Senaste aktivitet

"Lars58" har svarat på foruminlägget "Opels framtid"4 minuter 27 sekunder sedan

Nya Renault Clio officiell – bilder och fakta

Nyheter

Nu presenteras fjärde generationen av Sveriges mest sålda småbil. Nya Renault Clio är först med märkets nya formspråk.

Under 2011 registrerades inte mindre än 4 908 exemplar av Renault Clio i Sverige. Ingen annan modell i småbilsklassen noterade en högre siffra. Den Renault Clio som säljs i dag introducerades 2005 och är den tredje generationen i ordningen.

I början av 2013 kommer uppföljaren.

Bilen är den första produktionsmodellen som tagits fram under ledning av designchefen Laurens van den Acker och också den första att smyckas med Renaults nya ansikte. Så småningom ska formspråket spridas till övriga modeller.

Nya Clio är byggd utifrån en uppdaterad version av den nuvarande modellens plattform och kommer endast att säljas i femdörrarsutförande. Fronten domineras av ett väl tilltaget emblem och strålkastare som sträcker sig långt bak. Bakdörrarnas handtag är gömda i dörrkarmen.

Bilen kan lastas full med teknik. Backkamera, nyckellöst låssystem och ett infotainmentsystem med internetanslutning och möjligheten att ladda ned olika applikationer är några av de prylar som erbjuds.

På motorpaletten återfinns två bensinare och en diesel. Kanske mest intressant är en ny trecylindrig bensinmotor (Energy TCe 90) på 0,9 liter som med turboladdning utvecklar 90 hk. 4,3 l/100 km och 99 g/km är siffrorna för bränsleförbrukning respektive CO2-utsläpp.

Den som föredrar diesel kan välja en 1,5-litersmtor (Energy dCi 90) med samma effekt och med den under huven stannar förbrukningen på 3,2 l/100 km med ett CO2-utsläpp på 83 g/km.

Nya Renault Clio premiärvisas på bilsalongen i Paris i september och leveranserna påbörjas i början av nästa år. Än så länge är inga priser officiella.

Diskutera: Vad tycker du om nya Renault Clio?

Kommentarer

#39
cainiao1988
2012-09-13 04:41

coach outlet We all want to stay up with the time and look our best. Coach products are coach outlet store online expensive well made goods and when purchasing these items it is important to make sure you are spending your hard earned money on the real McCoy. This is why you must be careful when shopping Coach Factory Outlet Stores Online. coach outlet online coach factory outlet online We are all great shoppers today and are savvy coach factory outlet enough to use all our informational resources before buying the Coach goods we intend to purchase. The internet has provided us with a wonderful place to do our research on various designer products so we know what we should spend when we physically go to the store and buy the item. In buying Coach products online, you need to be sure that it is authentic. coach factory outlet online coach store online In addition to research, those of us that do not like to go out and shop have the luxury of buying through a factory outlet store online. While this is convenient, you have to be careful. Due to the large number of replicas or “knock offs” of Coach designer goods, it is hard to trust many online outlets. There are many websites that advertise that coach factory outlet they are outlets for Coach but in many cases are just selling used or imitation goods. You may be able to send them back but who needs the hassle. At the same time many sites advertise that they do not allow the selling of imitation merchandise. It has yet to be proven how they insure that the product you buy will truly be an authentic Coach product.coach outlet

#38
2012-07-09 20:37

Tycker inte Renaultloggan i fronten stör, tycker den passar in. Just nu är ju modet stora loggar, men om några år är de säkert mindre igen. Det brukar gå lite upp och ned det där, liksom många andra kosmetiska detaljer, ibland kan man ju undra om de olika bilfabrikatens designers har gemensamma sittningar där de diskuterar kommande trender. Min senaste Clio är liksom många andra bilar utrustad med ett par onödiga och fördyrande detaljer, regnsensor och dimljus. Börjar det regna är det ju bara att peta till spaken under ratten så är torkarna igång. Dimljus diskuteras ofta, men jag har då ingen som helst nytta av dem, de lyser ju bara någon meter framför bilen. Den som påstår att han upptäcker vilda djur och fotgängare tidigare med ljusen tända hanterar nog sanningen en smula vårdslöst.

#37
2012-07-09 18:53

Tycker faktiskt att den är bland de finaste i klassen nu med denna skapelse. Tidigare Clio och Megane II var ju gräsliga i designen. Denna är på topp i klassen,enligt mina ögon. Hoppas designspråket smittar av sig till Laguna.

#36
2012-07-09 10:31

Designmässigt ser jag denna som en besvikelse, delvid på grund av att designchefen har i tidigare intervjuer utlovad att nya Clion skulle vara snyggast på marknaden och då skruvas ju förväntningarna upp - förväntningar som inte har infriats. Den ser mer ut som en kombination av Seat och Mazda än en Renault tycker jag. Renaults designkoncept är snyggare. Detta med "gömda" handtag för bakdörren, är inte det överspelat sedan länge? Kom ju redan på Alfa för 10 år sedan, sedan tog allt fler märken över.

