Bild
Nästa artikel

Nya Renault Clio officiell – bilder och fakta

Nyheter

Nu presenteras fjärde generationen av Sveriges mest sålda småbil. Nya Renault Clio är först med märkets nya formspråk.

Under 2011 registrerades inte mindre än 4 908 exemplar av Renault Clio i Sverige. Ingen annan modell i småbilsklassen noterade en högre siffra. Den Renault Clio som säljs i dag introducerades 2005 och är den tredje generationen i ordningen.

I början av 2013 kommer uppföljaren.

Bilen är den första produktionsmodellen som tagits fram under ledning av designchefen Laurens van den Acker och också den första att smyckas med Renaults nya ansikte. Så småningom ska formspråket spridas till övriga modeller.

Nya Clio är byggd utifrån en uppdaterad version av den nuvarande modellens plattform och kommer endast att säljas i femdörrarsutförande. Fronten domineras av ett väl tilltaget emblem och strålkastare som sträcker sig långt bak. Bakdörrarnas handtag är gömda i dörrkarmen.

Bilen kan lastas full med teknik. Backkamera, nyckellöst låssystem och ett infotainmentsystem med internetanslutning och möjligheten att ladda ned olika applikationer är några av de prylar som erbjuds.

På motorpaletten återfinns två bensinare och en diesel. Kanske mest intressant är en ny trecylindrig bensinmotor (Energy TCe 90) på 0,9 liter som med turboladdning utvecklar 90 hk. 4,3 l/100 km och 99 g/km är siffrorna för bränsleförbrukning respektive CO2-utsläpp.

Den som föredrar diesel kan välja en 1,5-litersmtor (Energy dCi 90) med samma effekt och med den under huven stannar förbrukningen på 3,2 l/100 km med ett CO2-utsläpp på 83 g/km.

Nya Renault Clio premiärvisas på bilsalongen i Paris i september och leveranserna påbörjas i början av nästa år. Än så länge är inga priser officiella.

Diskutera: Vad tycker du om nya Renault Clio?

Kommentarer

#1
2012-07-03 17:13

Roligare än det mesta.
Taskig sikt snett bakåt.
Sen kan man ju undra om den håller vad utseendet lovar. Och om den håller över huvud taget.
(Rostskyddet lär väl som vanligt dock vara bra.)

#2
2012-07-03 17:57

Förbrukningssiffrorna är garanterat en teoretisk förbrukning i ett labb någonstans. Luftsiffror i sedvanlig ordning.
De skulle lika gärna kunna skriva 0,01l/milen, ingen skulle tro det ändå.

#3
2012-07-03 20:15

Förbrukningssifforna mäts enligt fastställt EU-reglemente.

Framför allt intressant som jämförelse mellan olika modeller.

#4
2012-07-03 20:17

Ang. bilen häftigt design. Men ta bort romben och de skulle i princip kunna vara ifrån vilken tillverkare som helst.

Säkert en av de absolut bästa bilarna i klassen (efter Polo troligtvis).

Betydligt bättre design än Peugeot 208.

#6
2012-07-03 22:25

Det blir nog bra som vanligt men jag vet inte vad jag tycker om bakdörrarna,..eller rättare sagt hur man har valt att placera dörrhandtagen.
Gillade inte 208:an på bild men tycker att den är snygg i verkligheten,..denna nya Clio slår säkert "Peggan" på fingrarna i det mesta ...skulle jag tro.

#7
2012-07-03 22:32

Snygg frånsett två missar, emblemet verkar ju minst sagt varit taget från en lastbil, alldeles för klumpigt..... Hantaget på bakdörren placerat i bakrutan vilket innebär att de som åker bak måste ha väldigt begränsad sikt....!

#9
Leif Larsson
2012-07-04 06:18

Handtagen bak, samma stuk som på vissa modeller av bl a Civic och Giuliettan. Kul detalj tycker jag. Har inte förstått att Clio är så populär.

