Bild
Nästa artikel
Om två år kan det bli stopp för en del bilar att köra inne i städer. Det är upp till varje kommun att införa miljözoner.

Så fungerar miljözonerna

Nyheter

Sveriges kommuner får rätt att stänga ute vissa personbilar från stadskärnan från och med 2020. Så här ser reglerna ut.

Det finns redan miljözoner i några städer. De gäller för tung trafik, men nu kan också personbilar förbjudas från att färdas i de centrala delarna.

Från och med 1 januari 2020 ger nämligen regeringen Sveriges kommuner möjlighet att införa miljözoner för personbilar. Det betyder att fordon av äldre utsläppsklasser stängs ute. Det finns två typer av miljözoner för personbilar.

I den första typen av zon tillåts dieselbilar och bensinbilar som uppfyller kraven för Euro 5 och senare. Bilar som sålts innan 2011 är alltså inte välkomna. Men redan två år framåt i tiden, 1 juli 2022, får bara dieselbilar som uppfyller Euro 6 köra i zonen. Det är alltså dieselbilar certifierade från 1 september 2015. För bensinbilar är det fortfarande Euro 5 som gäller. Laddhybrider, hybrider, gasbilar och etanolbilar berörs också av reglerna.

Den andra typen av miljözon är ännu tuffare och tillåter bara utsläppsfria bilar som elbilar, bränslecellsbilar, samt gasbilar certifierade enligt Euro 6.
– Barns rätt att andas ren luft väger tyngre än rätten att köra alla bilar på precis alla gator. Nu ger vi kommunerna det kraftfulla verktyg de länge efterfrågat för att de ska kunna komma till rätta med de farliga luftföroreningarna, säger miljöminister Karolina Skog.

Diskutera: Vad tycker du om miljözoner?
 

Miljözoner

Klass 1: Finns idag, gäller endast tunga fordon. 

Klass 2
Från 1 januari 2020:
• Bilar med kompressions-tänd motor (diesel, elhybrid, laddhybrid) i Euro 5 eller bättre
• bilar med gnisttänd motor (bensin, elhybrid, laddhybrid, fordonsgas, E85) i Euro 5, eller bättre
• Elbilar
• Bränslecellsbilar

Från 1 juli 2022:
• Bilar med kompressions-tänd motor (diesel, elhybrid, laddhybrid) i Euro 6
• bilar med gnisttänd motor (bensin, elhybrid, laddhybrid, fordonsgas, E85) i Euro 5, eller bättre
• Elbilar
• Bränslecellsbilar

Klass 3
Från 1 januari 2020:
• Elbilar
• Bränslecellsbilar
• Bilar som kan drivas med fordonsgas i Euro 6

Fakta: Utsläppsklasser

Klassningen sker avseende utsläppsmängd av koloxid, kolväten, kväveoxider och partiklar.

  • Euro 5 Från och med 1 januari 2011 var det obligatoriskt för alla nya bilar som såldes att uppfylla Euro 5.
  • Euro 6 Från och med 1 september 2015 måste alla nya bilar som säljs vara klassade enligt Euro 6.

För att se vilken utsläppsklass din bil tillhör kan du knappa in registreringsnummer på Transportstyrelsens hemsida.

Kommentarer

#2
2018-03-23 12:55

Kortfattat kan man säga att MP Är ett bilhatarparti och nu ytterligare slår på stora trumman för absurda förslaget med kommunala miljözoner, hur galet som helst! MP har med nuvarande regering "tvingat" fram miljökrav för att inte orsaka regeringskris!

#3
2018-03-23 12:55

Verkar vara rimlig indelning men man kanske borde flyttat ytterligare 2-3 år fram så de äldsta bilarna hann skrotas.

#5
2018-03-23 12:57

Hur ska kontrollen av bilar till miljözonerna ske? Det syns ju inte utanpå vilken årsmodell eller motor bilen har. Ska det bli regplåtar eller annan identifiering, och kameraövervakning vid infarter? Gissa vilka som får betala detta...! Nu vet vi vilket parti som åker ur riksdagen vid höstens val...

#6
2018-03-23 13:04

Har vi otur blir det väl en massa fula klistermärken i vindrutan som de har i vissa länder.

#7
2018-03-23 13:57

Mp har ju gått hårt fram med detta, deras största väljarbas är ju personer som inte har bil, eller behöver bil. Utan enbart reser kollektivt i som längst ut närförorter till storstäderna.
Det kommer bli extremt svårt att efterleva detta, och Karolina Skogs raljerande om "Barn har rätt att andras frisk luft" är ett spel för galleriet, eftersom den ENDA leden genom Stockholm just passerar Stockholms innerstad och Kungsholmen. Man är ju även rabiata motståndare till Förbifart Stockholm och alla andra kringleder som skulle lätta trycket från den enda leden genom Stockholm. Lätt schizofrent minst sagt.

Att hävda att bilister i större utsträckning skall resa kollektivt är inte heller en klokt uttalande, eftersom kollektivtrafiken mer eller mindre har 98% beläggning i rusning.Om således en liten andel bilister skulle börja resa kollektivt så är det överbeläggning på kollektivtrafiken, cykelstråk eller liknande passerar även citykärnan om man skall resa genom staden, cykelvägarna idag är inte anpassade för arbetspendling i större utsträckning.

Vore kanske bättre att börja i rätt ordning och helt enkelt bygga ut kollektivtrafik, cykelvägar förbifarter och tvärförbindelser innan man funderar på på att förbjuda vissa fordon.

Klass 3 för Gamla Stan ser jag däremot inget problem med, men hur man skall lösa trafiken som går på Munkbroleden och Skeppsbron idag är en annan fråga. Att tvinga den att köra Västerbron känns väldigt oekonomiskt och icke miljövänligt.

#8
2018-03-23 14:12

Jag är inte Miljöpartist men tycker detta är fantastiskt bra då jag kan skratta åt alla dinosaurier som går i taket för detta...

#9
2018-03-23 14:20

Tack ViB! Den första artikeln (oavasett medie) som faktiskt beskriver saken som den är.

