Bild
Nästa artikel

Här är Skoda Scala

Nyheter

Ny modell rullar in i svenska bilhallar till sommaren.

Skoda Scala baseras på Volkswagengruppens MQB A0-plattform, en grund den delar med bland andra Volkswagen Polo och T-Roc, samt Seat Ibiza och Arona.

Bilen är drygt 4,3 meter lång, 1,7 meter bred och 1,4 meter hög. Skoda lyfter i sitt pressmaterial fram att armbågsutrymmet i baksätet är 1.425 millimeter, att jämföra med Skoda Octavias 1.449 millimeter. I bagageutrymmet på Scala kan du lasta 467 liter. Med nedfällda baksäten ökar volymen till 1.410 liter.

Designmässigt sticker Scala ut från överiga Skodabilar, eftersom den är först ut med att ha bilmärkets namn bokstaverat på bakluckan, istället för logotypen med den gröna, bevingade pilen. Det går att få glaset i bakluckan att gå hela vägen ner till registreringsskylten, då sätts Skoda-bokstäverna fast på glaset istället. 

Bland förarassistans och säkerhetssystemen märks utökad döda-vinkelnvarnare, adaptiv farthållare, filhållningsassistent och autobroms. Skoda har stoppat sitt nyaste infotainmentsystem i nya Scala, med en pekskärm som är placerad högt på instrumentbrädan. Under skärmen finns en slags hylla för handen att vila på, så att det blir lättare att manövrera pekskärmen. 

Det finns fem turbodrivna motoralternativ: Tre bensinare, en diesel och en gasdriven version med effektspann på 90-150 hästkrafter. Bensinmotorerna och dieseln finns att välja från början, gasdriften kommer först i slutet av 2019. Försäljningen startar i mars och till bilhallarna kommer Scala innan sommaren. Svenska priser är inte fastställda än. 

Diskutera: Vad tycker du om Skoda Scala?

Kommentarer

#1
2018-12-10 10:25

Helt OK bil. Efterföljaren till Rapid får man anta?

#2
2018-12-10 10:33

Eftersom Rapid kommer att utgå så kommer givetvis denna att ersätta Rapid i segmentet mellan Fabia och Octavia. Dock är ju denna klart större än nuvarande Rapid.
Ser trevlig ut - sen är frågan hur man positionerar den prismässigt...

#3
2018-12-10 10:32

Jag tror den kommer att sälja bättre än, den på svenska vägar mycket ovanliga, föregångaren Rapid.

#4
2018-12-10 10:37

Ser ut som en bil, fast blå.

#5
2018-12-10 10:41

Vid en första anblick gillar jag den. Väldesignat yttre och Skoda verkar också ha fått till instrumentpanelen. Vettiga lastutrymmen är också bra. Kan nog bli en hit, vid rätt pris!

#6
2018-12-10 10:42

Pi: Scala är 4.36 meter lång, Rapid "sedan" 4,48 m samt Rapid Spaceback mäter 4.30 på längden.

#7
2018-12-10 11:32

Är Scala verkligen bara 1,4 m hög? Fattas det inte några centimeter i ViB:s höjdangivelse?

#8
2018-12-10 11:39

Mycket snygg och harmonisk form, inte en linje fel, perfekt enligt rådande designmode, utan att gå till överdrifter, vilket gör att designen håller i många år. Om den blir rätt prissatt, och att man har lyckats dämpa ljudnivån även på grov asfalt, så blir denna en storsäljare, eftersom även storleken passar de flesta. Hurraa säger jag

#9
2018-12-10 12:01

Oerhört approximativa mått i artikeln här... L/B/H är 436 cm (som nämnts ovan), 179 cm resp. 147 cm.
https://teknikensvarld.se/skoda-scala-officiell-alla-fakta-om-rapid-ersa...
Kan nog bli en kanonsäljare för Skoda, om de lämnar litet luft prismässigt till Octavia.

#10
2018-12-10 12:04

Den lastar mindre än Rapid Halvkombi. Halvkombin lastar 550 L med baksätet uppfällt och 1490 L med baksätet nedfällt.

#11
2018-12-10 13:22

Synd dom tagit efter den tveksamt dumma trenden med hög skärm.
Ju högre skärm ju svårare att vifta på med armen i högläge och att hitta rätt symbol.
Dubbla ++ på att dom vågar ha handbromsspaken kvar.

#12
2018-12-10 13:33

Denna modell helt eldriven!? Kanske hade varit något för att ta upp kampen med Leaf?!

#13
2018-12-10 14:54

Jag är positivt överraskad. En snygg modell i golf-klassen. Med rätt pris så kan jag bli övertygad. Särskilt när den kommer kunna beställas med 150hk.

#14
2018-12-10 15:54

Snygg bil och mycket bra att de fortsätter med sätta in gasmotorn i nya modeller!

#15
2018-12-10 16:10

Snyggt jobbat Skoda, med rätt pris kommer den att sälja bra, och så snygg blå färg.

