Bild
Nästa artikel

Skoda visar slank och praktisk kupé

Nyheter

Skoda har planer på att lansera en ny fyradörrarskupé. Tanken är att bilen ska bjuda på kittlande design, utan att bli opraktisk.

Nya konceptbilen Skoda Vision C, som syns på bilderna här intill, är ett smakprov på vad som komma skall från det tjeckiska bilmärket. Den visar hur Skoda vill utveckla designen på sina bilar, men också att man vill ge sig in i en ny fordonsklass.

Koncernkollegan Volkswagen har redan en fyradörrarskupé i modellen CC, som tidigare hette Passat CC, och nu ser det ut som att Skoda vill ha en egen variant. Bilen skulle i sådana fall få kupésluttning på taket men samtidigt en praktisk halvkombilucka.

När den nya kupémodellen kan lanseras är oklart och än så länge finns inget officiellt bekräftat namn – kanske blir det ”Octavia CC” eller ”Octavia Coupé”?

Skoda Vision C premiärvisas på bilmässan i Genève i början av mars.

Diskutera: Vad tycker du om Skodas kupéplaner?

Kommentarer

#1
2014-02-27 12:46

Och snart lär vi få se en Seat av samma koncept. Marknaden för 4-dörrars kupéer är tydligen väldigt stor... :)

#2
2014-02-27 13:41

Alldeles för mycket veck och kanter, har man börjat designa bilar med linjal igen efter så många år med datordesign.
Kanske faller en del i smaken men om man älskar linjerna på Jaguar E-Type så blir detta kantiga åbäke inte så snyggt.
Varför anstränger man sig så in i bomben på att göra extremfula fälgar?
Med normala femekrade lättmetallsfälgar så skulle intrycket förmodligen bli lite mjukare och mer tilltalande.

Designern verkar ha en viss förkärlek till trianglar tror jag.

#3
2014-02-27 13:47

Men lika vackra som Rover P5 kommer de aldrig att bli...

#4
2014-02-27 13:55

Marknaden för coupe eller sedan modeller är nog rätt stor, speciellt när man kollar utanför landsgränserna.
I Sverige tror jag vi tänker lite mer praktiskt och det är därför många sedanmodeller av bilar inte tas in som man kan se på andra marknader.

När det gäller karossveck så läste jag någonstans att det inte bara är en design gimmick att dessa kommer till, utan att det även handlar om att göra plåten mer vridstyv (kanske fel ord men ni förstår nog).

Gillar färgen på konceptet, fram med lite mer roliga färger så vi får mer att välja på istället för 400 nyanser av grått/silver

#5
2014-02-27 13:58

Väldigt snygg i mina ögon! Men jag vill kunna öppna dörrarna också.

#6
2014-02-27 14:01

Handtag är så jäkla 90-tal, du öppnar såklart dörrarna med en app på din smartphone...;-)

#7
2014-02-27 14:51

En grön Audi...?

#8
2014-02-27 14:51

Vad händer om appen inte funkar eller elektroniken får fnatt måste ju finnas mekanisk möjlighet, skulle inte funka i ett kallt land som sverige bara genom att förlita sig på tysk skräp elektronik eller om det nu är tjeckisk !

#9
2014-02-27 15:08

Då är det bara att ringa kundtjänst och be dom starta om bilen remote.
Alternativt så tejpar man fast en stålgalge under bilen med värmebeständig och slitstark Macguyvertejp.

#10
2014-02-27 18:11

Helt riktigt är korrugerad plåt styvare än slät, men det kan ju finnas en gräns på plåtveckens utbredning när det gäller det estetiskta.
När det gäller dörrhandtagen behöver man väl inte oroa sig, dörrarna öppnar sig väl när man närmar handen och skulle inte det fungera finns ju alltid en kofot nära till hands.
Dessutom håller jag med om den läckra färgen, men fungerar den verkligen i det tråkgrå Sverige?

#11
2014-02-27 21:31

Dom har tänkt på allt för att sänka förbrukningen. Att sätta också det yttre dörrhandtaget på insidan minskar luftmotståndet. Men hur en bil med dom linjerna kan få stort inre praktiskt utrymme är en gåta.

#12
2014-02-27 23:16

I profil hade det där lika bra kunnat vara en audi. Riktigt likt!

#13
2014-02-28 07:40

Som vanligt så blir det säkert så att alla häftiga grejjer som finns på konceptbilen slätas ut innan produktion.
Kvar blir en bil som ser ut som en skoda octavia/superb (inget fel i det iofs) och som i 90% kommer synas på gatorna i DDR grå.

Känns mer som detta kommer bli en Superb CC.

#14
2014-02-28 12:07

Slank tycker jag den inte ser ut och praktisk nja...med det sluttande taket får man inte in så stora saker även om den har en halvkombilucka.
Men de som kommer att köpa denna gör det nog mest för att de vill ha en fyrdörrarsbil som försöker likna en Coupe och då kvittar det nog om den är praktisk eller inte.

#15
2014-02-28 13:41

Jaha. Nu skall skoda in i VAG robot designen. Snygg kaross linje, var har man sett den förut? CC, S5, ja just det. Så nytt, inte. Färgen är läcker i alla fall.
Men nej tack. Skoda är tråkiga i vilken färg det må vara

#16
2014-02-28 13:43

Vadå 4-dörrars, CC, och kupé? Har den en halvkombilucka bak är den ju en vanlig 5-dörrars halvkombi. Jag tror den blir stor i baksätet som i Octavian och att linjerna luras, vi får väl se på mässan. Jättesnygg dock! Framlyktorna ser mer ut som SEAT än Skoda, men helt OK. Frågan är hur stor den är, är den tänkt som ersättare till Superben kanske? Kanske bakluckan då blir valfritt öppnad på Superb-vis. .

#17
2014-02-28 19:24

Ser trevlig ut, kanske byter till en sådan här modell när den dyker upp :D

#18
2014-02-28 19:51

Riktigt snygg profil. Vecken på denna konceptbil kommer säkerligen att rätas ut inför premiären av den "riktiga" bilen. Jag har kollat in profilen och kan konstatera att den liknar mer en A5 SB än en CC. Sannolikt kommer den att få ärva chassiet från endera A5 SB eller CC. Vidare är det sannolikt att det är CC som får stå donator (på samma sätt som SEAT fick en gammal A4 i arv) då det är fråga om en tvärställd motor. Hm...

Det ska bli intressant att få facit;-)

#19
2014-03-01 09:05

Audi A4-framdel med Seat-liknande lysen parat med en bakända från Passat CC. Vips får man en Skoda.

Känns fantastiskt nyskapande...

#20
2014-03-01 12:20

Glömde säga att det är en fantastisk färg på bilen på bilden, snyggt.

#21
2014-03-01 16:15

snacka om man tager vad man haver bil är ju säkert 5 bilar i en å ful som stryk

#22
2014-03-01 20:51

Som jag skrev i början av den här tråden är det ju en fantastiskt snygg färg och jag håller helt med Hacken, men jag skrev nog inte tidigare att linjerna är utsökt vackra även om de behöver slätas ut något.

#23
2014-03-01 22:13

Skulle passa mig precis! Förutom dom fula trekantiga strålkastarna fram.

#24
2014-03-02 11:10

Audi A5 SB: Chassit lär väl bli en variant på den gemensamma MQB-plattformen.

#25
2014-03-02 15:24

S Wonder, ja, du har nog rätt. Min spekulation hade nog ett bäst före datum som ligger 10 år tillbaka (Audi A4 blev en SEAT, Passat blev en Skoda).

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.