Bild
Nästa artikel

Privatleasing minskade 2017

Nyheter

Trendbrott när andelen privatleasade bilar vände nedåt förra året.

Ökningen av privatleasade bilar på personbilsmarknaden, som pågått i flera år, har nu avstannat. 2017 var 28 procent av privatregistrerade personbilar privatleasade. Det är mindre än rekordåret 2016, då andelen var uppe i 29 procent. Det visar en sammanställning som Motorbranschens Riksförbund, MRF, har gjort.

MRF tror att andelen privatleasing kommer att ligga stadigt på 28 procent under 2018.
–Det positiva mottagandet från kunderna gör att produkten privatleasing är här för att stanna. Vår prognos är att det kommer att levereras ut mellan 40 000 och 45 000 privatleasade bilar 2018, säger Johan Holmqvist, bilhandelsansvarig på MRF. 

För de flesta bilmärken minskade privatleasingsiffrorna förra året, förutom hos Peugeot som ökat med 145 procent och kliver upp till en tredjeplats som tredje mest privatleasade bilmärke med 10 procent av marknaden. Volkswagen är dock fortsatt marknadsledande och innehar 19 procent. Volvo står för 11 procent av privatleasingarna.    

Diskutera: Tror du att privatleasingandelen kommer att fortsätta sjunka under 2018?  
 

Kommentarer

#2
2018-01-08 15:20

sonny_audi: Vilken frihet försvinner? Årlig körsträcka, hårdkörning, misskötsel??

#4
2018-01-08 16:14

Jag kan bara gå till mig själv, jag driver www.biloffert.se och vi ser en intressant utveckling bland bilar i det högre prissegmentet. Jag är övertygad om att privatleasing kommer öka 2018.

@Sonny_audi, låter inte som att leasing är något för dig :)

#5
2018-01-08 16:30

Jag kan mycket väl tänka mig privatleasing, varför slänga ut 200-300.000kr ur egen bankbok(alt låna). Det enda du vet är att ca 50% av summan är borta efter 3 år. Lånar du summan så är du lika bunden som vid privatleasing. Amorterar du inte i rätt takt med andrahandsvärdet får du vacker slanta upp i slutet när bilen är värd mindre än lånet du har kvar. Så det där med frihet har jag svårt att se att man har när det gäller köp av bil, sitter med skägget i brevlådan till slut i alla fall.

#6
2018-01-08 16:34

Leasing i större skala är inte hållbart. Vem suger upp alla bilarna efter 3 år? Ett tag funkar det, men sedan är marknaden mättad. Positivt är kanske att bilarna som leasas just nu är snåla med låga utsläpp, men det kan ändras snabbt. Nackdelen är att folk kanske väljer en SUV framför en vanlig bil och därmed ökar sin utsläpp mer än nödvändigt.

#7
2018-01-08 16:39

Jag skulle kunna tänka mig leasa rätt bil för att efter 3 år köpa den. Tyvärr spretar utvecklingen nu, är det SUV man snart tvingas mer eller mindre köpa för att behålla sin egen säkerhet, eller är det elbilar? Just nu är det svårt att göra ett val som är på längre sikt. Drivmedel-frågan är också aktuell, vad bör man satsa på?

#9
2018-01-08 16:51

Vargen, marknaden har sugit upp företagsleasing(3 år gamla förmånsbilar) i hur många år som helst. Det är väl bra om det kommer ut lite enklare bilar på marknaden som alternativ till alla gamla förmånsbilar.

#10
2018-01-08 17:12

Förvisso, är det sant det du skriver men det finns en gräns för hur många köpare det finns för 3 år gamla bilar. Jag tror vi just nu ligger över den gränsen, då leasing sköt i höjden för något år sedan... dessa bilar börja så smått komma tillbaka nu.

#11
2018-01-08 18:51

Min nästa bil blir privatleasad. Egentligen vill jag inte ha bilar i tre år, men frun vill.

