Nästa artikel
Mercedes bygger pickup
Nyheter

Mercedes bygger pickup

Publicerad 30 mars 2015 (uppdaterad 30 mars 2015)
Mercedes meddelar att de som första premiumbilstillverkare ska bygga en mellanstor pickup för Europa, Sydamerika, Sydafrika och Australien.
Mercedes vill avancera från platsen som tredje största premiumbilstillverkare efter Audi och BMW. För att göra det planerar biltillverkaren nu att bredda modellprogrammet. BMW gjorde detta förra året när de tog steget in i flexbilssegmentet med framhjulsdrivna Active Tourer och årets vidareutveckling av modellen, Gran Tourer.
 
Mercedes väg till ökad volym sålda bilar har lett dem in på planerna att bygga en mellanstor pickup för marknaderna i Europa, Sydamerika, Sydafrika och Australien. Bilen kommer att nå ut till konsumenterna innan slutet på decenniet enligt Mercedes och det är avdelningen för skåpbilar och kommersiella fordon som fått uppdraget att ta fram modellen.

– Vi kommer att gå in i det här segmentet med vår distinkta varumärkesidentitet och alla de fordonsattribut som är typiska för märket när det gäller säkerhet, komfort, drivlinor och värde, sa Mercedes vd Dr. Dieter Zetsche i samband med avslöjandet av pickupplanerna.
 
Diskutera: Vad tror du om Mercedes chanser i detta segment?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-03-30 09:37
saabnisse

Visst är det roligt att nyheter kommer före i forumet än på huvudsidan ibland. :o)
Det här presenterades av Peter i Sydney (och kommenterades) redan 03-27!

Men jag förstår inte varför Mercedes skulle misslyckas med en pick-up, även om det ju är en genomkorkad biltyp (min åsikt!), de gör ju bl.a. redan väldigt kompetenta Geländewagen.

#2 • Uppdaterat: 2015-03-30 12:20
Peter i Sydney

Att Mercedes pickup planer är en större nyhet i Australien än i Sverige är inte så konstigt. Pickup segmentet är mycket stort här. Det såldes ca. 42 000 pickuper i Australien 2014. Jag vet inte hur många som såldes i Sverige men av någon anledning tror jag inte att det var speciellt många. Inte bara i USA är pickup marknaden jättestor. Även i Asien och Sydamerika är picl uper mycket populära. VWs framgångar med Amarok har nog inte givit Mercedes någon ro. Men konkurrensen hårdnar. En helt ny Toyota HiLux kommer om några månader och Hyundai är på väg in på den marknaden.

#3 • Uppdaterat: 2015-03-30 12:29
saabnisse

Jag tror att mycket beror på vårt klimat och att vi använder bilen på ett annat sätt än i US och Australien.

#4 • Uppdaterat: 2015-03-30 13:25
PREVIA

Premiumtillverkaren Mercedes pickup kommer 2020, det gäller att vara ute i tid när man vill visa att man leder utvecklingen.

#5 • Uppdaterat: 2015-03-30 17:01
PREVIA

Mercedesägarna skulle nog vara tacksamma om deras biltillverkare stod för kostnaden att laga bilar som rostar och välter när vägen svänger, med dessa kostnader får Mercedesägarna själva stå för vilket man så gärna gör när man tror att man kör ett premiummärke. I USA så har Mercedes lägsta återkallningssiffrorna vilket inte behöver vara desamma som att det är minst fel på bilarna. Som i Sverige där Mercedeskunderna själva får tjata till sig rostreparartionerna när tillverkaren inte står för garantiåtagandet som köparen betalat för.
http://www.vibilagare.se/stub-2468
http://www.forbes.com/sites/jimgorzelany/2014/03/26/automakers-with-the-lowest-and-highest-recall-rates/
http://www.aftonbladet.se/bil/article14017288.ab

#6 • Uppdaterat: 2015-03-30 18:51
Tvärnit

En gång i tiden så var min önskan att en gång få äga en ny Mercedes.
Den drömmen är dock överspelat sedan många år tebax då Mercedes gick vilse i pannkakan.

Sådana där groteska svulstigheter de lär inte höja Mercedes status, nej Mercedes bör fortsatt låta SsangYong att leka i sandlådan och själva ägna sig åt att hitta tillbaka till sina rötter.

#7 • Uppdaterat: 2015-03-30 21:20
Lason1

Tja, varför inte?
Bara de inte följer VW exempel och bygger en helt ny bil likadant som japanerna gör och gjort i 30 år, lite nytänkande denna gången tack!

#8 • Uppdaterat: 2015-03-30 22:34
PREVIA

Det är snarare Kapten som har det tufft! Om du ser Plus programet igen så tar man upp Tores Mercedes som helt tappar bromsförmågan när bromsrören var genomrostade.
"Tore Granboms Mercedes var bara nio år gammal när han åkte rakt ut i en korsning utan att få stopp på bilen - bromsrören var helt sönderrostade. När Tore försökte få ut ersättning på garantin gick det inte."
Prius som kom år 2000 och som fick en tvåa i VB berömda rosttest och som jag äger ett exemplar av rullar efter fjorton år utan något påpekande om någon rost som påverkar säkerheten trotts att den stått utomhus under alla år inte varit på service en enda gång och rullar dagligen på Stockholms saltdränkta vägar. Visst det finns ytrost under bilen som på de flesta bilarsom snart rullat 15 år men inte något som påverkar säkerheten, inte ens är det problem med det tunna avgassystemet som inte är rostfritt men ändå klarat alla åren.
Inget av rostskyddsföretagen tar emot åtta år gammla bilar för att sedan ge kunden ett antal garanterade rostfria år efter en rostskyddsbehandling för några tusenlappar, risken finns då att kunden kommer tillbaka om några år och kräver rostlagning vilket är betydligt dyrare vilket Mercedes-kunden i mitt tidigare inlägg fick uppleva och Tore som helt tappade bromsförmågan i sin nio år gammla Mercedes vilken man talade om i Plus.
Mercedes = Premiumrost!

#9 • Uppdaterat: 2015-03-31 08:17
Mistro

Klart att MB måste ha en Pickup för de marknader som uppskattar biltypen och visa att de är lite duktigare än de andra premiumtillverkarna. Om det sedan blir just MB som kommer att bygga bilen återstår att se. Kanske blir det Renault eller Vw som vill låna ut sin kunskap igen och så kan man klistra på de rätta dekalerna för att förvandla bilen till en tvättäkta Mercedes med som alla vet den skyhöga kvaliteten.

#a • Uppdaterat: 2015-03-31 09:08
Peter i Sydney

Det är väl helt naturligt att MB vill ha pickuper för att komplettera sitt lätta lastvagnsprogram.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.