Bild
Nästa artikel

Renault, Nissan och Mitsubishi sålde fler bilar än Volkswagen

Nyheter

Tillsammans sålde biltillverkaralliansen 10,61 miljoner bilar förra året och är nu störst i världen.

Volkswagengruppen med sina undermärken Audi, Porsche, Seat och Skoda petas ner från förstaplatsen som bäst säljande tillverkare av lätta fordon. 2017 sålde nämligen Renault, Nissan och Mitsubishi tillsammans 10,61 miljoner bilar, vilket är mer än Volkswagengruppens inrapporterade 10,53 miljoner fordon.

Förra årets tvåa, Toyota, petas ner till en tredjeplats med 10,2 miljoner sålda fordon 2017, borträknat Toyotaägda Hino Motors tunga fordon. Detta rapporterar nyhetsbyrån Reuters, som skriver att många biltillverkare försöker få upp försäljningssiffrorna för att finansiera kommande kostnader för utveckling av självkörande bilar och elfordon.

2016 gick Nissan in och köpte majoritet i Mitsubishi, efter att företaget vacklade ekonomiskt.

Diskutera: Vilket bilmärke tror du kommer att sälja bäst 2018?
 

Kommentarer

#1
2018-01-30 15:17

Det finns väl i sig inget egenintresse av att vara störst mätt i antal producerade enheter utan störst börsvärde eller högst räntabilitet på eget kapital är isf mer intressant. ”Störst, bäst och vackrast” 2018 tror / hoppas jag att VW blir eftersom ett starkt Tyskland spiller över på hela Europas, Sveriges och därmed min ekonomi.

#2
2018-01-30 17:50

Störst antal producerade enheter är väl en garanti för fortsatta affärer i form av service och reservdelar. VW har uppfört sig som skit mot myndigheter och kunder så jag önskar tvärtemot Stoor att VW hamnar i motvind efter att medvetet ha fulat ut sig. Att det går bra för övrig tysk industri hoppas jag också.

#3
2018-01-30 20:16

Ska man vara petig så är det ju inte bara Renault, NIssan och Mitsubishi, utan även Infiniti, Dacia, Samsung, Venucia, Datsun, Lada och Alpine som ingår i alliansen.

#4
2018-01-30 20:39

Precis som Stoor tror jag också på den inhemska produktionen .. i långa loppet. Att sedan Tyskarna igen och igen gör trevligaste åkdonen må väl räknas som bonus :)

#5
2018-01-30 20:54

Finns ingen bil hos denna allians som får mig att rusa till handlar'n. Tror att VW kommer att vara störst oavsett inträffade skandaler. I Sverige blir givetvis Volvo störst.

#6
2018-01-30 21:12

Toyota känns verkligen helt fel ute!

#7
2018-01-30 21:28

Hej Tobo, finns det verkligen en bil som heter Samsung?

#8
2018-01-30 22:20

VW Polo 2012: Ja, till exempel den bil vi i Sverige känner till som Renault Koleos heter i sitt hemland Sydkorea Samsung QM5.
Tillverkaren heter Renault Samsung Motors.

#9
2018-01-31 20:20

VW Group för ju bilar av sämsta kvalitet ifall man ser på statistik över hur mycket pengar per bil tillverkarna måste punga ut med under garantitiden. Bilar från VW Group har varit i ledning i denna statistik redan 15 år. Bästa bilar kommer ju inte från denna koncern, finns dom tur väldigt många bättre att köra och med bättre verklig kvalitet.

#10
2018-01-31 21:35

Visst finns det attraktiva bilar från Renault och jag skulle mycket väl kunna tänka mig en Talisman.

#11
2018-02-02 08:40

Renault Megane GT är en mycket trevlig bil. Skulle mycket väl kunna tänka mig en sådan. Jag tycker samtliga VW produkter ser otroligt tråkiga ut både på in- och utsidan.

#12
2018-02-02 10:23

Det mest sålda "bilmärket" är väl fortfarande Toyota?

#13
2018-02-03 08:24

Alliansen är ju den klart största tillverkaren som levererar flest elbilar och andra framtidsbilar redan idag!! Med andra framtidsbilar menar jag vissa hybridmodeller.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.