Bild
Nästa artikel

Suv från Rolls-Royce kommer att heta Cullinan

Nyheter

Den första högbyggda Rolls-Roycen behåller arbetsnamnet taget efter en välkänd diamant.

Rolls-Royce har, precis som Bentley, smittats av suv-epidemin och det fläskiga bygget som ska ge Bentayga en match kommer att gå under namnet Cullinan.

Arbetet med bilen har pågått i flera år och nu meddelar Rolls-Royce att man känner sig redo att offentliggöra den slutliga skapelsen.
– Det är det mest passande namnet för vår extraordinära nya produkt. Precis som Cullinandiamanten, den största, felfria diamant som någonsin hittats, dyker den upp när den är perfekt och existerar över alla andra, säger Torsten Müller-Ötvös, chef på Rolls-Royce.

Bilen kommer att byggas på en ny ram i aluminium. Vi får inte ett specifikt premiärdatum, men eftersom Rolls-Royce säger att väntan snart är över kanske det blir senare i år.

Diskutera: Vad tycker du om Rolls-Royce Cullinan?
 

Kommentarer

#1
2018-02-13 13:07

Ställer jag mig bredvid en "vanlig" RR känns det inte som att den behöver bli högre. Tydligen har jag fel.

#2
2018-02-13 13:17

Rolls Royce Phantom V från 1967 tycker jag var rätt så högbyggd...
Och talar vi hög markfrigång så har vi ju klassikern Rolls Royce Silver Ghost från Rolls Royces barndom.

#3
2018-02-13 16:46

Vem bryr sig............

#4
2018-02-13 17:31

Ingen bryr sig.............vad du tycker Helge.

#5
2018-02-13 18:13

Jag bryr mig inte om att First inte bryr sig om att Helge inte bryr sig.

#6
2018-02-13 19:33

Om den vore lite större och vägt lite mer hade det lätt blivit ett köp...

#7
2018-02-13 19:49

Attans till väntande

#8
2018-02-13 20:28

Kan man kalla detta för en tung utmanare i klassen? Jag tror inte vi ska ta så lätt på den här lanseringen.

Sen kan man ifrågasätta varför Rolls Royce ska ge sig in i detta.

#9
2018-02-13 21:05

Sen kan man ifrågasätta varför Raphael ifrågasätter detta.

#10
2018-02-13 21:09

Det var det fulaste jag sett på länge, hahaha... SUV sjukan går vidare...

#11
2018-02-14 16:18

Världens undergång är nära...

#12
2018-02-14 17:46

Det är förbjudet enligt terrängkörningslagen att köra utanför vägar i skog och mark och på vägarna kan normala bilar i de flesta fall ta sig fram-det gick bra innan Suvarna fanns. Jag kan förstå behovet av fyrhjulsdrift hos en del och det erbjuds till många normala bilar.
Vad ska man ha dessa Suvar till? Finns det någon biltidning som vill och vågar i frågasätta SUV tramset?

#13
2018-02-14 18:38

Namnet "Cullinan" är olämpligt i Finland, jämför med Honda som skulle komma med en modell som hette "Fitta", men å andra sidan lär den väl knappast säljas där, och förmodligen inte i Sverige heller, jag tror inte vi har det kundunderlaget, eller hur ofta ser man någon Rolls-Royce överhuvudtaget ens av den vanliga sedanen

#14
2018-02-14 19:22

Fan vad snygg den är, nu har XC90 fått en värdig konkurrent!
Är inte Helge en tecknad älg?

#15
2018-02-16 13:15

Låt gå för att en Rolls ska vara mera imposant än vacker, men …

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.