Bild
Nästa artikel
Nytt regelverk vid tankning med kort gör att en summa reserveras på kundens konto.

Nya regler vid korttankning

Nyheter

Vid årsskiftet infördes nya betalrutiner som gör att upp till 1.500 kronor reserveras när man tankar.

Från och med 1 januari i år har Visa och Mastercard infört en ny rutin hos alla drivmedelsbolag i Sverige. Regelverket kallas AFD – Automatic Fuel Dispenser.

Det innebär att när kunden betalar med kort vid pumpen och tankar skickas en förfrågan till kortutgivande bank om att reservera upp till 1.500 kronor. Har kunden mindre än 1.500 kronor disponibelt reserveras summan man har på kortet istället. De nya reglerna ska säkra att det finns täckning på kontot för att tanka.  

Många frustrerade kunder har hört av sig till drivmedelsföretagen och berättat att summan ibland låsts i flera dagar efter tankningen.

OKQ8 svarar på kritiken i ett informationsmeddelande på sin hemsida och säger att beloppet som reserverats ska släppas inom några minuter efter att tankningen är avslutad. Om detta inte görs är det enligt OKQ8 kortutgivande bank som är ansvarig och man ska alltså kontakta sin bank för att de ska ta bort reservationen om den ligger kvar längre än den ska.

Diskutera: Har du märkt av de nya reglerna för korttankning?   
 

Kommentarer

#1
2018-02-09 15:21

Det är därför man har ett tankkort där man får faktura varje månad...

#2
2018-02-09 15:37

Då är det väl en bättre lösning att man får välja själv hur mycket man vill tanka och så reserveras enbart det belopp som man tankar för. Tanka 10 liter och 1500 kr reserveras. IQ fiskmås!

#3
2018-02-09 15:40

Ok, det är alltså nya regler vid korttankning. Men om man har en stor tank som behöver fyllas och därmed väljer långtankning, vilka regler gäller då?

#4
2018-02-09 15:52

Med korttankning menas att kunden betalar med ett bank- eller kreditkort ute på plats vid pumpen. Det har alltså inget med tidsåtgången att göra.

#5
2018-02-09 15:55

Vorwärts, nu har du visat i inlägg i två olika trådar att du saknar mitt sinne för humor, men det bjuder jag på.

#6
2018-02-09 15:57

Ja långtankning måste väl räknas med naturgas...
Skämt o sido. I Spanien när vi körde runt i hyrbil, då kunde man välja lite olika nivåer kortet skulle reservera eller vad man ville tanka för, vilket jag tyckte kändes logiskt på min minst sagt bristande spanska.

#7
2018-02-09 16:24

Var detta det bästa de kunde komma på år 2018.

#8
2018-02-09 16:51

Som StefL skriver, har man ett kreditkort med månatlig faktura uppstår inte detta problem. Likaså om man har vanligt tankkort med månadsfaktura.

#9
2018-02-09 17:01

Det finns tydligen många tankar i den här diskussionen om tankar, men som man säger - tankar om tankar genererar nya tankar - och många inte bara har många tankar utan även tankar och då med bankkort. Några tankar som missats i debatten om tankar, det är att företag bör ha en lösning som passar många som tankar och inte bara de med vissa kort som Visa kort. Det är iaf mina tankar om detta. För att hålla mig kort, eller långt.

#10
2018-02-09 17:35

Smart att binda tankande kunder till egna kort,men ändå kan det förstöra för många.
Alla har inte såpass över att reservera.
OKQ8 vdar har rätt fet lön...bojkott vore lite på sin plats kanske.
Googla...

#12
2018-02-09 18:00

Reinhard
Hur menar du att det är en nackdel att bolagen har egna tankkort? För dig som kund alltså? En del bensinbolag har ju egna tankkort med Mastercard eller liknande och då är man ju inte tvingad att enbart tanka på det bolagets mackar.

#13
2018-02-09 18:00

Nu handlar detta inte specifikt om OKQ8, för reglerna gäller alla drivmedelsföretag. Däremot är det kunder från Circle K (fd Statoil) och OKQ8 som varit värst drabbade för reservationen har inte släppts när tankningen varit klar. Jag tror inte att detta handlar om att OKQ8 VD:n har en stor lön, utan jag tror att detta handlar om ett tekniskt problem i kommunikationen mellan kortutgivarna (banken) och kortautomaten i pumpen. För de flesta kunder fungerar det, dvs. att reservationen endast är tillfällig och är färdig när tankningen är klar så de flesta kunder märker inte av det. Men förhoppningsvis kommer bolagen tillsammans med bankerna lösa de tekniska problem som har drabbat några kunder.

