Bild
Nästa artikel

Renault godkänner HVO

Nyheter

Men bara nya dieselbilar får grönt ljus att använda drivmedlet.

Efter att en tid ha bedrivit tester med ett hundratal bilar har biltillverkaren Renault bestämt sig för att godkänna HVO100 som fullgott alternativ till diesel i personbilar och transportbilar. 

Men klartecknet gäller bara nya bilar, tillverkade från vecka 48 2018 (se fullständig lista i faktarutan). De godkända bilarna kommer att förses med märkning i tanklocket där XTL är beteckningen för HVO.


Ren HVO, så kallad HVO100 är ett syntetiskt bränsle som görs på växtoljor och slaktavfall. Jämfört med vanlig diesel kan de totala koldioxidutsläppen sänkas med upp till 90 procent med HVO100. Kemiskt finns mänga likheter med vanlig diesel, men HVO100 avviker den europeiska standarden för diesel och därför godkänner inte alla biltillverkare att den används som bränsle.

2016 beslutade Peugeot och Citroën att godkänna det och Nissan har tidigare också gett klartecken. Volvo, Mercedes och Volkswagen testar fortfarande. 

I avsnitt 86 av Vi Bilägares podcast pratade vi om HVO. Lyssna här!


Diskutera: Vad tycker du om HVO100?
Bilar godkända för tankning med HVO

(Modell, motor, produktionsvecka)

Clio/Clio Sport Tourer: dCi 90, dCi 90 EDC: från v.48/2018
Mégane/Mégane Sport Tourer: dCi 115, dCi 115 EDC: från v.48/2018
Grand Scénic: dCi 120, manuell växellåda: från v.49/2018
Espace: dCi 160 EDC, dCi 200 EDC: från v.03/2019
Koleos: dCi 175 EDC,  4x4: från v.03/2019
Kadjar: dCi 115, dCi 115 EDC: från v.08/2019
Talisman: dCi 120, dCi 150, manuell: från v.09/2019
Talisman: dCi 160 EDC, dCi 200 EDC: från v.09/2019

Nya motorvarianter tillkommer löpande. Bilar tillverkade innan angivna datum omfattas inte av godkännandet. Tidsplanen för transportbilar offentliggörs inom kort.

 

Kommentarer

#1
2019-02-11 10:29

Bra där!

#2
2019-02-11 10:37

Det skulle vara roligt att veta vilka tekniska egenskaper som skiljer mot vanlig diesel. Densiteten är en sak, men smörjning, antändning, flamutbredning osv har jag inte sett nånstans.

#3
2019-02-11 10:53

Då borde väl Duster med dCi 115 också vara godkänd.

#4
2019-02-11 12:23

Toppen att alltfler inser att HVO100 är ett fullgott klimatsmart dieselbränsle. Jag kör mina bilar helt problemfritt, Volvo och toyotan på HVO100 sedan 2014. Det är faktiskt så att även toyota har godkänt HVO100 i sina dieselmotorer.

#5
2019-02-11 14:31

Det var väntat att Renault skulle godkänna, för Nissan har samma motorer och de har ju godkänt.

Toyota har slutat med dieslar i personbilar, men transportbilarna i Proace-serien görs av PSA (Peugeot/Citroën) och de dieselmotorerna är godkända för HVO.

#6
2019-02-11 18:16

Man skulle kunna tro att ViB hade bättre koll på vad XTL:er är, hur det förhåller sig till HVO.
HVO != xTL.
Det är ungefär som att säga att Bensin = Crackningsdestilleri.

xTL är "Any (x) to Liquid" och är ett samlingsnamn för produktion av paraffinprodukter från diverse kolväten.
HVO är ett av många slutresultat från en xTL-process såsom CTL, BTL, GTL.

XTL-beteckingen fråntar inte att bränslet måste vara EN590 eller EN15940-klassat. Går inte att hälla i oprocessad 100% HVO i tanken utan tillsatser.

#7
2019-02-11 18:14

L. Mäkinen: Finns nog ingen punkt som HVO inte är bättre på. Många saker det är bättre på mäts inte i nämnvärd utsträckning.
Finns hur många datablad som helst.

#8
2019-02-11 18:37

Milkylainen,
Eftersom jag inte har sett såna datablad och vet att inget är bäst på allt så frågar jag.
Man kör ju inte en turbomotor på bränsle till en sugis om man vill ha max. Jag tror att det är likadant med HVO kontra riktig diesel.

