Bild
Nästa artikel

Här är Vi Bilägares långteststall 2019

Långtest

Nu avslöjar vi vilka fem bilar vi bestämt oss för att syna extra noga under kommande året. Under 4.000 mil ska de få bekänna färg under vårt fördjupningstest – det enda i sitt slag i Sverige.

Vi Bilägares långtestverksamhet är unik. Sedan 1987 har vi valt ut och för egna pengar köpt intressanta nykomlingar på bilmarknaden. Under ett år ska vi leva med bilarna och utsätta dem för vardagens alla vedermödor. Enkelt uttryckt: hur är de att umgås med i ett längre perspektiv. Vi får erfara den helheltsupplevelse som ni konsumeter möter i ert bilägande – däribland fel, reklamationer och kontakt med service/verkstad.

Under året ska varje bil rulla 4 000 mil vilket motsvarar ett varv runt jorden. Långteststallet är inte enbart ett kvalitetsprov. För en modern bil är 4 000 mil ingen stor sak. Idag förväntar vi oss ett bekymmersfritt ägande. Ändå fångar vi ofta upp vilka modeller som lider av tidiga barnsjukdomar. Långtestverksamheten ger också en möjlighet för oss – och för er läsare –att gå på djupet med fem nya bilmodeller. 

Knappt hinner de påklistrade testdekalerna torka förrän vi styr kosan till kyliga breddgrader och vårt årliga vintertest. Det är en arbetsvecka där bistra minusgrader, snö och is obönhörligen avslöjar minsta slarv i konstruktionen. Vägegenskaperna på tuff isbark och tjock snömodd kräver andra chassiegenskaper än släta solskensvägar på kontinenten. Vi mäter också stols-, ratt- och kupévärme samt strålkastarnas ljusbild.

På sommaren gör vi ett simulerat semestertest. Klimatanläggningarnas kylningskapacitet kartläggs. Med full semesterpackning mäter vi acceleration, omkörningsförmåga och bromssträcka samt säkerställer att bilarna har säkra köregenskaper även med takbox monterad i undanmöverprovet.

Flera mindre deltester står också på programmet. Barnsäkerhet är ett av de viktigare inslagen, men även användbarheten för de allt mer avancerade menyskärmarna har blivit en angelägen säkerhetsfaktor.

För första gången har vi köpt en ren elbil: Hyundai Kona Electric. Tidigare laddbilar (Opel Ampera, BMW i3, Kia Optima) har tagit hjälp av en bensinmotor för att ge oss avgörande räckvidd. Äntligen har elbilarna blivit uppgiften mogen till en (hyfsat) vettig peng. 

Dacia Duster är betydligt mer konventionell. En kompaktsuv med ett äventyrligt yttre och hög markfrigång. Duster är inte superny, senaste generationen kom redan våren 2018, men det låga priset för en fyrhjulsdriven suv gör den tillräckligt intressant för att ta en plats i årets långtestkvintett. Inför 2019 har 1,5 dCi-motorn uppdaterats med ytterligare fem hk samt SCR-katalysator, som via AdBlue-additiv sänker NOx-utsläppen. 

Vår andra dieselbil är Dacias raka motsats gällande pris och prestige. Audi A6 Avant är en tjänstebilsfavorit som senare blir en eftertraktad begagnadbil för kombisuktande barnfamiljer. Nya A6 är en så kallad mildhybrid som kan stänga av motorn helt under korta stunder vid gasuppsläpp och utförslöpor. Vi är nyfikna på det nya quattrosystem som kopplar av och på bakhjulsdrivningen vid behov, istället för den permanenta fyrhjulsdriften som länge varit Audis signum.

Sedan har vi Ford Focus kombi. Vår bil har Matrix LED-strålkastare, trådlös mobilladdning, automatisk fickparkering, B&O-högtalare samt åttastegad automatlåda. Därtill har vi adderat det nya ”Active”-utförandet som ger trendriktig svart plast kring hjulhus och på stötfångare. Dessutom höjs markfrigången tre cm. Redan vanliga Focus har relativt stram rullkomfort. Vad kommer den upphöjda chassijusteringen innebära för fjädringskomforten månntro? 

Volvo V60 är den tredje kombibilen i gänget. Nya V60 är längre och rymligare än föregångaren. Bakstammen har rätats upp jämfört med de senaste herrgårdsvagnarna från Hisingen. Volvos dieselmotorer har vi bra koll på sedan tidigare. Volvo utrustar sällan de bilar som lånas ut till tester med det adaptiva Four C-chassit. Är det måhända inte värt de 11 900 kr det kostar? Det finns bara ett sätt att ta reda på det: vi köper det till vår egen bil. 

