Bild
Nästa artikel
Elbilen Seat el-Born.

Seat gör Volkswagengruppens billigaste elbil

Nyheter

Det spanska märket har som mål att ta fram en instegsmodell på under 20.000 euro.

För några veckor sedan presenterade Seat sin kommande batteribil el-Born. Den byggs på Volkswagengruppens gemensamma platta för elbilar MEB.

Nu berättar Seat att de kommer att utveckla en variant av MEB-plattformen, som är mindre och billigare än originalet. Bilarna som byggs på den plattan kommer att vara drygt 4 meter långa och kosta under 20.000 euro, motsvarande runt 200.000 kronor. 

Seats elektriska satsning inkluderar 6 laddhybrider och elbilar och inleds 2021. De två första helt eldrivna bilarna blir el-Born och Mii. Vidare kommer nya generationen Leon och Tarraco att finnas som laddhybrider och dessutom ska nybildade prestandamärket Cupras modeller Leon och Formentor utrustas med sladd.  

Diskutera: Tror du att Seats elbilar kommer att sälja bra?
 

Kommentarer

#1
2019-04-02 11:16

Nu börjar det hända saker!
Stämmer priset så blir det definitivt förmånligt med bonusen.

#2
2019-04-02 11:16

"I framtiden". Ja, har vi hört den förut, när det gäller fordon med blodsbatterier? :)

Och varje gång framtiden är här så ser framtiden inte alls ut som man sagt att den skall se ut. Prisa Jesus!

.

#3
2019-04-02 11:17

Går inte att svara på om de kommer att sälja bra eller inte nu, för de har ju inte presenterats. Men att världen och tillverkarna är inne i en elbilsrevolution står helt klart. År 2021 kommer Dyson med sin elbil, med en förstorad dammsugarmotor. Konkurrensen hårdnar. Redan nu till hösten kommer de nya batteribilarna från PSA ut på marknaden. Fiat har en e-500 på gång och Renault släpper snart en ny Zoë.

#4
2019-04-02 11:20

Härligt att höra att Klarsynt fortsätter försvara den blodigare oljeindustrin...

#5
2019-04-02 11:40

Klarsynt = dieselvän

#6
2019-04-02 12:34

Elmotorer är nog framtiden, effektivare och bättre vrid ifrån start. Det enda som oroar mig är hur mycket magnetfält och andra "föroreningar" som kan påverka människors hälsa. Sedan hur vi får fram energi och energi bärare är en annan historia i sig, men helt klart är det spännande tider som stundar för att hitta nya och bättre teknologi för detta.

#7
2019-04-02 13:07

@Styggavargen

Inget fel på elmotorer. Blodsbatterier, däremot, är en synnerligen dålig ursäkt för att slippa göra något för miljön, då de tillsammans med världens kolkraft är ett minst lika dåligt alternativ till bensin och diesel. Att slänga svenska skattepengar efter denna dåliga ursäkt gör den bara ännu värre. Det är ren och skär skam.

Men som både du och jag är inne på, fast på olika vis, så måste våra bilar bli lättare. Det är helt sjukt att ett blodsbatteri skall få väga 750 kg (i t ex i-Pace) och att en genomsnittlig Volvo väger närmare två ton. Det är ett slöseri med både naturresurser och den energi som åtgår att driva och framställa dem.

.

#8
2019-04-02 16:42

Klarsynt: Hur ställer du dig till det då att det kommit nyare rapporter och forskning på att även en elbil som uteslutande laddas med kolkraftsel ändå är miljövänligare än motsvarande fossilbil? Du bara blundar och förnekar deras riktighet och existens?

Sen detta med Blodsbatterier m.m. Om du syftar till Koboltinnehållet i batterierna bland annat så har du väl koll på att de olika tillverkarna har ganska rejält olika kobolthalt i sina batterier? T.ex Tesla har 2,8% kobolt i sina batterier och VW har angett att de i sin nya ID-satsning kommer ha mellan 12 och 14% kobolt i sina batterier.....en viss skillnad? Sånt kan med vara intressant kolla upp innan man drar alla över en kant med.....

#9
2019-04-02 16:50

Riktigt snygg! Skulle absolut kunna tänka mej att köpa en om den klarar minst 50 mil vintertid. Snyggare än Tesla i alla fall!

#10
2019-04-02 17:26

Precis som Henrik M skriver så använder VW 4 ggr mer kobolt än Tesla: https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20190402/avslojat-vol...

