Nästa artikel
Prisraset fortsätter – nu sänks bensinpriset igen
Nyheter

Prisraset fortsätter – nu sänks bensinpriset igen

Publicerad 10 mars 2020 (uppdaterad 10 mars 2020)
Under tisdagen blev det ännu billigare att tanka. Både bensin- och dieselpriset fortsätter rasa.

I början av veckan rasade priserna på bensin och diesel. De stora mackkedjorna sänkte priserna med upp till 35 öre litern. Anledningen var både oro på världsmarknaderna kring coronaviruset och att förhandlingarna mellan oljeproducenterna i Saudiarabien och Ryssland brakat ihop.

Det dök genast upp frågetecken kring om bensinpriset skulle fortsätta dyka eller stanna kvar på den nya nivån. På tisdagen stod det klart att prisraset fortsätter. 

Läs också: "Räkna med att bensinpriset fortsätter sjunka"

Både OKQ8 och Circle K har sänkt bensinpriset med ytterligare 35 öre och dieselpriset med 30 öre. På en obemannad station kostar vanlig bensin nu 14,08 kronor litern.

– Bensinpriset fortsätter ner på grund av den stora nedgång som skett i oljepriset, gårdagens dramatiska fall på oljemarknaden var kanske kulmen på en längre nedgång, säger Joakim Bornold, analytiker och sparekonom på Söderberg & Partners, till Expressen.

Han fortsätter:

– Bensinpriset släpar efter lite grann och det är sannolikt orsaken till att vi ser bensinpriset fortsätta sjunka trots att oljemarknaden återhämtar sig lite i dag.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-03-10 15:24
mso 1000

Shogun. Du har tur som kör 50 %på el :) eller vad dom nu sa i radioreklamen.

#2 • Uppdaterat: 2020-03-10 16:03
Saabium

Bilförsäljningen lär också rasa nu. Vi sladdar snabbt in i en ekonomisk kris.

#3 • Uppdaterat: 2020-03-10 16:06
Henrik M

Vad Shogun menade är bensinladdad hybrid. Finns inte en gnutta el i en sladdlös Toyotahybrid som inte är fossilt tillkommen.

#4 • Uppdaterat: 2020-03-10 17:54
John2008

Enligt statistiken kommer det nu att köras mer bil tack vare sänkta drivmedelspriser. Vad inte många verkar tänka på är att kostnaden för drivmedel bara är en del av milkostnaden på en bil och att man därför drar man på sig ökande totala kostnader. Då gäller det senare att parera för detta genom att köra mindre när det blir högre drivmedelspriser, men hur många kan och orkar detta?

Jag kör det jag behöver utifrån mitt behov som för det mesta är likartat och inte beroende på vad det kostar att tanka (dyrare HVO 100). Hur ser det ut för er andra?

#5 • Uppdaterat: 2020-03-10 18:09
Beka 54

Jag kör som vanligt med min Volvo 745 -88, skattefri, besiktning vartannat år.
Den har inte så hög milkostnad

#6 • Uppdaterat: 2020-03-10 18:22
bejje

Jag kör eller tankar varken mer eller mindre nu. Varför ska jag köra mer bara för att det är billigare? Jag kör inte för nöjets skull även om det kan vara avkopplande att ligga på vägen med bra musik.

Jag kör de resor jag behöver göra, precis som vanligt.

#7 • Uppdaterat: 2020-03-10 18:49
skarj

Visst finns det elenergi i toyotas hybrider som inte kommer från bensin, glöm inte lägesenergin, ni kan argumentera att för att lyfta bilen till detta låga så har det behövts bensin, men det är inte alls säkert, delar av elenergin kommer att vara en bonus, hur ni än vrider och vänder på det, samma sak med värmeenergi som skulle ha gått förlorad vid inbromsning, delar av farten kommer från lägesenergin, men givetvis har ni delvis rätt, bilen skulle inte vara praktiskt användbar utan bensin, men det är löjligt att hävda att 100 % kommer från bensin, det stämmer helt enkelt inte, om man inte använder en väldigt snedvriden syn på saken. Sanningen är snarare att en växelverkan mellan energi tas bättre tillhanda än en bensin/dieselbil. Skulle hybriden fungera utan bensinmotorn, absolut inte, skulle bilen bli törstigare utan hybriddelen, absolut. Anledningarna förstår alla, tramsiga argument dumförklarar bara er själva, tror ni att ni försår något bättre än dem ni vill övertyga?

#8 • Uppdaterat: 2020-03-10 19:16
Leif R

Skulle inte bli förvånad om MP endera dagen kräver höjd drivmedelsskatt!

#9 • Uppdaterat: 2020-03-10 22:54
John2008

Skarj, ja lägesenergin glömmer många bort i sitt påstående att Toyotas hybrider är 100 % bensindrivna och de undrar var rörelseenergin kommer från, om inte från bensinmotorn. Att det faktiskt finns situationer där lägesenergi kan omvandlas till rörelseenergi och sedan till el som senare kan användas för driften, verkar man inte inse.

#a • Uppdaterat: 2020-03-10 23:30
Henrik M

Men återigen, för att få bilen i rörelse har ju bensin använts, så den el som blir av rörelsen kommer ju från bensinen som drivkälla. Så jo, fossilt framställd el hur ni än vänder och vrider på det.
Sen kan man ju vänta på det, Toyota hävdar deras bilar går 50% av tiden på el, men de drar ju inte 50% jämfört med jämförbar fossilbil, så med andra ord är då Toyotas motorer otroligt törstiga? ;)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.