Bild
Nästa artikel

Nya vägmärken i december

Nyheter

Här är tre nya skyltar du ska lära dig inför nästa månad då de tas i bruk.

Regeringen har bestämt om förändringar i vägmärkesförordningen och därför har Transportstyrelsen tagit fram nya vägmärken. En nyhet är varning för olycka.
– Varningsmärket visar en vält bil. Det ger en snabbare förståelse än text. Generellt är symboler lättare att avläsa även för den som inte kan svenska, säger Niclas Nilsson, utredare på Transportstyrelsen.

Dessutom tillkommer ett upplysningsmärke för uppställningsplats för husbilar. Det nya märket gör det möjligt att upplysa att en campingplats exempelvis bara erbjuder platser för husbilar. Transportstyrelsen har också tagit fram en tilläggstavla som visar att en servering eller restaurang har öppet dygnet runt.

Andra förändringar från första december är att hastigheten för bärgningsfordon höjs till 80 kilometer i timmen.

Det tillkommer också två nya så kallade anvisningsmärken; Särskilda bestämmelser för stannade och parkering, och Särskilda bestämmelser för parkering. Dessa märken förenklar utformningen av parkeringsbestämmelserna. Symbolerna för färja och personbilsfärja har blivit uppgraderade till egna vägmärken.
 
Diskutera: Vad tycker du om de nya skyltarna?
 

Kommentarer

#1
2017-11-02 11:49

Jag gick in på Transportstyrelsens hemsida, och där fanns ingen information om nya vägmärken.
Hur ska vi trafikanter få reda på förändringarna. "Särskilda bestämmelser för parkering", var finns den informationen?
Det borde finnas en flik med historik på deras hemsida med Förändringar av trafikregler. Kan inte ViB trycka på om det?
Sedan är det konstigt att de inte vill införa skyltar om Laddplatser för elbilar, det blir för många skyltar läste jag någonstans att de tyckte.
Men Husbil och 24 timmar är tydligen ok, meningslösa skyltar anser jag.

#2
2017-11-02 12:25

Hej LennartJ, det finns längst ner till vänster på Transportstyrelsens startsida. Här är en direktlänk: https://transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/se-upp-for-nya-vagmarken/

#3
2017-11-02 12:43

Tack Maria. Såg inte den, var för långt ned. Dock skulle jag vilja ha fler filter, t.ex. "förändringar av trafikregler". Nu när jag klickade på "Nyheter" kom allt möjligt upp. 343 nyheter, det scrollar man inte i.

#4
2017-11-02 12:46

Sedan hänvisar de till C45, men den finns inte med bland vägmärken. Slutar på C44, dubbdäck på Hornsgatan.

#5
2017-11-02 12:49

"varning för olycka.
– Varningsmärket visar en vält bil. Det ger en snabbare förståelse än text."

Ja när man vet vad det betyder...
Men att det självklart skulle göra det uppenbart att det betyder varning för olycka är inte självklart.
Hur man tolkar en bild av ett sådant slag beror på vilka personliga referenser och erfarenheter man har att relaterar till.

Själv kunde jag inte begripa vad sjutton det skulle betyda, svag vägkant?
Varning för avgrund på höger sida?
Varning för naturkatastrof?
Snöskred/lavin?
Varning för gatukravaller?
Varning för allmänfarlig ödeläggelse?
Varning för Mercedes?
Men Olycka? nix inte minsta tanke.

Två bilar stående mot varandra med hopknycklad motorhuv, det signalerar olycka för mig.

#6
2017-11-02 13:11

Ja den där Olycka-skylten var rätt dålig. Och vadå ska räddningstjänsten ställa upp en vanlig vägskylt? Då är väl de där vita reflex-triangel-sakern med röda streck och texten Olycka bra mycket bättre. Den är ju unik. Nu ska man tyda den otydliga skylten. Själv hade jag nog tolkat det som nån form av varning för svag vägren eller nåt. Nu ser man väl förhoppningsvis olyckan ändå - men en speciell dayglow-skylt ger ju en mycket större Aha-upplevelse än nån anonym dussinskylt.

#7
2017-11-02 13:17

Olycksskylten finns redan i bl.a Garmin.
Jag har aldrig tolkat den som annat än olycka.

#8
2017-11-02 13:19

Borde man inte även införa en varningsskylt med en brinnande bil...? Det finns ju områden där den är riskfyllt att parkera, det är tydligt.