#11
2019-04-02 17:53

@Henrik M

Mmmm.. man räknar som man vill räkna. Har de räknat med att en blodsbatteribil behöver två stycken blodsbatterier under sin livstid och de enorma utsläppen (och kostnaderna) detta medför? Alternativt att man behöver två blodsbatteribilar för att få samma livstid som en vanlig bil. Vad har dessa tillverkare istället för kobolt? Du kan inte ta bort något utan att ersätta det med något annat.

Artikeln du hänvisar till är rätt fruktansvärd: "Nu visar det sig att Volkswagen kommer använda mellan 12 och 14 procent kobolt i batterierna till nya elbilen ID 3, "

Med tanke på vad ett blodsbatteri väger så är det fruktansvärda mängder av kobolt. 750 kilo blodsbatteri i en i-Pace. Det är mycket kobolt det.

"Kommer att ha". Ja, där har vi det igen. I framtiden. Allt med blodsbatteribilar är i framtiden. Halleluja! Och när framtiden är här så är den inte alls så som den framtid det skulle vara.

Detta är en schimär. Blodsbatteribilar är en dålig ursäkt istället för att göra något riktigt. Och när de här galenskaperna är över så kommer någon att sammanställa vad det kostat oss svenskar. Sinnesrubbat.

.

#12
2019-04-02 18:00

Klarsynt: Då får du gärna svara på frågan du inte ville/kunde svara på sist jag ställde den, vad för livslängd räknar du med då på respektive fossilbilen och batteribilens batteri då du påstår att det går åt 2 batteripack under livscykeln som motsvarar en livscykel för en fossilbil. Samt faktan på batteribilens livslängd på batteriet?
Du vet om att det går Teslor som rullar 50.000 mil + fortfarande på orginalbatteriet med endast en mindre kapacitetsminskning under dessa mil och 5-6 år.....
Jag håller dock med dig om att det är illa att en del tillverkade använder en snålare lösning som kräver mer Kobolt när man bevisligen kan i storskalig produktion använda betydligt mindre.

#14
2019-04-02 18:21

I mitt huvud låter Klarsynt ”Blaha bla bla blaha bla...”

#15
2019-04-02 18:25

Klarsynt: Nej jag vill gärna ha ett svar på min fråga från dig istället. Vill veta hur du har kommit fram till ditt påstående och faktan på att batterierna är så dåliga i hållbarhet som du påstår.

#16
2019-04-02 18:27

@Henrik M

Om du lyssnar på podden så har du svaret där.

.

#17
2019-04-02 19:33

Klarsynt, jag delar på din syn angående vikten på bilar. Det är lite för tungt nu på massor av modeller som inte ens har batterier eller hybrid för den delen också. Men jag tror inte biltillverkare ens gjort ett försök till att banta ner bilarna eftersom vikten numera utgör ett av de främsta verktygen för att skydda de åkande mot skador. Men rent logiskt är det idiotiskt, eftersom alla biltillverkare kommer att göra samma sak. Kvar står vi där alla som förlorare, både säkerhetsmässigt och miljömässigt.

#18
2019-04-02 19:46

Klarsynt: Så du menar att den podden var faktafylld och gav svart på vitt svar på den frågan jag ställde till dig?
Alltså du är ju sanslös i din trångsynthet.......svara korrekt på min fråga istället än att slingra dig eller så kan vi lägga ner här.

#19
2019-04-02 20:48

@Henrik M

Ja, lägg ner du. Jag har dårakt inte sett dig påvisa motsatsen. Och om du inte håller med ViBilägare så är det din ensak.

.

#20
2019-04-02 21:50

Klarsynt
Det man i podden tar upp handlar om tillverkarnas batterigarantier. Det är inte samma sak som livslängd på batteri.

Norge är ju lite mer erfarna kring elbilar och har lite bättre koll på livslängd och kapacitet som begagnat.
https://www.tv2.no/a/8301102/

#22
2019-04-02 22:01

Klarsynt har till stor del rätt. Elbilar är garanterat inte så bra som man kan tro och klimathotet kraftigt överdrivet.
De finns en orsak till att det är så.
Blodsbatterier kan jag kanske tycka är ett lite dåligt ord även om de säkert ligger lite i detta.

Titta på denna YouTube film. Om något så är föredragshållaren där väldigt trovärdig.
Den säger mycket om el kontra diesel/bensinbilar.
https://youtu.be/17xh_VRrnMU

#23
2019-04-02 23:56

Darrow
Och här kommer en mer trovärdig kontring som slår hål på den danske föreläsarens desinformation
https://youtu.be/hwMPFDqyfrA

#24
2019-04-03 00:23

Axa
Varför mer trovärdig? För att personen i fråga tyckte som du?
Jag hittade ett antal tveksamma punkter även här.
De man kan säga är väl att det är dåligt att de inte finns en enad syn på olika transportmedel och dess påverkan.
Samma gäller klimathotet. De finns helt olika ståndpunkter vilket inte är ok.
Ska man driva hela fordonsflottan mot andra drivmedel så måste de finnas en samsyn.
Vad vi ser är mest pajkastning istället för öppna diskussioner vilket borde vara en självklarhet.