Om ett knappt år och totalt 20 000 mil vet vi vilken av våra nya långtestbilar som klarat utmaningarna bäst i förhållande till pris och de förtjänster som modellen utlovar. Närmast väntar det utslagsgivande vintertestet. Låt långteståret 2019 börja!

Diskutera: Vad tycker du om långteststallet 2019?
 

Audi A6 Avant 40 TDI Quattro S Tronic Proline  

Grundpris: 476 400 kr.
Tillval: Alpinepaket 0 kr (intro-kampanj), Förvaringspaket 1 000 kr, variabla nackskydd 1 800 kr. Totalt 2 800 kr.  
Testbilens pris: 479 200 kr.
Garantier: 2 års nybilsgaranti, 3 års vagnskada, 12 års rostskyddsgaranti, 3 års lackgaranti, vägassistans förnyas vid service.
Skatt: 3 996 kr/år (år 1–3), 2 324 kr/år (år 4–).
Mått & vikt: L 494/B 189/H 147 cm. Tjänstevikt i.u. (ca 1 900 kg). Maxlast i.u. kg. Släpvikt 2 000 kg. Bagagevolym 565/1 680 l (VDA).
Motor: Fyrcylindrig turbodiesel, 12 V-mildhybridsystem, 1 968 cm3. Max effekt 204 hk vid 3 750–4 200 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid 1 750–3 500 v/min. 
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, 7-stegad dubbelkopplingslåda.
Deklarerad förbrukning: 6,2 l/100 km (WLTP).
CO2-utsläpp: 163 g/km (WLTP). Skattebaserat CO2: 117 g/km (NEDC). 
Prestanda: Toppfart 241 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,8 s (fabriks-uppgifter). 
Betyg i Euro NCAP: 5/5
ViB:s rostbertyg: 5
ViB:s Ljusbetyg: Halvljus 3/helljus 2.

Dacia Duster 1,5 Blue dCi 115 4x4 Prestige  

Grundpris: 187 400 kr.
Tillval: Automatisk klimatanläggning 3 500 kr, Nyckelfritt centrallås 2 000 kr, runt om sikt-kameror 3 000 kr, reservhjul 1 500 kr. Totalt 10 000 kr.  
Testbilens pris: 197 400 kr.
Garantier: 3 års nybilsgaranti, 3 års vagnskada, 6 års rostskyddsgaranti, 2 års lackgaranti, 3 års vägassistans.
Skatt: 4 568 kr/år (år 1–3), 2 471 kr/år (år 4–).
Mått vikt: L 434/B 180/H 168 cm. Tjänstevikt ca 1 512 kg. Maxlast 421 kg. Släpvikt 1 500 kg. Bagage-volym 411/1 478 l (VDA).
Motor: Fyrcylindrig diesel, 1 461 cm3. Max effekt 115 hk vid 3 750 v/min. Max vridmoment 260 Nm vid 2 000 v/min. 
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, 6-växlad manuell låda. 
Deklarerad förbrukning: 5,8 l/100 km (WLTP).
CO2-utsläpp: 152 g/km (WLTP). Skattebaserat CO2: 123 g/km (NEDC). 
Prestanda: Toppfart 179 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,9 s (fabriksuppgifter).
Betyg i Euro NCAP: 3/5
ViB:s rostbetyg: 3
ViB:s ljusbetyg: Halvljus 3/helljus 3.

Ford Focus kombi Active 1,0T 125 Aut Launch Edition

Grundpris: 271 400 kr.
Tillval: B&O-ljudpaket 7 900 kr, lastnät 2 000 kr, LED-strålkastare 9 000 kr, Dödavinkel 5 000 kr, trådlös mobilladdning, 750 kr, textilmattor och klädd panel 2 000 kr. Totalt 26 650 kr.  
Testbilens pris: 298 050 kr.
Garantier: 5 års nybilsgaranti, 3 års vagnskada, 12 års rostskyddsgaranti, 2 års lackgaranti, vägassistans förnyas vid service.
Skatt: 3 230 kr/år (år 1–3), 778 kr/år (år 4–). 
Mått & vikt: L 469/B 184/H 155 cm. Tjänstevikt 1 495 kg. Maxlast 475 kg. Släpvikt 1 300 kg. Bagage-volym 608/1 653 l (VDA).
Motor: Trecylindrig bensinturbo, 999 cm3. Max effekt 125 hk vid 6 000 v/min. Max vridmoment 200 Nm vid 1 400–2 500 v/min. 
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, 8-stegad automat.
Deklarerad förbrukning: 7,1 l/100 km (WLTP).
CO2-utsläpp: 158 g/km (WLTP). Skattebaserat CO2: 130 g/km (NEDC). 
Prestanda: Toppfart 189 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 11,1 s (fabriksuppgifter).
Betyg i Euro NCAP: 5/5
ViB:s rostbetyg: 2
ViB:s ljusbetyg: Halvljus 3/helljus 2.
 

