Nästa artikel
Småtrögt för kinesiska bilmärken – men BYD ökar snabbt
Nyheter

Småtrögt för kinesiska bilmärken – men BYD ökar snabbt

Publicerad 2024-01-31 18:10
MG backar rejält på svenska marknaden samtidigt som konkurrenten BYD ökar. Men de kinesiska märkena ökar långsamt både i Sverige och Europa.

Mängder av nya bilmärken har börjat säljas i Europa de senaste åren, och även svenska bilköpare har fått betydligt fler märken att välja på.

De allra flesta är kinesiska och säljer elbilar. Men det är ganska få av dem som faktiskt lyckats ta marknadsandelar.

De kinesiska märkena MG, BYD, Xpeng, Nio, Hongqi, Ora, Maxus och JAC stod tillsammans för knappt 11 700 registrerade bilar förra året, enligt siffror från Mobility Sweden. Det ger en marknadsandel på fyra procent, upp från 3,5 procent under 2022.

Om vi enbart räknar elbilsmarknaden har de kinesiska märkena en marknadsandel på strax över tio procent.

Men det är bara MG som hittills lyckats komma upp i volymer på över 5 000 bilar. BYD är dock på god väg och ökar snabbt, samtidigt som MG backar.

Även ute i Europa går det relativt trögt för de kinesiska tillverkarna. Enligt analytikern Mathias Schmidt står de i nuläget för tre procent av alla bilar som nyregistrerades förra året i Västeuropa (EU, Norge, Schweiz, Island och Storbritannien). I de siffrorna ingår även Polestar.

Märkena har bara ökat sin marknadsandel med 0,3 procentenheter under de tre sista kvartalen förra året, och de dystra siffrorna förväntas hålla i sig även i år på grund av logistikproblem och höga transportkostnader, enligt Mathias Schmidt.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (12)

  • 2024-02-01 19:17 Raphael skrev: Det kommer ut…
  • 2024-02-01 10:40 Mr Snoid skrev: Swenssons…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.