Bild
Nästa artikel

Rolls-Royce Cullinan gör pampig entré

Nyheter

Nu kan även de mest förmögna människorna på planeten lämna storstaden för att åka ut i terrängen.

Efter många års utvecklingsarbete har lyxbilstillverkaren Rolls-Royce presenterat sin första suv.
– Vi var tvungna att erbjuda våra kunder något de inte kunde hitta på suvmarknaden. De accepterar inte kompromisser eller begränsningar i sina liv. Denna approach kräver en bil som kan ta sig överallt i ultralyxig stil – Rolls-Royce-stil. Därav Cullinan, säger vd:n Torsten Müller-Ötvös.

Motorn är en 6,75-liters V12 med dubbelturbo som levererar 571 hästkrafter. Den blir därför ganska törstig och sörplar i sig 1,5 liter bensin per mil vid blandad körning. Koldioxidutsläppet ligger på 341 gram per kilometer.

Fyrhjulsdrift, anpassningsbar luftfjädring och fyrhjulsstyrning ska kunna övervinna alla hinder. Bilen är utrustad med säkerhetssystem som kan identifiera och bromsa för djur och människor i mörker. Det finns även 360-graders vy runt bilen för lättare manövrering, samt adaptiv farthållare, kollisionsvarning och avåkningsvarnare.  

 

Cullinan är över 5,3 meter lång och väger olastad 2,6 ton. Baksätet går att få med två eller tre sittplatser. De kan dessutom fällas, vilket är första gången i en Rolls-Royce. Men självklart behövs inget fysiskt krävande arbete, det är bara att trycka på en knapp så sköts fällningen elektriskt. I bagageutrymmet får det plats 560 liter. En glasvägg skiljer kupén från bagageutrymmet, vilket ska inverka positivt på ljuddämpningen.

Bakdörrarna är på typiskt Rolls-Royce-manér hängda bakkant och öppnas alltså spegelvänt mot framdörrarna. Självklart besparas man ovärdigheten att dra igen dörrarna med muskelstyrka, de stängs istället automatiskt. När startknappen trycks in höjer luftfjädringen bilen 4 centimeter innan den körs iväg. 

Sitt namn har bilen fått efter den diamant på över 3000 carat som hittades i sydafrikanska Cullinan i början av 1900-talet. 

Diskutera: Vad tycker du om Rolls-Royce Cullinan?

Kommentarer

#1
2018-05-14 10:44

Kan inte nån ge en sån till Daniel Helldén? Det borde få honom tyst.

#2
2018-05-14 11:19

Elda upp skiten!!

#3
2018-05-14 15:17

Den verkar väldigt rymlig. En sådan skulle man ha när man åker till byggvaruhuset.

#4
2018-05-14 15:25

SUV på 2,6 ton med bensindriven V12:a, vad anser Styggavargen om denna?

#5
2018-05-14 16:53

Om pengar hade funnits på kontot så varför inte?
Lite för mycket Landrover för att vara en RR ,men idag ser ju nästan alla bilar lika ut så varför inte denna.

#6
2018-05-14 20:07

O herregud! Miljöpartister ”sossar” gråter väl blod när de ser den här!

#7
2018-05-14 20:22

Jag tycker profilen ger vissa vibbar till 60-talets BMC 1100.
Undrar om den stod modell?
Men det var ju ingen Suv förstås!

#8
2018-05-14 22:44

HURRA Äntligen en bil för naturvänner med god smak. Miljön är inga problem så länge miljöaktivisterna tillåter bil och däcksbränning utan att protestera så vi kan se det . Kan nog köra så mycket jag vill utan att komma upp jämsides med dessa marodörers verksamhet. Bless God and R-R for that.

#9
2018-05-15 13:08

Att inget nämns i artikeln om priset för härligheten är inget konstigt, på den här nivån brukar ju principen "behöver du fråga har du inte råd" gälla.
Dock blir jag lite förvånad över den precisa effektangivelsen. Vad hände med Rolls Royces klassiska notering om att bilen har "tillräcklig" motorstyrka? ;-)

#10
2018-05-15 13:10

Skulle aldrig köpa en personbil som väger som en mindre lastbil och dessutom om Koldioxidutsläppet ligger på 341 gram per kilometer blir det nog en ordentlig skatt.
Då säger någon att har man råda att köpa bilen så kvittar nog skatten, ja för de som struntar i hur mycket pengar de slänger omkring sig.

#11
2018-05-15 14:31

Är jag den ende som tycker att dom flesta nya bilmodeller börjar att bli "sönderdesignade". Har kunderna efterfrågat dom nya fyrkantsmodellerna?

#12
2018-05-15 19:22

Man har väl gjort en analys av marknaden och kommit fram till att det finns tillräckligt många idioter med mer pengar än vett, för att projektet ska landa.

#13
2018-05-15 19:29

Själv hängde jag lite med trenden SUV men efter ett otal tester av olika modeller fabrikat så blev det stopp och när jag ser denna rollsen så förstår jag mer varför.

#14
2018-05-17 11:29

Snyggt producerad film – för överklassgentlemän, of cource.

#15
2018-06-02 09:27

Fin och lyxig, men ser den inte lite väl ”londontaxig” ut?

#16
2018-06-02 09:31

Kolla på kyrk/träbänken till baksäte, wtf

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.