#9
2019-02-11 19:29

Ja, så det ser ut som att de tillverkare som målat in sig i ett hörn med mycket dieselmotorer på programmet godkänner HVO, så märkligt.....halmstrån halmstrån....

#10
2019-02-11 21:55

L. Mäkninen: HVO brinner bättre, jämnare. Energidensiteten är i praktiken likvärdig, möjligen någon eller så procent. Den är syntetiskt ren, dvs fri från alla föroreningar som tungmetaller som bildar aska i partikelfiltret. När HVO bränns bort i partikelfiltret blir det mycket, mycket mindre restprodukter i partikelfiltret än från vanlig diesel. Det flyter lättare i kyla (Nu pratar vi inte FAME/RME) och smörjer bättre. Angriper inga packningar eller liknande.

Jag ser i princip inga nackdelar med HVO mot vanlig diesel. Motorstyr skulle lättare kunna ta nytta av att det är HVO för ännu lägre förbrukning än vanlig diesel. Då kan man korrigera injektionstiden till där den hör hemma för att höja tempraturen och fortfarande producera lika mycket eller mindre NOx än vanlig diesel. Dagens dieslar har förskjutit injektionen till förbannelse för att sluta låta knatter och för att sänka NOx genom att offra bränsleförbrukning.

#11
2019-02-11 22:19

Jag tror absolut att biobränslen har framtiden för sig, jag tror inte på en framtid där alla har elbilar. Jag tror det behövs komplettering av biobränslen för att klara behovet. Den tillverkare som inte ser det, är den som verkligen har ”målat in sig i ett hörn”. Renault satsar både på batteribilar och på diesel. Och de har även en dieselhybrid, finns till Scenic men den säljs inte i Sverige.

#12
2019-02-12 05:12

Milkylainen, enligt den europeisk märkning av drivmedel som infördes oktober förra året, betyder XLT i detta förenklade sammanhang det samma som HVO 100 %. Men visst kan begreppet ändå vara något förvirrande. En annan liknande variant i Europa är B100, alltså biodiesel som består av 100 % RME, trots att B100 skulle kunna vara tillverkad av en rad andra oljeväxter (vilket är vanligt i andra delar av världen).

#13
2019-02-12 06:56

John2008: RME och HVO är inte alls samma produkter. Inte XLT btw. Det heter xTL. Bränslet måste fortfarande hålla rätt klassificering för att tankas i bilen. Om bilen stödjer EN15940 och EN590 så är det bara åka ändå. EN15940 var tänkt att breddas gentemot EN590 så man lättare kan certifiera nya typer av dieselbränslen. Men ja. Det är förvirrande för en normalperson som varken vill eller orkar bry sig om vafan det är i slangen.

#14
2019-02-12 08:53

Milkylainen,
Du verkar ha koll på detta!
Är det långsammare flamutbredning på HVO än på diesel? "Bättre" måste ju bero på om man vill ha ett långsamt förlopp eller ett snabbare. Om det är långsammare borde man kunna få bättre förbrukning, men riskera att cylindertrycket blir för högt (inget för Subarudieslar exempelvis). Moderna dieslar är ofta byggda för att klara högre varvtal än tidigare. Får man problem där?

Se inte det jag skriver som kritik mot HVO. Jag försöker bara lära mig.

#15
2019-02-12 15:33

Dom måste väl nu när diesel förbuden kommer på löpande band...

#16
2019-02-12 17:23

L. Mäkinen: Har inget sånt data i huvudet, men gissar på att båda har någon laminär brinnhastighet på strax under metern. Ingen väsentlig skillnad. Brinnhastigheten ökar med temperaturen för båda. Och nej. Det är precis tvärtom. Ju fortare bränslet brinner när du satt igång det, desto bättre är bidraget till arbete, ju precisare kan du hantera bränslet. Moderna dieslar sabbar medvetet max-effektivitet för att hålla sig under avgasgränserna. Dieselmotorer skulle kunna vara än mer effektiva, men kan inte det pga NOx-produktionen (och NVH).

#17
2019-02-13 03:45

Cetantalet, alltså tändvilligheten är betydligt högre hos HVO än vanlig diesel. Bilen tankad med HVO startar därför lättare när det är kallt, förbränningen blir bättre och den blir piggare.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.