Bild
Nästa artikel

Priser på Hyundai Kona och Kona Electric

Nyheter

Nu börjar Hyundais lilla suv att säljas i Sverige. Så här mycket kostar den helt eldrivna versionen och bilarna som går på bensin eller diesel.

Hyundai menar att de är först ut i Europa att erbjuda en kompakt suv med tre typer av drivlinor. Bensinmotorerna består av antingen en 1-litersmotor på 120 hästkrafter, eller 1,6 litersmotor på 177 hästkrafter, båda turboladdade.
 

På dieselsidan går det att välja på en 1-litersmotor på 115 hästkrafter, eller en 1,6-litersmotor som levererar 136 hästkrafter. De två stora bensin- och dieselmotorerna på 1,6 liter går att kombinera med fyrhjulsdrift och automatlåda, annars är det drivning på framhjulen och 6-växlad manuell låda som gäller. Priserna startar på 164.900 kronor.

Förbränningsmotorer i all ära, men den drivlinan som har fått störst uppmärksamhet är den helt elektriska Konan, med tilläggsnamnet Electric. Den finns med två olika batteripaket, antingen det större på 64 kWh som ska ge en räckvidd på 44,9 mil, eller det mindre batteriet på 39 kWh som beräknas ge 28,9 mil, uträknat enligt nya körcykeln WLTP. Det lilla batteriet skickar kraften till en motor på 136 hästkrafter, de som väljer det stora batteriet har tillgång till 204 hästkrafter. Elbilarna går bara att få med framhjulsdrift.

Priserna för det elektriska utförandet av Kona startar på 359.900 kronor och då är det lilla batteripaketet man får. 64-kW-varianten av Kona finns antingen i utförandet Trend för 409.900 kronor eller Premium för 444.900. Samtliga priser av Kona Electric är angivna innan den statliga miljöbonusen på 60.000 kronor dras av. Hyundai Kona Electric ingår i Vi Bilägares långteststall 2019, vi valde det stora batteripaketet och betalade 453.900 innan miljöbonus. 

Diskutera: Vad tycker du om Hyundai Kona?

Foto: Simon Hamelius.

Kommentarer

#1
2019-02-07 09:29

Ganska mycket pengar för en ganska liten bil.

#2
2019-02-07 09:39

Kona är trång inuti och har för litet bagageutrymme. Här föredrar jag helt klart den rymligare C3 Aircross. Kona har dessutom hård fjädring. Utseendemässigt är Konan ok, men den har för många brister för att vara ett alternativ. Det är mycket hype kring el-versionen, men jag tror att den hypen kommer svalna när allt fler konkurrenter kommer ut med batteribilar. Hyundai Sverige går dåligt, de gjorde förlust förra året. Verkar som att Hyundai Sverige fortsätter vara kvar hos tidigare ägare. Köparna väljer Kia istället för Hyundai. I Sverige är det så. I övriga Europa går Hyundai bättre.

#3
2019-02-07 09:52

Enligt en numera f d Hyundai-ÅF så har generalagenturen för Hyundai i Sverige bytt ägare under senaste månaderna så jag gissar att ditt påstående att det är samma generalagent inte är riktigt, Raphael.
Sen att du föredrar en Citroen är ju inte så många här förvånade över misstänker jag.

#4
2019-02-07 10:13

Det är den danska agenturen som sköter Hyundai Sverige numera sedan sent i höstas. ViB fick tag i en bil från den gamla generalagenten skulle jag tro..

#5
2019-02-07 10:17

Priset är mer än dubbelt så högt för el-varianten än för bensin dito. Och då med lilla batteriet. Priset är närmare tre gånger så högt med det stora batteriet. Skulle misstänka att Hyundai dessutom säljer dessa bilar med i det närmaste förlust, då de är så illa tvungna att sälja lite elbilar för att få ner genomsnittsutsläppen (helt galen kvot som gäller inom EU).

Och inte lär det bli billigare - efterfrågan på batterier till nästan alla typer av produkter över hela världen är enorm. Tillgång och efterfrågan.

När skall folk (politiker och media) börja inse att det här inte är framtiden?

.

#6
2019-02-07 10:57

Pi, vad jag kan se så är Hyundai Bilimport Sverige AB fortfarande registrerat som tillhörande SC Motors AB.
https://www.hitta.se/hyundai+bilimport+sverige+ab/sollentuna/hhkgosuy

Danskarna kan ju ha startat ett nytt företag, annat namn.

Att du inte ser bristerna hos Kona när det gäller kupéutrymme, bagageutrymme och hård fjädring - det förvånar mig inte ett dugg.

