Bild
Nästa artikel

Nya systemet upptäcker fotgängare

Nyheter

General Motors utvecklar ett system som ska upptäcka smartphones, vilket ska hjälpa bilen att varna för fotgängare.

Fler trafikolyckor skulle kunna undvikas om bilen varnade föraren för fotgängare och cyklister. Det fastslår GM, som nu utvecklar ett system som ska göra just detta.

Men för fotgängare och cyklister kan det vara lite för tidigt att få upp hoppet om en säkrare trafik. Systemet kommer nämligen bara att upptäcka dem om de har en smartphone.

Systemet bygger på tekniken Wi-Fi direct, som låter teknik som exempelvis smartphones kommunicera med varandra utan att gå via mobilmaster. Med Wi-Fi direct tar det cirka en sekund för två enheter att koppla upp sig mot varandra, jämfört med åtta sekunder via mobilnätet, vilket är avgörande för att GM-systemet ska fungera ur trafiksäkerhetssynpunkt.

Mobilapp för mer info
Syftet med GM-systemet är att upptäcka till exempel fotgängare som kommer ut bakom en parkerad bil och cyklister som befinner sig i förarens döda vinkel.

GM planerar också att utveckla en mobilapp som låter ägaren definiera sig som till exempel byggnadsarbetare eller cykelbud. Syftet är att ge ytterligare information till den som kör en bil som utrustats med säkerhetssystemet.

Det nya systemet är en del av GM:s satsning på funktioner som låter bilen kommunicera med andra fordon och med infrastrukturen.

Diskutera: Hur ser du på ett mobilbaserat säkerhetssystem?

Kommentarer

#1
2012-07-30 15:09

Hur ska alla kunna ta till sig tekniken och hantera informationen? Hur var det nu med vingelvarnare, ökade inte olyckorna i USA? Folk slutar att koncentrera sig på körningen. De ägnar sig åt annat, t ex Smartphones, som nu då både tar och ger. Smartphones verkar kunna användas till mycket.

#2
Förstikön
2012-07-30 15:41

Jaha GM, så om en fotgängare inte har med sig en mobil av rätt typ får den personen skylla sig själv i mötet med alla hönshjärnor av båda könen bland bilförarna som sitter och sms:ar, surfar och spelar Wordfeud istället för att ha ögonen på trafiken, eller...?

Jag tror George Orwell skulle ha skrattat sig harmynt om han fått uppleva detta övervakningsupplägg. Snacka om ett kliv rakt in i storebrorssamhället. Har du bara en smartfån så är du skyddad mot allt ont i trafiken, men du måste alltid ha den påslagen så att vi kan se var du är.

En gång hade jag den tveksamma förmånen att få jobba i ett projekt som syftade till att blodgruppsbestämma hela den svenska befolkningen genom att fånga in alla män i samband med mönstringen och alla kvinnor i samband med graviditeten. När jag påpekade att inte alla 18-åriga män mönstrar (detta var före det tafatta försöket med kvinnlig "värnplikt" och långt före avskaffandet av den allmänna värnplikten) och att inte alla kvinnor blir gravida, tittade höga vederbörande på mig med ett typiskt utseende kännetecknat av IQ fiskmås eller snarare IQ guldfisk. Uppenbarligen har nu nära släktingar (troligen resultatet av kusinäktenskap) till dessa solklara nobelpriskandidater fått ansvaret för detta projekt där man drar alla över samma kam. Ytterligare ett argument för mig att inte skaffa någon smartfån. One size doesn't fit all!

#3
2012-07-30 16:59

Förstikön : Nu är du väl lite dum ändå? Du läser artikeln som fan läser bibeln. Om någon har en smarphone och har IQ nog att förstå hur man lägger in appen, samt förstår att det minskar risken att bli påkörd... Säg en nackdel? Det framgår inte av infon som telefon skickar vem du är. Bara att någon är där.

Thommys: Du med... läste du ens? Bilen varnar om någon med appen installerad befinner sig framför bilen. Krävs inte så stor mental insats för att fatta att "bilen varnar - jag ska stanna".

Ungefär lika integritetskränkande som när barn hade en orange vimpel på sin cykel på 90-talet.

#5
2012-07-30 17:34

Men det framgår rätt klart och tydligt att den bara varnar för folk som har appen. Är folk så dumma att de inte förstår det så lär de inte förstå mycket annat heller...

