Bild
Nästa artikel

Nu har tillverkningen av Nevs 9-3 börjat

Nyheter

I dag rullar den första Nevs 9-3 ut ur fabriken i Tianjin och markerar därmed produktionsstarten för serieproduktionen av den svensk-kinesiska elbilen.

Nevs går alltså i produktion nu, men elbilstillverkaren har större planer för framtiden. I den första fasen av Nevs planer ska fabriken i Tianjin producera 50 000 bilar om året och sedan ska den kunna ställas om för produktion av 220 000 bilar om året. Samtidigt utvecklar Nevs tillsammans med det kinesiska mobilitetsföretaget DiDi nya lösningar för framtidens bilism. Bland annat nämner Nevs att de tittar på möjligheter med självkörande fordon och alternativ till bilägande.

Diskutera: Vad tror du att nya biltillverkare ska satsa på för framtiden?

Kommentarer

#1
2017-12-05 15:43

Nevs 9.3 (eller vad den heter) kommer nog inte säljas utanför Kina, senare modeller måste vara något alldeles extra, annars blir de också en helt Kinesisk historia. Nu kan man väl inte säga annat än att SAAB personbilar är död och begravd, och Trollhättan också som bilstad.

#2
2017-12-05 15:51

Hur mycket kostar den och vilken prestanda har bilen? Kan man privatimportera den till Sverige? Någon som vet?

#3
2017-12-05 16:42

Tror mer på detta produktionsmål, än Musks fantasisiffror.

#4
2017-12-05 16:57

Denna elbil baseras på en 20-årig Saab-konstruktion, alltså urgammal i bilsammanhang. Det är väl endast inbitna Saab-fanatiker som suktar man efter en sådan fossil. Vi andra lär vara skeptiska...

#5
2017-12-05 17:45

Svar till 40-talisten: Nu är det väl ändå mest den enorma kinesiska marknaden som skall mättas? Där kanske dom inte är så noga med sånt. Här i Sverige skulle den endast tilltala Saab-fanatiker, om ens dem. Jag har själv varit en av dem men skulle aldrig köpa denna bil. Hellre en Nissan Leaf, nya modellen.

#6
2017-12-05 17:56

Urgammal eller inte. Saab 9-3 var bra bilar. Jag åker hellre NEVS med beprövade delar än en helt nykonstruerad farkost med barnsjukdomar. Å andra sidan vill jag helst ha en förbränningsmotor i min bil.

#7
2017-12-05 18:23

40-talisten: Med det synsättet kan man säga att alla bilar baseras på 100 år gamla konstruktioner. Minst.
Det finns inget som blir automagiskt bättre för att det är nytt. Det är bättre för att det är bättre. 9-3:an i sin sista inkarnation från 2008 är en jättetrevlig maskin på alla sätt. Så vill du ha bling så kan du alltid jaga det senaste. Beprövade konstruktioner behöver man inte förakta.

I princip alla nya bilar har galna mängder barnsjukdomar. De blir inte bra förrens de levt en 7-8 år. Bästa köpet tillförlitlighetsmässigt är sista årgången, till rabatterat pris.

#8
2017-12-05 18:28

Som en långdragen finne på en opassande plats. Släpp saab, lidandet har pågått länge nog.

#9
2017-12-05 18:42

CEAT, du kanske inte märkt det, men det här är ingen Saab, det är en Nevs!

#10
2017-12-05 18:53

Nu kanske man inte ska jämföra 93 med 95 men vi hade 95 på jobbet. Kändes helt omodern.

#10
2017-12-05 18:56

Som lånat "blueprints" av SAAB genom sitt köp av SAAB ifrån GM, right? Tror inte att bilen på bilen liknat en SAAB annars... äpplet faller inte långt ifrån trädet.

#11
2017-12-05 20:44

Måste innebära åtminstone En positiv sak. Säkerställt ORIO´s produktion av reservdelar för de 9-3 som finns kvar.
Älskade min 9-3X. Miss U much.

#12
2017-12-05 22:19

Jo det stod det men vad jag ser på bilden så är det en Saab, man ändrar någon liten detalj här och där och döper om det men i slutändan är det en Saab med ny ägare och nya pengar.

#13
2017-12-06 09:25

17 år "urgammal i bilsammanhang"? Nja, finns väl bilkonstruktioner som hållit sig längre. "Bubblan" till exempel. Tillverkas inte den fortfarande? ;-)

#14
2017-12-06 09:29

Nej, VW typ 1 slutade tillverkas 2003, men den tillverkades ändå i 58 år!

#15
2017-12-06 09:38

Saab 9-3/2 kom 2003 och det är alltså 15 år sedan den visades. Den modell som Nevs nu börjat tillverka är en utvecklad variant av denna och det är ju inte alls säkert att den skulle kännas gammal, det vet vi ju inget om.
det man får hoppas är att man försöker fixa lite mer plats i baksätet, men det kanske räcker i Kina, de pampar som kräver extra mycket utrymme bak köper säkert något annat.

#16
2017-12-06 19:07

När jag ser Nevs 9-3 blir jag att tänka på Jurtjyrkogården. Låt det som är dött förbli dött. Låt allt som har med Saab Automobile att göra få vila i frid.

#17
2017-12-06 21:32

Det är lätt att göra narr av kinas bilindustri, då den hittills varit fruktansvärt förlegad. När det gäller elbilar så lär dock många biltillverkare sätta skrattet i halsen när de upptäcker att de inte på långa vägar kommer kunna konkurrera med kineserna på det området. Nu är kanske inte Nevs 9-3 bilen som vänder på det, men med de enorma summor som satsas så är det bara en tidsfråga.

#18
2017-12-06 22:08

Den forsvann alldrig då produktion i trollhättan inte stoppades helt men fortsatte tyst och i mindre skala inn i "nevs" utväkling.Saab namnet var nog bäst att bli av med helt och hållet tack vare GM och bedrägerier inom companiet.
GM's innblandning tidligt 90 tal var då redan "dödsstöten" for SaaB.
Gott och se dom tillbaka.Har man gått eller slagit sig själv i konkurs så kan man ju inte andvända samma namn.

#19
2017-12-07 19:39

Birger, Saab AB gav inte Nevs tillstånd att använda namnet, det är så det ligger till.
Dina antaganden är helt felaktiga!

#20
2017-12-07 20:37

Jag är ingen saabfantast men: Denna bil ser fortfarande snygg och spännande ut och har ändrats ytterligare. Tekniken är modernare än de flesta andra som fortfarande säljer sina fossilbilar. Konstruktionen är en av få som är älgkollissionstestade och viltolyckorna ökar. Varför inte? På 1990-talet köpte folk Volvo 240 vars rötter planerades år 1960 utan att gnälla...

#21
2017-12-08 14:21

9-3 i biltidningar (9-3=2?) och 93 på bakluckan. Vad heter de...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.