#25
2019-04-03 06:13

@Axa

Klart att det är. Garantierna återspeglar tillverkarnas förväntan om livstid. Detta gäller allt. Att Volvos garanti ligger på 55% av batteriets laddkapacitet efter åtta år (varpå man som ersättning kan få ett begagnat med 60% laddkapacitet i utbyte) återspeglar vad Volvo vågar lova och därmed batteriets livstid.

En blodsbatteribil behöver därmed två blodsbatterier under sin livscykel. Alternativt behöver ägaren två blodsbatteribilar för att uppnå samma livstid som med en bensin/diesel. Det här är miljösvineri på hög nivå. Allt uppbackat av svenska skattebetalare.

.

#26
2019-04-03 07:15

Då har väl en fossildriven bil normalt inte längre förväntad livslängd än 2-3 år, med andra ord? Det är väl med vissa undantag längden på nybilsgarantin på de flesta bilar.

#27
2019-04-03 07:55

Darrow
Om du tittar på klippet så är han tydlig med att referera till aktuell forskning och listar en förteckning på varifrån hans uppgifter kommer ifrån.
Dansken gör det inte, vilket i sig gör honom tvivelaktig. Dansken förenklar betydligt mer för att det ska passa den egna agendan.

När det kommer till klimathotet så råder det en större samstämmighet bland forskarna än ifråga om framtida drivmedel. Till och med dansken erkänner klimathotet (i andra sammanhang) men har annan synpunkt om olika drivmedels lämplighet.

#28
2019-04-03 07:59

Klarsynt: Nu måste du väl ändå själv inse att du målat in dig själv i ett hörn om du som argument för dina påståenden använder garantitiden som en fakta om förväntad livslängd på produkter?!
Tesla ger 8 år och 16.000 mil i garanti utan krav på service. Och du påstår det går 2 omgångar batteri för att få motsvarande fossilbils livscykel? Med andra ord ger i din logik det då att fossilbilarna har 16 års garantitid med 32.000 mil som tak? Hmm, hur många har det??! Nä, ska vi se på din logik med garantitid som ett mått på livscykel så finns det ingen fossilbil mig veterligen som har längre livscykel än en Tesla då? hmm, känns det rimligt och logiskt? Nä, nu får du nog allt krypa till korset och bara säga istället att du faktiskt inte har nån som helst aning om vad du pratar om när du skriker dig hes om att batteribilarnas livslängd och att de har halverad livscykel mot en motsvarande nytillverkad fossilbil.....
Kanske vårsolen som värmt upp din foliehatt lite väl bra......ha en bra dag ;)

#29
2019-04-03 08:13

@Henrik M

Du och dina Tesla, din fanboy där. Det är väl du som har målat in dig i ett Tesla-hörn. Här en glad Tesla-ägare:

https://teknikensvarld.se/tesla-model-s-rackvidd-kraftigt-forsamrad-efte...

Robert von Bahr är en entusiastisk Tesla-ägare. Men när Tesla bytte ut hans 85 kWh-batteri [hans förra tvärdog] mot ett sämre tappade han tålamodet. Bilen visar exakt hur mycket som har förbrukats efter en full laddning, och dessa värden pekar på att kapaciteten i det nya batteriet är 51-55 kWh. Detta i ett batteri som nominellt är på 85 kWh.

Ser fram emot att läsa något liknande om dig och din Tesla också :)

.