Hyundai Kona Electric 64 kWh Premium

Grundpris: 444 900 kr. 
Tillval: Tvåfärgad exteriörfärg (vit/svart) 8 900 kr. 
Testbilens pris: 393 900 kr (efter supermiljöbilspremie à 60 000 kr).
Garantier: 5 års nybilsgaranti, 5 års vagnskada, 12 års rostskyddsgaranti, 3 års lackgaranti, 5 års vägassistans, 8 år/20 000 mil batteri.
Skatt: 360 kr/år.
Mått & vikt: L 418/B 180/H 157 cm. Tjänstevikt 1 792 kg. Maxlast 378 kg. Släpvikt 0 kg. Bagagevolym 332–1 114 liter (VDA).
Motor: Elektrisk (AC) synkronmotor. Max effekt 204 hk. Max vridmoment 395 Nm. Batteri: Litiumjon-polymer, 64 kWh. Vätskekylt. Maximal laddkapacitet 100 kW. Ombordladdare 7,2 kW, enfas.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, Enväxlad automat (reduktionsväxel).
Deklarerad förbrukning: 14,3 kWh/ 100 km (WLTP).
Räckvidd på el: 44,9 mil (WLTP).
Prestanda: Toppfart 167 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,6 s (fabriks-uppgifter).
Betyg i Euro NCAP: 5/5
ViB:s rostbetyg: Ej testad.
ViB:s ljusbetyg: Ej testad.

Volvo V60 T5 aut Momentum Advanced Edition  

Grundpris: 373 200 kr.
Tillval: Adaptivt chassi (Four-C) 11 900 kr, Klimatpaket Volvo On Call 13 900 kr, BLIS 5 900 kr, elektriska barnsäkerhetslås 900 kr, Park. assist 3  000 kr, infällbara ytterbackspeglar 2 000 kr, Smartphone integration 2 900 kr. Totalt 40 500 kr.  
Testbilens pris: 413 700 kr.
Garantier: 2 års nybilsgaranti, 3 års vagnskada, 12 års rostskyddsgaranti, 3 års vägassistans.
Skatt: 5 869 kr/år (år 1–3), 
1 372 kr/år (år 4–).
Mått & vikt: L 476/B 185/H 143 cm. Tjänstevikt 1 782 kg. Maxlast 468 kg. Släpvikt 1 800 kg. Bagage-volym 529/1 441 l (VDA).
Motor: Fyrcylindrig bensinturbo, 1 969 cm3. Max effekt 250 hk vid 5 500 v/min. Max vridmoment 350 Nm vid 1 800–4 800 v/min. 
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, 8-stegad automat.
Deklarerad förbrukning: 7,7 l/100  km (WLTP).
CO2-utsläpp: 175 g/km (WLTP). Skattebaserat CO2: 154 g/km (NEDC). 
Prestanda: Toppfart 235 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 6,7 s (fabriksuppgifter).
Betyg i Euro NCAP: 5/5
ViB:s rostbetyg: 3
ViB:s ljusbetyg: Halvljus 4/helljus 4.

Följ bilarna på Instagram!

Vi har gett varje bil en unik identitet på Instagram. Om du är intresserad av att följa vad som händer någon av långtestbilarna under året söker du på den #-tagg som är kopplad till just den bilen.

Hyundai Kona: #vibil179
Ford Focus: #vibil180
Volvo V60: #vibil181
Audi A6 Avant: #vibil182
Dacia Duster: #vibil183

Kommentarer

#1
2019-01-03 17:54

Audis bilar är ofattbart överprissatta - varenda bil är dyrare än motsvarande Mercedes. En ny Mercedes A-Klass framstår som billig jämfört med en Audi A3. Volvo har på samma sätt bluffat upp priset på sina bilar, men med den skillnaden att Volvo fortfarande framstår som en grå, trist sossecontainer. Även om Audi är en uppsnofsad Volkswagen, utstrålar Audin åtminstone elegans och pondus samt har en proper inredning.

Kul också att Audi numera är framhjulsdrivna igen - men fyrhjulsdrivningsfolket tror fortfarande att de upplever fyrhjulsdrift under körning. Det är som med diverse huskurer vid förkylning: Det är tron på huskuren som får den sjuke att tro att han mår bättre, men mer än så är det inte.

#2
2019-01-03 15:37

Fascinerande att det kostar extra att få en bil i svartvitt (Kona).
Bra mix av teknologier!

#3
2019-01-03 15:52

Finns det något fulare än vita ("grundfärg") bilar? Fy f-n!