#10
2018-03-23 15:24

Med tanke på att gamla dieselbilar skrotas ut och nya EURO6-dieslar säljs så kanske bensinbilarna är värst på NOx igen 2022 - precis som de var fram till 2011.

https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Statistik-A-O/Utslapp-av-k...

#11
2018-03-23 16:33

När mp åker ur riksdagen i höst kommer jag att fira.

Ett kortvarigt firande dock då de som står vid rodret efter valet, oavsett blocktillhörighet, med största sannolikhet inte kommer att bryta upp denna idioti, ty den genererar inkomster till statskassan och vi bilister protesterar aldrig mot skattehöjningar som slår tillbaka mot oss.

Tråkigt att ett parti med 4 procent av folket bakom sig får så mycket att säga till om i en fråga rörande något de hatar till 100 procent.

Dessutom bor väl 75 procent av alla miljöpartister i Stockholms innerstad och förstår därmed inte allmogens behov av bilen, inte bara som ren transport utan som en förutsättning för överhuvudtaget kunna leva utanför storstadsområdena.

#12
2018-03-23 17:09

Å andra sidan är det 100 procent av människorna i staden som andas in luften. Bra att ta till krafttag för att driva på utvecklingen. Primärt är det nog inte bilar och teknik man vill åt utan utsläppen de genererar. Jag har inget emot det heller. Det skapar jobb åt de som utvecklar vettigare transportmedel än de vi har idag och vi, våra barn och barnbarn får andas bra luft. Saknar vi oblyad bensin, stinkande bilar utan kat och glödlampor?

#13
2018-03-23 17:59

Fråga, hur många av er här blir drabbade av detta?
Jag har ingen bil som drabbas av detta.
Men ser ni, det blir ju inte BARA ett dieselförbud som alla medier och belackare skriker om...

#14
1
2018-03-23 18:04

Ni som beklagar detta är inte så många, bara några få i ett bilforum. Heja regeringen.

#15
2018-03-23 18:34

Ska bli intressant att se när mp tar rejäla krafttag mot båttrafiken och flyget i Stockholm och Göteborg som genererar enormt mycket mer hälsofarliga utsläpp än vad bilismen gör...

Skojar bara, hur ska mp-röstarna då kunna ta sig ut till sin stuga i skärgården och åka på den årliga Thailandssemestern...

#16
2018-03-23 18:34

Tycker att tanken är god och ett steg i rätt riktning för att folk ska tänka efter riktigt vid bilbyte framöver.

#17
2018-03-23 19:15

Bra med miljöanpassning om bilarna inte hänger med
Kör man inte i stadskärnan är diesel ändå¨bäst för miljön då CO2 problemet är det som till slut tar kål på alla

#18
2018-03-23 19:28

Snart har folket på landsbygden inte råd att bo kvar där de bor utan de får söka sig till städerna där bilar ändå snart är bannlysta.

Elbilar är står på tur i Stockholm enligt mp, och som vi lärt oss genom åren så kommer övriga städer att ta efter den kungliga huvudstaden.

Alltså har ingen i Sverige bil inom tjugo år med fortsatt utveckling, men vi kan i alla fall slå oss för bröstet och verkligen sträcka på oss eftersom vi räddat världen från den globala uppvärmningen.

Känner mig redan stolt...

#19
2018-03-23 19:32

Som väl är bor jag på vischan och där har vi så mycket frisk luft att en eller annan skitig bil inte spelar någon roll.
Men om man nu måste ha bil när man bor i stan bör det säkert vara en batteribil, så regeringen är på rätt väg här.

#20
2018-03-23 19:45

"saabnisse 2018-03-23 19:32
Som väl är bor jag på vischan och där har vi så mycket frisk luft att en eller annan skitig bil inte spelar någon roll.
Men om man nu måste ha bil när man bor i stan bör det säkert vara en batteribil, så regeringen är på rätt väg här."

Men du missar att det som börjar i städerna sprider sig snart till landsbygden.

Så snart har de utanför tullarna i bästa fall råd att köra en eldriven VW Up...

#21
2018-03-23 20:47

Prestigelös, du vet tydligen ingenting om vad som sker utanför Tjockhult!
Vi klarar oss utmärkt med dieselmotorer som fortfarande fungerar utan någon form av miljöklassning!
Och vi har fortfarande renare luft än vad storstadsborna någonsin har eller har haft.

#22
2018-03-23 21:21

Kollar på Aktuellt som tar upp frågan och har Collin som gäst. Ingen vettig kan ta Collin seriöst....

#23
2018-03-23 21:30

saabnisse

Om man tror att de här påfunden stannar i storstäderna så är man naiv.

När övriga Sveriges kommuner börjar ta efter vad Stockholm erbjuder, och det har de redan gjort, genom trängselavgifter, dubbdäcksförbud och dieselbannlysning så drabbas till slut även landsbygden.

Vi bilister är och förblir statens mjölkko, speciellt så länge vi tror att det enkom är stockholmarna som drabbas av galenskaperna.

Jag vet av egen erfarenhet att det blir dyrare och dyrare för varje år att pendla till jobbet med egen bil, och finns det inga alternativ till bilen som det allt som oftast inte gör uti obygden så börjar man till slut räkna på vad man skulle tjäna på att flytta till staden istället.

"Utan bilen stannar Sverige" är en sliten klyscha, men den har nog aldrig varit mer aktuell än nu.

#24
2018-03-23 22:02

Det är val i höst. Jag hoppas verkligen folk kommer ihåg då vilka partier som tog beslutet och vilka som stödde det.

Regeringen indikerar med detta att man snart kommer med ett generellt förbud mot Diesel-, bensin- och hybridbilar.
Av någon anledning vill regeringen att folk ska köpa gasbilar och inte elbilar. I citykärnorna i de städer som kommer att beröras finns det ingen som helst möjlighet att ladda en elbil. Så de som bor där tvingas köpa gasbil om de vill ha bil.