#10
2012-07-04 06:34

Den kan säkert bli en riktig hit för Renault. I den storleken och med 90 hk, 0,43 lit/mil blir ekonomin svårslagen, om man jämför med en konkurent i motsvarande storlek och prestanda där förbrukningen ofta ligger på minst 0,63. På 10000 mil har man sparat 30000 kronor med dagens bensinpris. Dessutom är den läcker som en bakelse.

#11
2012-07-04 08:26

Jag blir så trött. Ännu en ny bil med usel bakåtsikt och låga sidorutor.

#12
2012-07-04 12:47

Kan bara instämma i vad tidigare sagts. Sikt bakåt, snett bakåt, och i från baksätet tycks vara helt oviktigt för dagens designer.
På "den gamla goda tiden" mättes alltid runtomsikten i biltesterna, men det verkar inte finnas längre nånstans.
Synd, för det är ju en viktig säkerhetsaspekt, och ju fler som protesterar, desto större är chansen att designers gör bättre bilar!

Det är läckert att "gömma" handtaget på alfa-vis däruppe, men knappast så bra för barnfamiljer. Fast de har väl ändå valt bort Clio för att ungarna inte kunde se ut från baksätet...

Sen tror jag att Renault härmed vunnit första pris i klassen "minsta rutan i C-stolpen", har aldrig sett något mindre!

#13
2012-07-04 13:32

Fin bil! Sikten bakåt räcker nog till tror jag. Har speglarna varit placerade på PSA:s sätt förut? I mitt tycke på det ända rätta stället.

#14
2012-07-04 19:59

På 60-talet plockade man bort kromblänkande signalhornsringar och annat bjäfs till förmån för en lugnare synmiljö. Man körde till och med med mattsvarta motorhuvar för att undvika reflexer.
På senare år har man skapat en trend med aluniumliknande inläggningar lite här och där. I Fordar hittar man rejäla (repkänsliga) blaffor tänkta att "pigga upp" inredningen, som journalister även på Vi Bilägare brukar tycka. Det kan man faktiskt göra med färger och olika material.
Nu är skarpreflekterande högblank krom tillbaka i denna Renault.. Suck.

Det är synd, för jag gillar bilen i övrigt, trots den tämligen usla bakåtsikten med det lilla fåniga fönstret i c-stolpen. Ja, rent linjemässigt så bättrar det på utseendet, men som fönster betraktat är det ju inte mycket att ha.
För övrigt, med de tjocka inklädnader och svarta tejpkanter som alla fönster har nu för tiden, så är ju alltid fönstren mindre än vad de ser ut för utifrån.

#16
2012-07-04 21:02

Ful bil med obefintlig bakåtsikt och att gömma handtagen till bakdörrarna lurar ingen eftersom man tydligt ser att dörren finns. Den ser istället trasig ut eftersom man inte ser handtagen till bakdörrarna. Ett rent idiotmode om ni frågar mig.l

#17
2012-07-04 23:25

Hur cool som helst, men RÖD inredning???? De går inte alls. Och loggan är förstås, som många redan har skrivit, åt helvete för stor.

#18
2012-07-05 08:22

Ser att bloggtrollen vaknat till igen, och nu under mitt nick (igen). Men, är inte min bild med, så är det alltså ett bloggtroll. Negligera vad han skriver.

#19
2012-07-05 11:13

Snygg bil från Renault! Men hur är kvaliten? Kan vi lita på den?

#20
2012-07-05 16:17

Shogun: Nää, den är ju inte tysk eller japansk så kvaliteten är ju med all säkerhet riktigt dålig, så som den alltid varit (har hört från min farfars far, farfar och far). ;)

#21
2012-07-05 16:23

Shogun, Varför inte? Renault har god kvalitet numera, mitt Renaultägande de senaste åren har vållat minimalt med problem. Om man får tro Hanzzon (och det ska man ju säger du) är ju deras verstad mest belamrad med tyska (främst VW) och volvobilar.

