Senaste aktivitet

Däcktest 2014: Sommardäck

Däck

Om vi bara skulle testa marknadens bästa däck, är det inte säkert att man förstår hur bra de faktiskt är. Därför har vi tagit med ett lågprisdäck i årets däcktest. Vi kollar också hur två vinterdäck klarar sommarväglag. Och så har vi testat hur mycket sämre ett däck blir med för lågt lufttryck.

Köp hela testet

Vill du veta allt om de testade däcken? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, körning på torr och våt väg, bromsning, rullmotstånd och kurvgrepp, samt få utförligare information om däcken som ingår i testet. Klicka på "Köp" för att köpa testet i digital form.


Här nedanför kan du läsa webbversionen av Vi Bilägares sommardäckstest 2014. Klicka på den här länken för att köpa det fullständiga testet i smidigt PDF-format (30 kr).

Det finns nästan alltid en direkt relation mellan pris och prestanda. Men däckpriserna i Sverige har successivt anpassats till övriga Europas under de senaste tio åren. Och då har prisgapet mellan premiumdäck och lågprisdäck minskat.

Tidigare fanns en tydlig uppdelning i ”premium”, ”kvalitet” och ”lågpris”. Nu är gränserna mer flytande. Både vad gäller däckens egenskaper och prisnivå. Dessutom varierar priserna en hel del mellan olika däckhandlare.

Testets ”lågprisdäck”, tillverkat i Kina, var visserligen sämst i det mesta, men ett av de bättre däcken går faktiskt att hitta för ungefär samma pris. 

Den största skillnaden mellan bra och dåliga sommardäck finns på våt väg. I årets däcktest har det bästa däcket en bromssträcka på 51 meter, från 100 km/tim på våt väg och det sämsta hela 70 meter! Nästan en långtradarlängd.    

Vi har haft synpunkter på EU:s märkning av däck. Vi menar vi att den ger en mycket begränsad information och på vinterdäck kan den snarare vilseleda konsumenterna.

Men en sak är säker: EU-märkningen har fått fart på utvecklingen mot mer lättrullande däck. Tidigare drevs den utvecklingen i princip av Michelin, som var tidigt ute med sina ”energi-däck”.

Nu kan vi se att alla däcktillverkare blivit bättre och att det uppenbarligen ger resultat på bränsleförbrukningen.

Konkurrensen mellan de bästa däcken är knivskarp. Förbättringar görs främst via nya material eller förfinade avvägningar och lättare konstruktioner. Däck är till stor del kemi. Och det är nog därför regummerade däck till personbilar nästan helt försvunnit.

I fjolårets däcktest överraskade Goodyear och Dunlop med extremt bra prestanda på våt väg, i ett av de tuffaste testmomenten. Det satte tydligen igång en klappjakt på förbättringar hos Continental, på ett däck som troligen avsetts leva ytterligare några år innan nästa generation.

Vid körningarna till årets däcktest insåg vi att Continental gjort om sitt däck. Vi frågade och fick bekräftat. Mönster och konstruktion är densamma, men gummiblandningen har justerats.       

Och den här typen av ändringar är inte ovanliga. Så fort en förbättring kan göras utan komplicerade ändringar i till exempel gjutformar, så sker det. Tidigare fick vi till och med information om sådana förbättringar av vissa tillverkare. Nu är det mer återhållsamt.

Slutligen: Vinterdäck är inte bra vare sig på regnvåta eller på varma sommarvägar.  Och än så länge finns ingen tillverkare som vågar säga att de har ett året runt-däck för nordiskt bruk. Det finns inte. Lägg vinterdäcken på is i sommar!

Du har läst webbversionen av Vi Bilägares sommardäckstest 2014. Klicka här för att köpa testet av dubbdäck i smidigt PDF-format (30 kronor).

Diskutera: Vad väljer du för sommardäck?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Bridgestone Turanza T
Continental ContiPremiumContact 5
Dunlop Sport BluResponse
Goodyear EfficentGrip Performance
GT Radial Champiro VP1
Michelin Primacy 3
Nokian Hakka Blue
Pirelli Cinturato P7
Vredestein Sportrac 5

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Så gjorde vi testet:

Vi Bilägare gjorde testet av sommardäck vid Uvalde Proving Grounds i Texas, USA i november 2013. Temperaturen låg omkring 20–22 grader vid testerna på torr asfalt och omkring 12–16 vid körningarna i väta. Denna gång använde vi en Ford Focus ST för de subjektiva momenten som ljud, komfort och körtester på våt och torr asfalt. En Golf 6 GTI användes för tester av vattenplaning, bromsförmåga, kurvtagning och bränslemätning. Samtliga sommardäck har dimension 205/55 R 16, med hastighetsindex V (max 240 km/tim.)