#4
2019-01-03 15:54

Peugo,
Rosa bilar med Hello Kitty-mönster?

#5
2019-01-03 16:16

Det bidde nog lite fel när det gäller motoriseringen på Focusen - där står " Fyrcylindrig diesel, 999 cm3. Max effekt 125 hk vid 6 000 v/min...." Tror nog att det är en 3-cylindrig turbo-bensinare...

#6
2019-01-03 16:24

Måste med stor marginal vara det dyraste långtidsteststallet. Ska bli intressant att se milkostnaderna om ett år.

#7
2019-01-03 16:46

Håller helt med om att Audi har spårat ur totalt i sin prissättning. Särskilt när man ser deras priser på extrautrustningen med om man vill ha med sådan. Mercedes E-klass är ett fynd om man jämför med A6. Sen att Volvo skulle fortfarande vara trist grå Sossecontainer, nä, då har du nog inte tillbringat nån längre stund med en nyare Volvo. Vill tvärtom påstå att jag tycker Volvos inredningar slår både Audi och BMW i dagsläget vad gäller att ge den lilla lyxkänslan. Dock slår Mercedes de alla 3.
Kul att de denna gång valt drivlinor som folk troligtvis mest kommer köpa och inte skumme kombinationer som manuell låda på en bil som säljer 75% automat som de gjort nå´t år innan. Ska bli intressant följa och se vad de anser om dessa 5. De valde fel elbil enligt mig men ska ändå bli intressant och se vad de tycker om laddhanteringen och ev. räckviddsångest.

#8
2019-01-03 16:47

Pi, du har alldeles rätt om Focusen, det ska alltså vara en trecylindrig bensinturbo. Har ändrat detta nu.

#9
2019-01-03 16:52

Den enda bil som står för något nytänkande så är det Hyundai Kona, även om man kan tycka den är fortfarande fördyr för gemeneman. De andra omoderna bilarna från forntiden ska vi inte ens prata om vad gäller prisbild.....

#10
2019-01-03 17:24

Synd att det inte blev den billigaste modellen av Dacia Duster. Det hade varit kul att läsa hur en ny bil för 99 990 kr fungerar under längre tid och om det är ett alternativ mot begagnat i samma prisklass.

#11
2019-01-03 18:20

Vem vill köra Duster?! Volvo och Audi är tunga och törstiga. Kvar blir Focus och Kian. Tyvärr är Konan nog törstigare än uppgifter, och faller nog på bagage utrymmen? Annas intressant, eftersom de andra biltillverkare rullar vidare i samma spår, med tunga ineffektiva bilar med dieselmotor, som i en del fall blandas ut med bensinmotor och med följden extremt hög förbrukning. Att år 2019 komma dragande med en bil utrustat med bensinmotor som drar ca 0,8 liter/mil är omodernt..ja också en katastrof för miljön.

#12
2019-01-03 19:17

Shogun, där håller jag helt med, elbilar är fortfarande för dyra även om ägare till konventionella bilar är med och sponsrar dem.
Det ska bli intressant att se om VWs prisindikationer för ID Neo att hålla, vem vet, den kanske ingår i nästa års testbilar.

#13
2019-01-03 19:39

Trist att V60 inte finns med miljövänligare bensinmotor med lägre effekt och till ett lite lägre pris.
Det är väl ändå bruksbilar och inte sportbilar som ska långtestas, vilken Svenssonbilist behöver 250hk och toppfart på 235 km/h.

Det är lika illa med A6an, men där vill ju Vib testa mildhybridsystemet eller finns mildhybridsystemet med klenare motor?

#14
2019-01-03 20:47

Jag hade gärna sett nya Peugeot 508 i testet, men den lanseras/levereras i Sverige först under april. Peugeot i Sverige har bara enstaka press- och demobilar, den kan beställas/köpas redan nu. Men leveranserna dröjer till våren.

#15
2019-01-03 21:40

Raphael
508 är ju ingen familjebil, (eller snarare en praktisk snygg bil med sin kombikupe kaross, men i Sverige skall det ju vara plats att frakta kylskåp i bilen) får vänta på att kombin kommer. Sen är, vad jag hört, alla demobilar utrustade med starkaste 225 hk bensinaren.
Men en trevlig och väldigt komfortabel och tyst bil är det.

#16
2019-01-03 22:50

Hur 17 kan man välja bensinmotorer idag då alla, nästan, börjar inse att vi behöver fler klimatsmarta dieselmotorer med låga Co2 utsläpp OM vi ska minska växthuseffekten. Läste i dagens nummer av Dagens Industri läste jag att äntligen börjar Stockholms politiker inse att om andelen bensinbilar ökar i Stockholms innerstad pga miljözonerna så kommer det globala klimatet att påverkas negativt pga bensinbilarna släpper ut betydligt mer Co2 än vad dieselbilarna gör.

