Nästa artikel
Nytt test: Volkswagen gör ”minst smutsiga” bensinbilen
Nyheter

Nytt test: Volkswagen gör ”minst smutsiga” bensinbilen

Publicerad 2 maj 2023
Volkswagens kompaktsuv T-Roc är får högsta betyget hittills för reningen av lokala utsläpp i Green NCAP:s utsläppstester.

På samma sätt som Euro NCAP testar krocksäkerheten finns en organisation som heter Green NCAP som mäter utsläpp och miljöpåverkan från nya bilar.

I den senaste testomgången ingår sex bilar. Volkswagen T-Roc får det högsta betyget hittills bland bensin- och dieselbilar för de lokala utsläppen (bland annat kväveoxider, ammoniak, kolmonoxid och partiklar). Halterna av skadliga dessa utsläpp är lägre än för andra förbränningsbilar och betyget i den kategorin blir 7,7 av 10.

Men den relativt höga förbrukningen för bilens storlek gör att betyget för koldioxidutsläpp blir sämre, och slutbetyget hamnar på 2,5 av 5 stjärnor.

Volvo XC40 ingår också i testomgången med bensinmotor och 48-volts mildhybridsystem. Förbrukningen och därmed koldioxidutsläppen får bakläxa, och mildhybridsystemet lyckas inte öka effektiviteten tillräckligt mycket. Slutbetyget blir 2,5 stjärnor.

Småbilen Ford Fiesta ska läggas ned men är fortfarande populär i Europa. Med 1,0-liters bensinmotor och automatlåda får bilen beröm för den låga förbrukningen, men inte för de lokala utsläppen av exempelvis partiklar. Även här blir betyget 2,5 stjärnor.

Volvo XC40 hamnar i samma spann när det gäller totalbetyg som Volkswagen T-Roc. Men Volvons utsläppssiffror är sämre.

Elbilen Nissan Ariya får toppbetyget fem stjärnor, men med viss kritik för att räckvidden på vintern förkortas rejält jämfört med på sommaren. 

En annan testbil som får beröm är Renault Austral med märkets fullhybridsystem. Det ökar effektiviteten både vid stadskörning och landsvägskörning. Vid kallstart finns dock förbättringspotential. Slutbetyget blir tre stjärnor.

Sist ut är familjebussen Hyundai Staria med dieselmotor. Kantig kaross ger hög förbrukning och bilen lyckas heller inte rena utsläppen tillräckligt bra. Här blir resultatet bara en stjärna.

Så görs testerna
  • Sedan förra året använder Green NCAP en tvåstegsprocess för att mäta utsläppen i nya bilar.
  • Först ut är ett labbtest under kontrollerade former där bilen körs på rullande landsväg.
  • Utsläppsnivåerna testas och utgångspunkten är den officiella WLTP-körcykeln, men Green NCAP använder strängare förhållanden.
  • Det finns också ett testmoment som körs på väg med särskild utrustning.
  • Utsläppen som mäts är koldioxid, icke-metankolväten, metan, kolmonoxid, kväveoxider, ammoniak och partiklar. Resultaten vägs samman till ett totalbetyg som också tar hänsyn till bilens och drivlinans effektivitet.
  • Testerna har begränsningar. Elbilar får ofta toppbetyg i många kategorier men ger upphov till större utsläpp under tillverkningen. Framställning och transport av bränsle ingår inte i beräkningen, och det är svårt att jämföra bilens utsläpp under ett livscykelperspektiv.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (5)

  • 2 maj 2023 LeifX skrev: Att Volkswagen…
  • 2 maj 2023 Känns bra att ha en T-Roc då…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.