Det här kommer ju också få stora konsekvenser för butikerna som finns i de berörda områdena. Jag tror de flesta som handlar i butikerna i city inte bor i city. Kan man inte åka in i city så kommer man heller inte att handla där. Det kommer bli omfattande butiksnedläggningar i city i storstäderna.

De ekonomiska konsekvenserna för alla som har Diesel-, bensin-, eller hybridbil kommer ju också att bli avsevärda när de blir osäljbara pga regeringens beslut. Det hade varit bättre att man infört krav på drivkälla på nyregistrerade bilar fr.o.m. en given tidpunkt. Nu har politikerna ju faktiskt i 10 års tid försökt få folk att köpa framförallt Diesel och på senare år hybridbilar, och nu får vi inte köra dem längre. Det är ett närmast kriminellt beteende av politikerna.

#25
2018-03-23 22:05

Collin är ju den som har en vettig och rimlig insikt om detta idiotförslag.

#26
2018-03-23 22:23

Ja, Collins artikel är klockren.

#27
2018-03-23 23:44

Har inte besökt stan sen biltullarna infördes med privatbilen, så mig berör det inte.

#29
2018-03-24 08:49

rösta rätt i höst så får vi se om det blir någon förändring...

#30
2018-03-24 09:26

adzam - vad är "rösta rätt" ? För mig är det inte speciellt klart för politiker som ena stunden är i opposition och i den andra stunden är styrande har rätt ofta visat sig ändra inriktning i många frågor. Man lovar en sak i opposition men när man måste ta ansvar så är det väldigt många löften som plötsligt försvinner... Och det gäller oavsett parti tycker jag. Så det är nog ett lotteri trots allt...

#31
2018-03-24 11:49

Varför basera sig på synnerligen osäkra saker som Euro6, Euro5 ?? Förutom att biltillverkarna fuskat rejält illa så är ju även klassificeringen/testningen NEDC under all kritik.
Eftersom det är i verkligheten man vill minska miljöpåverkan så blir det rena gissningar när man baserar sig på detta. Ingen vet ju om en Euro6 verkligen är renare än en Euro5...

#32
2018-03-24 12:43

Det man kan göra i städer är att se till att inte bilar i onödan använder känsliga miljöer för genomfart. Framför allt de boende ska kunna köra ut och in oavsett bilval. Vill man besöka affärer eller restauranger får man använda kollektivtrafiken. Stora leder bör användas men där kan trafiken glesas ut genom trängselavgifter eller andra restriktioner som gör att inte alla ska använda dem samtidigt och därmed koncentrera utsläppen. Med tiden kommer alla bilar att bli renare men det fordras att myndigheter blir bättre på att verkligen kontrollera bilmotorer innan de typas.

#33
2018-03-24 12:53

I Göteborg verkar för övrigt politikerna inte eniga om att stänga ute vissa biltyper:

"– Det finns ganska många medborgare i Göteborg som inte har råd eller inte kan köpa den senaste bilmodellen, plus att det inte var så länge sedan som diesel var en miljöbil. Det trodde man för 5-6 år sedan och nu skulle man plötsligt inte få köra den i stan, säger Johan Nyhus (S), kommunalråd med ansvar för trafikfrågor."

http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/milj%C3%B6zoner-i-centrala-g%C3%B...

#34
2018-03-24 16:10

Johan Nyhus säger så nu ja, men kom ihåg att Socialdemokraterna i Göteborg är beroende av Miljöpartiet för att bibehålla makten. Precis som i riksdagen. Alltså, en röst på Socialdemokraterna i nästa val är en röst för Dieselförbud.

#35
2018-03-24 16:46

Regeringen är alldeles för feg, med tanke på allt fusk inom bilindustrin och mycket sent uppvaknande så är det helt rätt att visa på vad som gäller i Sverige. Om andra länder som Norge och Kina kan storsatsa på alternativa drivkällor, varför kan inte vi i vår lilla fiskdamm till land göra likadant. En hel del sorgliga kommentarer i denna tråd från dem som "hatar" förslaget. Hur tänker ni egentligen.

#36
2018-03-24 16:57

Optimus. Vi tänker rationellt. Det finns nämligen ingen miljömässig grund vare sig för satsningar på "miljöbilar", förbud mot bränslen eller de totalt idiotiska koldioxidskatterna.

Lagda förslag och beslut grundar sig i ren fanatism och populism. Det har inget med folks väl och ve att göra.

MVH AL

#37
2018-03-24 17:16

A.L kan du förklara varför Norge som är ett land med ungefär likartade förutsättningar med årstider och väder, klara omställningen mycket mer galant än vårt land. Ur min synpunkt är det politikers feghet och skrämselpropaganda från Volvo vad som skulle hända med jobben. Struntprat ur min synvinkel, det skulle uppstå fler arbeten med det framtida bränslet istället, det kallas för utveckling.

#38
2018-03-24 17:38

[Redigerad: Kallar du någon för mupp en gång till så åker du ut med huvudet före. Dina politiska åsikter kan du hålla för dig själv. Frågan är: Vad tycker du om miljözoner. Inte ”Vad tycker du om Miljöpartiet?” Eftersom du inte kan formulera dig på ett sansat sätt i denna tråd så försvinner dina inlägg. Tänk efter före..//Deeds]

#39
2018-03-24 17:38

Omställning till vad? Skulle elbilar vara bättre, än just för att blidga ögontjänare? Nej det är liten poäng med att vi med våran halva promille av utsläpp, ska göra något åt saken.

De som anser att vi ska byta ut våra bilar till elbilar, för att rädda miljön i världen, har inte förstått hur det ligger till.

#40
2018-03-24 17:56

De som tror att miljöpartiet tar skada av miljözoner har nog inte förstått läget i landet. De som rasar på diverse bilfora tillhör knappast deras väljarbas. Där finns inga röster att förlora.

#41
2018-03-24 19:06

Jag tycker att miljözonerna är ett skitpåhitt.

