Bild
Nästa artikel
Ända in i kaklet för utgående Volvo V70 som toppar aprils nyregistreringar.

Stor efterfrågan på utgående Volvomodell

Nyheter

Många ville lägga vantarna på de sista exemplaren av V70, visar Bil Swedens nyregistreringssiffror för april månad.

Förra månaden rullade den sista V70:n av tillverkningslinan i Torslanda. Men suget efter den storsäljande kombin har varit fortsatt starkt. I april månad registrerades 2 824 nya V70 vilket gör placerar modellen i topp i Bil Swedens statistik.

– Glädjande att Volvo V70 och XC70 ända in på sluttampen är våra storsäljare, säger Jessica Span, försäljningsdirektör på Volvo Car Sverige.

Bilmarknaden i sig visar också positiva siffror. Under april 2016 registrerades 33580 nya personbilar. Det är en ökning med tio procent jämfört med samma period förra året och gör april till den 28:e månaden i rad med plussiffror.  
 
Diskutera: Vad tycker du om statistiken?
Bilmärkenas 10 i topp i april

(Placering, märke, antal registreringar, marknadsandel)

1. Volvo, 6779 st, 20,2 %
2. VW, 4638 st, 13,8 %
3. Audi, 2099 st, 6,3 %
4. BMW, 2077 st, 6,2 %
5. Kia, 2033 st, 6,1 %
6. Toyota, 1677 st, 5,0 %
7. Skoda, 1561 st, 4,7 %
8. Mercedes, 1531 st, 4,6 %
9. Renault, 1318 st, 3,9 %
10. Fiat, 1184 st, 3,5 %

Bil Sweden har i sin nyregistreringsstatistik för personbilar endast förstagångsregistreringar av bilar som tillverkats under de tre senaste åren. Direktimporterade bilar eller andra äldre bilar som registreras för första gången i Sverige ingår inte.

Bilmodellernas 10 i topp i april

(Placering, modell, antal registreringar)

1. Volvo V70, 2824 st.
2. VW Golf, 1717 st.
3. Volvo S/V60, 1499 st.
4. VW Passat, 1249 st.
5. Volvo V40, 1097 st.
6. Volvo XC60, 1017 st.
7. Fiat Ducato, 810 st.
8. Kia Cee'd, 692 st.
9. Toyota Auris, 604 st.
10. Skoda Octavia, 577 st.

Supermiljöbilarnas 10 i topp i april

(Placering, modell, typ, antal registreringar)

1. VW Passat GTE, laddhybrid, 297 st.
2. Nissan Leaf, elbil, 138 st.
3. Volvo V60, laddhybrid, 131 st.
4. Mitsubishi Outlander, laddhybrid, 129 st.
5. Volvo XC90, laddhybrid, 95 st.
6. BMW I3, laddhybrid, 63 st.
7. Renault Zoe, elbil, 60 st.
8. BMW 330e, laddhybrid, 56 st.
9. Tesla Model S, elbil, 52 st.
10. VW Golf GTE, laddhybrid, 47 st.

Kommentarer

#1
2016-05-03 12:57

V70 var sista vettiga Volvon som byggs antagligen. Den hade allt, lastförmåga och rimliga driftskostnader tack vare hög kvalitet. Den var också mycket säker och uppskattad på alla sätt. Har aldrig själv haft Volvo men V70 har ändå varit en bil jag alltid kunnat tänka mig köpa.

#2
2016-05-03 13:43

Att en modell som läggs ner säljer bäst är väl knappast smickrande för beslutet att lägga ner den och inget överbetyg för de nya ersättarna...

Men den reaktionen lyser normalt med sin frånvaro...

#3
2016-05-03 14:05

Som sagt, det var förmodligen sista chansen att köpa en "herrgårdsvagn" från Volvo. Bilar med fyrkantigt lastutrymme ska tydligen inte behövas längre.
Jag ser hur poppis V50 och V70 är bland barnfamiljerna, vad ska de sedan köpa? V40 och V60 är knappast värdiga efterträdare, och V90 är i en annan prisklass.