- Äntligen börjar våra korkade idiotpolitiker inse konsekvenserna av de ogenomtänkta beslut som de trodde på häromhalvåret dvs att bensinbilarnas andel skulle öka men nu överväger de äntligen att revidera / ändra på detta till dieselns fördel. MEN så köper ViB in miljövidriga bensinare...

#17
2019-01-04 08:31

Diesel är inte bättre än bensin, men det blir vansinnigt när SUV och allt tyngre bilar (1600 kg och mer) helt plötsligt skall köras på bensin för att diesel skandalen inträffade. Vi färdas tillbaka 20-30 år i förbrukning när detta görs. Dagens V60 drar lika mycket som en Volvo 240? Nä, inga nya spännande innovationer, man traskar vidare med allt tyngre bilar med fossilt eldade motorer med låg verkningsgrad. När allt större andel diesel bilar kördes, ökade vikten och SUV blev ny norm. Släng sedan på AWD på det. XC60 med D3 AWD drar ca 0,8 litern per mil, jag ser inte att koldioxid utsläppen skulle kunna minska nämnvärt när bilar likt denna körs på vägarna. Jag håller dock med om att köra tex en Opel Astra eller annan "normal" bil (ej SUV eller fyrhjulsdrift) hade med dieselmotor kunnat sänka utsläppen rejält mot bensin försedda motsvarigheter.

#18
2019-01-04 08:59

Styggavargen: Nu far du med rejäl osanning igen, kom inte och påstå att dagens nya V60 drar lika mycket som motsvarande Volvo 240 gjorde. Det gick inte åka Volvo 240 Turbo på 0,8 i blandad körning med dagens trafiktempo. Inte ens dåtidens tempo. Tvärtom var den otroligt svår komma under litern med hur du än körde. Jag lånade hem en V60 T6 AWD nu när den kom ett dygn, körde runt rätt mycket och landade på 0,78 i snitt. Tycker jag är otroligt bra för en bil med den prestandan.

#19
2019-01-04 09:21

Vi vill nog alla att bilarna ska ha mindre klimatpåverkan. Men vib kan ju inte testa något som inte finns alt. något ingen kommer att köpa. Ur det perspektivet tycker jag de har gjort ett mycket bra urval.

#20
2019-01-04 09:23

Bara en miljöbil tycker jag är underkänt i detta sammanhang. Förstår att Duster och V60 är intressanta för läsarna, men Audi e-tron hade varit ett mer spännande val i lyxsegmentet.

#21
2019-01-04 10:41

Henrik, den förbrukning du uppger för biltypen är hög. Tänk en XC60 bensindriven, hujja...
Men visst, tycker du det är lågt och bra.. så säger jag inte emot. Vi har nog olika skalor och uppfattning. Min ståndpunkt står fortfarande kvar, dagens "moderna" bilar är för tunga, tråkiga och ineffektiva. Om det är det som anser är utveckling, så är det väl det, dock inte i min värld. Dessutom, vad skall du med AWD? Kommer du inte fram på vintern?

#22
2019-01-04 10:47

Betalar ViB verkligen listpriser för sina bilar eller vad är det som anges som "Testbilens pris" ? T ex ca: 300.000 kr för en Focus kombi med lilla motorn... Finns det verkligen nån som är beredd att betala så mycket för så lite ?
F ö tycker jag inte att ViB borde ha alltför dyra bilar i teststallet utan främst typiska "privatköpar-bilar". Inbillar mig att ViBs prenumeranter främst tillhör den kategorin. Sen kan bilar av en ny kalegori, t ex elbilen Kona Electric, även vara intressanta men jag hade nog föredragit den något mera familjevänliga e-Niro.
Sen hade det varit intressant att se hur stort behovet varit av bilar typ V90 och stora SUV:ar om det inte funnits fenomenet med förmånsbilar. Då skulle alla få betala med sina egna surt förvärvade och beskattade pengar och då kan man misstänka att "behoven" kanske skulle bli lite mera modesta...

#23
2019-01-04 10:49

Pi,
Nog finns det väl även tjänstebilister som läser ViB? Mina exemplar av tidningen kommer från en sån.

#24
2019-01-04 10:55

Styggavargen: Har aldrig påstått att jag behöver AWD.

#25
2019-01-04 10:56

Men någon kan visa mig en Fabia som varit tjänstebil. Ge mig reg nr... klart som korvspad att tjänstebil åkaren brer på med största tänkbara bilen med mesta utrustning inom ramen för budget som brukar vara generös. Det är så jag tolkar det. De jag känner har alltid tagit en bil de aldrig skulle köpa privat.