#42
2018-03-24 19:28

XC90, vad är det som säger att det är svart eller vitt. Att det måste var antingen fossilt eller elbil, enligt min uppfattning kan det vara en kombo av flera alternativa drivkällor. Det är vad jag tror på är framtiden. De av er på tråden som vurmar för fossilt, verkar som ni slåss för att bromsa utvecklingen, allt skall vara som det har varit man skall tanka bensin eller diesel thats-it. Det är jag helt emot. Alternativa drivkällor behöver utvecklas, och därmed skapa nya arbetstillfällen. Att bromsa som Trump gör med att strida för att gammal stålindustri i USA som inte hänger med i utvecklingen skall bestå, har aldrig tidigare lyckats, som tur är. Utvecklingen är svår att bromsa, så alternativa drivkällor behövs verkligen framgent. Heja regeringen som vågar ta detta beslut.

#43
2018-03-24 19:31

Optimus: Tråden handlar om miljözoner!!!

#44
2018-03-24 19:56

Jag tror att det blir "Hejdå Regeringen" med tanke på färska opinionssiffror. Men det behöver inte betyda något för miljözonerna eftersom de hänger på kommunala beslut. Valresultaten i kommunerna brukar väl iofs i ganska hög mån följa det nationella så...

#45
2018-03-24 19:59

Optimus, #37, Norge har mycket elbilar pga att de har haft enorma subventioner på elbilar. På t.ex. Tesla Model S upp till en halv miljon. Men, politikerna är inte att lita på i Norge heller, för nu vill de ta bort subventionerna och införa en viktbaserad engångsskatt på elbilar på upp till 70000kr.

#46
2018-03-25 10:15

Optimus. Norge är väl egentligen det sista landet att föra fram, då man försett världen med mängder av olja genom åren. Är det något samhälle som är beroende av olja och sin industri så är det just Norge.

Att Norge satt upp laddstolpar och köpt elfordon till halva sin befolkning hänger nog ihop med att dessa kräver enorma summor energi - varav en inte helt obetydlig del är fossila - för att produceras.

Vad det sedan gäller Volvo så är det ett globalt producerande företag, d.v.s man säljer sina produkter på fler marknader än i Sverige. Därför kan man heller inte ändra sin produktion radikalt och allra minst utifrån extremistiska ideologiska minoriteter. Gör man det överlever man helt enkelt inte.
Men visst, med tanke på stollarna vi har i regeringen så är det nog inte otroligt om Volvo gör samma sak som Nordea gjorde. Det vore rätt åt alla naiva svenskar som röstat fram dessa destruktiva krafter.

MVH AL

#47
2018-03-25 12:45

Det är de rika innerstadsborna som tjänar på det här. Och de som har råd att köpa dyra elbilar. Fattiga förortsbor kommer även fortsättningsvis bli utsatta för giftiga avgaser från de stora trafiklederna, men inte själva kunna ta sig in till den fina och rena innerstaden. Inte med bil i alla fall. Miljöpartiet och sossarna har visat sitt verkliga ansikte inför valet i september.

#48
2018-03-25 17:05

Det är ju ganska intressant att det anses extremistiskt att värna om miljön. Motsatsen och normen är alltså att skita i miljön, satsa på miljöförstöring?
Jag antar att man gärna ser fram emot farligt dumpat avfall och att bo i hus av asbest, för så gjorde man förr när man förankrade sin identitet i gamla idéer.
Vad gäller miljözoner tror jag i praktiken att det inte kommer bli ett större problem för ett flertal. Debatten nu är lite av storm i ett vattenglas...

#49
2018-03-25 18:17

Axa. Det är inget fel med att värna om miljön.

Problemet är bara att detta sista förslaget inte har något med miljön att göra.

MVH AL

#50
2018-03-25 18:53

A.L, jag håller helt med. Miljözoner för bilar i storstäderna har inget med miljön att göra.

Både miljözonerna och CO2 beskattning handlar enbart om två saker:
- I media ge intrycket att politikerna gör något för miljön. Att effekterna sedan blir ytterst marginella har ingen betydelse. I media är miljözoner en stor politisk seger för Miljöpartiet, som hoppas att de ska återfå väljare med detta, och Socialdemokraterna kanske räddar sitt stödparti kvar i riksdagen.
- Få in skatt. Det är två saker som är tacksamma att beskatta, boende och transporter. Alla bor någonstans och alla måste transportera sig. Att de sedan i media kan säga att de gör något för miljön när de beskattar CO2 är ju bara ännu bättre ur politikernas perspektiv. Att Sverige bara står för 0,15 procent av världens CO2 utsläpp och bilarna står för en fjärdedel av CO2 utsläppen i Sverige behöver de ju inte tala om.

Det faktum att de nu tänker tillåta även gasbilar och inte bara elbilar tyder på att någon i regeringen till slut fattat att om de tvingar folk i city att köpa elbilar så måste kommunerna göra stora infrastrukturinvesteringar och sätta upp mängder med laddstolpar utefter gatorna i city. Så stora kostnader ser inte bra ut i media.

Alltså, politikernas mål är att se bra ut i media, göra så lite som möjligt, och få in så mycket skatt som möjligt.

#51
2018-03-25 19:10

Konstigt. Lagförslaget syftar till att utsläpp i en viss zon ska minska. Handlar inte det om miljö?

#52
2018-03-25 21:31

Axa. Att begränsa det bränsleslag som har lägst utsläpp är knappast att värna om miljön.

Att dessutom påskynda utfasning av apparatur som är fullt fungerande och ersätta den med nyproducerat är ännu mindre miljövänligt.

Förslaget handlar om politik och att rädda skinnet på mp. Det handlar inte om miljö.

MVH AL

#53
2018-03-25 22:12

Återigen, oavsett bränsletyp, förslaget handlar om att man vill begränsa (ytterligare) avgasutsläpp i vissa zoner. Så ja, förslaget som sådant handlar om miljö. För det handlar ju INTE om skatt, skola, vård, rättsväsende eller annat...

Hur förslaget ska skynda på en utfasning vet jag inte. Det är långt ifrån alla i Sverige som kommer bli berörda av förslaget.

