Bild
Nästa artikel

Så mycket kostar Skoda Scala

Nyheter

Priset fastställt på ersättaren till Rapid Spaceback som rullar ut på svenska vägar till sommaren.

Vi har tidigare berättat om Skodas nya bilmodell Scala som baseras på Volkswagengruppens MQB A0-plattform, samma som Volkswagen Polo och T-Roc, samt Seat Ibiza och Arona.

Scala är 4,3 meter lång och hjulbasen på 2,65 meter är 5 centimeter mer än Rapid Spaceback, som den ersätter. I Sverige börjar försäljningen av Scala vecka 12. Officiella lanseringen är i juni och första bilarna levereras under sommaren.

Den gasdrivna varianten 1.0 TSI på 90 hästkrafter har ännu inte fått någon prislapp, men det har däremot de två bensinmotorerna på 115, respektive 150 hästkrafter, båda i utrustningsnivån Style. Det inkluderar bland annat LED-strålkastare med helljusassistent, keyless-system, trötthetsvarnare, parkeringssensorer bak, förstärkt bullernivåskydd, adaptiv farthållare med filhållning och autobroms, samt automatiskt nödsamtal vid olycka. I förardörren hittar du ett paraply i sann Skoda-anda. Här är priserna:

  • Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 hk manuell 6-växlad låda: 212.200 kr
  • Skoda Scala Style 1.5 TSI 150 hk DSG 7-växlad låda: fr 244.900 kr


Diskutera: Vad tycker du om Skoda Scala?
 

Kommentarer

#1
2019-03-04 11:25

Vad innefattas i "förstärkt bullernivåskydd?"

#2
2019-03-04 11:29

Skoda är inte direkt billig längre. En bil som Kia Ceed erbjuder mer för mindre pengar verkar det som. Och vad blir fordonsskatten?

#3
2019-03-04 11:42

Det är en snygg bil som verkar förnuftig, men priset är för högt!! Jag antar och hoppas att det är riktpriser från fabriken och att de i vanlig ordning blir billigare hos handlaren-kampanjer etc. De här priserna motsvarar handlarnas priser på den större Octavian.

#4
2019-03-04 11:52

Håller med. För högt pris. Borde vara ca 20000 kr billigare på respektive motoralternativ för att det ska vara motiverat.
Frågan är vad det blir för pris på Kamiq? Suv blir oftast dyrare och då kan man gissa att alternativet med 150 hk lär väl blir runt 260 kkr.

#5
2019-03-04 12:19

Dyrt, ej prisvärt. Tror modellen floppar.

#6
2019-03-04 12:30

Alla nyintroducerade bilmodeller i denna klass tycks ha gjort ett rejält skutt uppåt prismässigt - gäller ju även t ex nya Mazda 3 och Corolla. Det måste nog till "tillbud" i nån form om försäljningen av denna f ö trevliga bil skall ta fart.

#7
2019-03-04 12:59

Den ser bra ut, verkar kunna gå att få med många stödsystem och vettiga motoralternativ.
Dyr? Det är som vanligt upp till betraktaren. Vad kostar en Polo i liknande utförande?

#8
2019-03-04 13:13

När jag läser priserna tänker jag att första siffran måste vara fel. Ska det inte vara 112 och 144 kkr?

#9
2019-03-04 13:20

Priserna tycks hoppa upp ordentligt på den här liksom på Mazda 3, jämför t.ex. med Fiat Tipo som är lika stor eller större bil som kostar med 1,4 liters 120hk motor från 160.000:-

#10
2019-03-04 13:28

Nåja - just Fiat Tipo är nog fel bil att jämföra med. Då kan man nog lika gärna ta t ex en Dacia Sandero...:)

#11
2019-03-04 14:12

Välutrustad, men huj vad priset drar iväg....

#12
2019-03-04 14:28

Ska man jämföra så kan man börja jämföra med koncernsyskonen. Med ovan pris blir det svårt att konkurrera med Octavia, Golf, Leon, Fabia, Ibiza och småsuvarna.
Jag misstänker dock att de faktiska priserna på Scalan blir lägre, genom kampanjer, annars kommer folk köpa syskonalternativen.