Som jämförelse testade vi också två vinterdäck. Det ena ett kontinentalt friktionsdäck, det andra ett nordiskt friktionsdäck. Vi körde också som jämförelse ett av sommardäcken – Continental CPC5 – med 0,5 bar för lågt däcktryck.

Alla bromstester är gjorda med ABS-systemets hjälp. Vid körtesterna på våt och torr väg kopplades ESP ur för att föraren tydligare skulle kunna notera däckens uppträdande.

Kommentarer

#32
2014-05-18 12:51

Kör Michelin Energy, de har suttit på sedan bilen var ny och har rullat närmare 5 000 mil ungefär (bilen har rullat ca 10 000 mil sommar och vinter). Mönsterdjupet är mer än 3mm... Jag är nöjd.

#31
2014-04-15 21:14

Det är faktiskt så tråkigt som att det är rätt jämt...
Kanske något vanligare med friktionsdäck på fyrhjulsdrivna och sedaner och dubbdäck på tvåhjulsdrivna kombibilar, men det är faktiskt väldigt jämt fördelat... Gemensamt dock är att ju dyrare dimension som sitter på bilen, ju sämre är mönstret. Suvar och stora pickuper (typ Navara, Hilux) är nästan uteslutande dubbfritt.... Småbilar pre-00 (Clio, felicia, 306, Polo t.ex) har oftast dubbat i alla fall.

#29
2014-04-15 17:29

Lason 1 Har du lagt märke till vilka däck som sitter på hårtkrockade bilar på vintern, Dubbdäck eller friktionsdäck? Skrivs ju aldrig om detta så det förblir en hemlighet för oss.
F ö så har jag kört 10000mil på en omgång Michelin Energy under flera tuffa resor, 140-180km/h, timme efter timme, till Spanien. Nokia höll 5000mil under samma förhållanden. Hade dock flera andra goda egenskaper.

#28
Pi
2014-04-15 08:08

Kör Conti både som sommardäck och deras dubbfria av "nordisk typ" under vintertid. Högst normal förslitning på sommardäcken hittills och vinterdäcken är nästan i oförskämt bra skick efter 3 säsonger. F ö är jag väldigt nöjd med just vinterdäcken som på min bil (Golf Variant) fungerar ypperligt och som jag gärna rekommenderar. Beträffande ljudnivå så brukar man ju för det mesta uppfatta sina nya sommardäck som avsevärt tystare än de gamla man ersatte - antagligen beroende på att de gamla med tiden blivit hårdare och helt enkelt fått mindre mönster och att de därmed antagligen låter mera.

#26
2014-04-14 21:53

Verkar som att fler har dåliga erfarenheter av Continentaldäckens slitstyrka!

#25
2014-04-14 19:59

Köpte denna säsong goodyear eff.grip performance 225/55-16 och de verkar vara rätt tysta, men det är ju de flesta märken när däcken är nya.
Hade Continental ecocontact 5 innan, och jag har aldrig sett maken till slitage. Det var nästan så att mönsterdjupet försvann t.o.m. när man stod parkerad.
Jag hoppar goodyear presterar bättre på den punkten.

#24
2014-04-14 10:12

Pirelli Cinturato P7 225/55 17". får duga till min folka.//Mr Alltrack

#22
2014-04-13 13:55

Jag kör min VW golf GT 2014 på Pirelli 225/ 45/17" W = 270 km/h originalhjul, hjulen spårar inte ett dugg och är hur trevliga som helst. Men dom bullrar för mycket, så nu har jag beställt nya hjul 205 /55/ 16" H= 210 km/h så jag hör radion. Förmodligen inte lika distinkta som originalet i uppförandet, men säkert bra ändå. Vinterdäcken dubbfria är 205 /55/ 16" R tror jag dom heter= 170km/h är lite åt det slingrigare hållet ,så jag misstänker att dom nya sommarhjulen Får vägegenskaper någon stans mitt i mellan "gamla" sommardäcken och vinterdäcken, så det blir nog bra.
Så tacka vet jag tystare och mjukare däck.

#21
2014-04-13 12:30

Ja att dessa blir bullrigare är säkert sant om de har hårdare gummi. Låter inte som ett bra val på våra dåliga vägar och frågan är om man verkligen sparar så mycket i bensinförbrukning så att det är värt mer buller.
Säger som jag sagt många gånger innan att den största skillnaden på bensinförbrukning avgör man med gaspedalen och rätt växel.

#19
2014-04-13 11:31

Är eco-däck just eco-däck för att de har hårdare gummi än andra däck? Mindre friktion då alltså?

Logga in eller skaffa ett konto för att kommentera

Gratis nyhetsbrev!

Testa vårt nyhetsbrev för att inte missa de viktigaste händelserna. Din epostadress är allt som behövs.

Du kan när som helst välja att inte ta emot fler och din adress säljs givetvis inte vidare till någon annan.

Stäng Prenumerera på vårt nyhetsbrev: