Bild
Nästa artikel

Däcktest 2014: Sommardäck

Däck

Om vi bara skulle testa marknadens bästa däck, är det inte säkert att man förstår hur bra de faktiskt är. Därför har vi tagit med ett lågprisdäck i årets däcktest. Vi kollar också hur två vinterdäck klarar sommarväglag. Och så har vi testat hur mycket sämre ett däck blir med för lågt lufttryck.

Köp hela testet

Vill du veta allt om de testade däcken? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, körning på torr och våt väg, bromsning, rullmotstånd och kurvgrepp, samt få utförligare information om däcken som ingår i testet. Klicka på "Köp" för att köpa testet i digital form.


Här nedanför kan du läsa webbversionen av Vi Bilägares sommardäckstest 2014. Klicka på den här länken för att köpa det fullständiga testet i smidigt PDF-format (30 kr).

Det finns nästan alltid en direkt relation mellan pris och prestanda. Men däckpriserna i Sverige har successivt anpassats till övriga Europas under de senaste tio åren. Och då har prisgapet mellan premiumdäck och lågprisdäck minskat.

Tidigare fanns en tydlig uppdelning i ”premium”, ”kvalitet” och ”lågpris”. Nu är gränserna mer flytande. Både vad gäller däckens egenskaper och prisnivå. Dessutom varierar priserna en hel del mellan olika däckhandlare.

Testets ”lågprisdäck”, tillverkat i Kina, var visserligen sämst i det mesta, men ett av de bättre däcken går faktiskt att hitta för ungefär samma pris. 

Den största skillnaden mellan bra och dåliga sommardäck finns på våt väg. I årets däcktest har det bästa däcket en bromssträcka på 51 meter, från 100 km/tim på våt väg och det sämsta hela 70 meter! Nästan en långtradarlängd.    

Vi har haft synpunkter på EU:s märkning av däck. Vi menar vi att den ger en mycket begränsad information och på vinterdäck kan den snarare vilseleda konsumenterna.

Men en sak är säker: EU-märkningen har fått fart på utvecklingen mot mer lättrullande däck. Tidigare drevs den utvecklingen i princip av Michelin, som var tidigt ute med sina ”energi-däck”.

Nu kan vi se att alla däcktillverkare blivit bättre och att det uppenbarligen ger resultat på bränsleförbrukningen.

Konkurrensen mellan de bästa däcken är knivskarp. Förbättringar görs främst via nya material eller förfinade avvägningar och lättare konstruktioner. Däck är till stor del kemi. Och det är nog därför regummerade däck till personbilar nästan helt försvunnit.

I fjolårets däcktest överraskade Goodyear och Dunlop med extremt bra prestanda på våt väg, i ett av de tuffaste testmomenten. Det satte tydligen igång en klappjakt på förbättringar hos Continental, på ett däck som troligen avsetts leva ytterligare några år innan nästa generation.

Vid körningarna till årets däcktest insåg vi att Continental gjort om sitt däck. Vi frågade och fick bekräftat. Mönster och konstruktion är densamma, men gummiblandningen har justerats.       

Och den här typen av ändringar är inte ovanliga. Så fort en förbättring kan göras utan komplicerade ändringar i till exempel gjutformar, så sker det. Tidigare fick vi till och med information om sådana förbättringar av vissa tillverkare. Nu är det mer återhållsamt.

Slutligen: Vinterdäck är inte bra vare sig på regnvåta eller på varma sommarvägar.  Och än så länge finns ingen tillverkare som vågar säga att de har ett året runt-däck för nordiskt bruk. Det finns inte. Lägg vinterdäcken på is i sommar!

Du har läst webbversionen av Vi Bilägares sommardäckstest 2014. Klicka här för att köpa testet av dubbdäck i smidigt PDF-format (30 kronor).

Diskutera: Vad väljer du för sommardäck?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Bridgestone Turanza T
Continental ContiPremiumContact 5
Dunlop Sport BluResponse
Goodyear EfficentGrip Performance
GT Radial Champiro VP1
Michelin Primacy 3
Nokian Hakka Blue
Pirelli Cinturato P7
Vredestein Sportrac 5

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Så gjorde vi testet:

Vi Bilägare gjorde testet av sommardäck vid Uvalde Proving Grounds i Texas, USA i november 2013. Temperaturen låg omkring 20–22 grader vid testerna på torr asfalt och omkring 12–16 vid körningarna i väta. Denna gång använde vi en Ford Focus ST för de subjektiva momenten som ljud, komfort och körtester på våt och torr asfalt. En Golf 6 GTI användes för tester av vattenplaning, bromsförmåga, kurvtagning och bränslemätning. Samtliga sommardäck har dimension 205/55 R 16, med hastighetsindex V (max 240 km/tim.)

Som jämförelse testade vi också två vinterdäck. Det ena ett kontinentalt friktionsdäck, det andra ett nordiskt friktionsdäck. Vi körde också som jämförelse ett av sommardäcken – Continental CPC5 – med 0,5 bar för lågt däcktryck.

Alla bromstester är gjorda med ABS-systemets hjälp. Vid körtesterna på våt och torr väg kopplades ESP ur för att föraren tydligare skulle kunna notera däckens uppträdande.

Kommentarer

#1
2014-04-12 09:47

P.g.a mitt jobb på bilskrot blir det oftast de däcken som finns, men väljer alltid märkesdäck när det finns, och alltid samma på en axel. Men inte alltid samma runt om då det sällan finns.

Ett halvslitet Continental, t.ex, är, vad jag märkt i alla fall, fortfarande bättre än ett nytt "kinadäck".

I år blev det Yokohama energidäck runt om.

Bra däck är viktigt. Väldigt många, mer än hälften, av alla hårt krockade bilar från singelolyckor som kommer in, har däck som är slut.

#2
2014-04-12 11:17

Det var enklare i forntiden då man körde på slicks.
Året runt!
Man hade inga problem med fabrikat, det enda som gällde var att de inte fick kosta över 30:- och att de höll helst 40 mil innan man kommit ner till sista cordlagret.
Ibland hade man tur, det fanns ju rika knösar som bytte däck fast de hade mönster kvar på dem, men de däcken blev ju avsevärt dyrare (50-60:-) och väldigt eftertraktade.

I dag kör jag alltid på märkesdäck med rejält mönsterdjup, det är ju annan trafik och andra farter idag och så kanske man har lite mer tankeverksamhet igång mellan öronen.
Men även om ekonomin fick råda skulle jag aldrig pruta på däcken.

En sak som jag saknar när det gäller däcktest är slitstyrkan.
Det är förstås ganska svårt att testa, men det vore bra om det kunde uppmärksammas på era långtestbilar, mät gärna slitaget och redovisa t.ex. var tusende mil.

#3
2014-04-12 13:22

Något som är viktigt på ett sommardäck är att de har bra grepp vid våt vägbana. Mot vattenplaning är en sak men det är inte samma sak som att däcket är bra vid våt vägbanan. Vid våt vägbana kommer de mesta överrakningarna. Speciellt om det varit torrt en period och sedan börjat regna. Då släpper det gärna i kurvor och bromssträckan blir längre.

En annan sak jag tittar på är hur bullriga däcken är. (Här handlar det förstås mest om att inte ha bredare däck än nödvändigt och inte heller för låg profil.) Ett däck ska ha bra bullerbetyg för att inte ha ett störande malande ljud som snabbt tröttar vid körning. Det mesta ligger ändå hos biltillverkaren hur bra chassit är att dämpa ljud från hjulen. Tyvärr är det så att energidäck låter mer än standarddäck. Allt blir en kompromiss.

#4
2014-04-12 13:33

saabnsse @ Jag tog körkort för 56 år sedan, med en Bull Merca 190 1958. Vad skall jag då kalla den tidsåldern, om 26 år sedan var forntiden?

På den tiden fanns det inte ens radialdäck mycket mindre vinterdäck. Man åkte på diagonaldäck året runt och det fanns inte ett saltkorn på vägarna.
Knappt grus för man körde med timmerkälkar dragna av häst eller traktor och även lastbilar.

#5
2014-04-12 15:29

Snabb, jag tog mitt kort två år före dig med en PV 444, inte ens 544 var på marknaden, alltså ren forntid. :-)
Det som står i min presentation ska du inte tro på, det har inte jag hittat på och jag har inte kunnat ändra det.
Men visst var det tur att man klarade sig med slicks på vintern?
En sak lärde man sig väldigt väl, att hålla rejält avstånd till bilen framför!
Och det sitter i.

#7
2014-04-12 16:55

Ok crister, det är fixat nu!

#8
2014-04-12 19:09

Skulle vilja prova Dunlops AA klassade,dessutom låg ljudnivå 68dB på 205/55-16V. (Inte "made in China" heller,bra att behålla några jobb inom EU..)
Kör Conti femmor,ypperliga egenskaper,men hur länge?

#9
2014-04-12 19:32

ENTJ1, jag provade också Conti, mycket bra däck, men jag har aldrig varit med om däck som försvann så snabbt.
Jag talade med en taxiåkare som lade på nya i april och de var slut i juni....

#10
2014-04-12 20:08

Jag kör på Dunlop SP SPORT MAXX 215/45 R16 86H sommardäck och de
verkar vara helt ok, har kört ca 50 mil med dom.

#11
2014-04-12 20:43

Det är en enrom skilland på kvalitetsdäck och budgetdäck. Man får vad man betalar för. Kia:n rullar på Continental på sommardäcken, vinterdäcken är Michelin. Saabarna som bara rullar sommar står på Pirelli samt Michelin.

#13
2014-04-12 21:25

Jag har enbart dåliga erfarenheter av Continental, bullriga och slits snabbt, vinterdäcken saknar grepp. Har just skaffat Dunlop av senaste modell, verkar mycket bra!

#14
2014-04-12 21:51

saabnisse@ Vet du vad T-forden hade för däckdimension, och Citroën Type A, från 1919 jag skulle vilja veta för jag hittar ingen information...? :-)

#15
2014-04-13 02:27

http://www.mtfca.com/discus/messages/80257/89887.html?1241008340

På den bilden ser det ut som 4,5/4,75-21! Antar att höjd och bredd båda är angedda i tum.