#26
2019-01-04 10:57

Nej Henrik, men fyrhjulsdrift slängs på direkt när tjänstebil konfiguration.

#27
2019-01-04 11:01

Pi: Varför skulle behoven ändras för att det är tjänstebil? Även innan jag gick över till tjänstebil så köpte jag bilar som jag och min familj åkte säkert, bekvämt och rymligt i. Bara för att man köper bil privat minskar ju inte ens barnvagn, golfbag, eller packning i storlek. Bara för bilen köps privat minskar ju inte ens känsla att man vill ha hög säkerhet för sina barn. Bara för man köper privat vill man ju inte åka med sämre komfort.
Sen tror jag att läsekretsen för ViB:s tidning och sida på nätet läses av ungefär samma fördelning privatbilister/tjänstebilsåkare som fördelningen är vad gäller bilförsäljningen så varför man ska ta bort de bilar just du inte finner intressanta är väl en ganska egoistisk inställning. Jag är totalt ointresserad av asiatiska små och mellanklassbilar men tycker helt klart det ska skrivas om dem med för jag vet det finns de som vill köpa såna med.

#28
2019-01-04 11:06

Styggavargen: Fakta på det? Tror du har lite mycket fördomar......av mina 6 tjänstebilar jag haft har enbart 2 haft AWD, det var under perioden vi hade häst. Då fanns det en fördel med det när man drog hästsläp med bruttovikt på runt 2 ton på leriga sönderkörda gårdplaner, småvägar, samt den vinterväg som var till stallet vi hade hästarna inhyrda.

#29
2019-01-04 11:51

Är AL tillbaka från semestern? Frivillig eller ofrivillig ;o)

Håller med Pi här om tjänstebilar vs privatköpta.

#30
2019-01-04 11:58

Shogun: Med vilka argument? Om bilarna i tidningen ska spegla den mest köpta bilen av de som läser skulle den bara handla om begagnade bilar. Nu är det ju så att en stor del av de bilarna som familjerna som köper begagnat letar efter sen är de som är eftertraktade som tjänstebilar i första hand. Då är det väl väldigt intressant för dessa begagnatspekulanter att läsa om hur dessa bilar är vad gäller egenskaper, säkerhet m.m?

#31
2019-01-04 11:59

Sen är det nog tredje gången nu du antyder att jag och A.L är samma person. Lägg av med de påhoppen. Sånt hör inte hemma här.

#32
2019-01-04 12:45

Henrik - mina tankar om förmånsbilisternas bilval är absolut mina tankar och dina tankar är dina tankar. Vem som har mest rätt vet ingen av oss. Men när en större/tyngre/dyrare bil inte är så jättemycket dyrare för en förmånsbilist än en mindre/billigare så är det nog mänskligt att välja den större bilen - även om det egentliga behovet kanske inte finns. En svensk normalfamilj med 2 barn klarar sig väldigt ofta med en kombi i C-segmentet om vi nu skall tala om det reella utrymmesbehovet. Sen kan man alltid hitta argument för ens eget bilval även om de inte jämt är speciellt rationella. Sen är det ju liksom rätt "safe" i debatten att t ex ange högre säkerhetsnivå som ett argument för få vill ju gå i polemik avseende det argumentet. Även om det kanske finns andra orsaker som man inte är lika villig att diskutera...

#33
2019-01-04 16:10

Pi: Självklart finns det säkert några C-klasskombi:s som fyller utrymmesbehovet och klarar av en barnvagn på djupet i bagaget. Men ge mig exempel på den C-klasskombo som därutöver förutom utrymme kan matcha en V90, E-klass eller liknande vad gäller komfort och säkerhet med? Vilken C-klasskombi har de stolarna i samma klass? Jag har gärna fel om detta och erkänner gärna när jag har fel, om och när jag har det. Jag kör mellan 5 och 6000 mil om året, då är det viktiga egenskaper hur säten och komfort är.

#34
2019-01-04 16:49

Henrik - jag motsäger inte att just du behöver den bil du har men det finns väldigt många förmånsbils-förare som faktiskt inte kör speciellt mycket i tjänsten utan har den mera som en löneförmån. Med privatägt får man betala alla kostnader för varje mil , typ 35--60 kr/mil beroende på bilstorlek, man kör man förmånsbil så kan man ju i princip köra hur mycket privat som helst bara man betalar drivmedlet. Visst kan arbetsgivaren ha åsikter om det men hur ofta sker det ? Så det är en uppenbar risk att förmånsbilar späder på privata "okynnes-körningar" eftersom merkostnaden är minimal.