Sedan kan det finnas politik till höger och vänster i debatten om förslaget men det är ju en annan sak.

#54
2018-03-25 22:43

Hybrid har ännu lägre utsläpp än diesel.

#55
2018-03-25 22:51

Axa. Så att öka produktionen av nya bilar är ett sätt att minska på utsläppen?

MVH AL

#56
2018-03-25 22:56

Inte per definition Shogun. Släpar man omkring på en extra drivlina blir utsläppen högre än om man kan göra samma transportarbete med en.

MVH AL

#57
2018-03-26 00:07

Produktionen av antalet bilar styrs knappast av det här lagförslaget.

#58
2018-03-26 01:05

Axa. Om man gör en del av bilparken oanvändbar måste motsvarande transporter ske på ett alternativt sätt. Och då behöver man producera nya fordon.

Att fasa ut redan byggd och fullt fungerande apparatur är inte miljövänligt. Det är faktiskt den sämsta "affär" man kan göra.

Men det bryr sig inte panikslagena politiker om. De gör vad som helst för att bibehålla makten.

MVH AL

#59
2018-03-26 01:25

Så kan man ju försöka bortförklara det utan fakta hur det verkligen ligger till. Hybrider har betydligt renare utsläpp mot en diesel och vanlig konventionell bensin bil.

#60
2018-03-26 06:18

AL, de 350000 bilar som säljs nya årligen är redan en stor belastning, men det kommer inte att minska annat än under konjunkturförändringar.
Klart som tusan att en Euro6-diesel är renare än en Euro4, det påverkar gatumiljön i städerna påtagligt.
Du hänvisar ofta till studier, men att vistats i Athen en vecka med i princip bara äldre dieselbilar och mopeder, det var ingen behaglig upplevelse. Om det var nyttigt eller farligt vet jag inte, men det är betydligt mer behagligt att vara på Kungsgatan i stockholm kan jag säga.
Jag tycker förslaget som så är vettigt, att vi får bort Euro4-bilarna från stadskärnan.

#61
2018-03-26 08:36

På vilket sätt blir större del av bilparken oanvändbar om några få kommuner väljer att införa begränsade zoner i låt oss anta centrala delar av orten?

Paniken verkar AL stå för...

#62
2018-03-26 09:25

Robban.

1.Värdefallet och ersättningen av de äldre - fullt fungerande - fordonen är beräknat till c:a 10 miljarder kronor (även om det bygger på andra antaganden) Det gynnar ingen och knappast miljön.

2. Vi har inga problem med dålig luftkvalitet i Sverige.

3. Insatser mot några äldre diesel- och bensinfordon kommer inte påverka nivåerna annat än marginellt.

4. Dessa miljözoner införs av politiska skäl och efter ett politiskt taktspel för att rädda kvar ett politiskt parti i riksdagen. Det är därför svagt förankrat i opinionen.

MVH AL

#63
2018-03-26 09:21

Axa. Det kallas signalpolitik som vittnar om vad mp egentligen är ute efter (stoppa alla bilar). Även om förslaget per definition bara berör några procent så får det spridningseffekter på övriga delar av populationen. Med en minskad tillgänglighet sjunker värdet på fordonet snabbare - och behovet av ett nytt växer. Konsumtionen ökar, trots att kvarvarande fordon kan fortsätta fungera några år till. Något som både gör oss fattigare och skapar nya utsläpp.

Därutöver öppnar det upp för fler motsvarande dumheter i andra delar av Sverige. Särskilt där mp har inflytande. Verktyget i sig är alltså direkt olämpligt att placera i händerna på personer som avskyr bilar och förflyttning.

Hade det funnits en påvisbar nytta med förslaget skulle jag inte sagt något. Kanske inte ens trots att det innebär ett gigantiskt slöseri med resurser och kanske inte ens trots att huvuddelen av befolkningen (och de politiska partierna) är emot det. Men nu finns det ju ingen sådan nytta av större dignitet att visa upp.

Det är alltså frågan om klassisk fundamentalism. Och det vänder jag mig alltid emot oavsett den yttrar sig i form av bilbomber, förföljelse av människor, koldioxidbeskattning, märkesfanatism eller som i det här fallet; inskränkningar av folks förmåga att förflytta sig.

MVH AL

#64
2018-03-26 10:07

AL
Å andra sidan, att strida så hårt mot förslaget som du gör, använda olika epitet på politiska företrädare, är inte det en form av fundamentalism?

Jag förstår inte hur man kan få det till att hela svenska bilparken kommer att påverkas av lagförslaget.
1. Zonerna är lokala och lär knappast inbegripa samtliga Sveriges kommuner
2. När eventuellt zonerna införs, enligt BilSweden är det 20-25% av aktuella bilparken som drivs av diesel och berörs
3. Bilparken förnyas kontinuerligt, takten påverkas av framför allt konjukturläget och ränteläge
4. Även med ett fåtal eventuella zoner så är det fritt fram att köra äldre dieselbilar i resten av vårt avlånga land

Fortfarande lite av storm i ett vattenglas

#65
2018-03-26 10:45

Axa. Så länge förslaget är ogrundat strider jag mot det. I det aktuella fallet försöker extremistister göra höna av en fjäder enkom för att fylla sitt politiska och ideologiska syfte. Det vänder jag mig emot av precis samma skäl som jag är starkt kritisk mot att skjuta fler älgar för att rädda klimatet eller förbjuda forskning i framtida kärnreaktorer.
Det underliggande syftet är nämligen detsamma. Man vill inte ha några bilar alls. Man vill faktiskt inte att vi skall konsumera ö.h.t.

1. Zonerna skapar ett verktyg som öppnar upp för missbruk. Dessutom fyller de ingen miljömässig funktion och är därigenom onödiga.

2. Om 25% av bilparken sjunker i värde innebär det en omfattande och stor samhällsekonomisk kostnad.

3. Som ovan. Du ändrar lutningen på efterfrågandekurvan.

4. Ungefär som ovan. Men i viss mån förmildrande eftersom dessa i så fall kan få lägre kostnader för sina transporter.

MVH AL

#66
2018-03-26 11:08

AL
Fast å andra sidan skulle jag vilja påstå att dina argument är ogrundade.