#16
2018-12-10 16:21

Räcker inte de vanliga klasserna till? Måste man pressa in modeller mellan segmenten också? Kan tyckas onödigt. Skoda är ju heller inte någon lågprisbil längre. Som VW minus 7 procent...

#17
2018-12-10 16:43

Täpp igen grillen och gör den eldriven. Det lär sälja som smör i solsken.
Annars är det ju blott en vanlig blå bil.

#18
2018-12-10 17:13

Påminner om Audi A3 sportback. Hoppas den har bra ljudisolering också samt en rimlig prislapp och inte hamnar i nivå med VW Golf som Seat Leon. Skiljer 10K mellan en ny Seat Leon och VW Golf när båda var på kampanj. Skiljer det lika lite mellan Skoda Scala och VW Golf blir det mer ett tycke om smak och design eftersom nya VW Golf är på gång också.

#19
2018-12-10 18:05

Mycket snygg och harmonisk form tycker jag, inte en linje fel enligt mig, perfekt enligt mitt rådande designmode, utan att gå till överdrifter tycker jag, vilket gör att designen håller i många år för mig. Om den blir rätt prissatt för mig, och att man har lyckats dämpa ljudnivån även på grov asfalt, så blir denna en storsäljare tycker jag, eftersom även storleken passar mig. Hurraa säger jag

#20
2018-12-10 19:23

Snygg profil, och den ser ut som en bil.

#21
2018-12-11 17:14

"Under skärmen finns en slags hylla för handen att vila på." Kanske säger något om målgruppen?

#22
2018-12-11 18:29

Helt klart det snyggaste Skoda producerat hittills. Nu börjar VW bli den fula ankungen av dom 3 syskonen. Är bara Arteon som har lite snits utvändigt, men en helt vanlig Passat interiört.

#23
2018-12-11 18:49

hvis den skal konkurrere med nye Toyota Corolla 2,o hybrid, så får den det svært . den når ikke corollaen længere end til sokkeholderen.. men er det samme klasse eller er Toyota Corolla en klass. over..

#24
2018-12-11 19:58

Toyota Corolla hybrid är minst 80 000 kr dyrare, det tar flera år att köra hem den kostnaden i pengar.

#25
2018-12-11 20:50

Kan inte utstå ostgrillen.

#26
2018-12-12 07:35

Och vem vill ha en så trång bil där armbågsutrymmet i baksätet är knappt en och en halv millimeter. Är det en leksaksbil eller...

#27
2018-12-12 21:08

Den ser lugnt harmonisk ut, utan att vara tråkig. Interiört lika lyckad.
En detalj som jag dock aldrig fattat vitsen med, är att ha siffrorna i instrumenten radiella istället för horisontella.
Audi och nu Skoda tycks äntligen fattat att handen behöver stöd när man ska knappa på något med rak arm, något jag skissade på för över 30 år sen. Med kladdskärmar behövs det mer än någonsin.

#28
2018-12-12 22:08

Fast Roy. Med den lågt placerade skärmen på övriga Skoda har man armbågen på den höjbara armstödet när man trycker på skärmen.
För övrigt säger man till Siri vad hon skall göra eller använder rattknapparna.

Men visst hakar man på den dumma trenden med att höja skärmen uppe på panelen då är en hylla för handen klokt.
Men varför högt bländande skärm istället för integrerad fattar jag inte utan känns som en mode nyck.

#29
2018-12-13 09:36

Mso
Är väl ingen dum trend att lyfta upp skärmen så man faktiskt ser den utan att behöva titta långt ner i bilen. Speciellt som du säger att du pratar med Siri och använder rattknapparna så är det ju än dummare att ha en skärm du skall se på halvvägs nere på golvet.

#30
2018-12-14 08:39

Guran. Man kan tycka det men dom millisekunder och det ögonblick det tar att vrida ögonen tvärt 30 grader åt sidan eller 30 grader snett neråt gör ingen skillnad hävdar jag.

Jag tycker det är störande att ha en skärm uppstickande högt i blickfånget när man skall ha koll på trafiken åt alla håll och kanter.
En hög skärm som stör mörkerkörningen och en skärm som blir svårare att peka med fingret på rätt knapp med rak arm.
Stackars dom som blivit lite äldre som har det lite sämre med handstadgan.

En integrerad skärm är oftast inte långt ner utan högt integrerad oftast drygt dm lägre än iPad konstruktionen.

Vidhåller ändå att det är lite modenyck utan genomtänkt helhetsgunktion med dessa höga skärmar.
För att inte tala om vansinnet med bortrensade knappar för ventilation mm som läggs in i skärmen.

Jag älskar skodas och vags höjbara och skjutbara armstöd mellan sätet som i alla lägen ger ett stöd för arm och armbåge när man skall köra långt och emellanåt fippla fram en ny pratpod på skärmen med armbågen på armstödet.
Obegripligt att nästan ingen kopierat detta under dom 15 år det funnits.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.