Bild
Nästa artikel

Nya A7 Sportback – mild och digital

Nyheter

Senaste versionen av halvkombin från Audi är en mildhybrid som dumpat de flesta analoga reglagen.

Andra generationen av Audi A7 Sportback tar efter nypresenterade flaggskeppet A8:s finesser. En av dem är mildhybridteknik: Alla motorer i A7 Sportback tar hjälp av ett 48-voltssystem. Det består av en kombinerad generator/startmotor, förkortad BAS, som opererar tillsammans med ett litiumjonbatteri. När bilen bromsar kan energin återvinnas med upp till 12 kW. Vid hastigheter mellan 55 och 160 kilometer i timmen kan bilen rulla fritt med motorn avstängd och sedan starta med hjälp av BAS:en igen.

På insidan är mycket av fysiska knappar och vridreglage undanstädade och ersatta av digitala skärmar som dominerar förarmiljön. De styrs genom att peta med fingret på dem och haptisk feedback ska efterlikna känslan av att trycka på en traditionell knapp. När det gäller förarhjälp går det att utrusta nya A7 Sportback med ett AI parkeringspaket. Det kommer att introduceras gradvis under 2018. Med systemet aktiverat kan bilen parkera själv i en parkeringsficka eller i ett garage och den kan styras från utsidan via en app på mobilen.

Vid svenska försäljningsstarten som sker i november är enda motoralternativet en treliters bensinmotor, som med Audis nyintroducerade modellbeteckning heter Audi A7 Sportback 55 TFSI. Den har 340 hästkrafter och 500 Newtonmeter i vridmoment. Detta skickar iväg bilen från noll till hundra kilometer i timmen på 5,3 sekunder. Kraften flödar genom en sjustegad S-Tronic-växellåda och fyrhjulsdriften kopplas ur automatiskt om den inte behövs. De som beställer en bil kan räkna med att den levereras i mars 2018 och prislappen hamnar på 662.000 kr.
 
Diskutera: Vad tycker du om Audi A7 Sportback?

Kommentarer

#1
2017-10-20 11:43

Vilken bil!
Är nog en av de läckraste modellerna de gjort. Wow!

#2
2017-10-20 13:24

Nja är det så märkvärdigt när prislappen med något tillval hamnar på 700 000, då är det ju inte direkt svårt...
Undrar om fönstren bak är helt fasta på denna, enligt flertalet så behövs ju inte öppningsbara fönster numera.

Sedan har ju vissa kritiserat lågt placerade skärmat något oerhört, sitter inte denna lägre ner än vad som kan anses vara lämpligt, speciellt med tanke på bilens storlek då brist på utrymme knappast är ett problem.
Den nedre skärmen är väl också ett frågetecken?

#4
2017-10-20 17:56

Niklas
Skärmar har ju ersatt alla knappar, så om bilen i vanliga fall har reglage lågt placerade så blir ju dessa i detta fall ersatta med en skärm.
Audi har ju sin digitala instrumentbräda så man kommer knappast behöva titta ner.

Jag säger ja till denna A7 alla dagar i veckan.

#5
2017-10-20 23:12

Gillar den inte tyvärr. Då kommer nästa Audi A6 se ut ungefär så där också eftersom dom är kusiner med nuvarande plattform. Det ska finnas knappar och inte endast skärmar. En bil är en bil en dator är en dator.

Jag kanske har sista Audi A6 med knappar? Gäller att vara rädd om den i så fall.

#6
2017-10-21 12:23

Det är nog att blunda för nackdelarna, en plan glasruta kan inte jämföras med ergonomiskt utformade knappar, som förvisso är sällsynta, men man bör nog inte jämföra med de sämsta knappar man kan hitta utan med de bästa.

Det kräver mer uppmärksamhet och så är det bara och det är väl osäkert om precis 100% alla funktioner kan visas i i instrumenten och även om, att trycka bort instrumenten när man kör och få in något helt annat och lägga uppmärksamheten på det istället för att köra bilen...

Många vill ju slipa köra bilen så de är ju måttlig intresserade av trafiken under alla omständigheter och välkomnar säkert andra underhållande aktiviteter, men är man så ålderdomlig att man prioriterar att köra bilen säkert genom trafiken är dessa specifika skärmar som uteslutande finns för att se så dyra och exklusiva ut som möjligt - inget man vill ha.

#7
2017-10-21 15:39

Samma på min nya Peugeot 308. Nästan allt sköts via 10" skärmen. Det tog några dagar att vänja sig men nu tycker jag att det fungerar mycket bra.

#8
2017-10-21 17:05

Jag är inget stort fan av pekskärmar i bilar, åtminstone inte de jag sett hittills. Samtidigt inser jag att knappaméns tid är förbi, vare sig vi vill det eller ej. Framtiden ligger nog i pekskärmar likt detta i kombination med röststyrning.