Att zonerna skulle vara ett verktyg som öppnar upp för missbruk är ren spekulation.

Att vissa delar av bilparken plötsligt sjunker i värde kan även ha att göra med andra saker. Dieselskandal, rostrapporter, mindre trendigt med småbil, ändrad form för bilbeskattning, vädret...

Att redan gamla bilar skulle sjunka avsevärt i värde att det blir en omfattande samhällsekonomisk kostnad är verklighetsfrånvänt.

Jag i realiteten varken för eller emot förslaget men det verkar inte vara riktigt sansade argument från varken dieselfundamentalister eller miljöfundamentalister heller för den del. Om vi nu ska använda epitet...

#67
2018-03-26 11:36

Shogun, ja då är det givetvis. Hybrid är lite snällare mot miljön men du behöver inte tjata, du kan inte övertyga A. L om detta (han är immun). Min nästa bil blir hybrid i någon form alternativt en ren elbil.

#68
2018-03-26 11:42

Axa. Uppgiften om samhällskostnaden kommer från remissvaren.

Miljönyttan likaså.

Det finns helt enkelt inga problem med dålig luftkvalitet I Sverige. Och de insatser som möjligen kan komma ifråga bör stå i proportion till uppoffringen.

I detta förslaget blir så inte fallet.

MVH AL

#69
2018-03-26 12:10

Haha och vem står för remissvaret? BilSweden? Någon intresseorganisation?

#70
2018-03-26 12:31

Axa. Transportstyrelsen

MVH AL

#71
2018-03-26 12:14

Jasså? Länka gärna.

#72
2018-03-26 12:28

Jag tycker det bara är bra att Sverige inför miljozoner och därmed följer övriga Europa som t ex Tyskland och Frankrike som redan har miljözoner i flera städer. Jag ser ingen anledning till att Sverige ska hamna efter övriga Europa. Att kalla folkvalda svenska riksdagsledamoter för "fanatiker" ser jag som anmärkningsvärt oseriöst.

#73
2018-03-26 12:39

På vilka grunder skall det finnas miljözoner Raphael?

Att övriga länder har det är inget argument eftersom vi inte har samma problem.

Och att införa miljözoner rakt motsatt både remissinstanser, övriga politiska partier och tillgänglig sakkunskap är om något oseriöst, ja till och med ansvarslöst.

Är populism seriöst?

MVH AL

#75
2018-03-26 12:45

Styggavargen jag bara svarar på desinformation som saknar fakta. Därför får vi heller inte se en jämförelse vad gäller utsläppen mellan en diesel och en typ nya Prius tex vad de släpper ut.

#76
2018-03-26 13:02

Shogun är välkommen att visa på beräkningsunderlag som visar på skillnader mellan användandet av hybrider, bensin respektive dieselfordon. Sådana körningar görs faktiskt ibland, främst av IVL (där vi hade upp deras rapporter redan på 90-talet, fast då var Shogun tydligen inte intresserad av ämnet) Har Shogun tagit del av dessa beräkningar?

MVH AL

#77
2018-03-26 13:06

Som lite hjälp på vägen eftersom jag redan vet att Shogun inte har läst några sådana beräkningar från IVL (eller någon annan) så kan tilläggas att miljökvalitetsnormerna uppfylls både idag och imorgon oavsett vi kör med diesel- och bensinfordon eller inte. Det framkommer mycket tydligt i både transportstyrelsens utredning som hos IVL:s egen studie.

Läs och lär och återkom!

MVH AL

#78
2018-03-26 15:33

Nåja, det verkar inte som om Transportstyrelsen är helt säkra i sin prognos av kostnaderna. Det finns flera faktorer som påverkar vilket dem även påpekar.

#79
2018-03-26 15:33

Axa. Nej ett estimat är ett estimat. Men det man skall komma ihåg är att de samhällsekonomiska kalkylerna tillämpar det som kallas för minsta värdet princip (mvp). Så det är mer sannolikt att siffrorna ligger i under- än överkant.

MVH AL

#80
2018-03-26 15:50

Läs själv och begrunda. De skriver ju själv att estimerade(!) kostnader är beräknade utifrån deras fallstudie och miljözonerna där. Hur stora zonerna blir eller gränserna ser ut är ju inte bestämt. Transportstyrelsen pekar ju på att kostnaden kan bli lägre.

#81
2018-03-26 16:10

Axa. Och så även miljönyttan.

Notera särskilt det man skriver om miljömålen. De uppfylls oavsett vi kör med bensin och diesel eller inte.

Så varför då införa zoner ö.h.t?

MVH AL

#82
2018-03-26 17:31

AL
Nu är det förvisso inte bara dieseln som berörs utan även bensinen så miljönyttan lokalt torde vara mätbar.
Du kan även läsa naturvårdsverkets remissvar.

Som sagt, transportstyrelsens remissvar är ett av många.

#83
2018-03-26 18:20

Axa. Det finns ingen anledning att sänka utsläppen. Målen är redan uppfyllda med råge. Enligt beräkningarna (som inte görs av Naturvårdsverket utan av IVL) så gäller detta oavsett vi kör med fossildrift eller inte.

Så vad är syftet?

MVH AL

#84
2018-03-26 19:20

Syftet är att vissa ska våndas över förslaget... :-)

#85
2018-03-26 19:22

Axa. Ok. Ja då har man lyckats eftersom i stort sett samtliga sakkunniga och övriga riksdagspartier är emot zonerna.

MVH AL

#86
2018-03-26 21:37

AL.

Kan inte visa upp något som säger att diesel har lägre utsläpp än hybrider. Vi kan däremot se att de har högre utsläpp genom att det är diesel som förbjuds i större utsträckning än hybrider i olika utföranden i kommande förslag både här hemma. Så påståendet är en ren lögn från ALs sida.

