Bild
Nästa artikel

Nya Leaf når längre

Nyheter

Nissan utökar räckvidden på elbilen till 37 mil och ger den självkörande egenskaper.

Nissan Leaf introducerades 2010 och har sedan dess sålts i 283.000 exemplar, vilket gör den till världen mest sålda elbil, enligt Nissan. Andra generationen som nu har premiär tar sig enligt körcykeln NEDC 378 kilometer på en laddning. Att snabbladda upp till 80 procent tar 40 minuter. Bilen har 150 hästkrafter och drivs av ett litiumjonbatteri på 40 kWh.

Leaf är utrustad med Nissans självkörande system ProPilot som gör att bilen kan köra själv i en och samma fil på motorvägen. Dessutom finns ProPilot Park som parkerar bilen själv. Den tredje innovationen i förarassistans är e-Pedal. I princip ska föraren kunna använda sig uteslutande av gaspedalen vid körning eftersom den fungerar utifrån hur hårt foten trycks ner. När gaspedalen släpps upp helt aktiveras regenerativ- och friktionsbromsarna automatiskt så att bilen bromsas långsamt och stannar helt. Där står den still tills pedalen trycks ner igen. Men Nissan påpekar att den vanliga bromspedalen fortfarande måste användas vid kraftiga inbromsningar.

Designmässigt tar nya Leaf inspiration av konceptbilen IDS som visades i Tokyo 2015.

Säljstart för Leaf är i januari 2018. Några priser är inte officiella ännu, men Nissan avslöjar att det kommer en version med ännu längre räckvidd och högre motoreffekt i slutet av 2018.
 
Diskutera: Vad tycker du om Nissan Leaf?
 

Kommentarer

#1
2017-09-06 09:50

Mitt största problem med denna bilen har inte handlat om räckvidd. Den är ju så ful att det måste finnas en tanke bakom. Typ att "vi har dålig produktionskapacitet, vi ser till att den inte blir attraktiv för den stora massan".

#2
2017-09-06 09:54

Fast denna är inte lika ful som föregångaren även om en del karossveck ser ut att ha hamnat där de är av ren slump.

#3
2017-09-06 10:02

@L.Mäkinen

Helt riktigt, nu verkar det som att de fått ordning på designen också (även om där fortfarande är lite att slipa på).

#4
2017-09-06 10:04

Det kommer väl bli en storsäljare? Alla vill ju ha elbil och högre fordonsskatt för alla andra bilar!

#5
2017-09-06 10:19

Det ser ju 100 ggr bättre ut än nuvarande generation, men jag stör mig fortfarande på att de gamla proportionerna hänger kvar trots att den är helt ny.

#6
2017-09-06 10:44

Avsevärt snyggare än föregångaren och det är ju trevligt att man tagit bort de meterlånga pajaslyktorna på var sida om huven.
Det är ett sundhetstecken att allt fler elbilar börjar likna vanliga bilar i formgivning.

#7
2017-09-06 11:23

En rätt stor nyhet som dom missat här är att Nissan Leaf nu kommer med stöd för CarPlay.

#8
2017-09-06 11:33

Räckvidden enligt EPA-cykeln är 150 miles (241 km):
https://www.theverge.com/2017/9/5/16254460/nissan-leaf-2018-electric-off...

Både Tesla 3 och Bolt kör 350 km eller mer enligt EPA, så det blir kan bli tufft för Leaf att konkurrera om den inte är tydligt billigare.

#9
2017-09-06 12:46

@ToRy
Innan Tesla 3 har lanserats och Bolt börjat säljas här i större mängder, har Nissen Leif en med längre räckvidd.

"Ännu längre räckvidd
För den som vill ha chans att rulla ännu längre med nya Leaf lanserar Nissan i ett senare skede, mot slutet av 2018, en Leaf-version med större batteri och kraftigare elmotor."

#10
2017-09-06 13:29

Hur kan man säga att denna är ful?! Den ser ju riktigt bra ut i designen, påminner om nya Micra vilket inte är en slump....

#11
2017-09-06 13:34

Vad blir det för ungefärligt pris på bilen?