#7
2019-02-07 11:05

Toyota behöver inte ha så bråttom att få fram elbilar för att sänka de genomsnittliga utsläppen. De har redan de lägsta genomsnittliga utsläppen inom EU tack vare sina förnämliga hybrider som ger låga utsläpp av Co2 och skadliga Nox för hälsan som diesel genererar i mängder.

#8
2019-02-07 11:10

Kona har troligen en hård fjädring för att kunna bära upp de tunga batteriet i bilen. Sätt samma batteri i en bil som Citroen och den välter......eller väldigt kraftig krängning/slagsida så man blir sjösjuk....

#9
2019-02-07 11:11

Shogun, PSA gruppen hade de lägsta utsläppen i EU innan de köpte Opel. Trots att Toyota hade fler hybrider. NOx är inget problem med senaste Euro 6.d standarden för rening. Toyotas hybrider har problem med partikelutsläpp för de har saknat partikelfilter. Nu är partikelfilter ett måste på bensinmotorer. Vansinnigt att de inte haft det tidigare.

#10
2019-02-07 11:17

Shogun, du menar att Kona med förbränningsmotor har hård fjädring för att klara ett tungt batteri? Varför skulle batteriet i en Kona med bensin eller dieselmotor vara så mycket tyngre än batteriet i en C3 Aircross? Och varför skulle en C3 Aircross välta om man stoppade in startbatteriet från en Kona?

#11
2019-02-07 11:20

Kona spelar i samma liga som Fiat 500X, Mazda CX3 och Nissan Juke. De är designbilar som har kompromissat med utrymmen, och de satsar på sport framför komfort.

#12
2019-02-07 11:24

Shogun och Raphael, det ni säger stämmer... men dessa lägre utsläppen än andra tillverkare kommer troligen gå om intet när de börjar köra med mer SUV modeller. Jag menar, Lexus UX... Toytota RAV4 och liknande, inte har de så låga utsläpp som man kunde önska sig. Dessa drar lika mycket bränsle som tex en vanlig V60 bensinare, och det lågt räknat. Kona tror jag inte kommer bli någon storsäljare, för mycket brister och för dyr. Själv önskar jag en eldriven sedan, eller halvkombi.. men det lär nog inte inträffa i dessa tider...

#13
2019-02-07 11:38

Raphael - jag har ö h t inte nämnt nåt om mina egna preferenser i jämförelsen så jag undanber mig att du lägger ord i min mun. Jag konstaterade bara att vi knappast är överraskade över att du (nästan alltid) föredrar en Citroen - det har ju visat sig åtskilliga gånger tidigare.

#14
2019-02-07 12:02

Har Raphael ens provat andra märken än Citroën? Jag är tveksam...

#15
2019-02-07 12:05

Hur kan Hyundai mena att de är först i Europa med en kompakt SUV med tre drivlinor? Vad jag vet säljs Kia Niro redan som hybrid, pluginhybrid och elbil...

#16
2019-02-07 12:08

Kan inte förstå att många hänger upp sig så på att bagaget skall vara stort, kupén så rymlig att ett halvt fotbollslag ryms.
Kona Electric har i alla fall sålt väldigt bra i Norge. Kommer nog också att sälja bra i Sverige. En lite högre praktisk bil för två personer med fullt tillräckligt bagage för att storhandla på Ica.

#17
2019-02-07 12:48

Vargen, jodå jag har provat många märken. När jag lämnar in min Citroën på service så kan jag få typ nästan vad som helst som lånebil. Oftast någon japanare. Och hos min lokala åf så står C3 Aircross och Kona bredvid varandra. Lätt att jämföra rakt av. Konan är helt klart trängre och mindre! Storleken på bagageutrymmet i Kona tycker jag är ett skämt. Och den är trängre i kupéutrymmet också. Jag är 1,85 lång. Konan känns lite för kompakt. Men den delar detta tillsammans med flera andra design-CUV i klassen. Och fjädringen är lite väl hård tycker jag.

#18
2019-02-07 12:49

Stefl, Kona räknas tydligen som en kompakt SUV (CUV) medan Niro är en crossover. Alltså kan Hyundai hävda att Kona är först i sin klass för de tillhör olika klasser. Niro är en större bil.

#19
2019-02-07 12:54

Guran, Kona är mindre än Niro och sen finns ju Hyundai Ioniq som definitivt är mer bil. Konan har större batteri, men Ioniq kommer med större batteri. Så det kan vara en utmaning för Konan. Nu kommer ju Kia Soul i en ny version dessutom och den är ju en CUV som Kona. Runt hörnet väntar DS3 Crossback e-Tense som också är en CUV, men i lyxutförande.
Om man vill ha en bil för två personer och lite bagage så räcker det med en Renault Zoë, eller varför inte en elektrisk Smart?! Eller Fiat 500 Electric.