Simon no1 visade upp utsläppen på Auris i diesel utförande, bensinutförande, och hybridutförande. Gissa vem som hade lägst utsläpp? Denna ska finnas på forumet i en tråd. Kanske Simon no1 kan lägga in den här också?

#87
2018-03-26 22:12

Ja och Shogun?. Vad spelar det för roll?
Det föreligger nämligen inga problem med för höga avgaskoncentrationer i svenska tätorter idag. Så det är helt ovidkommande.
Läs på nu! (börja med bensen)

MVH AL

#88
2018-03-26 22:12

AL
Ett syfte kan ju vara att minska den totala mängden trafik i en viss zon och styra om till kollektivtrafik eller andra alternativ. Om jag minns rätt så framgår det i Transportstyrelsens skrivelse. Därmed handlar det inte bara om avgasutsläpp utan om luftkvalitet i allmänhet. Naturvårdsverket har en rapport om barns utsatthet vad gäller bristande luftkvalitet. De exponeras i högre utsträckning av dålig luft och partiklar än vuxna. Så det kanske inte bara handlar om dieselavgaser...

#89
2018-03-26 22:14

Shogun, hybrider drar mindre än Dieslar i certifieringen då bilen körs med laddat batteri. En s.k laddhybrid går att köra c:a 3-5 mil på batteriet. Om du inte laddar den igen efter det så kör du på förbränningsmotorn, samt släpar runt 200kg extra vikt pga eldrivlinan, vilket innebär högre förbrukning jämfört med en bil med enbart Dieselmotor. Toyotas hybridvariant är lite bättre. Prius med minsta motorn drar något mindre än motsvarande storlek på bil med bara Dieselmotor, men grundpriset på Prius är 285000, så man får väldigt lite bil för pengarna.

Behövs miljözoner för bilar i t.ex. Göteborg? Det finns mätvärden som publiceras för ett antal mätpunkter:
http://goteborg.se/wps/portal/start/miljo/miljolaget-i-goteborg/luft/luf...
Där visas mätvärden för senaste veckan och det är bara Gårda och Fabriksgatan som överskridit gränsvärdet för kvävedioxid och bara Gårda som överskridit gränsvärdet för partiklar. Men politikerna vill förbjuda Dieslar i i stort sett hela city, och Dieslar, bensinare och hybrider i de mest centrala delarna.

#91
2018-03-26 22:27

Grafen på den länken visar att kväveoxiderna från bilar har minskat med 70% sedan 1990. Den visar också att kväveoxiderna från bilarna nu mest kommer från Dieslar. Men utsläppen från bilarna är oavsett väldigt låga nu jämfört med 1990, så vad är problemet nu? Dessutom, det är uppmätta värden jämfört med gränsvärden som skulle kunna motivera begränsningar i trafiken, inte totalat utsläpp i ton i hela Sverige.

#93
2018-03-27 09:24

Axa. Den trafikstyrande effekten uppnår man med trängselskatten, inte via zoner. Detta är i stort sett samtliga forskare och utredningsinstanser överens om, Naturvårdsverket inkluderat.

Angående NOx utveckling i Sverige sjunker den kontinuerligt. De staplarna du hänvisade till ser ut som de gör eftersom vi också reser mer. Slår du ut det per transportkilometer är utsläppen fortfarande avtagande.

Sist men inte minst. Det råder inte ett proportionellt samband mellan utsläpp och koncentrationer i utomhusluften. Stora delar av nivåerna härstammar från processer utanför Sverige och inom segment som politikerna inte kan påverka. Ja faktum är att det saknas metoder för att skatta hur ett utsläpp i Polen eller Kina påverkar koncentrationerna i Stockholm. Man vet bara att det finns en sådan relation och dess relativa bidrag blir allt större.

Så vi får skicka över mp till Kina och se hur länge de överlever där;-)

MVH AL

#94
2018-03-27 09:36

Shogun. Läsa på är precis det jag har gjort, faktiskt långt innan Shogun (och hans välbehövliga svans) ens kände till problematiken. En laddhybrid får sina värden tack vare att den körs på el i testerna. Kör man däremot på bensin så blir det ett annat resultat eftersom bensinmotorn inte bara är relativt skitig (med högre nivåer av kolväten - som bensen, ett av världens mest cancerogena ämnen), den tvingas också släpa omkring på en extra drivlina som inte utnyttjas.

Det är därför som hybriden är idiotisk. Den är helt beroende av att man har två parallella drivlinor och distributionssystem för att fungera.

Men jag håller med om att 40% verkningsgrad hos den nya Auris är en bra siffra (dock framgår det inte hur den har producerats, känner Shogun måhända till det?)

MVH AL

#95
2018-03-27 13:18

AL.

Vad vet du om vad jag har läst på om eller ej, eller svansen som du kallar dom......Deeds gillar inte sådana påståenden/svinhugg.......

Du har inte läst än. Läs på om kolväten och så jämför du med vad en Auris diesel släpper ut och vad Auris hybriden släpper ut. Ja, faktum är att hybriden har lägre utsläpp av allt. Det är därför som man stänger ute dieselbilar i stadkärnor därför deras utsläpp är för höga och skadliga för hälsan jämfört med tex hybrider.

#96
2018-03-27 13:52

Shogun.

1. Även hybrider och på sikt vätgas och elbilar kommer stängas ute från zonerna. Det ligger redan i förslaget i fråga om hybriderna och det är redan på tapeten från mp i fråga om bilar generellt. De vill förbjuda alla bilar nämligen. Zonerna är verktyget för att uppnå det.

2. Det finns inget miljömässigt stöd för att stänga ute diesel, bensin eller hybridfordon från svenska tätorter. Det framgår av både remissvar som av IVL:s datakörningar som vi har diskuterat här i tråden. Läs gärna in sig på dessa beräkningar.

3. Jag har faktiskt inte sett röken av Shogun i sådana här trådar under tidigare år, trots att de har förekommit lika länge som jag skrivit på nätet. Redan på bilsnack diskuterade vi dessa rapporter. Kul dock att Shogun också vill lära sig mera. Det är ett komplext område med många dimensioner. Men mobbartendenser kan vi lämna utanför, ok?