#12
2017-09-06 13:43

Ger lite "myrslok-uttryck" i nosen tyvärr men annars rätt OK. Förra generationen var väl lite törstig jämfört med nyare konstruktioner som t ex Ioniq Electric men vi får väl hoppas att man energi-trimmat denna nya version. Tråkigt att dom gjort den lite lägre - hade varit bättre med nån cm till på höjden och då i kombination med bekvämare insteg och sitthöjd. Men dom vill väl hellre sälja den kommande el-SUV'en som kanske dessutom har högre marginaler.

#13
2017-09-06 14:00

Säga vad man vill men en vacker bil är det knappast. Nu är den ingen direkt konkurrent till Model 3 men jag väljer hellre den.

#14
2017-09-06 14:00

@2TT2: Onekligen har Leaf ett försprång i Europa (Bolt säljs väl för fullt i USA?), men uppgraderingen lär behövas på sikt för att stå sig i konkurrensen!

#15
2017-09-06 15:50

Äntligen har den blivit lite snyggare, men de har en bit kvar.

#16
2017-09-06 16:03

Har länge tyckt att Nissan tillhör de sämre vad gäller formgivning. Tyvärr tycker jag det fortfarande.

#17
1
2017-09-06 17:45

Bra bil. Tufft med blått tak.

#18
2017-09-06 21:41

Smaken är som baken, dvs.delad!!
Bland det fulaste jag har sett! "Stjärnornas krig"?

#19
2017-09-06 22:28

Ful så klockorna stannar!!

#20
2017-09-07 03:52

Jag tycker senaste Leaf på bilden är klart snyggare på utsidan än föregångarna, och ser nu helt klart godkänd ut. Ett stort plus för att den ser ut att ha normalt stora hjul till skillnad mot andra bilar som kan ha löjligt stora.

Att "det kommer en version med ännu längre räckvidd och högre motoreffekt i slutet av 2018", var oväntat. = )

#21
2017-09-06 23:53

Sidolinjen är helt ok men framifrån är den en styggelse - för skarp och hård. Jag gillar inte Nissans nya formspråk, de har tappat sin själ. Det var rätt länge sen som Nissan lyckades göra en snygg bil eller iaf godkänd i designen.

#22
2017-09-07 00:28

I praktiken så kommer Hyundai Ioniq ha en längre faktisk räckvidd och kommer dessutom att kunna ladda snabbare - en avgörande faktor när man använder snabbladdare. Bara batterikapaciteten ger inte hela sanningen.

#23
2017-09-07 11:51

Varför jag hellre skulle välja en Tesla 3? För att dem förstår att designen är lika viktig som allt annat. Vilket uppenbarligen asiatiska tillverkare och i det här fallet Nissan har svårt att förstå....

#24
2017-09-07 12:07

Är Tesla 3 bra design, njaa jag har sett bättre i mina ögon.

#25
2017-09-07 14:21

Ja det är knappast någon skönhet men iaf en avsevärd förbättring från den nuvarande. Men jämför man med t ex Octavia så är den ju nästan snygg ;-) Hur som helst är det väl den första Nissan jag öht får några, (om än blygsamma), "vill-ha vibbar" av sedan GT-R kom. Rätt prissatt så lär den sälja bra.

#26
2017-09-07 14:50

Shogun
Elbilar emellan så är det Tesla som har mest tilltalande designen. Asiater läser för mycket manga och då blir designen därefter....ibland obegriplig för en europé.

#27
2017-09-07 23:10

Axa.

Vissa europeer förstår mer än andra.......europeer.....

#28
2017-09-08 08:31

Shogun
Precis! Endast vissa européer förstår sig på och tilltalas av asiatisk manga-designade bilar. Merparten tilltalas av annan design. Vilket även försäljningen visar.

#29
2017-09-08 18:05

Toyota har äntligen kommit ifrån sin tapirnosdesign. Nissan har på sin höjd någon modell som ser lite kul ut, men mest slätstruket. Denna modell ser betydligt bättre ut än föregångaren – men det säger inte så mycket. Nu tävlar Lexus och Honda om mest vulgära och/eller tillknycklade fronter. Mazda har dock lyckats bygga riktigt snygga bilar. Subaru bygger inte direkt fult, men heller aldrig riktigt snyggt.
Vad gäller rena elbilar,ligger Tesla minst fem år före alla andra.

#30
2017-09-08 23:01

En ful bil uppfinns på nytt och fortsätter att vara ful. Jag fick köra en Leaf några mil för en tid sedan. Lika upphetsande som pulvermos.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.