Nästa artikel
Nya Audi A3 går ner i vikt
Nyheter

Nya Audi A3 går ner i vikt

Publicerad 6 mars 2012 (uppdaterad 6 mars 2012)
Bilsalongen i Genève innebär att en hel del nyheter på modellfronten presenteras just nu. Bland annat visar Audi nya A3.

Det är tredje generationens Audi A3 som nu visas när bilsalongen i Genève slår upp portarna. Modellen kommer att släppas på marknaden under våren och finns med tre i stort sett nyutvecklade fyrcylindriga TFSI- och TDI-motorer.

De båda TFSI-motorerna är på 1,4 och 1,8 liter medan TDI-motorn är på 2,0 liter. De ger 122, 180 respektive 150 hästkrafter och bränsletörsten har kapats med 12 procent i genomsnitt jämfört med förra A3. En version med en 1,6-lites TDI, som gör åt 3,8 liter diesel/100 kilometer och därmed släpper ut 99 gram koldioxid, kommer att släppas senare under 2012.

Fyrhjulsdrift kommer senare
Modellen kommer med två olika växellådor beroende på vilken motor man väljer. 1,8-liters TFSI kommer med en sjuväxlad S tronic, medan de båda andra motorerna får en sexväxlad manuell låda. Alla varianter är framhjuldrivna, men fyrhjulsdrivna versioner kommer att presenteras under året.

Nya Audi A3 har byggts med en lättviktsteknologi som gör den 80 kg lättare än sin föregångare. Bilen är lika lång som förra A3, men har fått hjulbasen förlängd till 2,60 meter och C-stolpar som påminner om en coupé.

Moderna säkerhetssystem
Nya Audi A3 är även utrustad med ett infotainmentsystem som bland annat inkluderar ett lokalt nätverk som gör det möjligt för passagerarna att surfa under färd. Förarens informationsskärm visar grafik i 3D.

Säkerhetsmässigt är nya A3 utrustad med flera moderna system, bland annat farthållare med radarassistans, körfältsvarnare och parkeringsassistans. Dessutom finns ett system som upptäcker trafikmärken.

Nya Audi A3 kommer att kosta 21 600 euro, motsvarande ungefär 191 000 kronor, i Tyskland. Prissättning i Sverige är dock inte klar än.

Missa inte bildspelet, klicka på bilden ovan!

Diskutera: Vad tycker du om nya Audi A3?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-03-06 09:34
Thommys

Fantasilös och feg design. Är den ny kan man fråga sig?

#2 • Uppdaterat: 2012-03-06 09:45
Juppe (ej verifierad)

Snyggt, sobert och elegant. Vad annars? ;-)
Ska bli spännande att se sedanversionen.

#3 • Uppdaterat: 2012-03-06 09:59
Simon no1

Om 2 år ska de komma med hybrid, då kanske den ser modern och lite nytänkande ut...:)

#4 • Uppdaterat: 2012-03-06 10:44
Irvor

Fegt designad, ser lite ut som en burk. Det ser inte så premium ut, men den är säkert fin i finishen som vanligt.

#5 • Uppdaterat: 2012-03-06 10:49
KaptenOberkommando

Fegt designad eller inte, men konceptet går hem.

#6 • Uppdaterat: 2012-03-06 10:57
A_q

Men det är denna "fega" design som iallafall jag vill ha.
Vill se att det är en utveckling av föregående modell.

Samma gällde för A6. En del tycker den nya ser likadan ut som gamla.
Dessa bilder på nya vs gamla A6 visar tydligt skillnaderna:
http://www.inautonews.com/wp-content/uploads/2010/12/side1.jpg
http://www.inautonews.com/wp-content/uploads/2010/12/headlight-1.jpg

Som Juppe skrev, sobert och elegant.

Gör man samma med A3 så blir det tydligt. Men för dem som inte känner till modellerna så blir det så klart svårare att se skillnaderna.

Men å andra sidan ser inte jag om det är en V70 eller V50 jag får i backspegeln. Eller om det är en BMW 1 eller 3 serie. Eller en Hyundai eller Honda eller Toyota. ;) Eller om det är gamla eller nya modellen av dessa.

#7 • Uppdaterat: 2012-03-06 11:13
Simon no1

Lite kul att läsarna på Auto Motorsport som gillar tyska bilar röstar mot designen, varför vågar de inte mer...? Kul att lägga massa pengar på senaste modellen och knappast nån kommer att märka det....

#8 • Uppdaterat: 2012-03-06 11:23
N-iklas

En av flera orsaker till att jag avskyr allt från VAG är att jag ägnat mig åt konst och design större delen av livet och tecknar och fotograferar och för mig är meningen med livet att utveckla och ständigt sträva mot nya briljanta och fantastiska resultat, nya oerhörda insikter, äventyr och stora upplevelser.

Som det så väl sägs i Laura Croft Tomb Raider:

To see the world in a grain of sand…

Att se världen i ett sandkorn…
När man ser på en bil från VAG ser man tyvärr bara ett sandkorn och det ger noll mening med livet.

Att jag är unik, det är ju min sak.
Och ganska tråkigt för mänskligheten

#9 • Uppdaterat: 2012-03-06 12:06
A_q

Konstig motivering där N-iklas. "Jag har ägnat mig åt konst och design. Därför avskyr jag allt från VAG".
Med den ganska preteniösa inställningen var det lite lustigt att du citerade Lara Croft. ;-)

Det är ju så här det är med smak.
Vet många "konstnärer" som föredrar det minimaliska och enkla. Likväl de som vill konst som exploderar i färg och form.
Vad man är innebär inte nödvändigtvis att man har mer rätt än någon annan.

Jag gillar inte storbröstade tjejer som rullat fejjan i smink. De syns, men de tilltalar inte mig.
Kanske detta gör mig tråkig i andras ögon. Men vad har jag för nytta av att vara rolig i andras ögon när jag själv vantrivs med det?

Så när det kommer till smak så kan man inte ha rätt eller fel. Oavsett om man anser sig vara begåvad eller inte.
Med erfarenheter utvecklas ofta smaken. Men den utveckling är inte alltid samma som förbättring.

#a • Uppdaterat: 2012-03-06 12:14
saabnisse

Jag tycker den är snygg, inte överdesignad som är så vanligt nu.
Det orange i inredningen piggar ju upp, men personligen får jag nässelfeber av svart inredning.
Jag vill ha den ljus, men det kommer kanske att gå att få?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.