#14
2018-02-09 18:08

ICA vill tydligen också reservera belopp när man inte använder ICAs egna kort,bra?

#15
2018-02-09 18:19

Det här har jag inte märkt något av, men igår när jag tankade på Ingo hade man monterat en grön plastklump vid kortspringan som effektivt hindrade att man fick ut kortet efter läsning.
Bara fem mm av ett hörn på kortet var synligt och det krävdes en plattång för att få ut det!
Där tappade de en kund!

#16
2018-02-09 18:38

Jag antar att denna nyhet orsakats av ohederliga människor med hudfärg från snövitt till lakritssvart. Många som drabbas av reservationerna av pengar klarar detta men alla som lever på marginalen kan få en jättejobbig vardag på grund av detta. Borde det inte gå att skapa ett system som berättar för pumpen att det handlar om ett kort som tillhör en slarver med alternativ kreditvärdighet så att det går att tanka i hundrakronorsportioner tills kortet är tömt? Hur skulle det gå om McDonald's reserverade ett par hundringar varje gång de sålde en 10-kronorsburgare? Hälften av deras tonåriga kunder skulle få gå hungriga därifrån.

#17
2018-02-09 18:45

Världens, idén är att reservationen bara ska gälla under tiden man tankar. När tankningen är klar så släpps pengarna fria igen. Det ska gå på max någon minut efter att man tankat klart. Och medan man tankar kan man ju ändå inte använda pengarna till något annat eftersom kortet sitter fast i maskinen! Så detta ska normalt inte vara ett problem.

Nu blev det ett problem för några kunder därför att släppandet av pengarna inte fungerade i några fall hos Circle K och OKQ8, detta på grund av ett tekniskt fel i kommunikationen mellan tankautomatens kortgrej och banken. Det är alltså banken (kortutgivaren) som gör själva reservationen och sedan släpper pengarna fria igen, inte bensinbolagen. Banken styr kortet. Här skedde en sk teknisk "glitch". Men normalt ska inte detta hända.

#18
2018-02-09 18:56

bästa är att acceptera reglerna å passa på att träna tålamodet...

#19
2018-02-09 20:37

Bra förklaring Raphael. Tack! Så summan av kardemumman är alltså att så länge det funkar är det ett vettigt system. När det inte fungerar kan det orsaka en massa krångel för folk som har mycket månad kvar i slutet av pengarna. Mitt förslag är då att bensinbolagen pausar detta system för att återinföra det när alla buggar är avklarade så att ingen ska behöva gå hungrig under några dagar efter att man fyllt tanken.

#20
2018-02-09 20:45

Bara ytterligare ett sätt att få bilister använda mindre mängd fossila bränslen!
Ett annat, kanske effektivare sätt har Circle K infört på vissa stationer, bl.a. Brändåsen söder om Örebro.
Kortläsaren sitter i ögonhöjd på mina 195 cm kroppslängd, en kort kvinna med uppenbara rörelsebegränsningar i armarna hade inte en chans att nå upp. "Det är tacken för att man arbetat 30 år i hemtjänsten och slitit ut axlarna" var hennes uppgivna, nästan bittra kommentar

#21
2018-02-09 20:50

Det här systemet - Automatic Fuel Dispenser (AFD) - har funnits flera år i Europa och har även funnits iaf ett par år i Sverige hos flera mackar, men det är först från 1 februari i år som VISA och Mastercard ställer kravet att alla bensinmackar ska ha systemet. Det har hänt förr att ibland så hakar systemet upp sig, finns en rapport från en man som tankade bilen i Skifors i oktober 2016 och pengar var låsta i fem dagar innan han kom åt dem, och det kommer troligen hända igen. Tydligen anser kortutgivarna att systemet är tillräckligt bra för att nu införas på bred front.

Och nej, jag tycker inte att detta är bra. Men det är inte bensinbolagens fel, det är Visa och Mastercard. Det verkar inte gälla andra kort - Diners, American Express mfl... men de är inte lika vanliga.

