Nästa artikel
Continental vill göra smarta däck
Nyheter

Continental vill göra smarta däck

Publicerad 8 maj 2014 (uppdaterad 9 maj 2014)
Däcktillverkaren Continental presenterar nu sin vision för framtidens däckteknik. Inbyggda sensorer ska meddela däckens skick till ägaren, eller verkstaden.

Tekniken ska kunna varna för slitage och lågt däcktryck genom inbyggda sensorer i däcken som ska kommunicera med intelligent mjukvara.  Bland annat ska däcken kunna meddela ägaren om däcktrycket behöver höjas om bilen är för tungt lastad, vilket kan vara praktiskt för till exempel semestern. Mjukvaran ska också kunna meddela ägarens däcksverkstad om att det är dags för nya däck.
– Det är inte för inte som lagstiftare i hela världen bestämmer minimummönster för däck. Det är glädjande att vi, i framtiden, på ett enkelt sätt kan läsa av mönstret elektroniskt, säger Andreas Wolf på Continental.
Continental räknar med att tekniken finns i handeln 2017.

Diskutera: Vill du ha smarta däck?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-05-08 13:26
VW Polo 2012

Det där med att meddela ägarens däcksverkstad om att det är dags för nya däck. var väl att ta i. Nej lägg ner mer krut på att få däcken tysta i stället.

#2 • Uppdaterat: 2014-05-08 13:32
Leif Kavander

Jag vill ha en "smart" trafikpolitik !

#3 • Uppdaterat: 2014-05-08 13:40
Hackenbush

Ett försök att höja priserna på däck rejält.

#4 • Uppdaterat: 2014-05-08 17:50
L West

Kommer ändå aldrig mera köpa Continental-däck så spelar ingen roll...

#5 • Uppdaterat: 2014-05-08 18:34
Fielstrup

Trams. Jobba för att få däck som är punkter fria, tysta och däck som är hyfsat bra på båda sommar som vinterväg. Hur mycket mönsterdjup o sånt, kan jag än så länge, kolla själv.

#6 • Uppdaterat: 2014-05-08 18:39
Lason1

Nästa är att meddela polisen när mönstret är under 1,2 mm och automatiskt få hem en böteslapp i brevlådan, som dessutom inte går att överklaga då tekniken aldrig har fel...

#7 • Uppdaterat: 2014-05-08 20:25
true believer

Hackenbush@Ny EU-lag kommer kosta bilägare tusenlappar
Här är nya lagen som kommer kosta bilägarna tusenlappar.
Från och med 1 november måste alla däck vara utrustade med sensorer som mäter lufttrycket.
– Kostnaden kommer öka, säger Peter Einarsson på Vianor.
Säkrare, men bra mycket dyrare och krångligare. Från och med den 1 november i år så är det nya EU-direktiv som gäller. Det blir krav på att alla nya bilar ska vara utrustade med ett speciellt övervakningssystem för däcktryck, Tire Pressure Monitoring System (TPMS). Skälet till det nya direktivet är att bilfärden blir säkrare och miljöpåverkan blir mindre.
– TPMS har många fördelar framförallt för att förbättra säkerheten för föraren och minska miljöpåverkan. Idag kör cirka tio procent av bilarna med för lite luft i däcken. Lågt lufttryck påverkar förarens kontroll över bilen med ökad risk för avkörning, förlängd bromssträcka och däckhaveri, säger Peter Einarsson, Logistik/inköpschef på Vianor.

Stor kostnad jämfört med traditionella däck
Säkrare och mer miljövänligt är ju strålande, men det finns även en rejäl baksida av det myntet: Det tär rätt rejält på plånboken.
För att systemet ska fungera krävs det sensorer i däcket. Den överlägset vanligaste lösningen kommer att vara batteridrivna sensorer installerade i varje däck. Dessa mäter exakt lufttryck och temperatur och, beroende på bilmodell, presenteras detta på instrumentbrädan. Men sensorerna kostar på.
– Ja, kostnaden kommer att öka. Det tillkommer sensorer och programmering jämfört med traditionella däck. Och kostnaden hamnar, beroende på bilmodell, någonstans mellan 500 och 2 500 kronor per hjul, säger Peter Einarsson.

Men det är inte den enda kostnaden. Peter Einarsson berättar att de direkta sensorerna även innebär krångligare hjulbyten. Detta då det krävs att att ett konfigurerat hjul måste sitta på samma position hela tiden.
– Man brukar säga att bästa däcken ska sitta bak, men det sätts ur spel nu. Om man byter position på hjulen så måste man uppsöka verkstad och antingen programmera om systemet eller skifta däcken.

#8 • Uppdaterat: 2014-05-08 21:07
trasten

Sensorerna sitter väl i alla fall i fälgen och inte i däcket?

http://www.dackia.se/om-dack-och-falgar/tpms-daecktrycksoevervakning

#9 • Uppdaterat: 2014-05-08 23:56
Roger Skagerström

Hahaha den där artikeln TB kopierade är rolig. Känns som den är skriven av nån som jobbat på Aftonbladet.

#a • Uppdaterat: 2014-05-09 07:08
Pi

true believer - du skall nog vara mycket klar med att ange vilken källa det är du citerar när du kopierar texter ur andra media. Sen tycker jag personligen att det är intressantare när man får läsa egna åsikter än citat ur tidningar...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.