#13
2019-03-04 14:50

Får man inte en Octavia för nästan samma prisnivå? Ny modell kommer locka vissa, även om priset är aningen högre. Men jag håller med om att det är trångt i detta pris segment, har nog inte varit fler märken och modeller att välja på historiskt. Men antalet SUV modeller som kommit ut har fullkomligt exploderat, speciellt inom VAG gruppen. Kanna bilism? (Hahaha)

#14
2019-03-04 15:35

Du får en octavia för 199000 oprutat men på stående kampanj.
Lägg till 4900:- och du har drag och bränslevärmare.

Helt klart är att nåt kommer att hända.

Oas så betalar många vad som helst för en digital hastighetsmätare och iPad stuk.
Folk är konstiga.

#15
2019-03-04 17:08

Fast några kanske inte vill ha en jättebil som Octavia(onödigt stor ;-) ) då kan Scala vara ett alternativ.

#16
2019-03-04 17:53

Skoda Fabia Combi Style med komfortpaket man 95 hk från ord.pris 171.800 kr eller 110 hk 178.300 kr. Erbjudande minus 19.100 kr blir det 152.700 kr för 95 hk eller 159.200 kr för 110 hk.

Skoda Scala Style man 115 hk från ord.pris 212.200 kr. Vet ej erbjudande.

Skoda Octavia Combi Style man 115 hk från ord.pris 230.300 kr. Erbjudande minus 15.500 kr blir det 214.800 kr.

#17
2019-03-04 17:56

Peter E
Ne, visst men oavsett lika storlek, eller storlek uppåt eller neråt, blir syskonalternativen betydligt billigare.

GF
Vissa handlare rear ut Octavian. Har sett på Blocket för runt 200kkr. Förvisso i tråkig vit men ändå med hyfsad paketutrustning.

#18
2019-03-04 18:26

Axa

Ja, detta 200.000 kr för billigare på Blocket eller Skoda återförsäljare i lager.
Beställning från fabrik är det 214.800 kr.

#19
2019-03-04 18:30

Scala kan vara någon 180 tusen kronor på Blocket eller Skoda återförsäljare i lager.

#20
2019-03-04 19:11

GF
Vi får hoppas på lägre pris på Scalan

#21
2019-03-04 19:26

Ja, när den väl finns i bilhallarna får vi väl se vad Skoda tror att dom kan få för en sån bil. Lagom storlek för oss men automat vill man ju ha och då hissar väl priset ytterligare runt 15.000 kan man gissa. Blev erbjuden en ny Seat Arona xCellence 1,0/115, automat, adaptiv farthållare, full-LED, dragkrok, P-sensorer och backkamera inkl parkeringsassistent samt vinterhjul för runt 218.000 kr inkl metallic. Även den skulle räcka men tvekar ändå - hade ju inte tänkt nån fler VAG-bil egentligen.

#22
2019-03-04 19:29

Håller med dig Axa, om Scalan är lika fin som den ser ut är den med bland kandidaterna vid kommande bilbyte, men! inte till de priserna som presenteras här. Trist att Skoda verkar bli allt mindre value for Money.

#23
2019-03-04 19:38

Mm, jag ska ha min Leon ett år till sedan är det byte. Jag gillar 150 hk motorn skarpt och Scalan men även Kamiq med den motorn ligger bra till vid bytet. Dock hänger det lite hur väl utrymmena är disponerade. Samt priset förstås.

#24
2019-03-04 19:51

blir uttråkad att bara se på en skoda

#25
2019-03-04 20:39

Så en manuellt växlad 150 hk bör hamna nånstans vid 230000...hmmm… Klart intressant.

#26
2019-03-04 21:25

Jag gillar strålkastare form triangel som cat eye Scala nästan lika som min Fabia ger fröjd :-)

#27
2019-03-04 22:12

Men adsam, om du blir trött av att titta på en Skoda så titta på två då.

#28
2019-03-20 17:16

När jag först såg artiklarna om Scala så blev jag intresserad. Men efter att ha sett prisbilden så valde jag i stället att beställa en ny Octavia kombi.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.