#22
2018-02-10 00:04

O så kommer vi till det att Banken tar en liten summa för sin reservations tjänst.
Satans cirkus som det blivit...bara sämre med allt men pengar det ska alla ha och mer o mer och inget annat än för diverse tramsbyxerier som slår mot kund.
Det blir till något riktigt dåligt av detta till slut när kund ska behöva bry sig om allt men ändock betala och det gäller det samma i rollen som medborgare att i helv#e man ska ha både livrem o hängslen plasthandskar o kondom och en kork är nog också bra.. och be tusen ggr om ursäkt för sin existens inför var luffare och vackert krypa in under en sten.
Rätt är att vända på steken, se till att samhället åter är för oss medborgare, det sk samhällskontraktet som vår ledande har glömt till förmån för just vad som är idag att ja du blir utan 1500kr någon dag och ska gilla läget och gör det för att du tillhör den svaga gruppen.

#23
2018-02-10 01:17

Förr kunde det gå att tanka fullt med kort, även om man bara hade en krona på kontot. Märkligt att de "nya" reglerna kommer till Sverige först nu.

#24
2018-02-10 10:33

De här reglerna handlar om att kunder inte ska kunna tanka för mer än de har, det förekommer alltså att kunder smiter från betalningen eller övertrasserar sina konton. Det är därför som detta införs - för de har identifierat ett problem som innebär att de förlorar pengar och då vill de säkerställa att de förlorar så lite pengar som möjligt. Ja, om systemet får hicka så drabbar det kunden. Det bryr sig inte storföretag om, för de anser att kunden är till för dem istället för att de finns till för kunden. Den marknadsstyrda ekonomin gynnar monopol, storföretag som köper upp sina konkurrenter. Därför är jag för en reglerad marknad som kan bryta upp monopol och gynna småföretag.

#25
2018-02-10 12:15

Betala kontant så slipper vi den här soppan - pun intended...

#26
2018-02-11 07:52

Problem uppstår när man kör MC, på en längre resa blir det många tankningar, alltså många 1500 kr reserverade.
Norge har ju detta system och kompisen stod utan pengar på sitt kort plötsligt när han var där och körde. ( han är försiktig och hade inte så mycket pengar på kortet)

#27
2018-02-11 20:25

Tror nog som Raphael #24.
Bäst är att lägga upp rutten där det finns bemannade stationer som tar kontanter.

#28
2018-02-12 07:36

Jag för bara över det belopp till mitt kort som jag tänker tanka för, säg 500:-. Då reserveras bara de 500 jag täcker tanka för.
500:- låter kanske lite men jag pendlar till jobbet i 2 veckor för de pengarna.

#29
2018-02-13 20:11

Jag brukar ha liten pengar i kortkontot och flyttar pengar från sparkontot ditt vid behov. Det har hänt att jag har tankat mer än som finns på kortet. Men banken drar pengarna från kontot så fort det finns pengar där. Förstås kan man använda kreditkortet i stället och få en sammanställd faktura. Vad är problemet för Visa och Mastercard? Kan man tanka utan att betala? Hur länge kan man behålla kortet då? Troligen handlar det om något avtal/avgift som rör sig mellan bensinbolagen och V/MC eller de vill att vi handlar mer på kredit än på konto, annars fattar jag inte poängen.

#30
2018-02-14 12:25

Man kan absolut tanka utan att betala, automaten vet ju inte hur mycket man ska betala innan man tankat eftersom den inte vet hur mycket man kommer att tanka, hur mycket bränsle som man går åt i tanken. Så pengarna dras från kortet först efter att man fyllt tanken, och då uppstår... oj, var kortet tomt, inga pengar? Då åker kunden iväg med full tank... Nu blir det ju underskott på kortet och det är ingen som tycker om det. Så det är väl därför som de reserverar innan nu pengarna som en säkerhetsgrej.

#31
2018-02-14 12:33

Man har aldrig kunnat tanka med ett tomt kort, däremot förut räckte det att man hade en hundring på kortet så kunde man fylla tanken och det är detta som man vill ändra på med att reservera pengar. Det är vi bilister som tvingar fram sådana förändringar eftersom vi inte kan låta bli att utnyttja systemen för att slippa betala. Men de pengarna man tankade för utan att ha tillräckligt med pengar på kontot dras ju nästa gång kontot fylls på, så det är typ ett lån kan man säga.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.