#35
2019-01-05 06:38

Genomsnittlig körsträcka per år och person i Sverige är 673 mil. Det är ett miltal som väldigt få förmånsbilar ligger på varje år (där körsträckorna tvärtom brukar uppgå till c:a 3000 mil per år och mer). Om det sedan beror på att arbetstagaren okynneskör (parallellt med de mil vederbörande lägger i tjänsten) är mer svårbedömt, men det känns rätt osannolikt.

Vad som sedan är "onödigt" och inte är upp till var och en att bedöma.

Tittar man vidare på det svenska systemet för förmånsbilar och jämför med exempelvis Tyskland har vi betydligt mer sparsmakade bilar i Sverige. Inte minst då det tillkommer ett "lyxbilstillägg" om 20% så fort bilen drar iväg över basbeloppsgränsen. Om detta är bra eller dåligt kan man förstås resonera mycket kring. En fördel blir att de anställda kan få en högre alternativ lön - då förmånsbilar utgör en kostnad och lönesumma för företaget. Nackdelen är att de som önskar välja en dyrare bil beskattas hårdare utan att det egentligen finns något rationellt skäl för det och att de som reser mycket också kommer fram tröttare till sina möten.

Förmånsbilar är en del av lönen på precis samma sätt som att anställda kan få sin bostad, sina luncher eller lån subventionerade av företaget. Denna typ av extralön har ökat i omfattning under senare år, inte minst i takt med att tjänstesektorn också vuxit. För förmånsbilen betalar den anställde en förmånsskatt och företaget sociala avgifter. Hur man som extern part säger sig bättre kunna avgöra vad folk skall göra med sin lön - och dessutom utifrån de egna perspektivet - är för mig en gåta. Personligen är jag helt övertygad om att den typen av system ofrånkomligen resulterar i sämre resursutnyttjande, något vi också sett ett oräkneligt antal exempel på under åren.

MVH AL

#36
2019-01-05 08:11

Tjänstebilar går nog oftast längre än genomsnitt, dels för att de används privat också. Inget direkt konstigt. Finns så klart även undantag på detta (folk jobbar mer hemifrån). Angående fyrhjulsdrift tex, så är det oftast man klämmer in paket under gränsen för budgeten, tex BMW har ofta fyrhjulsdrift på sina "tjänste paket". Tjänstebilar brukar mer än ofta också vara mer utrustade. Det blir oftast lite mer "lull lull" I bilarna. Men detta är nog ingen tillfällighet, BMW och Volvo och andra märken slåss om tjänstebilar och den marknaden för att den är viktig för dem, hur skulle det se ut om bilarna inte hade något att locka med?

#37
2019-01-05 09:24

kommer audi, premium bilen med det höga priset att dra olja?

#38
2019-01-05 09:25

A.L: bara en klargöring där, 1211 mil om året är snittet per bil. Leasade bilar har snittet 1585. Detta under 2017. Nu vet jag inte om då även privatleasade bilar är med där, då drar de klart ner snittet då jag tycker 1585 låter lågt snitt för tjänstebilar. Jag själv kör ca: 2000 mil privat om året och 3-4000 mil i jobbet.
Sen tror jag få tjänstebilister okynneskör mer än de som äger bil privat, tror de flesta som mig är rätt trötta på all bilkörning när de väl är lediga. Tvärtom tror jag vi som är ute och kör mycket i jobbet passar på fixa vissa ärenden när man ändå passerar så att säga.

#39
2019-01-05 21:29

Vargen
Dina förutfattade meningar om att förmånsbilar skulle vara mer utrustade än ”vanliga” är väl ändå inte riktig. Snarare är det oftast ett grundpaket med basala funktioner som är rejält rabatterat för att trycka in modellen under basbeloppsgränserna som många företag fortfarande använder som gräns för vad bilen får kosta.
Sen finns det naturligtvis egenföretagare som kostar på sig en rikligt utrustad förmånsbil. Men majoriteten av de ”stora förmånsbilskunderna” har klara riktlinjer om modell, maxpris, bilfärg mm.

#40
2019-01-06 09:26

Guran, enklare uttryckt.. man plockar på så mycket det går för pengarna i budgeten. Du som privatperson går nog inte ut och säger till dig själv "idag skall jag köpa bil för 300 tkr", du vill självklart hålla nere kostnaderna. Tjänstebil förarna spar knappast på krutet. Samma fenomen finns tex inom myndigheter, vi måste "slösa" bort pengarna innan nytt budget år. Hur kan något bli mer sparsamt då?!?? Därför blir tjänstebil dyrare och mer påkostade. Inget egentligen konstigt, det är alltid lättare att sätta sprätt på andras pengar, jag ser inte så många privatpersoner som sprider pengar runt sig på ett lättsamt sätt. Man håller hårt i den egna plånboken.

