Bild
Nästa artikel

Mer än 50.000 laddbara bilar

Nyheter

I mars månad passerades en milstolpe för elbilar och laddhybrider i Sverige.

Det finns nu sammanlagt 50.579 laddbara bilar i Sverige, enligt intresseorganisationen Power Circle. 72 procent av dessa är laddhybrider och resterande 28 procent är elbilar. På 18 månader har beståndet av laddbara bilar fördubblats och Power Circle spår att nästa fördubbling – till 100 000 laddbara bilar – inträffar om cirka 15 månader.

Vanligaste laddhybriden i Sverige är Volkswagen Passat GTE med 9.284 bilar, följt av Mitsubishi Outlander som finns i 7.891 exemplar. Populäraste elbilen heter Tesla Model S. 3.072 bilar av den modellen finns registrerade. Näst vanligaste elbil är Nissan Leaf med 2.797 registrerade exemplar.

Det finns nu 1.327 stationer i Sverige där man kan ladda upp batteriet på bilen. Antalet laddpunkter är 4.996, vilket ger ett snitt på en laddpunkt på tio bilar.    

Diskutera: Tror du att antalet elbilar och laddhybrider kommer öka i den takt som Power Circle förutspår?
 

Kommentarer

#1
2018-04-05 15:48

Proppen är ur så nu är det sladd som gäller.
Jag tror de har rätt om inga stora krig inträffar innan 18 månader har gått.

#2
2018-04-05 15:50

Jag tror att hybrider som kräver fossilt bränsle kommer att bli en relativt kortsiktig succé. Men tiden får utvisa.

#3
2018-04-05 15:55

det beror nog på vad våra politiker vill som svar på frågan

#4
2018-04-05 16:05

Milstolpe? Inte laddstolpe då?

#5
2018-04-05 16:38

Utsläppen kan nog minska med 70-80% om alla körde ladd hybrid. Nu räknar jag inte in utsläpp som förflyttas ifrån bilen till elproduktionen.

#6
2018-04-05 17:44

Vad för slags utsläpp ger vattenkraft, vind och sol som energi till elbil ???

#7
2018-04-05 18:52

Tror du att vi enbart får elen ifrån förnyelsebara energikällor?

#8
2018-04-05 20:41

Galet. 50000 laddhybrider och elbilar på 5500000 bilar.
Hela 0.1% av bilparken! Och om drygt ett år är vi uppe i 0.2%!
Förbränningsmotorn är död!

#9
2018-04-05 21:03

Styggavargen, du kan ju välj energislag, jag har 100% vindkraft.

#10
2018-04-05 21:09

Glädjande! Ökad bonus och fler modeller att välja på lär accelerera omställningen ytterligare.

#11
2018-04-05 21:36

Det är nog 1%, inte 0,1. En ökning med 25000 på 18 månader innebär c:a 5% av nybilsregistrering. Det är fortfarande lite, men klart märkbart och snabbt ökande.

ADAC har gjort en jämförelse av hur många mil man måste köra en elbil för att CO2 utsläppen totalt ska bli lägre på en elbil jämfört med motsvarande bil med förbränningsmotor. Finns att läsa på tyska Auto Motor und Sports web sida:
https://www.auto-motor-und-sport.de/news/elektroauto-diesel-co2-bilanz-e...

#12
2018-04-05 22:06

Gällande ökningen av rena elbilar så ökar också andelen miljöbovar i samma grad. När ska folk vakna?

#13
2018-04-05 22:16

Laddhybriden är oerhört effektiv vid körning till och från arbete 20 -30 km med inga utsläpp med den konfiguration som VW har. Jag kör själv en GTE och om jag inte gör långkörningar så går det såpass lång tid mellan tankningarna att jag har svårt att minnas koden till tankkortet. Oerhört billiga mil med eldriften där förlusterna defacto ser förvånansvärt låga ut när jag använt effektmätare och loggat körsträckan. Bara att konstatera att framförallt bensinmotorerna verkligen gör skäl för talesättet "att elda för kråkorna". För framdrivning av bilen exklusive värme, hamnar förbrukningen på 2 kW/mil jämfört med ca 0,5 l/mil bensin vid hybriddrift eller omräknat till 4,6 kW/mil i energiförbrukning. Med andra ord tumme upp för rimligt stora/tunga bilar men en kraftig tumme ner för SUV-hybrider.