#4
Förstikön
2012-07-30 17:35

@Roger: Bilister med denna "funktionalitet" i sin bil kommer enligt artikeln att varnas när det närmar sig en app-försedd fotgängare eller cyklist, men inte om det kommer en smartfånlös dito. Det är ett känt faktum att alldeles för många människor fäster en övertro vid olika aktiva och passiva säkerhetssystem. Ett utmärkt exempel på detta är alla nötter som kliver huvudlöst ut i trafiken på övergångsställen eftersom det är förbjudet för bilister att passera när en fotgängare ska korsa gatan och därför riskerar att drabbas av det oerhörda straffincitamentet på en tusenlapp i böter. Detta tror merparten av alla cyklister även ska rädda dem, med konsekvensen att de också kör rakt ut i gatan utan att kolla in korsande trafik. Men så är inte lagen skriven, eftersom den bara omfattar fotgängare. Och framför allt skyddas vare sig fotgängare eller cyklister fysiskt av denna s.k. zebralag, bara juridiskt om det finns någon som kan vittna till deras fördel när ”olyckan” väl har inträffat.

Det finns massvis med säkerhetsfunktioner som är bra, men även sådana som – i och med att de inte är heltäckande – invaggar människor i falsk säkerhet. Och här talar vi verkligen om en "funktionalitet" som får människor att tro att bilen håller koll på allt runtomkring, trots att applösa trafikanter - t.ex. barn, pensionärer och andra som inte alltid har en smartfån - är osynliga för systemet. Så svaret på din klumpigt ställda inledande fråga är att det inte är jag som är dum - det är hela konceptet med detta trams med att bära runt på tingestar som talar om var vi är som är korkat, vare sig vi är fotgängare eller fordonsförare.

#6
Förstikön
2012-07-30 17:58

@Roger: Trams! Inget system är starkare än sin svagaste länk.

#7
2012-07-30 19:19

Vore kanske bättre med en app som varnade fotgängare för bilar, man ser ju många som går omkring med fånen vid örat och inte tänker på att en bil kan komma!

#8
2012-07-30 19:21

Men vi som är så antika att vi vill använda mobiltelefonen för att ringa med och inte har tillgång en hel dator att ha i fickan, vi gör som tidigare, ser oss för innan vi går eller cyklar ut i trafiken. Säkert det säkraste sättet trots allt.

#9
2012-07-30 23:40

Men Förstikön... För dom som inte har appen är det precis som innan. De som har bilen lär ju inte konsekvent skita i allt dom lärt sig och köra på alla som inte har appen. Tycker nog det är du som är lite tramsig nu. Kan ju lika gärna säga det samma om reflexer. Man ska inte ha reflexer, för då kommer folk köra på de som INTE har det bara för att de är så lata att de inte ids bromsa då..

#10
2012-07-31 04:27

Förstikön, ditt första inlägg var faktiskt lite kul, även om jag inte instämmer helt i det.

Roger, din reflektion i senaste inlägget är huvet på spiken!
Jag tror faktiskt inte heller att människor slutar att tänka bara för att det finns hjälpande system - reflexer eller annat.
Men viss hjälp kan dölja en del som det inte hjälper till med. I det kontrastbländande ljuset från en rad mötande bilar så kanske den där luckan inte är en lucka, utan en idiot med släckt lyse. Du kanske koncentrerar dig på den där smartfånbäraren som du vet ska dyka upp mellan två bilar och är inte beredd på åldringen framför som plötsligt staplar ut i gatan.
Men visst, lite koll får man ju faktiskt ha.

Jag har konstaterat att zombiefieringen är utbredd. Proppar i öronen och display framför ögonen. Ibland en lätt förvirrad blick som registrerar omgivningen högst två meter framåt.
Detta är inte så lyckat i kombination med den också ökade egofixeringen där man bara gör saker utan minsta tanke på följderna. Konsekvenser är sånt som andra får ta.
Så det är en händelse som ser ut som en tanke - de zombifierade är också just de som har en smartfån och väl också bäst behöver varnas för...

Kan tillägga att jag själv har en smartfån.
Skulle dock aldrig falla mig in att använda den under promenerande. Under en sysslolös lite längre resa kan den plockas fram och visst har jag haft nytta av många funktioner - något man aldrig inser förrän man har dem själv.
Min första tanke var att den kostar ju som en halvskaplig dator. Den andra var att det ju faktiskt är en dator. Med telefonfunktion. Och avancerade receptorer som ingen normal pc har.

Nåväl, om detta varningssystem är jag tveksam.
De normalt osäkraste fotgängarna, små barn och riktigt gamla - har inte smartfån.
Väsentligt är nog att man inte får all den där informationen om yrkestillhörighet och liknande, utan endast blir varnad när det finns behov.

#11
2012-07-31 04:51

Om man ska vara lite spydig så kan man ju se det som så att de som man mest får akta sig för - hyperstressade yuppisar och fotbollsmammor, alltid har smartphone ;)

#12
2012-07-31 07:16

vissa bilar är redan rymdskepp med alla dessa funktioner inbyggda, nu kommer tydligen ännu en. Kände en gubbe som nyss hade köpt en ny Mazda 626, han hade ingen aning om vad alla knappar och reglage var till...
Men denna funktion är väl tekniskt sett en utveckling framåt, undrar bara hur många som blir galna när de kör i storstan och bilen blinkar och tjuter hela tiden.

