Bild
Nästa artikel

Polisen får beslagta Streetrace-bilar

Nyheter

En fällande dom i Svea hovrätt innebär att polisen nu får beslagta streetrace-fordon även om ägaren inte identifierats som förare.

Det är ett fall med en specialutrustad Mustang som beslagtagits av polisen i samband med en olaglig biltävling i Stockholmsområdet förra året. En misstänkt förare greps men det kunde inte bevisas att han kört bilen. Södertörns tingsrätt ansåg att det var stor risk för att bilen skulle användas i framtida brottslighet och beslutade att den skulle förverkas. Ägaren överklagade beslutet, men nu har alltså också Svea hovrätt gått på åklagarens linje.

Enligt domen är det bevisat att bilen använts i illegala streetrace vid minst 17 tillfällen och även om det inte går att bevisa vem som kört bilen så är den ett brottsverktyg. För polisen innebär detta ett stort framsteg i kampen mot de illegala tävlingarna. Nu kan polisen genom spaning få tillräckliga bevis för att kunna beslagta bilar som som står parkerade i stället för att behöva försöka stoppa och gripa förare i samband med de illegala tävlingarna. 

Diskutera: Tycker du att det är ett bra beslut?

Kommentarer

#1
2017-12-06 13:16

Känns som att polisen skulle kunna lägga tiden på annat.

#2
2017-12-06 13:27

Bra beslut, vi kan inte ha folk som kör biltävlingar på vanliga gator och vägar. Det finns banor att köra på om man vill tävla.

#3
2017-12-06 13:56

Å andra sidan är det inte streetracers som är de farligaste.
Det är dom som kör som idioter året om som orsakar de värsta olyckorna.

#4
2017-12-06 14:08

Skrämmande utveckling, det finns inget rimligt samband alls mellan brott och straff här. Att beslagta värden för 300-tusen kräver skuld till hundra gånger värre brott. För det första, de kör inte alls som idioter utan accelererar så snabbt och säkert som möjligt från stillastående rakt fram på en vägstump som är tillfälligt avstängd för all annan trafik. Det är betydligt värre att skicka textmeddelande när man kör. Eller gör en farlig omkörning. Eller kör utan bilbälte. Eller kör när man är trött. Eller talar i telefon medan man kör. För att inte tala om rattfylla.

#5
2017-12-06 14:23

Joakim Lamotte på GP har ett uppmärksammat fall där en 12 årig flicka råkat riktigt illa ut,där vet man gärningsmannens namn men polisen säger sig sakna resurser.
Kanske dags att prioritera.

#6
2017-12-06 14:24

Dragstertävling på en tillfälligt avstängd vägstump för all annan trafik. Med vilken rätt stänger man av väg för all annan trafik? Och vem gör det? Knappast polisen...

#7
2017-12-06 14:25

och Svenne60, vem har gett tillstånd att stänga av en allmän väg?

#8
2017-12-06 14:34

Svårt att få något annat än brorduktig här inne på vi bilägare att tycka något annat än att det här skulle vara ett rättvist beslut.

Tänker ni lite längre så kan den bil som blivit fotad av en fartkamera 10-20 ggr, bli hämtad från nuvarande ägare och förverkad.

Tycker alla brorduktig här inne, att det ska vara så? Är det en rimlig nivå på straff, för den nuvarande ägaren?

#9
2017-12-06 14:57

Tumme upp!

#10
2017-12-06 16:00

Låt ungdomarnas bilar vara säger jag. Bättre att fokusera på bilmålvakter om polisen nu har så lite att göra med traditionella våldsbrott.

#11
2017-12-06 17:10

Väldigt bra beslut, det är på tiden att polisen tar tag i detta ofog, alla de som är sugna på att tävla , tävla på en riktig och godkänd bana.

#12
2017-12-06 17:11

Reihard, Styrbjörn.
Polismyndigheten vill kanske avhålla sig från att uppröra PK-maffian?

#13
2017-12-06 17:44

Innebär detta att även alla blackrace kommer att upphöra? Race där även polisen har deltagit!

#14
2017-12-06 19:20

Ägaren har troligen en stor chans att få prövningstillstånd i Högsta Domstolen

#15
2017-12-06 19:56

Om Polisen dokumenterat 17 tillfällen som denna bil varit med i illegala Street-race så är det väl inte så märkligt om man vill statuera ett exempel. Gissningsvis är det avsevärt flera gånger som bara denna bil varit inblandad i sådana illegala race på gatorna.