#22
2012-07-05 16:49

"FLAC": Vad jag vet så är "Hanzzon" allergisk mot Franska bilar så denna Clio lär nog vara dömd till att vara en dålig bil även den,oavsett vad framtiden utvisar.
Det finns ju bra och betydligt sämre bilar sägs det,..
vi andra får se hur det ter sig vart det lider med kvaliten....
Ställer mig fortfarande frågande till små motorer med överladdning då det gäller bränsleförbrukningen,..får se om dessa motorer kan ändra på det.

#23
2012-07-05 18:23

Ja så är det väl, Mistro... rapporterna på senare tid från Edsbyn (?) har ju annars rört VW, men de kanske har staplat alla franska bilar på bakgården tills de hinner ta sig an dem?
i vilket fall var detta en riktig snygging, och det jag har sett av bilderna visar ju helt klart att det finns ett antal färgsättningar på inredningen så om man inte vill ha rött så kan man säkert slippa...

#24
2012-07-06 10:56

Till alla som ställer sig i försvarställning vad gäller Renault på min fråga."Men hur är kvaliten? Kan vi lita på den?"

Ja,jag vet hur det är jag har ofta fått gå i just försvarsställning på grund av mitt bilval många gånger när det gäller japanska bilar här i Volvo/Saab land. Men inte om man köper en tysk bil,varför? För de japanska har varit de bättre bilarna. Men då ytterligare en fråga. Kan jag som varit van japanska bilars driftsäkerhet förvänta mig det samma av en Renault?

#25
2012-07-06 11:39

Hoppas att det går att skruva bort den oerhört irriterande loggan. Annars verkar det vara en trevlig bil.

#26
2012-07-06 12:55

Ja, min förra Megane lagade jag 2 småsaker på under 5,5 års ägande, den nuvarande har jag haft 0 fel/problem med under 2,5 års tid så jag tycker mig kunna vara nöjd... Inga bilar är helt bombsäkra, även japanska kan gå sönder. Om ett märke funkar lika bra som det mesta annat på marknaden är det väl helt ok, man får ju inte en Lexus för de pengar man betalar för en Renault, Ford, Opel, VW, Peugeot, Fiat, Kia osv osv... min bror köpte en helt ny Kia Sportage, den har han fått vara till verkstaden med ett par gånger redan, så där "leder" jag.

#27
2012-07-06 16:55

Flac.

Men får man ens en Toyota för priset av en Renault? Samma driftsäkerhet,samma generösa garanti åtaganden även när garantier gått ut goodwill.Lexus är det en helt annan klass på.

Visst kan alla bilar gå sönder. Men enligt min erfarenhet efter drygt 50 olika märken och modeller är att de japanska går minst sönder så är det bara,därför mina provokativa frågor.

http://www.begkopguiden.se/test/renault/laguna-ii/800

http://www.begkopguiden.se/test/toyota/avensis-ii/810

http://www.vibilagare.se/autoindex/autoindex-2012-lexus-har-sveriges-nojdaste-bilagare-38344

#29
2012-07-06 21:18

Hur kom en tyskfanatiker in här? Och som vanligt med personangrepp! Ett fenomen som uppträder väldigt frekvent....men det ligger väl i generna. Som aldrig skulle tänka sig att köpa Renault,men se det kan jag! Därför vill man veta mer.

Men jag förstår att du är förbannad på mig för att jag tagit upp mycket som inte gagnar tyska bilar alltid,och det är förbjudet jag vet ;o) Men du kan trösta dig med att tyska bilar vinner tester i motortidningar,men hos ägarna är det andra som vinner ;o) För ägarna få betala allt själva,det gör inte biltestarna som åker runt och blir bjudna på fin mat etc vid visningar av nya modeller. Det avspeglar sig i testerna sedan......;o)