#4
2016-05-03 14:14

Nu har jag inga barn som skall med i bilen längre, men jag skulle hellre valt någon form av MPV som familjefraktare än V70.
Missförstå mig rätt, V70 är en trevlig laståsna och är skön att köra, men den lastar mycket sämre än en MPV...
Sedan tror jag att det är en klagosång som kommer att gå över, väldigt många som idag kör och på något sätt valt V70 har inte gjort det för att de behöver lasta en kubisk kubik varje vecka utan för att en V70 fått plats i deras tjänstebilsavtal. Många som klagar har inte ens sett bilen...
93 av 100 kommer att "klara sig" med bagaget i en V90!
Dessutom så är V90 inte så mycket dyrare än V70, med 319' som utropspris

#5
2016-05-03 14:30

Har aldrig sett tjusningen med V70, de få jag haft har jag inte gillat.
Kvallitet...nja, statistiskt sett så är de ju sämre än ex en Mondeo.
Många företag har standardiserat på denna och fyller nu sina "lager".
För en barnfamilj finns det i dag många andra bilar som ger precis lika mycket utrymme och konfort, så som Kia och Skoda.
För har ni tänkt på det, måste vara fruktansvärd väghållning på en V70 då man inte kan svänga samtidigt som man har lite hastighet, rädda för att den välter? :)

#6
2016-05-03 14:54

Har aldrig känt något sug efter en V70 så jag saknar den inte. Det finns ju att stort antal andra laståsnor att välja bland.

#7
2016-05-03 18:09

V70:n är en skitbra bil för svenskt klimat och svenska behov. Inte undra på. De sista generationerna brukar vara de mest väl ihopsatta också. Minst mjukvarubuggar osv.

#9
2016-05-03 22:10

Åker ganska mycket taxi och har lite svårt att förstå vad i inredningen som skulle se hängigt ut? Har heller aldrig hört något direkt rassel utan de brukar vara tysta och hålla ihop bra även när de har uppåt 30.000 mil på mätaren. Dock är ju Merca E-klass bättre och den bästa taxin, inget att säga om det. Däremot de gånger det står en VW eller Prius och väntar blir jag inte lika glad...

Åker nästan bara Taxi Stockholm, och där verkar Merca och Volvo ta över mer och mer men tror de har maxgräns på typ 3 år så riktiga slitvargar till långmilare stöter jag inte på där.

#10
2016-05-03 22:59

Är V70 verkligen så bra, eller är det ett tecken på hemmablindhet som gör att den säljer så bra här i Sverige?

#12
2016-05-03 23:34

c k, återstår att se vad gäller Prius. Kan bli revansch då ju nya generationen precis har kommit, är bland annat ännu snålare. Driftsäkerheten är ju också nåt Taxi vill ha och den är svårslagen. Men möjligen behövs en ny Prius + också, dvs den större varianten av Prius. Det är ju den som blivit vanligast bland taxi på senare år.

Jag undrar förresten vad det är för Lexus som är struttig, vet du vilken modell det var?

#13
2016-05-03 23:49

Då stämde min iakttagelse. Skulle säga att av mina 20 senaste taxiresor har 1 varit VW (Touran). Resten har varit Volvo och Merca. Men jag kan ju haft tur också.. Prius har sina klara fördelar i driftsäkerheten men faller på många andra punkter. Åkte Prius Stockholm-Skavsta förra sommaren. Motorväg är inte rätt miljö för den bilen. Vad jag hört ska den "ultimata" taxin vara en E-klass med Volvos stolar och Prius driftsäkerhet.

Åter till artikeln, Fiat Ducato på 7:e plats sticker lite i ögonen. 810 sålda i April... Är det något stort företagsköp som slår igenom i statistiken?