#13
2012-07-31 15:20

Håller med Förstikön om att för många hjälpsäkerhetssystem kommer att fördumma bilförarna eftersom de kommer att lägga över mycket av sitt bilföraransvar på dessa systemen.
Det är ju redan konstaterat att "vingelvarnare" orsakar fler olyckor eftersom de som kör i bilar med detta system invaggas i en falsk säkerhet som gör att de ännu mer än tidigare fepplar med telefoner och annat under körning.

#14
2012-07-31 20:39

Hackenbush, intrsant det du skriver om vingelvarning. Har du någon referens pådet? Har sett tvärt om på i princip alla aktiva system på allt från ABS bromsar till autobroms. att de fungerar och ger minskad mängd olyckor. Det enda undantaget jag set är nightvission som lägger upp en bild som ser i mörkret. Då har vissa förarna ökat hastigheten vilket lett till längre stoppsträckor. Men som sagt det enda undantaget och enbart i vissa fall. Nyfiken om det finns fler.

#15
2012-07-31 22:58

Har man ingen aning om vad knapparna är till för i en 626'a kanske det är dags att läsa manualen. Menar kanske Mazda6 om den var ny? Den har inte heller direkt så mycket knappar... Färdatorn är väldigt pedagoisk med bara höger vänster upp ner. Sen är det farthållare och ljusreglage och stereo... Oerhört simpelt upplägg.

#16
2012-08-01 02:43

Ja du, Hackenbusch, jag vill nog också gärna veta var du fått de där uppgifterna ifrån eftersom de inte stämmer med någonting annat.

Jag får nog hålla med Roger.
Som bilförare så får man nog lov att hänga med lite i utvecklingen.
Men det finns ju för all del de som vägrar att ta till sig nya trafikregler hur enkla de än är, bara för att kräver en annan infallsvinkel än de gamla - som rondellkörning.

#17
2012-08-01 03:16

Haha ja de som blinkar höger i rondellerna lär nog nog inte ha mycket till övers för appar ;)

#18
2012-08-01 09:17

Totalt off topic men.. rondelkörning verkar fortsätta att skapa debatt. Därför har transportstyrelsen gett ut denna folder http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Trafikant/PV09302_7.pdf på sida 10 står det "När du kör ut ur cirkulationen ska du ge tecken
till höger."

#19
2012-08-01 12:48

Att vingelvarnare orsakar fler olyckor kan man läsa om här

http://www.aftonbladet.se/bil/article15078533.ab

#20
2012-08-01 14:57

Tack Hackenbush. Intressant hur man kan tolka samma resultat på två helt olika sätt. Här är UNT artikel på samma institut. http://mobil.unt.se/Default.aspx?id=1404785&p=Nyheter
Det finns också en ertikel baserad på EU forskning som visar att aktiva system minskar risker. http://www.industrikanalen.se/fordonsindustri/volvos-saekerhetsteknik-minskar-risk-foer-pakoerning.aspx
Två mkt snabba ökningar men har även sett själva forskningsrapporten. Tror man skall vara tydlig med att hjälpande system är bra, men föraren är ansvarig. I alla fall med dagens system. Men som sagt ingen ifrågasätter längre varken ABS eller ESP, med det gjordes kraftigt när de fördes in. Fanns t.o.m. kunder som ville koppla bort dessa system.

#21
2012-08-01 18:56

Blinkar vänster menar jag förstås. Jag skyller på att jag var hyfsat trött :P

#22
cainiao1988
2012-09-13 04:21

coach outlet We all want to stay up with the time and look our best. Coach products are coach outlet store online expensive well made goods and when purchasing these items it is important to make sure you are spending your hard earned money on the real McCoy. This is why you must be careful when shopping Coach Factory Outlet Stores Online. coach outlet online
coach factory outlet online We are all great shoppers today and are savvy coach factory outlet enough to use all our informational resources before buying the Coach goods we intend to purchase. The internet has provided us with a wonderful place to do our research on various designer products so we know what we should spend when we physically go to the store and buy the item. In buying Coach products online, you need to be sure that it is authentic. coach factory outlet online
coach store online In addition to research, those of us that do not like to go out and shop have the luxury of buying through a factory outlet store online. While this is convenient, you have to be careful. Due to the large number of replicas or “knock offs” of Coach designer goods, it is hard to trust many online outlets. There are many websites that advertise that coach factory outlet they are outlets for Coach but in many cases are just selling used or imitation goods. You may be able to send them back but who needs the hassle. At the same time many sites advertise that they do not allow the selling of imitation merchandise. It has yet to be proven how they insure that the product you buy will truly be an authentic Coach product.coach outlet

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.