#30
mcregor
2012-07-06 23:36

Jag har sagt det förr Shogun - du är väldigt jobbig med ditt sätt att alltid i alla trådar föra fram ditt eget budskap oavsett vad tråden handlar om.
Du måste förstå att vi är många som är rätt trötta på detta beteende, tyvärr.
Och vi vet efter alla dina inlägg var dina sympatier ligger så du behöver inte försöka övertyga oss övriga längre.
Diskutera gärna i alla trådar men kom med nåt annat än ditt favoritämne - m a o håll dig till trådens ämne/tanke UTAN att blanda in dina favoritämnen oavsett vad det ursprungliga ämnet är.
Vi har som jag nu upprepar full koll på vad du älskar inom bilvärlden men du måste acceptera att andra har andra värderingar och man måste inte jämt ha sista ordet - man kan vara en bra människa ändå .
Det vill jag även tro att du är och att dina inlägg bara är skrivna av nån form av "frälsar-omtanke" - men tyvärr blir det helt motsatt verkan när det upprepas så ofta.

#31
2012-07-07 02:27

Den här modellen får mig att vilja ha en Renault! Men reparationsstatistiken och ägarenkäter talar inte precis för märket. Allt kan dock bli bättre och somliga kan ha tur - eller otur. Någon asiatiskt kvalitet kanske man inte kan förvänta sig, Shogun.

Inredningen går för övrigt att få i svart, blått, rött eller svart med gula inslag.

#32
2012-07-07 09:27

mcregor.

Vad hade du att delge mig om Renault det var det jag ursprungligen frågade om,får man inte göra det? Du hade inget att delge mig,så varför svarade du? Du visste ju inget om just Renault idag hur de är,det var de jag ville ha svar på.

Visst jag visar på hur de ligger till i begtester hos VIB etc. Inget ont menat med det,men har de blivit bättre? Det är och var frågan nu de senaste modellerna? Och ja,jag har väldigt höga krav vad gäller driftsäkerhet oavsett märke.

Och visst jag brukar tala om vilka bilar som varit de mest bekymmersfria för oss,men är det fel att göra?. Just nu har vi för ett halvårsedan köpt oss en Hyundai i40,ett helt nytt märke för oss som vi inte haft tidigare. Nästa gång kanske det är en Renault eller annat,det är så jag går till väga för att få så mycket erfarenhet av olika märken. Därför vill jag ha feedback från de som äger Renault och lära så mycket som möjligt av deras erfarenheter precis som jag delger mina. Och du får köpa precis vilken bil du vill för mig,jag bryr mig inte det är ju du som betalar.

Roy J.

Just inredningen tyckte jag var kul som lättar upp.Och jag tycker att denna Renault var väldigt snygg mot många andra konkurrenter tex nya Toyota Yaris.
Frågan är bara kvaliten på bilen och vissa konstruktionslösningar som många gånger kan vara lite knasiga och tillkrånglade i onödan.

Att man klagar på den stora Renaultloggan förstår jag inte riktigt,klart de vill visa att man kommer i en Renault och jag tycker inte den skämmer bilen,jag tycker den är skitsnygg bilen alltså.

#33
2012-07-08 11:49

Har precis hämtat ut min fjärde Clio, denna gång med turbomotor, då de tidigare haft väl sömniga motorer.Jag hade INTE köpt ny Renault om de krånglat, men mina bilar har fungerat oklanderligt, inte ett verkstadsbesök förutom service. Hårt för vissa att smälta, men så är verkligheten. Jag är dock öppen även för andra märken, har haft lite olika genom åren. En god vän är Toyotasäljare och jag var ett tag inne på att göra affär med honom, men min fru protesterade, hon ville fortsätta med Renault. Jag gav mig frivilligt.....

#34
2012-07-09 00:44

Jag har inte heller något emot loggan i fronten, Shogun.
De som bara ser den som just en logotyp kanske tycker att det är en stor blaffa, men ser man den som ett designelement, som en del av grillen så smälter den ju in bra.