#16
2017-12-06 20:18

Samma ägare varje gång? Samma förare? Femte ägaren av bilen, men som aldrig har ens varit på ett race, får se sin bil omhändertagen och förverkad pga av tidigare ägares bruk av bilen... Börjar ni fatta hur långt detta kan gå? Om inte, så kan det isf komma att ske med alla föremål som ägs av individer, från nu, tills dess att de plockas bort och förverkas. De har ju använts för olagligheter förr i tiden....

Snacka om bullshit att polisen observerat dess körning 17 ggr och aldrig kunnat plocka föraren en enda gång. Hoppas verkligen att detta ofog tas upp i HD, så det blir ett stopp på detta. Polisen ska ta brottslingar, inte eventuellt föremål som har använts för att begå brott för flera år sedan.

#17
2017-12-06 21:03

Man kan inte köra streetracing på bana. Dragracing är inte samma sport.

Jag har varit insyltad i båda sporterna i många år och tycker att det är tveksamt att påstå att bilen inte skulle kunna användas till annat än brott.

#18
2017-12-06 21:16

Skitbra. Kör skräpet genom avfallskvarnen på studs.

#19
2017-12-06 21:33

Nu är det ju inte en gatlegal bil det handlar om som många verkar tro utan en bil som enbart är byggd för detta ändamål. Då kan jag tycka att beslutet är ok.
Det finns ju möjlighet att anordna legala race, gör det istället.
Jag besöker legala race ca två gånger per år, det brukar vara ett 50-tal bilar som kör, blandat gatlegala och enbart racebilar. Publik ofta drygt 1000. Vårgårda dragway.

#20
2017-12-06 22:51

De här Streetracen i Sthlm är ett ett elände som behöver få ett slut om möjligt. Att stänga av vägar så att utryckningsfordon på utryckning inte kan passera tror jag alla här tycker är förkastligt. Det finns många motorintresserade personer som har hyfsat rent mjöl i påsen, vars stora intresse är att skruva med bilar och köra dessa. Ni som tror att ägaren av den beslagtagna Mustangen är en harmlös bilfantast ska tänka om. Jag väljer att inte säga mer än så.
Jag har inte läst FU-protokollet, men jag kan förklara att man även har styrkt körningar med hjälp av fotografier från både biltidningar och olika siter.
Jag tycker att det är ett tufft straff att bli av med en dyr bil, men när huvudsyftet med bilen är att köra race på allmänna vägar så ser jag domen som klart befogad. Det samma gäller andra brottsverktyg oavsett vem som ägt dem tidigare eller hur dyrbara de må vara. Domen är vägledande och jag tror den kommer hålla även efter HD:s eventuella granskning.

#21
2017-12-06 23:08

Så du som "polis", anser alltså att det är helt rätt att få sina ägodelar förverkande, bara för att någon tidigare ägare har använt de vid brott? Fascinerande brottsbekämpning....

Du begriper ju att om det här blir ett prejudikat, så kan vem som helst komma att bli rejält straffad för något som någon annan har gjort flera år tidigare. Fascinerande inställning...

#22
2017-12-07 01:08

Anders, du kan nog sova gott framöver trots denna dom. I detta rike ska det till rejält med bevisning för att för att man ska fälla någon i både tingsrätt och hovrätt. Du hakar upp dig på sådant som rubriceras som stödbevisning. Du kommer även framöver att kunna köpa och behålla en bil som någon annan kört förbi fartkameror med i för hög hastighet, så länge bilen inte är stulen från den rättmätiga ägaren, men det är en annan historia. Glädj dig nu istället över att man lyckats tvåla till en kriminell person och skapat oro bland dem som kör som idioter på våra vägar och utsätter oskyldiga för fara.

#23
2017-12-07 01:47

Vilken vansinnig dom. Polisen ska kunna ge en bil körförbud och om den är olaglig eller dra in körkortet för eller döma en förare till fängelse och böter men beslagta en bil på detta sätt är riktigt horribelt. Nu är alla bilägare i princip rättslösa bara för att farbror blå ska komma åt ett fåtal individer. Typiskt svensk idiot och övernitisk iver. Vill vi leva i en polisstat där medborgarna i princip är rättslösa när det gäller ens egendom. Lite kommunistisk diktatur över det hela men sånt är kanske okej för farbror blå för han kränker gärna ett par miljoner bilägares rättigheter för att komma åt några få. Lite som att bomba sönder en hel stad bara för att kunna oskadliggöra en handfull terrorister som gömmer sig där. Rena dumheterna.