#12
2018-01-08 20:31

Nu får jag ju en tjänstebil men om det skulle ändras så lutar jag också mot privatleasing.

#13
2018-01-08 23:09

sonny_audi
Ifall du tänker misshandla din bil som en full psykopat är leasing det absolut sämsta att välja. En leasingbil är långtidshyra enligt avtal. Bilens skick ska motsvara åldern när den återlämnas efter avtalet slut. Lämnar man tillbaka en 3 år gammal bil som ser ut som våldtaget as blir man serverad en rejält fet räkning som ska betalas.

Det fina med leasing är att man kan prova en rad olika märken som nybil utan att behöva stå för risken. Allt för många märken är hutlöst idiot-dyra och rena fantasin att de ens erbjuder leasing, med andra ord kan premium-märken lägga ner för de erbjuder ingenting vettigt. På tok för dyrt och avtalen innehåller skrattretande dåliga villkor i jämförelse med andra.

#15
2018-01-09 09:18

> Vargen, marknaden har sugit upp företagsleasing(3 år gamla förmånsbilar) i hur många år som helst. Det är väl bra om det
> kommer ut lite enklare bilar på marknaden som alternativ till alla gamla förmånsbilar.

Instämmer med detta -- de privatleasade bilarna är säkert litet mindre och lättare också, och med större andel bensin (kontra diesel) än alla XC60/V90/5-serien/A6/E-klass etc som kommer ut som gamla förmånsbilar. Och det gillar väl Vargen? ;-)

Hur som helst, leasingbolagen kan också välja att sälja bilarna utomlands. Dessutom finns en potentiell självreglering i systemet genom att om det blir ett överskott på tre år gamla bilar så sjunker priserna på dem, vilket ger ett sämre restvärde för nya bilar för privatleasing. Detta leder i sin tur till att priset för privatleasing går upp, och antalet nya privatleasade bilar sjunker. I teorin finns en jämviktspunkt någonstans.

#16
2018-01-09 09:30

Jag har också förmånsbil, men den bil hustrun kör ska bytas ut och hon vill inte ha förmånsbil i egna firman ännu.

#18
2018-01-09 11:13

produkten privatleasing ... det blir en fakturachock på onormalt slitage efter 3 år när bilen skall lämnas tillbaka

OPTIMUS, vad gör du efter 3 år, leasar en ny bil igen, etc etc etc ... efter 6-9 år har man betalt en ny bil men DU sitter bara med några utgångna leasingavtal, looser!

#19
2018-01-09 11:44

Privatleasing minskade 2017 ........ vad vill man säga med det när andelen juridiska ökade från 60,2% till 62,4%, dvs mindre andel bilar köptes privat!
/BIL Sweden

#20
2018-01-09 11:47

@Stonebreaker: ja, Optimus har bara utgångna avtal efter 9 år, men har å andra sidan kört en nyare (och förmodligen modernare) bil större delen av tiden, och har haft möjlighet att välja olika modeller. Däri ligger mervärdet.

#22
2018-01-09 17:49

Stonebreaker, vi har alla olika infallsvinklar. I mitt fall har jag aldrig ägt en bil i över 3 år och kommer inte att göra det heller. Så jag måste räkna kalkylen på som mest 3 år. Då skiljer det inte många korvören mellan äga eller privatleasa. Därav mitt intresse. Jag förstår om du som räknar över en period om 6-7 år tycker annorlunda. Däremot tror jag inte om du räknar på 9 år att du har tjänat något på att äga själv, då har du tagit många verkstadsnotor på vägen. Bilen är heller inte värd många ören efter 9 år.

#23
2018-01-09 18:53

En fördel med privatleasing är att man slipper bekymra sig om något går sönder, måndagsexemplar, garantireparationer, etc. det är bara att lämna in bilen. Så under hellre tre nya leasingbilar under 9 år än en och samma under den tiden.
Det kostar i tid, svett och tårar att ha bilen på verkstad och det kan var värt mycket.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.