#20
2019-02-07 14:35

Rapahel.

Det är så att Toyota HAR de lägsta genomsnittliga utsläppen. Vad gäller Nox så är just det ett problem vad gäller dieselmotorer som kräver dyr reningsteknik, som desseutom.inte är särskilt pålitlig utan kräver reparationer. Därför överger många tillverkare diesel pga kostnader. Det är billigare med hybridteknik idag. Och sänker man inte de genomsnittliga utsläppen så väntar också böter från EU.

Vad gäller Kona och batteriet i den eldrivna versionen så väger detta batteri säkerligen en heldel, därför tror jag man styvat upp fjädringen för att bära vikten.

#21
2019-02-07 16:54

Raphael #19
Jag vet hur stor Kona, även en Zoe. Zoe är helt förfärlig att färdas i någon längre sträcka, men för att frakta sig från A-B i stadsmiljö så funkar den. Men hur en DS kan vara ”lyxutförande” vete hundan, däremot en tuff design. Men lyx, nä. MB S-klasse, Audi A8 mm då snackar vi lyx. Sista ”lyxcitroenen” hävdar jag var C6.

#22
2019-02-07 17:10

Man får jäkligt mycket diesel för mellanskillnaden på ett inköp av dieselversionen kontra billigast el-versionen. Hela 195.000:- eller runt 13000 Liter diesel som lär räcka 26000 mil (minst). Jämför man med 64kW batteriet sparar man in till 245.000:- eller den dyraste hela 280.000:-. Även med miljöbonusen inräknad blir det 220.000:- på den dyraste versionen. Med testversionen skiljde det hela 289.000:- och det skulle göra minst 39000 mils bilkörande eller 25 års bilkörande för normalbilisten på 1560 mil per år. Låt vara att man får miljöbonus på elbilen och högre skatt på dieselbilen, men det är ändå en jävla skillnad.

#23
2019-02-07 18:18

Rattmuffen18. Man köper inte en elbil för att tjäna pengar. Man köper den för att godhetssignalera och för att ens föräldrar var miljöpartister.

#24
2019-02-07 19:03

Pi, jag har kritiserat Kona för att den är för liten, för trång, har för litet bagageutrymme och för hård fjädring.
Detta är faktorer som är viktiga för mig. En C3 Aircross har utan tvekan större kupéutrymme, större bagageutrymme och en mjukare och mer behaglig fjädring. Detta är fakta. Prova en Kona och jämför om du inte tror mig. Om du vill föredra en bil med mindre utrymmen, som inte är lika praktisk och som har hårdare fjädring så varsågod.

Kona är som Fiat 500X, Mazda CX-3 och Nissan Juke. Design-CUVs med fokus på design och sportighet framför utrymmen och komfort. Det är inget som attraherar mig. Och i den genren tycker jag Fiat 500X är snyggast i techno-green, men jag skulle ändå inte välja en 500X. Den är också för liten bak och har en oskön fjädring.

Jag har hund, jag vill ha plats för hundburen bak. Fyrkantiga och rakare akterpartier är mer praktiska för detta. Kona och andra design-CUV sluttar för mycket bak. De är egentligen bara vanliga halvkombis i småbilsklassen med lite högre markfrigång och mer plastskydd på sidorna.

#25
2019-02-07 19:06

Guran, åh DS3 Crossback med fluffigt mönstrade säten och stoppad instrumentbräda i alcantara, och med knappar och reglage i laserskuren aluminium, det kallar jag lyx.

#26
2019-02-07 19:08

Shogun, NOx är inget problem med moderna dieselmotorer med modern rening enligt Euro 6.d. Och de kan köras på HVO som är helt fossilfri biodiesel. Dina hybrider kräver fortfarande fossilt bränsle.

#27
2019-02-07 19:11

Rattmuffen, jag tror inte på 64 kWh för vanligt folk. Det blir leasingbilar. 39 kWh kan jag se mer en framtid för, men bilen är för liten för annat än fåpersoners hushåll. Rika singlar i storstäderna som jobbar på reklambyrå och tycker Tesla är för vanlig och tråkig?

#28
2019-02-07 19:16

Shogun, jag tror knappast fjädringen i fossil Kona är uppstyvad för batteriet. Utan detta handlar om att Hyundai vill profilera Kona som sportig. Sportighet betyder tydligen styvare fjädring. Det är samma med Fiat 500x m fl, som inte ens finns i batteriversion. Oskön fjädring för sportig känsla. Kona följer kusinen Stonic här, och Stonic finns inte i batteriversion (iaf inte än). Kona har lika oskön fjädring som Stonic. Det är samma bottenplatta och fjädring.