4. Kolväten från ren bensindrift är fortfarande mer toxiska än de från en diesel. Det är fakta.

MVH AL

#97
2018-03-27 19:02

Shogun, ja Toyota Auris med Dieselmotor har högre förbrukning än Auris Hybrid, men Dieselmotorn i Auris är ovanligt törstig. Peugeot å andra sidan, som trots sitt låga pris, har väldigt bränslesnåla Dieslar har en i ungefär samma storlek och med samma prestanda som Auris Diesel, men den är certad på 0,31. Att jämföras med Auris Hybrid på 0,35 och Auris Diesel på 0,42. Priset på Peugeot:en är samma som Auris Diesel. (Alla uppgifter här är hämtade ur Autokatalog Modelljahr 2018).
Så, hybrider generellt har samma utsläpp som en bra Diesel. Laddhybrider har lägre utsläpp av allt så länge de körs på ren eldrift. Körs de på förbränningsmotorn har de högre utsläpp av allt (pga 200kg extra vikt).

#98
2018-03-27 19:14

För att återanknyta till de diskuterade miljözonerna i Göteborg och de platser de mätt upp de högsta halterna av kväveoxider, #89 ovan. För er som inte bor i Göteborg ska jag nämna att Gårda ligger precis bredvid E6:an, där köerna före Tingstadstunneln är som långsammast. Så även om all trafik i själva Gårda stoppades så skulle det knappas påverka luftkvaliteten där. Så, i stället för att jobba långsiktigt med infrastrukturfrågor kring Göta älv passagerna, så ägnar man sig åt navelskådning och politiska prestigeprojekt. Navelskådningen här är miljözonerna i city. Det politiska skrytprojektet är västlänken (dyr tågtunnel, tvångsbetalad av bilisterna, och som gör att hela city ska vara uppgrävt i 12 års tid och som inte gör någon som helst nytta för trafiksituationen i Göteborg).

#99
2018-03-27 21:28

Mobbar tendenser som det här menar du......

A.L 2018-03-27 09:36
Shogun. Läsa på är precis det jag har gjort, faktiskt långt innan Shogun (och hans välbehövliga svans) ens kände till problematiken.

AL, vet inte ett smack vad jag känner till och inte och inte "svansen" heller.......Deeds?!

Så läs nu på ämnet om olika utsläpp (kolväten), där en hybrid har lägre utsläpp än en diesel. Och så har det varit länge under många år om man är insatt och läst på. Diesel förbjuds pga skadliga utsläpp för hälsan och miljö och hybrider får köra vidare, det är ju självklart.

#101
2018-03-27 22:24

rnilsson. Vad jag förstått tveksam politikerna i GBG att införa liknande förbud som mp föreslår i Stockholm. Skälet som anges är att kostnaden blir för hög i relation till miljönyttan. Något som remissinstanserna också påpekar.

Så vi slipper nog eländet här i alla fall. ;-)

MVH AL

MVH AL

#102
2018-03-27 23:01

AL.

Du måste studera väldigt gammal litteratur. Du har ju fel vad gäller utsläppen och det tänker jag fortsätta att påpeka vare sig du vill eller inte till ditt förtret. För detta är vad som gäller idag att hybrider har renare utsläpp än dieselbilar. Därför som dieselbilar förbjuds lite varstans i städer i Europa, ett barn förstår detta och applåderar. Så även ALs barnbarn.....

#103
2018-03-28 00:02

Shogun. Jag tror att diskussionen blir lite enklare om du redovisar exakt vilka komponenter som du avser samt i vilken körmiljö. Och hybrid? Vilken då? Det finns ju mängder av olika hybrider och versioner av desamma och jag betvivlar starkt att någon har tagit ett snitt av samtliga och jämfört mot ett snitt av bensin respektive dieselmotorer.

Litteraturen är tillräckligt aktuell för att ingå i både forskningen och de kurser som ges i förbränningsteknik vid våra tekniska universitet. Shogun har väl själv varit elev vid KTH (fast inte inom maskinteknik va?) så han borde ha läst detta. Där kan man se, att dieseln både har högre verkningsgrad och lägre halter av kolväten vid sin förbränning. Ja det finns till och med diesel som ger extremt låga nivåer av NOx.

I övrigt vore det intressant om Shogun förmår motivera varför vi skall ha dessa zoner när både remissinstanser och sakkunniga är emot dem? På vilket sätt är det vettigt att begränsa dessa hybrider, bensinbilar och dieselmotorer när vi inte har några problem med dålig luft i Sverige? Jag har fortfarande inte förstått det.

Eller du kanske inte tycker att vi skall ha dessa zoner?

MVH AL

#104
2018-04-02 13:59

Det är väl bara att skaffa en bil äldre än 1988 och puttra vidare?

#105
2018-04-15 18:52

Följande fanns i dag att läsa på SVT's text TV under rubriken "Dieselbilar orsakar förtida död":
"Flest förtida dödsfall sker i Italien,Tyskland och Frankrike. Lena Nerhagen, forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut, ser dock inte dieselbilar som ett allmänt europeiskt problem.
-I Sverige är hälsoeffekterna av kväveoxider inte ett stort problem i dag, så kritiken av dieselbilar blir överdriven här, säger hon till SVT."

Härom veckan kom en rapport från Stockholms miljöförvaltning som sa att luften i Stockholm bara blir bättre och bättre, halterna av kvävedioxid är rekordlåga, svenska miljökvalitetsnormen uppfylldes på alla gator i Stockholm utom Hornsgatan och EU's miljökvalitetsnorm för kvävedioxid uppfylldes med marginal på alla gator.

Det blir allt tydligare att de nu diskuterade miljözonerna inte har något alls med miljön att göra och att politikernas hetsjakt mot Dieselbilar inte heller har med miljön att göra.

#106
2018-04-17 10:36

Bara att äga en bil som har producerats är skadligt för miljön.. allt annat är bara hårklyveri..

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.