#30
2019-04-03 08:19

Självklart går det sönder exemplar av alla bilmärken, så bara för man kan finna ett par exemplar av ett märke som gått sönder så är alla bilar från det märket usla och alla kommer drabbas av samma fel? Är det så du menar? För jag kan garantera dig att jag finna artiklar om alla märken med någon bil som drabbats av stort fel inom garantitiden. Nej jag är ingen fanboy, läs gärna min tråd i forumet med så ser du jag även ser negativa saker med Tesla och min egen Model S.
Varför svarar du inte på det jag skriver istället? Bemöt det jag skriver om ditt resonemang om garantierna som livscykelvisande med sakliga och underbyggda argument så blir allting mer seriöst och du kan framstå på ett betydligt mer seriöst sätt med. För nu är du bara löjlig när du kastar ur dig massa myter och gissningar och sen inte kan stå för något när det börjar ifrågasättas.
Men ja jättetråkigt att Robert inte får ur samma räckvidd ur sitt ersättningsbatteri, troligtvis får han ut mer när det "lärt" sig hans användande.....bilen fick ju inte bara ett annat batteri utan uppdaterades ju programvarumässigt med och "nollades" jämfört med hur han fått bilen att agera under de tidigare åren. Nya bilar är som du säkert vet till stor del anpassningsbara efter körsätt m.m.....
Sen att du önskar få läsa nå´t liknande från mig, hur fasiken kan man vara så fruktansvärt otrevlig och önska nån annan sådant? Ge dig nu och kom in i lite normalt vettigt uppförande både i vad du skriver, hur du skriver och hur du bemöter frågor och argument.

#31
2019-04-03 08:25

@Henrik M

Ingen idé att gå i polemik med fanboys (i det här fallet så inbitet fanatisk att han till och med äger en egen blodsbatteribil), det är som att köra huvudet i väggen. Jag avstår och vänder min diskussion till andra läsare. Ha en bra dag!

.

#32
2019-04-03 09:50

Klarsynt har ju tidigare blivit portad ifrån ViB vid den tiden han kallade sig Antiferministen. Märkligt att man kan återkomma med ett nytt nick och få fortsätta att härja runt...

#33
2019-04-03 11:36

@Pi Märkligt att du bryter mot alla forumregler genom att istället för att komma med något matnyttigt, så är det ända du har att komma med diverse fabricerade anledningar att få olika skribenter (vilka har något att komma med) avstängda.

1.2 Sunt förnuft
På Vi Bilägare försöker vi så långt det är möjligt att följa den netetikett som är bruklig. Detta betyder att förutom de rent lagliga aspekterna med förtal, hot, hets mot folkgrupp, sexuell läggning etcetera nedan, så ställer vi krav på att du som medlem är trevlig och respekterar andras åsikter. Du ska inte skapa och sprida uttalanden som är stötande eller kränkande. Kort sagt; uppför dig som en vuxen människa och använd sunt förnuft.

Respektera att folk tycker annorlunda än du, Pi. Istället för att yla om att de skall bli avstängda.

2.3 När du svarar på en tråd Håll dig till trådens ämne. Kommentarer ovidkommande för ämnet kan komma att raderas av moderator.

Vad har ditt avstängningsylande med elbilar att göra, Pi? 

.

#34
2019-04-03 11:48

Klarsynt/Antifeministen - och du skall tala om att bryta mot regler som har en avstängning under annan signatur men glatt bytte signatur och återkom. F ö har jag redan varit i polemik med dig många gånger angående dina i mångas ögon märkliga åsikter om bl a säkerhetsfunktioner i bilar och denna gång är det ju ingen skillnad i ditt ständiga ältande om "blodsbatterier".

#35
2019-04-03 11:57

@Pi

Ännu mer av detsamma. Men Pi.. skäms du inte? Du talar om att andra skall stängas av medan du själv om och om igen bryter mot reglerna. Kanske är du som skall stängas av?

.

#36
2019-04-03 13:16

Orsak och verkan...

#37
2019-04-03 17:15

Det är märkligt att Klarsynt är så oerhört negativ till elbilar. Det är väl antagligen svårigheten i att se att teknik kan bli bättre och renare. Lite samma tankegångar hos de som vid datorns födelse försökte förutspå framtidens datorer och var övertygade om att den framtida datorn skulle uppta alla våningsplan i en skyskrapa...

Elbilen och den tekniken är här. Det steget kanske är nödvändigt för den vidare utvecklingen av fordonstekniker och typer men kommer även påverka teknik på andra områden.

#38
2019-04-04 06:39

@Axa

Det är märkligt att Axa har så svårt att förstå att Klarsynt är oerhört negativ till blodsbatterier. Inte till elbilar.

.

#39
2019-04-04 09:57

Klarsynt
Intressant. Du vet att elbilar har batteri?
Ok, jag förstår att du har synpunkter på batteriteknik och framställandet framför allt men det har skett förändringar de senaste 10-20 åren på det området och utvecklingen sker framåt. Man kanske ska se det som ett nödvändigt mellansteg.

#40
2019-04-04 12:45

Riktigt riktigt snygg!

#41
2019-04-05 11:17

Klarsynt, kan du inte åka och kontrollera hela produktionen ifrån mineraler till batterier. Gör en dokumentär kanske?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.