#16
2014-04-13 09:04

Jag är rätt nöjd med Continental även om de bullrar en del, men har bra fäste i väta och går stabilt. Jag har alltid gillat Michelin eftersom de har hög kvalité´och inte får obalans när de slits ner samt har högre komfort än andra. Men nu har jag hört att de slits väldigt snabbt av en bekant. Så jag vet inte vad jag ska välja när det är dags. Jag värdesätter tysta däck mycket.

#18
2014-04-13 10:29

Bästa däcken brukar tyvärr inte vara det när man testar dom under en längre tid, därför undviker jag Continental. Michelin har varit dom bästa när man testar däcken under en längre tid men gillar Goodyear väldigt mycket men har dom ändrat gummimaterialet till att bli en testvinnare i stället för att vara det i långa loppet? Man får se upp med däcktest, köper alltså aldrig testvinnarna för dom blir fortaste testförlorare.

#19
2014-04-13 11:31

Är eco-däck just eco-däck för att de har hårdare gummi än andra däck? Mindre friktion då alltså?

#21
2014-04-13 12:30

Ja att dessa blir bullrigare är säkert sant om de har hårdare gummi. Låter inte som ett bra val på våra dåliga vägar och frågan är om man verkligen sparar så mycket i bensinförbrukning så att det är värt mer buller.
Säger som jag sagt många gånger innan att den största skillnaden på bensinförbrukning avgör man med gaspedalen och rätt växel.

#22
2014-04-13 13:55

Jag kör min VW golf GT 2014 på Pirelli 225/ 45/17" W = 270 km/h originalhjul, hjulen spårar inte ett dugg och är hur trevliga som helst. Men dom bullrar för mycket, så nu har jag beställt nya hjul 205 /55/ 16" H= 210 km/h så jag hör radion. Förmodligen inte lika distinkta som originalet i uppförandet, men säkert bra ändå. Vinterdäcken dubbfria är 205 /55/ 16" R tror jag dom heter= 170km/h är lite åt det slingrigare hållet ,så jag misstänker att dom nya sommarhjulen Får vägegenskaper någon stans mitt i mellan "gamla" sommardäcken och vinterdäcken, så det blir nog bra.
Så tacka vet jag tystare och mjukare däck.

#24
2014-04-14 10:12

Pirelli Cinturato P7 225/55 17". får duga till min folka.//Mr Alltrack

#25
2014-04-14 19:59

Köpte denna säsong goodyear eff.grip performance 225/55-16 och de verkar vara rätt tysta, men det är ju de flesta märken när däcken är nya.
Hade Continental ecocontact 5 innan, och jag har aldrig sett maken till slitage. Det var nästan så att mönsterdjupet försvann t.o.m. när man stod parkerad.
Jag hoppar goodyear presterar bättre på den punkten.

#26
2014-04-14 21:53

Verkar som att fler har dåliga erfarenheter av Continentaldäckens slitstyrka!

#28
2014-04-15 08:08

Kör Conti både som sommardäck och deras dubbfria av "nordisk typ" under vintertid. Högst normal förslitning på sommardäcken hittills och vinterdäcken är nästan i oförskämt bra skick efter 3 säsonger. F ö är jag väldigt nöjd med just vinterdäcken som på min bil (Golf Variant) fungerar ypperligt och som jag gärna rekommenderar. Beträffande ljudnivå så brukar man ju för det mesta uppfatta sina nya sommardäck som avsevärt tystare än de gamla man ersatte - antagligen beroende på att de gamla med tiden blivit hårdare och helt enkelt fått mindre mönster och att de därmed antagligen låter mera.

#29
2014-04-15 17:29

Lason 1 Har du lagt märke till vilka däck som sitter på hårtkrockade bilar på vintern, Dubbdäck eller friktionsdäck? Skrivs ju aldrig om detta så det förblir en hemlighet för oss.
F ö så har jag kört 10000mil på en omgång Michelin Energy under flera tuffa resor, 140-180km/h, timme efter timme, till Spanien. Nokia höll 5000mil under samma förhållanden. Hade dock flera andra goda egenskaper.

#31
2014-04-15 21:14

Det är faktiskt så tråkigt som att det är rätt jämt...
Kanske något vanligare med friktionsdäck på fyrhjulsdrivna och sedaner och dubbdäck på tvåhjulsdrivna kombibilar, men det är faktiskt väldigt jämt fördelat... Gemensamt dock är att ju dyrare dimension som sitter på bilen, ju sämre är mönstret. Suvar och stora pickuper (typ Navara, Hilux) är nästan uteslutande dubbfritt.... Småbilar pre-00 (Clio, felicia, 306, Polo t.ex) har oftast dubbat i alla fall.

#32
2014-05-18 12:51

Kör Michelin Energy, de har suttit på sedan bilen var ny och har rullat närmare 5 000 mil ungefär (bilen har rullat ca 10 000 mil sommar och vinter). Mönsterdjupet är mer än 3mm... Jag är nöjd.