Nästa artikel
Nya Mini Cooper (2013) – bilder och fakta
Nyheter

Nya Mini Cooper (2013) – bilder och fakta

Publicerad 18 november 2013 (uppdaterad 19 november 2013)
BMW avslöjade i dag nästa generation Mini, i form av de nya Cooper-modellerna. Bilen växer på alla håll, vilket ger mer utrymme.

Det är den tredje generationens Mini som avtäcktes i Oxford i dag. Nu ska den även avtäckas på veckans bilsalonger i Los Angeles och Tokyo. För tillfället är det nya Mini Cooper, Cooper D och Cooper S som är officiella.

Nya Mini är första bilen som byggs på BMW:s nya UKL1-plattform, som ska vara grund för alla nya Minimodeller och även ett antal framhjulsdrivna BMW-bilar. Plattformen finns i olika storlekar, med olika hjulbaser och har stöd för såväl fyrhjulsdrift som elmotorer och hybriddrivlinor.

För Mini innebär den nya plattformen bland annat att bilen växer på alla mått – längd, höjd, bredd och hjulbas. Det innebär att bilen blir rymligare. Enligt Mini ska fyra vuxna med bagage få plats med mer fot- och axelutrymme. Dessutom växer lastutrymmet med 30 procent, till 211 liter.

Nygammal design
Enligt Mini är designen ny, men inte utan att man känner igen bilen som en Mini. Förutom de större måtten får bilen bland annat uppdaterad fram- och baksida, till exempel en grill som är bredare upptill. Designen har så klart uppdaterats även på insidan.

Nya Mini får också ett helt nytt motorprogram. Mini Cooper får en trecylindrig 1,5-liters bensinmotor som ger 136 hästkrafter och ett vridmoment på 220 newtonmeter. Samtidigt får Cooper S en fyrcylindrig 2,0-liters bensinare på 190 hästar och 280 newtonmeter och Cooper D en trecylindrig 1,5-liters bensinare på 116 hästar och 270 newtonmeter.

Bilarna får också helt nya växellådor – en sexväxlad manuell, en sexväxlad automatisk och en sportigare låda. Dessutom uppdateras nya Mini med flera moderna säkerhets- och assistanssystem.

Diskutera: Vad tycker du om nya Mini Cooper?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-11-18 20:39
saabnisse

Ja det blir säkert en bra bil, men jag tycker man fjärmar sig ganska mycket från Alec Issigonis ursprungliga ide' om att få så mycket bil som möjligt på så litet yttre som möjligt.
Men det måste väl bli så för att uppfylla alla moderna krav?

#2 • Uppdaterat: 2013-11-19 07:29
hultarn

saabnisse: jo, Issigonis hade ju som mål att 80% av bilens volym skulle gå till de åkande och deras bagage. Det var inte så mycket krockstruktur inblandat på den tiden.
Dessutom sades förvaringsfacken i dörrar och baksäte rymma ingredienserna till den perfekta dry martinin: 1 flaska vermouth och 27 flaskor gin...

Benois: visst är klassiska Mini rymlig, ungefär som en perfekt damsko: större inuti än utanpå.... och det är en bra hobbybil, köp en! :-)

Har en bekant som har en modern Mini, den är också kul att köra, om än väldigt civiliserad.

#3 • Uppdaterat: 2013-11-19 09:29
Mistro

Trevlig bil som försöker bli just det som man inte anser sig behöva då man köper en sådan här bil nämligen praktisk.
Mini är en kompromiss på flera vis liksom t.e.x Fiat 500 och man skall nog akta sig för att bygga sådana bilar allt för vardagliga.
Hos Fiat har man ju pratat om en större version utav Fiat 500 för USA men sådant är ju lite känsligt.

Mini är kanske inte så mycket "mini" mer men dess arv går inte att ta miste på.
Cooper D är jag dock väldigt säker på att den INTE har en Bensinmotor ...;)

#4 • Uppdaterat: 2013-11-19 19:21
Pender

Jämfört med ur-kojan, så borde den nya kallas Maxi. Eller Mini XXL.

#5 • Uppdaterat: 2013-11-20 13:11
Raphael

Originalidén var en billig och enkel folkbil för vanliga människor. Den idén är skrotad sedan BMW tog över projektet från Rover. Nu är Minin lyx i det mindre formatet.

#6 • Uppdaterat: 2013-11-20 15:07
hultarn

Raphael: alldeles riktigt. Den tillkom som ett svar på bubbelbilarna från kontinenten. Issigonis beskrev den som "den perfekta bilen för distriktsköterskan på landet" och var väldigt upprörd när BMC byggde lyxversionerna Elf och Hornet. Trä och läder i en Mini???
Å andra sidan var de konservativa engelsmännen väldigt misstänksamma mot de små hjulen, 10 tum, kan det verkligen funka?

Dagens Mini är mer en livsstilsbil, med en viss retrodesign. Smålyxig och sportig för att locka män, söt och chic för att locka kvinnor. Bevisligen har de träffat rätt, för den säljer ju mycket bättre än t.ex. Beetle.

#7 • Uppdaterat: 2013-11-20 17:33
Pender

Apropå den nämnda retrobilen Beetle. Den nya kanske kan sälja bättre. Men att erbjuda en bil för 180", visserligen med varningstriangel och makeup-spegel, men utan AC, är billiga bondfångarfasoner. Finns nån asiat som kör såna billiga tricks? Och försök bygga en Beetle med konfiguratur. Tar direkt stopp. Datapojkarna är än mer inkompetenta än specfjantarna.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.