#14
2016-05-04 08:11

Sammen, Ducato kan vara registrering av många husbilar i april, det är leveransmånad No.1 på husbilssidan och dessa är till 90% Ducato

#16
2016-05-04 11:22

EnannanRobban. 90%? Det låter mycket tycker jag... Kan det verkligen stämma? Varifrån kommer uppgiften?

Min känsla är att Merca är den vanligaste plattformen för husbilar, följt av Fiat, Citroën och Peugeot. Men det är bara en känsla jag har, är inte alls insatt i husbilsvärlden.

Brut33. Det rullar några Lexus LS för Uber i Sthlm, vet inte om det är några 600 men det var nog hursomhelst ingen av dom ;)

#17
2016-05-04 11:25

Sammen; 90% stämmer för Fiat (av marknaden), däremot vet jag inte om det just stämmer för April månad - men Fiat "äger" husbilsmarknaden.

#18
2016-05-04 12:37

Sammen
" Prius har sina klara fördelar i driftsäkerheten men faller på många andra punkter. Åkte Prius Stockholm-Skavsta förra sommaren. Motorväg är inte rätt miljö för den bilen. Vad jag hört ska den "ultimata" taxin vara en E-klass med Volvos stolar och Prius driftsäkerhet."

Ja Prius måste ses som budget och taxiavgiften borde skilja sig mellan olika fordon. Sen kan ju den som väljer taxi göra det efter plånbok eller andra preferenser som miljö.

#19
2016-05-04 12:48

McTar Där ser man, varje dag lär man sig något nytt. 90% är en imponerande siffra.

Vidstige Ja nu beställer jag alltid taxi genom ett bokningsbolag som förmedlar till TS så vad som står och väntar på en är en överraskning. Men visst är det konstigt att behöva betala samma för att åka Prius när man lika gärna kan slumra i baksätet på en Merca. TS har 95% miljöbilar så ur miljövinkeln kan man känna sig trygg. Misstänker att de 5% som är kvar är deras storbilar.

#20
2016-05-04 13:02

Det är ofta andra kriterier som styr taxiägarens val av bil, så här uttalade sig taxichaffören 2012 om bilvalet.
Taxichaffören talade om bilvalet!
Taxibilägaren jag åkte med berättade att om man tillhör taxi Stockholm har man tre val av bil som är miljöklassade. VW Passat som går på gas med sin 1,4 liters motor som är lite för klen. Den har stort bagageutrymme, men växellådorna håller inte mer än tre till fyra månader då dom är för klena, men lagningen går på garantin vilket är bra. Mindre bra är att man måste teckna en extra försäkring för stilleståndstiden när växellådan skall lagas. Mercedes går även den på gas men rymmer bara två stora väskor i bagaget vilket inte är så bra när barnfamiljer åker taxi på sommaren med krav på barnstolar, och har många väskor. Volvo V70 som har högre förbrukning än övriga gasbilar. Dessa bilar har högsta poäng för att hämta kunder på Arlanda vilket gör att man med gasbilarna hamnar längst fram i kön av bilar som hämtar upp passagerare. Bästa bilen är Toyota Prius som bara behöver tankas varannan eller var tredje dag trotts minst tankvolym vilket uppskattas av den som kör för sin inkomst. Nackdelen är att den når bara upp till en tredjedel av gasbilarnas miljöpoäng vid Arlanda vilket gör att man hamnar långt bak i kön av upphämtande taxibilar vilket är mindre bra, allt enligt Taxi chauffören med sin nya Mercedesbil som går på gas.

#21
2016-05-04 18:34

1/4 av Passaterna är laddhybrider, det måste vara över förväntan.

#23
2016-05-04 23:21

Previa Ja det har väl hänt lite sen 2012. Nu är det som V70 (D4) och Merca E-klass 300 Bluetech Hybrid kombi som främst verkar gälla för nya Taxi Stockholm-bilar. Gasbilarna från Volvo och Merca verkar tappa, vad det gäller VW är Passaten helt borta, de få som verkar köpas in är Touran och Caddy. Prius är också på utdöende.