#29
2019-02-07 19:19

Är inte ett dugg förvånad över att Kona är populär i Norge, de kan ju säga nu ska jeg ut och köre me kona mi. Kona mi gjör allt jag seier till ho...
Men den effekten tror jag uteblir i Sverige.

#30
2019-02-07 19:39

Raphael - har du fortfarande inte förstått att jag inte talat ett dugg om Kona och dess utrymmen utan jag konstaterade bara att du din vana trogen framhåller en Citroen så snart du har möjlighet. Så åter - jag försvarar inte Kona med dess utrymmen och övriga egenskaper. Men precis som Guran (?) redan påpekat - passar inte bilen för ens egna behov så köper man nåt annat. Alla behöver inte mjukt gungande skåpbilar. Och för dessa kanske denna Kona passar utmärkt - vad vet vi...

#31
2019-02-07 20:22

Pi, men jag talar om Konan även om du inte gör det. Frågan är ju vad man tycker om den, och jag säger vad jag tycker: Den är för liten, den har trång kupé och för litet bagageutrymme. Och fjädringen är oskön. Om du inte klarar av att jag tycker det, så är det ditt problem!

Kona är 4,165 lång och fossilversionen har ett bagageutrymme på 361 liter. Elversionen krymper det till 332 liter. Och det är väldigt ynkligt!

En C3 Aircross är 4,154 lång och har ett bagageutrymme på 410 - 520l beroende på baksätes position. Och det är en familjebil och inte en skåpbil!

Du kanske inte känner till det, men det som kännetecknar en skåbil är att de saknar baksäte och sidofönster bak. En Aircross har baksäte, bakdörrar och sidofönster. Om du inte ser skillnad på en skåpbil och en Aircross så tror jag att något behöver kollas upp där.

#32
2019-02-07 20:25

Pi, du anser alltså att man inte ska ha rätt att säga vad man tycker om en bil för ”alltid passar den någon”, men om ViB inte har intresse av att höra vad man tycker om Konan, varför ställer de då frågan ”Vad tycker du om Hyundai Kona?”. Jag har besvarat den frågan i tråden, jag har sagt vad jag tycker om den. Jag har inte sett dig besvara trådens ämne!

#33
2019-02-07 20:28

Man kan ju nästan tro att Citroën är det enda alternativet till Kona utifrån diskussionen...

#34
2019-02-07 20:39

Men Citroën har väl inte ens en elbil ännu. Så kan inte förstå hur det skall vara ett alternativ till Kona Electric om det är elbilar som är alternativet
Här kan den som är intresserad läsa en test av Kona vs E-Niro
https://www.tu.no/artikler/vi-har-testet-de-sma-elektriske-suv-ene-tusen...

#35
2019-02-07 20:47

Guran, men frågan var inte ”Vad tycker du om Kona Electric”. Artikeln handlar om alla Kona, inte bara elversionen. Och jag har jämfört fossilversionen med konkurrenterna. För elbilskunder som söker mer utrymmen har jag redan nämnt e-Niro. Även Hyundais egen Ioniq erbjuder mer bil, även om den inte är jättepraktisk den heller men den är iaf större och rymligare och ligger inom Konas prisnivå.

#36
2019-02-07 20:53

Det bör nämnas gällande Kona electric att den laddar långsammare på vintern, det har norsken Bjørn uppmärksammat på sin Youtube-kanal. Han uppmärksammade ju att Leaf laddade långsammare pga överhettning, batteriet blev för varmt (”rapid gate”), det tycks vara fixat nu. Och med Kona electric är problemet att batteriet är för kallt! Alltså tvärtom. Men båda fallen leder till långsammare laddning.

#37
2019-02-07 21:01

Niro är ju Kia-versionen av Ioniq, så det är ju inte så konstigt den är större. Kona är Hyundais version av Stonic och det är väl troligt att Stonic kommer som batteribil i en nära framtid. Stonic är som Kona liten, trång och med hård fjädring.

#38
2019-02-07 21:22

Raphael
Du har flera gånger tydligt förklarat att DU från dina preferenser tycker Kona är liten trång och hårt fjädrad. Så nog om det, onekligen finns det väldigt många i grannlandet som är av uppfattningen att det för dom är en passande bil.
Läste du testen av bla förmågan att ta emot laddning i kallt klimat i artikeln jag länkade till i #34?

#39
2019-02-07 22:42

Raphael.