#9
2017-10-21 17:14

Att knapp hysterin som Ford med fler hadde på ratt och panel var ju rena hysteriska vansinnet.
Men snudd på samma vansinne är att helt förlita sig på enbart pek skärm.
Värme och vissa funktioner skall vara med knapp/vred och synliga kort kommando knappar på skärmkant.
Jag tror att minst 6 av 10 upplevt en seg eller svart skärm i fjällmiljö och minus 25-30 grader.

#11
2017-10-21 20:26

mso 1000, det är inga stora problem med mängden knappar på Ford, man lär sig vilka man behöver använda ganska snabbt.
Men att fingra på en skärm är väldigt förvirrande om man inte samtidigt kan se på den, vilket man inte kan när man kör.
Den här typen av skärm som Audi presenterar ger ju den fysiska återkoppling som krävs.
Ska bli intressant att prova.

#12
2017-10-22 18:17

Snygg, åtminstone för att vara en Audi. Interiören är inte heller lika tråkig som tidigare. Jag vill åtminstone ha något mer än bara bra finish.
Jag vet att ma i tidningen ibland med fasa räknar upp ett antal knappar, men behöver det verkligen vara ett problem? Rätt placerade i genomtänkta grupper är fysiska vred och knappar bättre än vilken skärm som helst. Ratten är för övrigt inte alls alltid den bästa placeringen.

#13
2017-10-22 18:21

Kopplar in och ur fyrhjulsdriften?

Trist att Audi nu överger en av sina verkliga USP:ar som det permanenta fyrhjulsdriftsystemet innebär.

MVH AL

#14
2017-10-22 18:52

@A.L, det lär nog funka som på nya A4/A5 där valt körprogram avgör om fyrhjulsdriften är permanent eller automatisk.

#15
2017-10-23 11:09

Swemba. Jo bara man har fått ordning på inkopplingstiden så har jag inga invändning gar. Har du koll på det så berätta gärna mera!

MVH AL

#16
2017-10-23 14:05

@A.L, Audis system styrs inte hydrauliskt som t ex Haldex och liknande som aktiveras vid hjulspinn. Audis system styrs elektriskt där man har full kontroll på hur kraften fördelas. På helt rak väg i jämn fart kan den köra framhjulsdrivet, medan vid mer aktiv körning kan bilen fördela kraften mellan alla hjul, trots att det inte förekommer något hjulspinn. Se t ex denna genomgång och test där man vid vanlig körning på en snirkligt väg i bergen har bakhjulen aktiverade till 48% trots att det inte är halt alls. http://www.carmagazine.co.uk/car-news/tech/review-audis-new-for-2016-qua...

#17
2017-10-24 09:57

Tack för din länk Swemba. Audi verkar ha försköt använda elektronik för uppväga en del av nyaste Haldex svagheter och det är förstås positivt. Men fortfarande står det att inkopplingstiden är 200-250 ms, vilket i 100 km/h betyder mellan 5 och 7 meter utan stabiliserande moment på bakhjulen. Det är fortfarande längre tid än hos torsenlösningen (som ju ligger permenent) och något man sannolikt märker vid ett snabbt filbyte, eller om man går snabbt på gasen genom en moddsträng etc.

Det är denna fördröjning som man tyvärr inte kommer ifrån på Haldex version fem. Det är helt enkelt så förenklat (i jämförelse med tidigare versioner) att man inte längre upplever den fina stabilitet som de äldre versionerna hade. Vad jag har hört har man hos version fem tagit bort förladdningen och reducerat antalet komponenter för att spara vikt och bränsle, vilket gjort att ingreppet blivit segt.

Men jag skall givetvis inte såga Audis version innan jag prövat ordentligt. Men givet förutsättningarna tror (obs: inte vet) jag inte att man fått till det lika bra som hos version fyra.

MVH AL

#18
2017-10-24 11:23

Den stora skillnaden mot Haldex (Audis system är inte Haldex) är att fyrhjulsdriften inte aktiveras när den känner av hjulspinn, utan när systemet tycker att den behövs, vilket kan vara ofta beroende på körstil. Just det exempel du nämner har Audi själva som exempel när systemet kan aktiveras.
Jag har också läst någonstans (hittar inte länken) att fyrhjulsdriften är permanent när bilen är i Dynamic-läge, eller Allroad-läge (där det är tillämpbart).

#19
2017-10-24 20:22

Swemba. Ja tack för din korrigering. Du har helt rätt och jag hade uppenbarligen ingen koll ö.h.t. Systemet aktiveras beroende på flertalet olika variabler, såsom valt körprogram, lateral och longitudinell acceleration, avdriftsvinkel och en rad ytterligare faktorer. Och det är Magna som valts som leverantör. Positivt att man försöker arbeta proaktivt - istället för när hjulspinn uppstår. Så jag skall givetvis testa det först, innan jag avfärdar det som undermåligt. Dock är jag som sagt i grunden lite skeptisk till system som kopplar in och ur, men kanske att Audi löst det bättre.

http://www.magna.com/capabilities/powertrain-systems/2017/03/06/news-rel...

MVH AL

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.