Bild
Nästa artikel

Opel Ampera utsedd till Årets Bil

Nyheter

Opel Ampera har utsetts till Årets Bil. Det är fjärde gången som en Opelmodell vinner den prestigefyllda utmärkelsen.

1985 tog Opel hem Årets Bil för första gången. Då var det Opel Kadett som lyckades imponera på juryn. Två år senare vann Opel priset igen, då med modellen Omega. Sedan skulle det dröja 22 år innan Opel vann Årets Bil igen, när Insigna tog hem priset 2009.

Tre år efter den senaste Opel-vinsten är det dags igen. Opel Ampera har presenterats som Årets Bil 2012 under en presskonferens på bilsalongen i Genève på måndagseftermiddagen. Opel Ampera har därmed salgit de övriga finalisterna Citroën DS5, Fiat Panda, Ford Focus, Range Rover Evoque, Toyota Yaris och Volkswagen Up.

Årets Bil har röstats fram av en jury på 59 motorjournalister från 23 europeiska länder, där Vi Bilägares testchef Marianne Sterner ingår.

Vi Bilägares Marianne Sterner provkörde Opel Ampera tidigt i höstas och gav bilen plus för dess långa räckvidd, snabba laddning, låga bullernivå, kvicka acceleration och roliga instrument. Nackdelar är samtidigt priset och att den bara har fyra platser. Klicka här för att läsa hela provkörningen.

Diskutera: Vad tycker du om Opel Ampera som Årets Bil 2012?

Kommentarer

#1
2012-03-05 15:44

Synd att det inte blev Citroen DS5. Tycker den verkar vara minst lika tekniskt inriktad med sin dieselhybrid, och dessutom 5-sitsig. Och inte minst viktigt så kostar den inte så mycket som Amperan.

#2
2012-03-05 16:04

Jag sade tidigare att de som vunnit titeln "årets bil" har aldrig varit ett intressant köp för mig och det stämmer fortfarande.
Köper hellre en Prius eller en Nissan Leaf iställer för denna.

#4
2012-03-05 16:16

Det här sa jag redan när kandidaterna utsågs
.
Hacken, hur gick det för Leaf som blev årets bil förra året?
Det blir nog likadant med den här.

Den här typen av bilar är det kanske tio år för tidigt att utse till årets bil.
Sänks priset med 50% kommer de kanske att gå att sälja?
Men det är ju inte det man tar beslut om i årets bil-juryn.

#5
2012-03-05 16:39

Vi vill gärna ha några kommentarer på livesändningen - om du nu såg den - eftersom det var ett litet experiment. Den diskussionen hör dock hemma i forumet snarare än här så kör den på http://www.vibilagare.se/node/36970

#6
2012-03-05 16:51

Opels försäljningsmål var 10 000 bilar för 2012

Nu uppger man i dag att man har 7000 beställningar.
Om det motsvarar försäljningen spelar det knappast någon roll vad kritiker tycker.

Man vill ha en eldriven bil som är som en helt vanlig bil, i kombiversion, med drag och plats för kanske 7 personer som har samma räckvidd som en diesel och kostar som en bensinbil.

Och allt annat är dåligt i varierande grad.

För närvarande överstiger det vetenskapens förmåga att ta fram en sådan bil, hur rimligt är det då att man hela tiden tjatar om att man vill ha det bums.

#7
2012-03-05 17:14

På grund av usla försäljningssiffror för Opel Ampera och systerbilen Chevrolet Volt, vilka byggs i fabriken, har GM permitterat hela 1300 anställda vid Hamtramck-fabriken i Detroit i fem veckor. Känns värt att notera.

Kanske kan Årets Bil-utmärkelsen lura en och annan rik och svagsint wannabe-miljömupp, men för vanliga svennar fyller Amperan inte alls behoven i förhållande till priset.

Läs mer på
www.freep.com/article/20120302/BUSINESS0101/120302035/Volt-production-on-hold-for-5-weeks

#8
2012-03-05 17:34

Var glad att det ilnte var en Fransk bil, deras elsystem har alltid varit problematiska, mer eller mindre. Dock i betydligt högre grad än Opel.
När det gäller den usla försäljningen i USA, så beror inte detta på att bilen är dyr, utan på det faktum att Volt inte haft samma säkerhetssystem som Ampera. Föräkringsbolagen i USA vill inte försäkra bilen tills vidare, och avvaktar tills dess GM USA fått ordning på batteriproblemen.
Men nog vore det på sin plats med en prissänkning, den har ju trots allt sina begränsningar när det gäller annat än räckvidd.

#9
2012-03-05 18:12

Någon livesändning såg jag inte. Det gäller att man har möjlighet just när den sänds.

Halvåtta i kväll ska jag titta på en annan livesändning dock. En på Mercedes FaceBook sida. Då presenterar de sin nya A-klass.

#10
Juppe
2012-03-06 09:52

Det är väl egentligen ganska små likheter mellan den här och Prius? Visst, båda har elmotorer, men de används ju helt olika.

#11
2012-03-06 12:05

Tycker Prius och Ampera verkar lika. Måttmässigt är de nästan identiska. Opel har 150 hk, prius 136 hk. Båda är halvkombi. Dock är Ampera 4-sitsig har jag förstått, medan prius är 5-sitsig.
Däremot kanske de är olika att köra och uppleva.

#12
2012-03-06 12:35

Jag tycker att det är fel att jämföra dagens Prius med Ampera.
Den Prius som inte är laddhybrid bör hellre jämöras med en konventionell bil i samma prisläge alt. storleksklass.
Ampera bör istället jämföras med rena elbilar typ Leaf och några till, men där Amperan har fördelen att man inte blir stående när strömmen tar slut.

När laddPriusen kommer vill jag gärna se en jämförande test, men man ska komma ihåg att den här typen av bil är avsedd att köras en begränsad sträcka dagligen, inte på det sätt med långkörning som förekommer i ViBs teststall, även om det både i laddPrius och Amperas fall är fullt möjligt.
Men då kan de aldrig bli lönsamma.

#13
2012-03-08 14:16

Du har helt rätt Saabnisse. Jämförelsen haltar, det är ju helt olika teknik. Om man ska få miljövinster att motsvara kostnaden, förefaller det vara solklart. Amperan kan ju köras helt på el mellan ex Sollentuna till Södertälje t.o.r. utan annan kraft än El. Och inte ett uns av utsläpp dessutom. Previan däremot förbrukar ju halvlitern hur mycket el man än klarar av att använda, med de utsläpp som följer härav.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.