Jo Nox är ett problem med diesel oavsett vad du försöker påstå och bara för att franska tillverkare under långtid målat in sig i ett hörn med dieselmotorer och inte kunnat förnya sig med modern teknik som hybrider. Hvo är inte ens godkänt som bränsle, och finns att tanka på väldigt få ställen och dyrt. Sedan är inte tillverkningen den bästa då områden skövlas. Diesel är en återvändsgränd, och därför slutar tillverkare med dieselmotorer bla för kostnaderna att rena skiten. Toyota har de lägsta genomsnittliga utsläppen av Co2 av alla tillverkare idag för att man tidigt gick över till hybrider och då även minskar de hälsofarliga Nox utsläppen. Hur gick det med den franska luftdrivna hybriden? ;o)

#40
2019-02-07 23:50

Guran, ja naturligtvis har jag sagt vad jag tycker om Konan eftersom det är ju den fråga som ViB har ställt upp för trådstarten. Och om ViB inte var intresserade att höra om vad man tycker om Konan så skulle de inte ha frågat om det. I Norge köper man alla bilar som går på el, Konan med fossilmotor har inte gjort något avtryck där eller i Europa. Vi kan titta på syskonet Stonic i Sverige, det har inte gjort något stort avtryck än. Så jag tror faktiskt inte att Konan kommer göra något särskilt avtryck i Sverige. Fossilversionerna är inte särskilt konkurrenskraftiga. Elversionen får mycket uppmärksamhet nu, men den möter hård internkonkurrens från Niro och Ioniq. Det är ju ändå mycket pengar för Kona electric, särskilt med tanke på att det är en liten bil med dåligt bagageutrymme och hård fjädring.

#41
2019-02-07 23:58

Shogun,

NOx är inte ett problem med Euro 6.d vad du än försöker påstå. Och att HVO inte skulle vara ett godkänt bränsle... Det är godkänt för försäljning och det är fullt godkänt och certifierat för den motor jag har i min bil. HVO är fossilfritt och leder till lägre Co2 utsläpp, lägre partikelutsläpp och faktiskt även lägre NOx även i bilar utan särskild reningsteknik för det. Det beror bl a på en något förändrad syrehalt. Men det fungerar bra i alla dieselmotorer och jag tycker det är utmärkt att Kona finns med dieselmotor.

För din bensinbybrid finns inget 100 procent fossilfritt bränsle. Och du har problem med utsläpp av cancerogena partiklar fast du inte vill erkänna det. Att du tror att fossil bensin är bättre än biodiesel, ja jag häpnar. Och HVO kan göras på restavfall av skog, alltså ingen specifik skogsskövling bara för bränslet. Preem gör sin HVO på restprodukter från svenskt skogsbruk, träd som ändå fälls för att bli papper, möbler eller virke.

Som sagt, Kona finns med dieselmotor. Det tycker jag är värt en applåd!

#42
2019-02-08 02:49

Raphael.

Du får läsa på om hur områden skövlas för att få fram Hvo.....Hvo är inte ett godkänt bränsle hos biltillverkare, det är bara PSA som godkänt bränslet, pga att man målat in sig i hörn med dieselmotorer för att hålla låga Co2 utsläpp, men miljövänligt blir det inte och de hälsofarliga utsläppen består. Andra bimtillverkare har inte godkänt Hvo till sina motorer, skulle jag riskera garantierna genom att köra på Hvo i min dieselbil? Aldrig i livet!

Hur gick det med den franska luftdrivna hybriden? Blev det bara ett luftslott av skräpet?

Tillverkare lämnar dieselspåret en efter en när det blir tuffare och tuffare regler som gör det för dyrt att rena utsläppen av Nox i detta bränsle som är direkt hälsofarligt i städer, därför förbjuds de i städer ute i Europa. Läs nu på. Toyota har de lägsta genomsnittliga utsläppen av Co2, så ser verkligheten ut, tack vara att man gick över till hybrider i ett tidigt stadium. Framtiden är elektisk i olika former, de fossilabränslena fasas ut, först lämnar man diesel med dess hälsovådliga utsläpp, kan någon ha missat detta? Kona electric är en del av denna framtid, även om fjädringen är något hård, dieselmotorn kunde man lämnat där hän, bättre med hybrider på hela modellprogramet, en liten felsatsning av Hyundai som skulle satsat tidigare på hybrider.

#43
2019-02-08 09:28

Shogun,

Det är väldigt underhållande att du tror att Nissan är en PSA produkt. Säg mig när tror du att PSA köpte upp Nissan? Senast jag kollade så var Nissan fortfarande med i Renault-Nissan-Mistubishi Alliance. Men nu har Nissan alltså blivit en PSA produkt bara för att Nissan godkände sina bilar för HVO i höstas. Och vi vet ju sedan tidigare att Mercedes också är en PSA produkt för de har en modell som är godkänd för HVO. Och fler biltillverkare jobbar också på godkännande, så snart är det fler biltillverkare som blir PSA också.