#35
2012-07-09 10:28

Jag har haft två Renault: Laguna ph II 1,8 från -00 och Mégane 1,6 Touring Exclusive från -04. Båda bilarna har fungerat oklanderligt bra och var långmilare. Utmärkt mekanik och inga elektriska fel, och ändå hade båda avancerad elektronik (Lagunan hade en talande dator som kontrollerade alla system, och Mégane hade nyckelkort). Startade alltid varje vinter. Gick och gick och gick. Lagunan bytte jag för den var en halvkombi och jag behövde en kombi. Méganen upptäckte jag sent om sider den hade varit krockad och hjulupphängningen fram var något skev på grund av detta (den behöll inte hjulvinklarna), var dock helt ok reparerad på utsidan så inget man kunde se på den att den hade varit smälld - var en fd leasingbil. Men annars var den fantastisk. Jag har bara haft franska bilar och mina har fungerat väldigt bra med exemplarisk driftsäkerhet, även i kallaste vinter. Alltid gått i ur och skur.

#36
2012-07-09 10:31

Designmässigt ser jag denna som en besvikelse, delvid på grund av att designchefen har i tidigare intervjuer utlovad att nya Clion skulle vara snyggast på marknaden och då skruvas ju förväntningarna upp - förväntningar som inte har infriats. Den ser mer ut som en kombination av Seat och Mazda än en Renault tycker jag. Renaults designkoncept är snyggare. Detta med "gömda" handtag för bakdörren, är inte det överspelat sedan länge? Kom ju redan på Alfa för 10 år sedan, sedan tog allt fler märken över.

Nä, Patrick Le Quement (tidigare designchefen), kom tillbaks och gör om, gör rätt! Du hade iaf egna idéer (Vel Satis, Avantime, Mégane II, första Twingon...).

#37
2012-07-09 18:53

Tycker faktiskt att den är bland de finaste i klassen nu med denna skapelse. Tidigare Clio och Megane II var ju gräsliga i designen. Denna är på topp i klassen,enligt mina ögon. Hoppas designspråket smittar av sig till Laguna.

#38
2012-07-09 20:37

Tycker inte Renaultloggan i fronten stör, tycker den passar in. Just nu är ju modet stora loggar, men om några år är de säkert mindre igen. Det brukar gå lite upp och ned det där, liksom många andra kosmetiska detaljer, ibland kan man ju undra om de olika bilfabrikatens designers har gemensamma sittningar där de diskuterar kommande trender.
Min senaste Clio är liksom många andra bilar utrustad med ett par onödiga och fördyrande detaljer, regnsensor och dimljus. Börjar det regna är det ju bara att peta till spaken under ratten så är torkarna igång. Dimljus diskuteras ofta, men jag har då ingen som helst nytta av dem, de lyser ju bara någon meter framför bilen. Den som påstår att han upptäcker vilda djur och fotgängare tidigare med ljusen tända hanterar nog sanningen en smula vårdslöst.

#39
cainiao1988
2012-09-13 04:41

coach outlet We all want to stay up with the time and look our best. Coach products are coach outlet store online expensive well made goods and when purchasing these items it is important to make sure you are spending your hard earned money on the real McCoy. This is why you must be careful when shopping Coach Factory Outlet Stores Online. coach outlet online
coach factory outlet online We are all great shoppers today and are savvy coach factory outlet enough to use all our informational resources before buying the Coach goods we intend to purchase. The internet has provided us with a wonderful place to do our research on various designer products so we know what we should spend when we physically go to the store and buy the item. In buying Coach products online, you need to be sure that it is authentic. coach factory outlet online
coach store online In addition to research, those of us that do not like to go out and shop have the luxury of buying through a factory outlet store online. While this is convenient, you have to be careful. Due to the large number of replicas or “knock offs” of Coach designer goods, it is hard to trust many online outlets. There are many websites that advertise that coach factory outlet they are outlets for Coach but in many cases are just selling used or imitation goods. You may be able to send them back but who needs the hassle. At the same time many sites advertise that they do not allow the selling of imitation merchandise. It has yet to be proven how they insure that the product you buy will truly be an authentic Coach product.coach outlet