Nä, Patrick Le Quement (tidigare designchefen), kom tillbaks och gör om, gör rätt! Du hade iaf egna idéer (Vel Satis, Avantime, Mégane II, första Twingon...).

#35
2012-07-09 10:28

Jag har haft två Renault: Laguna ph II 1,8 från -00 och Mégane 1,6 Touring Exclusive från -04. Båda bilarna har fungerat oklanderligt bra och var långmilare. Utmärkt mekanik och inga elektriska fel, och ändå hade båda avancerad elektronik (Lagunan hade en talande dator som kontrollerade alla system, och Mégane hade nyckelkort). Startade alltid varje vinter. Gick och gick och gick. Lagunan bytte jag för den var en halvkombi och jag behövde en kombi. Méganen upptäckte jag sent om sider den hade varit krockad och hjulupphängningen fram var något skev på grund av detta (den behöll inte hjulvinklarna), var dock helt ok reparerad på utsidan så inget man kunde se på den att den hade varit smälld - var en fd leasingbil. Men annars var den fantastisk. Jag har bara haft franska bilar och mina har fungerat väldigt bra med exemplarisk driftsäkerhet, även i kallaste vinter. Alltid gått i ur och skur.

#34
2012-07-09 00:44

Jag har inte heller något emot loggan i fronten, Shogun. De som bara ser den som just en logotyp kanske tycker att det är en stor blaffa, men ser man den som ett designelement, som en del av grillen så smälter den ju in bra.

#33
2012-07-08 11:49

Har precis hämtat ut min fjärde Clio, denna gång med turbomotor, då de tidigare haft väl sömniga motorer.Jag hade INTE köpt ny Renault om de krånglat, men mina bilar har fungerat oklanderligt, inte ett verkstadsbesök förutom service. Hårt för vissa att smälta, men så är verkligheten. Jag är dock öppen även för andra märken, har haft lite olika genom åren. En god vän är Toyotasäljare och jag var ett tag inne på att göra affär med honom, men min fru protesterade, hon ville fortsätta med Renault. Jag gav mig frivilligt.....

#32
2012-07-07 09:27

mcregor.

Vad hade du att delge mig om Renault det var det jag ursprungligen frågade om,får man inte göra det? Du hade inget att delge mig,så varför svarade du? Du visste ju inget om just Renault idag hur de är,det var de jag ville ha svar på.

Visst jag visar på hur de ligger till i begtester hos VIB etc. Inget ont menat med det,men har de blivit bättre? Det är och var frågan nu de senaste modellerna? Och ja,jag har väldigt höga krav vad gäller driftsäkerhet oavsett märke.

Och visst jag brukar tala om vilka bilar som varit de mest bekymmersfria för oss,men är det fel att göra?. Just nu har vi för ett halvårsedan köpt oss en Hyundai i40,ett helt nytt märke för oss som vi inte haft tidigare. Nästa gång kanske det är en Renault eller annat,det är så jag går till väga för att få så mycket erfarenhet av olika märken. Därför vill jag ha feedback från de som äger Renault och lära så mycket som möjligt av deras erfarenheter precis som jag delger mina. Och du får köpa precis vilken bil du vill för mig,jag bryr mig inte det är ju du som betalar.

Roy J.

Just inredningen tyckte jag var kul som lättar upp.Och jag tycker att denna Renault var väldigt snygg mot många andra konkurrenter tex nya Toyota Yaris. Frågan är bara kvaliten på bilen och vissa konstruktionslösningar som många gånger kan vara lite knasiga och tillkrånglade i onödan.

Att man klagar på den stora Renaultloggan förstår jag inte riktigt,klart de vill visa att man kommer i en Renault och jag tycker inte den skämmer bilen,jag tycker den är skitsnygg bilen alltså.

#31
2012-07-07 02:27

Den här modellen får mig att vilja ha en Renault! Men reparationsstatistiken och ägarenkäter talar inte precis för märket. Allt kan dock bli bättre och somliga kan ha tur - eller otur. Någon asiatiskt kvalitet kanske man inte kan förvänta sig, Shogun.

Inredningen går för övrigt att få i svart, blått, rött eller svart med gula inslag.

#30
mcregor
2012-07-06 23:36

Jag har sagt det förr Shogun - du är väldigt jobbig med ditt sätt att alltid i alla trådar föra fram ditt eget budskap oavsett vad tråden handlar om. Du måste förstå att vi är många som är rätt trötta på detta beteende, tyvärr. Och vi vet efter alla dina inlägg var dina sympatier ligger så du behöver inte försöka övertyga oss övriga längre. Diskutera gärna i alla trådar men kom med nåt annat än ditt favoritämne - m a o håll dig till trådens ämne/tanke UTAN att blanda in dina favoritämnen oavsett vad det ursprungliga ämnet är. Vi har som jag nu upprepar full koll på vad du älskar inom bilvärlden men du måste acceptera att andra har andra värderingar och man måste inte jämt ha sista ordet - man kan vara en bra människa ändå . Det vill jag även tro att du är och att dina inlägg bara är skrivna av nån form av "frälsar-omtanke" - men tyvärr blir det helt motsatt verkan när det upprepas så ofta.

Logga in eller skaffa ett konto för att kommentera