Det kanske vore bra att du tog och läste på innan du sprider lögner och faktafel!

Sen så finns det ingen stad som har förbjudit en modern diesel med modern renning. Förbuden gäller äldre dieselmotorer. Det har du helt missat.

Du har även helt missat att även äldre bensinmotorer förbjuds, så det är faktiskt inte bara äldre dieselmotorer. Och faktum är att bensinmotorer har problem med utsläpp av cancerogena partiklar. Det är därför som man nu kräver bättre reningsteknik och partikelfilter till bensinmotorer! Äldre hybrider saknar partikelfilter!

Preem gör sin HVO på restprodukter från reguljär skogsavverkning. Inte någon skövling av skogen för HVO, utan detta handlar om restprodukter från det svenska skogsbruket. Skog som skulle skövlas oavsett HVO eller inte. Jag tycker det är bra att man har funnit ett användningsområde för de restprodukter som alltid finns vid skogsbruk.

Att du tror att det är bättre för miljön och klimatet att borra hål i jordskorpan och ta upp fossil olja för att göra bensin till din köra hybrid, det är ju anmärkningsvärt! Nej Shogun, fossil bensin är inte mer miljövänligt än biodiesel! Har du helt missat debatten, vi ska ju komma bort från de fossila bränslena!

Men du vill ha kvar fossila bränslen så du kan köra dem i din hybrid så att du kan fortsätta förpesta miljön! Och när bensinen är slut, resurserna upphämtade, då står du där med din hybrid som inte kommer någonstans för den behöver bensin, medan jag kör vidare på biodiesel!

Det finns *inget* absolut *inget* som är bra med bensin! Att du försvarar fossila bränslen är anmärkningsvärt!
Hybrider är inte framtiden, de är en hype produkt. När bensinen är slut så stannar dessa bensin-hybrider.

PSA hade lägre Co2 utsläpp än Toyota innan de köpte Opel, PSA hade lägst utsläpp i EU under flera år trots Toyotas hybrider. Diesel ger lägre utsläpp och biodiesel ger lägre utsläpp än fossil diesel.

Kona finns inte som hybrid, och jag applåderar att den finns med dieselmotor och att Kia-Hyundai fortsätter att satsa på dieselmotorer!

#44
2019-02-08 09:44

Shogun,

Märket Volvo är den senaste produkten från PSA-koncernen som har godkänt HVO, i början för alla taxiregistrerade efter lyckade försök där man inte kunnat påvisa någon skillnad jämfört med fossil diesel i motorns funktion och hållbarhet. Detta är första steget för att godkänna HVO även för privat bruk.

Volvos syskonföretag Mercedes inom PSA-gruppen har redan godkänt HVO för taxi, och kan snart släppa godkännande för HVO. Deras syskonföretag Nissan godkände HVO för privat bruk redan i September 2018.

Även andra biltillverkare jobbar på att gå med i PSA-koncernen och godkänna HVO. De testar för fullt!

(Och ja, jag driver hejdlöst med Shoguns påstående om att det bara är PSA som har godkänt för HVO, men om han vill tro att Nissan, Mercedes och Volvo ingår i PSA-koncernen så varsågod ;) )...

#45
2019-02-08 10:07

Trots allt är det relativt nyligen som Nissan godkänt HVO100 och för de övriga märken du nämner Raphael så är det bara godkännanden för enstaka modeller som körs i taxi-verksamhet. Så jag tycker nog att ditt raljerande mot Shogun avseende detta är rätt onödiga. Sen är det som redan konstaterats svårt att få tag i HVO100 på väldigt många ställen - antagligen p g a att produktionen är högst begränsad och problemet lär väl inte avta om efterfrågan blir större än produktionskapaciteten. Sen kan man fråga sig vad som kommer att hända när staten beskattar även detta bränsle vilket väl lär hända så småningom...
Sen har jag för mig att denna tråd till stor del handlar om Kona Electric och inte om dieseldrivna fordon...

#46
2019-02-08 10:27

Skrev ett långt svar igen som försvann ut i intet. Om HVO, PSA och mycket däremellan om felsatsningar man gjort under långtid. HVO skövlar på många ställen på klotet, det är fakta. Sverige köper upp stordelen av bränslet i världen av det som produseras, tyvärr. Pi har helt rätt hur det ligger till något jag också nämnde i mitt försvunna inlägg, MB och Volvo utvärderar skiten på taxibilar någon enda modell. Majoriteten har inte godkänt bränslet, vem vill riskera sina garantier på sin nya bil? Och kort sagt diesel är en återvändsgränd. Framtiden tillhör hybrider och elektrifiering i olika former.