#9
2017-11-02 13:27

En SUV som vält på sidan?

#10
2017-11-02 15:48

@Styggavargen: Skylten betyder: HÄR ÄR DET FÖRBJUDET ATT VÄLTA ;)

#11
2017-11-02 18:01

Är väl solklar, varning för klassisk vältande Skoda. Sitter bak på alla fom. Modellår 2018

#12
2017-11-02 20:46

Vägmärkesfloran är redan alldeles för vidlyftig. Håller med både N-iklas och Roger att denna skylt säger mig ingenting (ja nu när jag fått lära mig att den betyder att det ligger en bil på sidan längre fram ) men först trodde jag att den betydde "kör försiktigt annars hamnar du i diket". Den gamla hederliga varningsskylten med vidhängande text OLYCKA säger tusen ggr mer. Är detta en internationell skylt om nu tanken är att även turistande Fritz skall förstå den?

#13
2017-11-02 20:59

Om man nu plötsligt bryr sig om att bilder är enklare att tyda än svensk text - varför envisas med att informera på svenska på alla trafikskyltar över exv motorvägar. Vet alla utländska yrkeschaufförer och turister vad texten ” Öresundsbron stängd”, ”Olycka E6 avfart 36” eller ”Risk för köbildning vid avfart 32 på grund av vägarbete” betyder?? Om informationen skrevs rullande på svenska/engelska/tyska/franska hade de flesta förstått - nu förstår enbart svenskar, som tex inte ska över Öresundsbron ändå...

#14
2017-11-02 21:53

Nej, den välta bilen var inte bra. Jag tolkade den inte direkt som varning för en inträffad olycka, utan som en varning för halka eller något sådant (om du inte saktar ner åker du av vägen).

#15
2017-11-02 22:58

Trodde dom vänt skylten åt fel håll. Att det skulle vara varning för bil. ;) Eller möjligen ska spetsen vara neråt och betydelsen lämna företräde för glad groda! :D

Men jag håller med om att symboler är bättre än svensk text. När jag bodde i Norrköping hade man på flera ställen skylten huvudled och under den tilläggstavlan: "Lämna fri väg för spårvagn". Varje sommar var det nån utländsk turist som lindade sin bil runt fronten på en spårvagn...

#16
2017-11-03 09:01

Sån där vältbilskylt fast i elektronisk form används på infotavlan jag åker under på E18 lite då och då. Där är den kompletterad med text om vad som hänt och var det är.

#17
1
2017-11-03 17:18

Varför bara visa tre skyltar när texten nämner många fler. Ogenomtänkt.

#18
2017-11-03 17:31

Varningsskyltar visar alltid just det som det gäller. Är det en svag vägkant så visas en vägkant och lite annat. Varning för stenras (skred) visas med fallande stenar. Ett stup visas som ett stup. En trafikolycka innebär ofta en vält bil (inte alltid en krock). Vad finns att missförstå?
Somliga kommentarer är direkt löjliga. "HÄR ÄR DET FÖRBJUDET ATT VÄLTA" är förstås tänkt som ett skämt om än ett sällsynt dåligt sådant. Jag ser i alla fall inget snedstreck.

Vi lär inte se skylten på en vanlig stolpe, utan den visas som motsvarande skyltar görs idag. Man ser alltså att det är en tillfällig skylt, vilket ytterligare underlättar tolkningen.

#19
2017-11-03 18:14

Ofokuserat skriven artikel
Så här gör man om man vill ha fram budskapet
1 bilder nya vägmärken
2 Vad betyder de olika vägmälkena
sen kan man bluddra vad man vill med förklaringar

#20
2017-11-03 18:26

Bevisar bara att för många som har "körkort" givit till dom och inte kan läsa osv.Dom borde inte få vara på vägarna.Det är en jätteklyfta mellan hur vanligt folk måste läsa ,ta prov och betala för sig medan andra får gjöra som dom vill utan nån annan kunnskap om vägarna och lagar.

#21
2017-11-03 21:26

Vem ska sätta upp skylten tänker jag?
Och hur...på en tillfällig pinne eller?

#22
2017-11-04 00:15

Varningsmärket som visar en vält bil, tolkade jag som "vältrisk" innan jag läste vad det betyder. Bättre att istället använda befintliga skyltar som det dessutom står "OLYCKA" på. Ska man ha en tilläggsskylt på den nya skylten som det står "OLYCKA" på? Nej, den nya skylten är inte bra.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!