Kanske har man även förstått att det i en premium-produkt som TS ska vara även gäller att ha bilar med komfort? Ser fram emot när nya E-klass och V90 dyker upp som taxi.

#24
2016-05-05 00:05

Man kan undra om V90 kommer hålla högre kvalitet än V70. Alltså då bortsett från att den är mer premium med snyggare design och sånt. Taxi kan ju vara avslöjande och jag tror nya Mercedes E-klass kan vara en svår nöt att knäcka, verkar som Mercedes höjt den verkliga kvalitén rejält på senare år. Deras nya dieselmotor verkar ju vara en pärla också. Hur som helst tror jag man som taxi-kund kommer uppskatta båda mycket, mer än dom gamla generationerna. Kul också att Volvo börjar bli en världsspelare att räkna med, som även tyskarna måste ta på allvar. Samtidigt lite synd att Volvo börjar tappa lite av det folkliga nu när man blir mer premium.

#25
2016-05-05 09:12

Angående Volvos kombibilar. Har det inte varit samma åsikter vid varje generationsskifte? Det är inte en riktig Volvo, det folkliga är på väg bort, den är för opraktisk, den är för lyxig för Svensson osv osv.

Vid skiften ännu längre tillbaka men i min horisont ser jag 745(945)-855, 855-V70, V70-V70II, V70II-V70III och nu V70III-V90. Det kallas utveckling, se på vad som händer med resten av bilvärlden. Hade Volvo stått kvar och kört med samma "koncept" som på 80-talet hade de nog inte funnits längre. Vissa verkar tycka att 745 var den ultimata familjekombin, och på många sätt var den kanske det men man får ju även se på andra kvaliter och egenskaper. "Volvo-kombin" kvar som ett begrepp och grundpelare i den svenska kulturen och kommer säkert även göra det med V90.

Jag säger, "Volvo-kombin är död, länge leve Volvo-kombin"

#26
2016-05-05 14:52

Sammen
Om man definierar det folkliga som den större delen av en population så tycker jag att Volvo har blivit mindre folklig. Det var betydligt vanligare bland gemene man att äga Volvo (eller Saab) på 80-talet.
Jag tror att V70 är Volvos sista storsäljare bland privatister i och med V90 som uttalad premiumbil, där premium i det här fallet är ett annat prissegment.

Att folk rusar efter de sista V70 kan jag förstå. Vill man ha en Volvo som lastar hyfsat och hyggligt utrustad är det läge att slå till. Med V90 kommer det bli betydligt dyrare med hygglig utrustning. Dessutom finns det några andra tillverkare som står stadigt i premiumsegmentet såsom Merca och BMW vilket kommer sno en hel del nybilsköpare.

#27
2016-05-05 17:43

Axa
Men har det inte låtit så vid i princip varje generationsskifte av Volvo-kombis?
Och visst är den för dyr för de flesta privatbilister att köpa ny. Det största märket bland privatköpare är väl Kia om jag inte minns fel? Men "Svensson"-bilar är väl nu i betydligt större utsträckning än på 80-talet tjänstebilar? Bilar som sedan efter 3 år får ett andra liv som bättre begagnad då de gjort sitt som tjänstebilar och blir överkomliga att köpa som bättre begagnad för de ett större antal privatbilister.

#28
2016-05-05 21:43

Sammen
Jo visst kan det bli så. Ifall V90 blir populär som tjänstebil kanske den letar sig ner till privatister som beg.

#29
2016-08-05 20:13

Sökte med ljus och lykta efter en V70 T4 med automat. Gick ej att uppbringa i hela Sverige.
Inte så egendomligt att VW slår Volvo då det ej finns några Volvo bilar att tillgå ! Vidare så skulle det nya alternativet blivit en V90 med T4 motor och automat. Men när kommer den ?? Verkar som inte priset blir högre än nuvarande V70.

#30
2017-12-28 20:00

Ni höjer bensinen för dom som är handikappad

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.