#47
2019-02-08 10:48

Fortfarande så får man inte veta HUR stora utsläppen är på förbränningsmotorerna
Varför skall Förbränningsmotorernas utsläpp döljas hela tiden?
Man får bara veta; av körcykelns resultat då de kör på el och bränsle tillsammans.
Jag tittade på Volvos hybrid den har en motor på 253 hk och bensindrivna på 250 hk
då är utsläppen på 170-180 g/km.
Då är hybriden lika skitig som bilen med förbränningsmotorn
utom hybriden som kan köras max 2-6 mil på el beroende av modell, sedan så startas en kall förbränningsmotorn
DETTA kallas för miljövänligt!!!
Ja det är den på skrivbordet inte för naturen!

#48
2019-02-08 11:44

Aldrig mer Audi.

Volvos dieselhybrider är rena rama skiten, vad gäller utsläppen. Man frågar sig vad var vitsen med det hela? För miljön eller klimatet....Ungefär som PSAs luftslott, hybriden som skulle gå på luft....men blev en tummetott....

Konstaterar att internet uppkopplingen är det lite si och så med från Thailand mellan sol och badande och detta tidsfördriv.....men nu är det slut med det.

#49
2019-02-08 12:55

Shogun,
PSA har beslutat att skippa hybrider för småbilar och gå direkt på elbilar. Istället för lufthybriden har de satsat på e-CMP plattformen som lanseras i nya DS3 Crossback (konkurrent till Kona) och nästa generation av Peugeot 2008 (konkurrent till Kona), 208 och Opel Corsa m fl. PSA ser och förstår att hybrider för småbilar är meningslöst. Så istället för lufthybriden så har vi DS3 Crossback och Peugeot 2008 med 50 kWh batteri och snabbladdning. DS3 Crossback visades förra hösten och fossilversionen börjar levereras nu till våren. Elversionen levereras efter sommaren. Nya Peugeot 2008 förväntas visas till hösten och då blir det leverans våren 2020. Och PSA har en nyutvecklad 1,5 diesel med senaste reningsteknik som lanserades förra året. Så jag förstår inte vad de ska med en lufthybrid till. Varför tycker du att det är fel att PSA gör batteribilar istället för en lufthybrid? Hybrider är inte framtiden!

Det är tack vare att PSA köpte Opel som Toyota gick om PSA i listan, utan Opel hade PSA fortfarande haft de lägsta utsläppen i EU, som de hade innan Opel-köpet.

#50
2019-02-08 13:04

Pi, du har helt klart missförstått den här tråden! Frågan från ViB är ”Vad tycker du om Hyundai Kona?”. Det står *inte* ”Vad tycker du om Kona electric?”. Vi diskuterar diesel därför att Hyundai-Kia satsar på diesel. Du har tydligen missat att Kona kommer med nya dieselmotorer! Nu står det i artikeln som denna tråd tillhör, att Kona kommer med dieselmotor. Så jag kommer fortsätta att diskutera diesel här! Jag förstår inte varför du deltar i tråden när du fortfarande inte har lyckats producera inlägg som handlar om Kona!

#51
2019-02-08 13:14

Shogun,
Det är fakta att Preems HVO görs på restprodukter från skogsbruket.
När det gäller annan HVO så räknas palmolja och biprodukter inte som hållbara, vilket gör att de inte får skatterabatt. Det är bara hållbar HVO som sedan 1 juli 2018 får skatterabatt. Preem HVO får denna skatterabatt eftersom den är hållbar.
Du går efter inaktuell info och inte är medveten om ändringen sedan 1 juli 2018.

Här har du fakta om Preem HVO:
”Den svenska HVO:n är baserad på hållbara råvaror (främst tallolja), istället för palmolja och tillverkas av restprodukter från den svenska skogsindustrin. Preem Evolution Diesel Plus innehåller upp till 50 procent talloljediesel (HVO) vilket ger ett minskat utsläpp av koldioxid med cirka 44 procent. Sedan lanseringen år 2011 har Preem Evolution Diesel minskat utsläppen med 2 miljoner ton fossil koldioxid. Produktionen av svensk biodrivmedel minskar inte bara Sveriges behov av fossil råolja utan skapar dessutom gröna arbetstillfällen i glesbygd och nya affärsmöjligheter för svensk skogsnäring.”

#52
2019-02-08 13:22

Pi, här finns en provkörning av Kona med *dieselmotor*. Vi kan alltså konstatera utan några tvivel att Kona finns med dieselmotor och Hyundai-Kia satsar på diesel. Och därför diskuterar vi diesel i den här tråden:
https://www.autocar.co.uk/car-review/hyundai/kona/first-drives/hyundai-k...