#41
2019-01-06 09:58

Styggavargen: Varför pratar du om saker du inte har koll på? Nej, inte alla tjänstebilsförare, långt ifrån, plockar bil för maxbudget. Du verkar inte ha koll på att förmånsbeskattningen påverkas av dels hur mycket pengar bilen kostar från början, sen är det mycket högre skattesats på extrautrustningen med. Så nej, det är inte bara "andras" pengar man använder och sätter sprätt på som du så fint uttrycker det i din fantasi.Hur man väljer påverkar i högsta grad även sin egen ekonomi.
Sen är det inte alla privatköpare heller som sitter och småsnålar, finns många som lever ut sina bildrömmar som betalar allt själv med.

#42
2019-01-06 13:21

Det Vargen dessutom missar i sin känsloladdade argumentation är att förmånsbilar är en del av lönen. Företaget måste betala sociala avgifter på förmånsvärdet och bilen räknas i i bolagets lönesumma. Så det är inte andras pengar tjänstebilsköparna sätter sprätt på utan sina egen lön. Hur folk konsumerar sin egen lön är väl upp till dem? Eller är vi tillbaka vid att Vargen skall bestämma det centralt?

MVH AL

#43
2019-01-06 18:18

AL
Visst. Men om det inte är någon som tjänar på det varför inte bara avskaffa hela tjänstebilsförmånen? Höja lönen för de anställda som behöver bil i tjänsten och så kan de köpa bilen privat.

#44
2019-01-06 18:25

Axa: Nu tänkte du nog inte färdigt riktigt.....hur ska du få det rättvist på ett företag med t:ex 20 personer som kör tjänstebil, och de har olika områden geografiskt och olika sorters projekt de driver, så de behöver köra olika mycket i tjänsten, vilket såklart kommer då påverka den egenköpa bilens andrahandsvärde. Ska den som kör mycket en period få extra lönetillägg då? Nä, det är nog enklast och mest rättvist som det är med tjänstebilsstandarden vi har nu. Då kostar bilen lika mycket för de 20 med olika arbetsuppgifter obereoende på hur mycket deras tjänst "tvingar" dem att köra.
Samtidigt finns det ju ett värde för företaget att kunna påverka vad den anställde förmedlar utåt med bilen, både intryck och med reklam m.m.

#45
2019-01-06 18:41

Då kan ju företaget stå för tjänstebilen och all kostnad för den. Det gör mitt ”företag”.
Annars kan man kompensera för olikheten geografiskt med milersättning genom företaget.

#46
2019-01-06 18:43

Axa: Ja det är ju så det fungerar idag......att företaget står för tjänstebilen och man som anställd betalar förmånsskatt. Och beroende på företag m.m. med en del av sin lön direkt eller indirekt.

#47
2019-01-06 19:20

Nja, men jag får absolut inte använda vår tjänstebil privat eller ha den över helgen. Den är strikt för tjänsteärenden under arbetstid.

#48
2019-01-06 19:25

Axa: Då är det en helt annan sak ja. Så har våra tekniker och de projektledare/projektörer som ej valt ta förmånsbil hos oss.

#49
2019-01-06 23:16

Axa.

En del större företag har valt att ta bort förmånsbilar och istället höja de anställdas lön. En del andra ger de anställda möjligheten att välja mellan extra lön eller bil och en tredje variant är att ha poolbilar som kan nyttjas enbart för företagets räkning.

Vad man väljer är upp till arbetsmarknadens parter att komma överens om. Det gör ingen större skillnad för själva transportbehovet eller kostnaden som helhet.

MVH AL

#50
2019-01-07 09:50

" Släng sedan på AWD på det. XC60 med D3 AWD drar ca 0,8 litern per mil"

Källa på det? Enligt vad jag kan se så drar en XC60 D4 AWD (nya modellen) 0,66 i blandad körning enligt den tuffare WLTP-körcykeln.

#51
2019-01-07 15:48

Audin är den bästa bilen av de fem, Volvon kommer vinna p.g.a. svenska testare i svensk biltidning.

#52
2019-01-08 15:30

Inte nödvändigtvis Vorwärts.

Opel Insignia vann bland 2018 års långtestbilar, och Volvo XC40 kom sist.

#53
2019-01-08 20:58

Om man nu skall fortsätta att prata om förmånsbilar så är det faktiskt så att jag betalar typ 2600 skattade kronor varje månad för att få köra en bil i tjänsten... kör jag 10 mil i månaden blir det dyyyyyyyyra mil...
Så det är inte bara vitt att ha förmånsbil, det kan vara svart också...
Rent privatekonomiskt skulle det vara en bättre ekonomi för mig att köra en några år gammal privatbil mot milersättning..

#54
2019-01-09 21:01

Enannan
Får du köra den privat?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.