Nästa artikel
Peugeot 2008 utmanar i B-segmentet
Nyheter

Peugeot 2008 utmanar i B-segmentet

Publicerad 21 februari 2013 (uppdaterad 22 februari 2013)
Peugeot tar med sig en helt ny modell till bilsalongen i Genève. Peugeot 2008 kommer till svenska bilhandlare i sommar.

Det är en minst sagt internationell modell som kommer att få sin premiär på mässgolvet i Genève i början av mars. Peugeot 2008 har och designats och utvecklats i så spridda delar av världen som Europa, Kina och Latinamerika. Dessutom kommer modellen att säljas till bilköpare på tre kontinenter.

Vad är det då som gör Peugeot 2008 så internationellt gångbar? Kanske är det systemet Grip Control, som automatiskt kan anpassa bilens köregenskaper efter underlaget. De olika lägena snow, offroad och sand kan även väljas manuellt och styr hur vridmomentet överförs till hjulen. I läget snow, som kanske är det mest aktuella på våra breddgrader, anpassas till exempel drivningen utifrån vilket hjul som har bäst grepp.

Peugeot 2008 är relativt liten med sina 4,16 meter på längden och 1,74 meter på bredden, men enligt Peugeot skapas ändå känslan av en suv tack vare stabilitet och en upphöjd förarposition.

Bensin- och dieselmotorer
Bilen erbjuds med sju motoralternativ, varav fyra är bensindrivna och tre är dieseldrivna. På bensinsidan finns en ny 3-cylindrig 1,2-liters VTI som ger 82 hästkrafter och kommer med stop/start-funktion. Den släpper ut 99 gram koldioxid per kilometer. Dessutom finns motorer som ger 110 respektive 130 hästar och kommer att presenteras senare.

På dieselsidan erbjuds bland annat en mikrohybrid på 1,6 liter som ger 92 hästkrafter. Den förbrukar 3,8 liter per 100 kilometer vid blandad körning, vilket resulterar i utsläpp på 98 gram per kilometer.

Enligt Peugeot får 2008 bra ljusinsläpp tack vare stora glasytor, bland annat ett panoramaglastak. Bilen har ett antal förvaringsfack som tillsammans rymmer 24 liter och lastutrymmet rymmer mellan 360 och 1 194 liter, beroende på om man fäller ner baksätet.

Peugeot 2008 lanseras i Sverige i sommar, priset är för närvarande oklart.

Diskutera: Vad tycker du Peugeot 2008?

Lacklager på Volkswagen ID 3

1. Zink/galvskikt – plåten är galvaniserad när den köps in från tillverkaren.

2. Fosfatering – fosfatbad som rengör karossen och gör det möjligt att lacka galvad plåt.

3. Elektrolytbad – ED-lack ger maximal vidhäftning och korrosionsskydd då karossen sänks ner i ett strömsatt färgbad innan karossen ugnstorkas  i 180 grader. Här slutar behandlingen av underredet. 

4. Slipgrund.

5. Grundfärg.

6. Klarlack.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-02-21 17:43
Irvor

Snygg på bild, men vill se den i verkligheten först.
Väntar ivrigt på test ihop med Opel Mokka och Renult Captur.
Snygg insida också.
Prisbilden är ett frågetecken.

#2 • Uppdaterat: 2013-02-21 18:10
Roy J

Ja, insidan är faktiskt snygg.
Noterar att det även här är tänkt att man ska se instrumenten över ratten - inte igenom.

#3 • Uppdaterat: 2013-02-21 19:51
Peugo

Kan slå vad om att dom modeller som säljs här hemma inte se sådär bra ut inuti utan mera som 208:an. :)

#4 • Uppdaterat: 2013-02-21 21:14
MichaelTow

Riktig snygg måste jag säga, det lär bli en hård fight med Captur som även har en lyckad design, en hel del finesser och kommer sannolikt att erbjuda hög komfort.

#5 • Uppdaterat: 2013-02-22 08:42
roberticus

Är den 4WD eller ej, framgår inte av artikeln tycker jag?! Har den ett system som Renault Scenics skogsmullevariant med någon slags smart elektronisk diff? Kan vara ett bra val då jag personligen endast behöver extra drivning 500 m fram till huset (där å andra sidan risken att fastna är stor) och på fjällsemestern (och då också endast de sista milen).

#6 • Uppdaterat: 2013-02-22 12:17
Raphael

Roberticus, 2008 får samma Grip Control-system som redan finns i vissa versioner av 3008 och deras transportbil i Outdoor-version. Detta är alltså ett system som Peugeot har haft i flera år. Systemet som Renault Scenic XMOD har (och som även kommer i Captur) är inte identiskt, men bygger på en liknande idé. Fiat och Alfa Romeo har också ett liknande system, Fiat använder det sedan flera år i sina Trekking-modeller och det kommer även i nya Fiat 500 L Trekking (vars Europa-version visas på Geneve-salongen).

2008 är inte fyrhjulsdriven. Majoriteten av de suv:ar som säljs är framhjulsdrivna. Framhjulsdrivning i kombination med ett elektroniskt system för fördelning av drivkraft räcker för de flesta situationer. Dessa är inga terrängbilar, och man får inte ens köra i terrängen med bil i Sverige hur som helst utan det är strikt reglerat. Dessa är bilar för leriga skogsvägar eller oplogade vägar på landsbygden, exempelvis där jag bor. Jag skulle absolut välkomna en sådan här bil.

Interiören är i princip samma som 208:an vilket är naturligt då 2008:an i praktiken är en 208 kombi med hög markifrigång.

Med ett bagageutrymme på över 360 liter så rymmer den mer än Opel Mokka, ändå är Mokkan nästan 4,30 lång medan 2008 är 4,16. Renault Captur är ungefär lika stor (eller liten) som 2008:an.

#7 • Uppdaterat: 2013-02-22 15:00
Raphael

En kul grej i 2008:an är att instrumentens "rundlar" (ok långtifrån runda, men ja inramningen iaf) lyser blått medan instrumenten lyser vitt. Trevligt tycker jag.

#8 • Uppdaterat: 2013-02-22 15:37
N-iklas

Bagageutrymmet i Mokka är 256 liter med baksätet uppe och 1372 med baksätet fällt, 2008 lastar 1194 liter max, totalt sett blir det 4! liter mindre respektive 178 liter större, drar man bort 4 liter blir övervikten 174 liter större lastvolym i Mokka.
Att totalvolymen inte omnämns är därmed lätt att se varför.

Det är roande att konstatera att allt handlar om att hitt argumentet som stödjer det egna påståendet men hålla tyst om allt som inte stödjer det.
Det blir genomskinligt och ser inte bra ut.

Om 2008 varit fyrhjulsdriven hade man då fått höra predikningar om hur dåligt, meningslöst och onödigt det är?

Det vimlar av vanliga bilar som är fyrhjulsdrivna, visar inte det att det finns en marknad för bilar som inte är terrängbilar men vars ägare ändå ser värdet i fyrhjulsdrift.

Att påstå att det är dumt bara för att ”min” favoritbil saknar det är genomskenligt.

#9 • Uppdaterat: 2013-02-22 15:40
saabnisse

N-iklas, "övervikten 174 liter "?

#a • Uppdaterat: 2013-02-22 16:42
Peter E

Skoda Yeti, en annan bil i detta segment har en bagagevolym på mellan 405-1760 liter....Skodan är 422 lång.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.