Nästa artikel
Unik testbana byggs utanför Borås
Nyheter

Unik testbana byggs utanför Borås

Publicerad 30 maj 2012 (uppdaterad 31 maj 2012)
En anläggning där fordonsindustrin ska kunna testa aktiva säkerhetssystem etableras utanför Borås. Testbanan ska stå klar 2014.

Många biltillverkare väljer i dag att vintertesta sina fordon på svensk mark. Om några år kan fordonsindustrin också rikta ögonen mot Sverige när det gäller forskning och utveckling kring avancerad säkerhetsteknik.
 
På onsdagen stod det klart att bygget av den länge omtalade testanläggningen Astrazero blir av. Anläggningen förläggs till västsvenska Hällered, mellan Borås och Alingsås, intill Volvo Personvagnars provbana. Finansieringen är löst och inom kort ska spadarna sättas i marken.

Anläggningen blir unik, ingen annanstans finns en liknande testmiljö för ny teknik inom området aktiv säkerhet som hos testbanan som ska byggas i Hällered. När anläggningen står klar hösten 2014 ska det bland annat finnas en landsväg, en fyrfilssträcka och en stadsmiljö med byggnader i flera kvarter på Astrazeros område.

Vid testbanan ska fordonsindustrin, lärosäten och forskningsinstitut kunna forska kring fordonssäkerhet och utveckla teknik för att förebygga eller mildra olyckor i trafiken, till exempel med hjälp av så kallad autobroms.

Astrazero ägs av Chalmers och forskningsinstitutet SP och finansieringen kommer från AB Volvo, Volvo Personvagnar, Autoliv, Scania, Västra Götalandsregionen, Borås Stad, Test Site Sweden, Vinnova och Europeiska regionala utvecklingsfonden.

– Med den nya anläggningen får vi tillgång till ett utmärkt verktyg för att utveckla morgondagens intelligenta säkerhets- och förarstödssystem, kommenterar Peter Mertens, utvecklingschef på Volvo Personvagnar.

– Det här är ett utmärkt exempel på hur staten och näringslivet kan samverka för att skapa förutsättningar för världsledande forskning och innovation i Sverige, säger Håkan Ekengren (C), stadssekreterare hos näringsminister Annie Lööf.

När anläggningen öppnas under andra hälften av 2014 väntas fordonsindustrin stå på kö, enligt Maria Khorsand, koncernchef för SP.
 
– Vi har fått till stånd en bra lösning där industrin lovat belägga banan i så hög grad att intäkterna är säkrade för avsevärd tid framöver. Astrazero innebär stärkt konkurrenskraft för svensk trafiksäkerhetsforskning och fordonsindustri. Det känns mycket tillfredsställande att vi har kommit så här långt i arbetet, säger hon.

Diskutera: Vad tycker du om den nya testbanan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-05-30 16:39
kurrewi

Jag kan inte säga annat än utmärkt.

#2 • Uppdaterat: 2012-05-30 16:51
Hackenbush

Testbanan ser verkligen ut som ett modellbygge faktiskt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.