Nästa artikel
Regeringen vill höja fordonsskatten
Nyheter

Regeringen vill höja fordonsskatten

Publicerad 17 februari 2014 (uppdaterad 17 februari 2014)
Svenska bilägare ska betala för nya satsningar på skolan. Regeringen vill höja fordonsskatten med upp till 1 000 kronor.

Om regeringen får som den vill kommer flera skatter att höjas under nästa mandatperiod, bland annat för tobak och alkohol, men också för bilar.

– Vi tror att det är nödvändigt att se över ett antal skatter. Fordonskatten är en av dem, säger finansminister Anders Borg (M) i Ekots lördagsintervju.

Totalt ska höjningen av fordonsskatten dra in mellan en och en och en halv miljard kronor per år, pengar som bland annat ska användas för att lyfta resultaten i den svenska skolan. För enskilda bilägare kan det handla om uppemot 1 000 kronor.

– I genomsnitt stiger nog fordonskatten för en bensinbil med runt 200 kronor och för en dieselbil med runt 500 kronor, men om man har en miljöbil så handlar det kanske om någon tia, säger Anders Borg och tillägger:

– Men är det en stor bensinslukare så handlar det kanske om 900 kronor och kanske tusen kronor om det är en tillräckligt stor bil.

Förutom att fylla på statskassan hoppas Anders Borg att höjningen av fordonsskatten ska sporra Sveriges bilister att byta till bilar med lägre koldioxidutsläpp.

Diskutera: Rätt eller fel att höja fordonsskatten?

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-02-17 09:31
Leif Kavander

Bilismen, en "mjölkko" som skall betala andra satsningar i samhället.
Med dravel som att Sveriges bilister skall byta till bilar med lägre koldioxidutsläpp, så höjs skatten ,och bilismen får inget av det de betalar tillgodo.
Alla politiska partierna är lika pigga på att låta bilisterna få skatta för att ha bil.
Nu är det dags att säga stopp.

#2 • Uppdaterat: 2014-02-17 09:48
Luke

Jag vidhåller, med en dåres envishet, att om man måste höja kostnaden för bilismen så är det bättre att höja drivmedelspriset, det sporrar att köpa och köra bränslesnåla bilar. Dessutom torde en höjning av bränslepriset bli rättvisare, sett till förmånsbil kontra egen bil.

Dessutom blir gamla bränsleslukare genast billigare så att man kan köpa sig en hobby-V8:a..

#3 • Uppdaterat: 2014-02-17 09:49
Kalle2

Vi lever i ett typiskt högskattesamhälle och politikerna måste försöka höja skatterna där det går utan att de tappar alltför många röster. Bilskatterna är en av de viktigaste inkomstkällorna och eftersom massmedia (där de flesta journalister är cyklande innerstadsbor och miljöpartister) har kört en massiv och ensidig propaganda mot bilismen så att de som är beroende av bilen ska ha dåligt samvete för det, så skapas utrymme för höjda skatter för bilägarna. Skickligt att höja lite grann så att de flesta inte orkar protestera, "några hundralappar bara" och miljöpartier förringar sin föreslagna bränsleskattehöjning med att "det är bara en hundring per månad för genomsnittsbilist". Att bilismen redan är enormt beskattad och att vi är fullständigt beroende av bilismen, då ca 80-85% av samtliga persontransporter sker med bil, det glöms gärna bort. Och att höjda bilskatter drabbar mest eller nästan i huvudsak låginkomsttagare, det glöms också bort. Vilket parti finns att rösta på om man anser att höjda skatter på bilismen är skadligt ?

#4 • Uppdaterat: 2014-02-17 09:53
Leif Kavander

Luke, varför måste staten höja kostnaderna för bilismen?
Tycker att drivmedelspriserna bör ligga på ett genomsnitt vad övriga länder inom Eu har.

#5 • Uppdaterat: 2014-02-17 09:54
Björn Sala

Att ha högre skatt på bränsletörstiga bilar är rätt styrmedel. Det ska löna sig att köra farliga och tråkiga småbilar. Törstiga bilar skattar visserligen mer vid pumpen men de som håller glesbygden levande och måste ha stor bil för att klara vardagen ska inte behöva drabbas hårdare så en höjning där är sämre. Visserligen blir jag själv drabbad med en 1000-lapp i höjning men jag tycker ändå att Borg är inne på rätt spår.

#6 • Uppdaterat: 2014-02-17 10:00
Luke

@Leif Larsson, jag menade OM kostnadsuttaget måste höjas, inte ATT kostnadsuttaget skall öka.
Jag vill lika lite som någon annan betala ytterligare för min bil och min körning men på något sätt måste utsläppen begränsas för en hållbar miljö.

#7 • Uppdaterat: 2014-02-17 10:07
Reverend Benny

En bättre lösning hade kanske varit att struntat i senaste skattesänkningen, så hade man haft lite flis över till skolan.

#8 • Uppdaterat: 2014-02-17 10:08
Luke

Ja Benny, där satte du kanske huvudet på spiken...

#9 • Uppdaterat: 2014-02-17 10:10
Hackenbush

Jadå, behövs det mer pengar gör som alltid. låt bilisterna betala kakan. Det är en outsinlig källa till finanser.

#a • Uppdaterat: 2014-02-17 10:14
Leif Kavander

Rätt Benny, bilismen får till viss del betala skattesänkningar.
Vinnarna är de som inte har bil och som en skattesänkning kommer tillgodo.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.