Nästa artikel
Nya Skoda Octavia RS­ – bilder och fakta
Nyheter

Nya Skoda Octavia RS­ – bilder och fakta

Publicerad 5 juni 2013 (uppdaterad 10 juni 2013)
Aldrig tidigare har Skoda Octavia varit snabbare. Nya Octavia RS kombinerar stora utrymmen med 0-100 km/tim på 6,8 sekunder.

Nu presenteras prestandavarianten av tredje generationen Skoda Octavia och bilen får precis som sina föregångare tilläggsbeteckningen RS. Bilen premiärvisas i samband med Goodwood Festival of Speed i juli och lanseras därefter i Sverige i augusti.

För att särskilja RS-modellen från vanliga Octavia har bilen försetts med en del sportiga inslag i designen, bland annat nya stötfångare, röda bromsok, kromade avgasrör, vinge bak, svarta spegelkåpor och en serie fälgar i storlekarna 17, 18 eller 19 tum.

Skoda visar ännu inte några bilder på insidan men låter meddela att interiören går i svart. Sportstolar och sportratt i perforerat läder är standard. Därtill har den tjeckiska tillverkaren strösslat med RS-emblem runt om i kupén.

På den tekniska sidan har Octavia RS fått sportdämpare, elektromekanisk styrning och elektroniska differentialspärren XDS som förbättrar väggreppet och minimerar understyrning. Modellens frigångshöjd har också sänkts med 12 millimeter för halvkombin och 13 millimeter för kombin.

Två motoralternativ erbjuds, dels en tvåliters bensinmotor på 220 hästkrafter, dels en dieselmotor med samma cylindervolym och 184 hästkrafter. Med bensinaren under huven sprintar Octavia RS 0-100 km/tim på 6,8 sekunder och når så småningom toppfarten 248 km/tim. Turbodieseln gör 0-100 km/tim på 8,1 sekunder och har maxfarten 232 km/tim. I båda fallen kombineras motorerna med en sexväxlad manuell låda, men sexstegade dubbelkopplingslådan DSG erbjuds också till båda alternativen.

De prestandasiffrorna innebär att nya Octavia RS är den snabbaste Octavia någonsin, men med tanke på bagageutrymmet som rymmer 590 liter i halvkombin och 610 liter i kombin är Octavia RS långt ifrån diskvalificerad som praktisk familjebil.

Än så länge är de svenska priserna inte fastställda.

Diskutera: Vad tycker du om nya Skoda Octavia RS?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-06-05 11:09
Hackenbush

Skulle vara mums att ha en RS kombi men jag ställer mig frågande till
"sportdämpare" detta blir kanske lite väl stötigt i vardagskörningen.
Jag skulle definitivt välja andra fälgar än de på bilderna.

#2 • Uppdaterat: 2013-06-05 12:17
Peugeote-Pär

RS dieseln med 19" hjulen skulle sitta fint... Ska absolut kolla in den inför nästa års bilbyte.

#3 • Uppdaterat: 2013-06-05 12:53
saabnisse

Det var bland det fulaste jag sett i fälgväg.
Det skämmer ju hela bilen och 19" hör inte hemma på våra skrynkliga vägar, här måste man ha rejält med gummi på hjulen.

#4 • Uppdaterat: 2013-06-05 13:43
Swemba

Jag tycker fälgarna gjorde sig bra på den vita kombin. Snyggt!

Saabnisse, jag tror du överskattar däckprofilens förmåga att absorbera ojämnheter. Möjligen att de allra minsta knöglet och betongskarvarna framträder mer med lågprofil, men annars handlar det framförallt om chassiet, enligt min erfarenhet.

Jag kör just nu en bil med 21" och luftfjädring. Går som en dröm på norrländska skitvägar.

#5 • Uppdaterat: 2013-06-05 14:15
saabnisse

Swemba, då har vi helt olika erfarenhet!

#6 • Uppdaterat: 2013-06-05 18:23
Reverend Benny

Tyckte fälgarna var riktigt coola, lite udda så.
Första tanken jag fick var att dom försökt föra in av designen på baklyktorna (lutad hästsko eller vad det kan vara, C) i designen på fälgen.
Undrar om det följer med paraply i bakdörrarna fortfarande?

#7 • Uppdaterat: 2013-06-05 18:56
Roy J

Att få en bil med 19" att gå som en dröm är nog marigt - mardröm.
Och inte katten blir det bättre grepp på grusvägarna - inte heller på regnblöt asfalt.

Paraply i bakdörrarna har bara två bilar - Skoda Superb och Rolls Royce. (Octavia har aldrig haft det.)

Somliga må tycka att VAG:s formspråk är tråkigt, men det håller i längden. När trenden med bilar med sidofönster som avsmalnande glas-stripes, strålkastare utdragna nästan ända upp till vindrutan och bakåtsikt knappt finns alls, så känns detta fortfarande fräscht.

#8 • Uppdaterat: 2013-06-05 20:56
Hackenbush

Nej Jes, det var inte jag, jag har inte kört på väg 21 idag. Körde lite på väg 119 och senare på väg 23.

Det Roy skriver är exakt min åsikt också.
"När trenden med bilar med sidofönster som avsmalnande glas-stripes, strålkastare utdragna nästan ända upp till vindrutan och bakåtsikt knappt finns alls, så känns detta fortfarande fräscht."

#9 • Uppdaterat: 2013-06-05 22:33
Lars58

"VAGs formspråk håller i längden". Frågan är väl om det inte hållit nog så länge nu då man knappt ser skillnad mellan dagens och 90-talets modeller.

#a • Uppdaterat: 2013-06-06 07:19
Hackenbush

Ser man inte skillnad på 90-talets och den senaste modellen så har man nog andra problem

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.