#24
2017-12-07 07:40

Vad är problemet? Om lagen går igenom så får den som tävlar med sin bil på vanliga gator välja att tävla med risken att förlora sin bil eller avstå att tävla och behålla sin bil. Det är bara att välja. De som håller på med såna här tävlingar är ju faktiskt de som framtvingat den här lagen eftersom de fortsätter att tävla på vanliga gator/vägar.

#25
2017-12-07 08:27

Kanske bra?
Men betydligt högre prioritera är väl att ta fast våldtäktsmän pedofiler och stoppa massmördare genom att återvändande förbjuds.

#26
2017-12-07 08:30

Men, bilar som används vid t.ex. rån, kommer de förverkas? Ett brott som kan vara nog så mycket allvarligare än köra fort på en avstängd väg.
Om nu polisen ska vara så intresserad av bilar och deras skick, tycker jag de borde ge sig ut och plocka alla dem som kör med dubbdäck mitt i sommaren. Olagligt och livsfarligt, men de kör glatt vidare.

#27
2017-12-07 08:33

Mb600, man kan väl inte strunta i en del lagbrott för att ägna sig åt andra brott? Polisen finns för att ta hand om alla brott som sker.

#28
2017-12-07 08:44

Kortaste sammanfattning av domen:
Ökad motoreffekt utöver originalutförande kan innebära ökad risk i trafiken vilket medför rätt för samhället att beslagta detta fordon.
Finns inget som klart anger vilken grad av effektökning som avses så nu får alla med chipstrimmade bilar se upp!

#29
2017-12-07 13:09

Alkohol och droger står för en tredjedel av dödsfallen i trafiken. Hur stor del står streetracebilar för? Sila mygg och svälja kameler. Lägg ner mer tid på de som verkligen är en risk för oss övriga i trafiken, ist för en inte är det.

#30
2017-12-07 13:19

Man kan inte blunda för att gatutävlingar är olagliga oavsett vilka andra brott som görs i samhället och helt klart utgör tävlingar på våra gator en risk för andra i trafiken. Det är inte ovanligt att någon förlorar kontrollen över sitt fordon vid tävling och allt möjligt kan hända.
Kan inte fatta att så många tycker att biltävlingar på våra gator skall vara tillåtet.

#31
2017-12-07 14:13

Jag tycker faktiskt detta är ett bra förslag, fast jag är en som vidmakthåller varje enskild individs rätt sina materiella ting.
Om det däremot kan bevisas att tex ett fordon används för att tävlas med på allmän väg utan tillstånd från varken väghållare eller övervakande myndighet (polisen), och att det utförs på ett sätt som riskerar andra människors säkerhet (vilket illegala streetrace gör) så ser jag inget problem med att polisen omhändertar och förverkar dessa fordon.

Detta ger att det ändå kommer krävas tämligen god dokumentation innan detta sker, men om man som skrivits i artikeln, kan bevisa att samma bilar, 17 ggr framförts i illegala streetrace, så är det en tillräcklig dokumentation. Har vid flera tillfällen sett dessa race på bla E4/E20 i höjd med Västberga i Stockholm och tycker inte de visar på något säkerhetstänk eller riskanalyser för sitt beteende.

#32
2017-12-07 14:28

De som gillar dessa streetrace har väl sett för mycket av The Fast and the Furious...

#33
2017-12-08 14:01

Om det är en riktig buse så sure. Tycker dock det är synd på bil och pengar. Borde inte Polisen kunna sälja bilen via Kronofogden? Stadskassan får in pengar. Bilen får leva vidare. Ifs säkert problem för fogden att sälja en modiferad bil.

Nu var det ju tur i oturen att det "bara" var en Mustang. Går 13 på dussinet. Hade gjort betydligt ondare om det var en R34 eller annat godis.

#34
2017-12-11 16:11

Mycket bra, polisens bilar bör i framtiden utrustas med en 40mm automatkanon så olagliga fordon och förare kan förverkas direkt på plats.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.