Nu verkar Hyundai-Kias nya diesel inte vara någon höjdare jämfört med de bästa konkurrenterna, testarna gillar inte att den verkar så ociviliserad - här gör andra ett bättre jobb. Men de gillar att bilen är rolig att köra och håller fint i kurvorna, vilket har att göra med en fastare fjädring än t ex C3 Aircross. Hyundai har helt klart satsat på en sportigt lagd kundkrets.

#53
2019-02-08 13:26

Shogun,
Var är Toyotas elbilar? De har ju bara hybrider, medan PSA börjar leveranserna av DS3 Crossback e-Tense efter denna sommar. Sanningen är att Toyota inte tror på elbilar, och det kan man se är en felsatsning. Toyota har målat in sig i ett hörn med sina hybrider. Här ligger faktiskt Hyundai-Kia i framkant, och även Nissan m fl.

#54
2019-02-08 13:44

Pi, eftersom du bara verkar intresserad av Kona electric och inte någon annan Kona så kan jag tipsa dig om ViB:s videoklipp från deras pågående vintertest. De har ju en Kona electric med där, och uppenbara problem med laddning. Så en diesel-Kona tycker jag iaf känns tryggare på vintern.

#55
2019-02-08 14:38

Att en Kona har lite problem på vintern betyder ju inte att alla Konor har det. :-)

#56
2019-02-08 15:07

Raphael.

Kan inte PSA göra någon satsning rätt som ger frukt? Tex satsning på riktiga hybrider i rätt tid ca 15-20år sedan....istället lekte man med en lufthybrid som det inte blir något av mer än ett luftslott....nu har man köpt Opel av vilken anledning vad fick man.med köpet mer än höjda Co2 utsläpp enligt dig, ytterligare en felsatsning alltså, vet man ingenting vad man sysslar med?!

Toyotas hybrider har inte målat in sig de är högst gångbara tillskillnad mot diesel idag som är ett okför en koncern som PSA.

Toyota har haft elbilar sedan länge i form av Rav4 i olika generationer som vanligt långt före PSA. Och nu bygger man batterifabrik, hur många sådana egna har PSA? Samarbete med Panasonic sedan många år tillbaka som.är ledande på batterier. Så när tiden är rätt så lanceras elbilar, när kostnad, räckvidd, hållbarhet, lägre vikt är rätt så lanseras elbilar med solid statebatterier som utvecklas och som Toyota har flest patent på av alla tillverkare trots att man ligger efter enligt Raphael.....;o)

Detta är hur det blir med teknik som inte är färdig utvecklad och en dyr framtida kostnad för ägarna. Tacka vet jag hybrider....
https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20181213/sa-rad...

#57
2019-02-08 15:12

ALDRIG mer AUDI, var det V60 hybriden du tittade på? Den väger 2200 kg... hahaha...rena skämtet.

#58
2019-02-08 17:30

Raphael tycks lite pressad eftersom han svarar flera gånger på varje inlägg ifrån nån av oss - och gärna raljerande. Tror att alla som läst prislistan för Kona sett att den går att få med diesel men därifrån till att Hyundai "satsar" på diesel tycker jag personligen att det är ett rätt långt hopp. Och Raphael - du behöver inte "tipsa" om artiklar m m för jag är relativt påläst själv.

#59
2019-02-08 21:40

Bara trötta gubbar som kör Toyota hybrider. Brukar alltid hamna bakom en sån där seg Toyota som åker 80 på 90 väg. Usch! Trafikfarligt!

#60
2019-02-08 22:39

Ja HT19 Toyotas växelåda med hybridteknik kräver anpassad körning om inte motorerna skall gå upp i felcett.
Det är inte bara dom tråkiga gubbarnas fel.

#61
2019-02-09 11:21

Jag lovar er, HVO är bara smart marknadsföring för att man skall tro att koldioxidutsläpp från bränslet inte skall skada våran planet. Men det är mest självbedrägeri, egentligen skulle vi redan idag behöva i princip noll utsläpp av koldioxid för att rädda oss lite ifrån framtidens globala uppvärmning som kommer få världen att gå in i kaos, krig och hungersnöd osv. SUV och HVO är det sista vi behöver. Just nu borde fokus på att få ned förbrukning (medelsnitt) på ca 0.2 liter/mil på varje bil för att kraftigt minska utsläppen. Världens alla länder måste fixa till sin energiförsörjning och antal människor måste kraftigt minska på jordklotet. De ekonomiska problem som kommer i kölvattnet där tillväxten påverkar ekonomi måste hanteras på något sätt.

#62
2019-02-10 11:35

400 000:- För det får man två stycken fräscha Rolls Royce Silver Shadow på Blocket. Dessutom blir det pengar över till bensin och reparationer. Nöjer man sig med en Rolls blir det ännu mer pengar över till något kul.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.