvalitet.

#50
2011-02-01 10:02

Det är väl inte ens konstaterat att Subaru verkligen kommer att anlita Saab, men att Saab ligger bra till.
Det här (evntuella) extraknäcket är naturigtvis annars bra under tiden Saab bygger upp konstruktion och försäljning av sina egna produkter.

Jag missade skräpkommentarerna som Fredrik städat bort - och det är jag bara glad för. Städningen förklrar en del syftningar i en del kommentarer.

#51
devils
2011-02-01 12:43

För Saab betyder det extrainkomster och förhoppningsvis lesson and learn

#52
2011-02-01 17:02

Varför blev alla mina inlägg borttagna men trollen får härja fritt? Förklaring tack!?

#53
2011-02-01 17:03

"devils": Det är väl ändå Subaru som tar lärdom av Saab i detta läget?

#54
MR X
2011-02-01 18:57

Om det är sant med Subaru Saab så är det inte konstigare än andra bilmärkens samarbete med varandra. Jag är själv saabfans (som ju alla redan vet;)) och tycker märket är fantastiskt. Subaru har enligt många undersökningar mest nöjda ägare. Att Subaru nu KANSKE väljer saabfabriken gör gott för Saab både imagemässigt och försäljningsmässigt tror jag. Och kanske kommer man starta samarbete med varandra. Victor Muller är ju en helt annan typ av chef än den traditionella svenska chefen. En chef som precis som saab går sin egen väg och gör det omöjliga möjligt på ett positivt sätt.

#55
LenaA
2011-02-02 08:00

Emme, Saab har knappast något de kan lära Subaru. Men man får hoppas på tvärtom.

#56
Uno Lööv
2011-02-02 13:08

Håller med LenaA.

#57
Nithin01
2011-02-05 22:14

Förmodligen skulle det betyda ganska mycket för SAAB.
Gas känns fö. som ett bra och miljövänligt alternativ till eldrift.

Men prova leva med det.... Zzzzzzzz

Not funny.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.