#14
2018-04-05 22:35

Ja laddhybriden till ett konkurrenskraftigt pris och en genomtänkt konstruktion med optimal bensinmotor och kaross.
Det är helt klart framtiden.

Inga blytunga köttbulle bilar lika hög som lång och utan en enda praktis funktion.

#15
2018-04-06 07:33

Ja att dieseln är utdömd råder det ingen tvekan om.

#16
2018-04-06 09:42

Vad händer om alla väljer vindkraft? Tyvärr raserar jag din världsbild, eller så är det faktiskt sant att du bara får energi när det blåser ute.

#17
2018-04-06 10:55

@fabi 11
Lägger till lite på "vargens" uttalande.
Utöver din intermittenta elleverans har du även valt det högsta möjliga co2/kwh som finns på svenska marknaden.
Sen skall vi inte glömma dem härliga utsläppen av BPA samt den rejäla åverkan i naturen lokalt runt dessa "stolletorn".

#18
2018-04-07 08:32

Nu får @fabi 11 möjlighet att här förklara hur hen väljer ut och bara använder de elektriskt laddade partiklar som kommer från vindkraftverk och vilken väg de övriga i så fall tar.

#19
2018-04-07 11:14

Fabi menar gott, och hade det verkligen gått att få grön el i kablarna och alla kunde påverka i verkligheten hur elen producerades hade världen varit så mycket bättre. Tyvärr så är det som det mesta, en massa fusk och bluff.

#20
2018-04-07 14:47

Alla verkar vara helt fixerade vid hur elen framställs (i stora delar av världen sker det med 100 procent olja- och kolkraft), men ingen verkar fatta hur mycket energi och utsläpp som krävs för att tillverka batterierna. Ska jag ta den utläggningen igen som jag postade för några månader sedan och som i detalj förklarar energiåtgången och utsläppen för att tillverka batterierna? Eller är det enklare att blunda?

#21
2018-04-07 16:23

Notarius
Men hur framställs olja och kol? Det kräver ju oxå energi för framställning.

#22
2018-04-08 02:10

Nu gäller frågan vilken miljöbov framställningen av batterierna är. Hur många mil kan en ny dieselbil rulla utan att släppa ut mer föroreningar i atmosfären än vad tillverkningen av ett Tesla-batteri lortar ner? Detta är en konkret fråga, Axa. IVL Svenska miljöinstitutet har räknat fram exakta fakta. Kan du svara själv eller ska jag hjälpa dig? (Bilarna för övrigt måste ju tillverkas, så där finns ingen större skillnad.)

#23
2018-04-08 08:41

Not....
Det är ganska många komponenter i en dieselbil som inte finns i en elbil. De fanns inte med i den snedvridna jämförelsen du hänvisar till. Service och oljebyte saknades väl också?

#24
2018-04-08 08:52

IVL-rapporten framstår som tämligen orelevant idag då den utgår från data som var aktuella 2011, och dessutom tar den inte hänsyn till framställningen av fossilt drivmedel. En elbil kommer med nuvarande tillverkningsmetoder av batteriet att ha en högre "klimatskuld" vid drifttagning, men det kommer att reduceras över bilens livscykel.

För att ta ett exempel; en bensindriven familjebil i övre C-segmentet förväntas generera en totalt utsläppsmängd på ca 30 ton CO2 ekv. de första 16 000 milen [tillverkning bil + tillverkning bränsle + förbränning].
Om motsvarande bil är eldriven och körs på tysk energimix förväntas utsläppen vara ca 23 ton CO2 ekv.
För svensk energimix förväntas istället utsläppen bli ca 12 ton CO2 ekv. Så antingen kan CO2-utsläppen reduceras med 23% eller 60% beroende på vilken energikälla man använder sig av. [Källa: TÜV 12 770 13407]
I Tyskland kan Herr Günther välja på både brunkol eller att producera sitt eget bränsle hemma på hustaket. I Sverige har vi en "nära noll" CO2-fri elproduktion vi ska ta vara på och utnyttja väl.

#25
2018-04-08 10:37

Den enda elbil jag provkört är en Hyundai Ionig, vilket var bland de trevligaste bilar jag kört en positiv upplevelse den har en nackdel att man inte får dra släp.priset borde kunna pressas när volymen på försäljningen ökar,det är ju konstigt att hybrid versionen är billigare och som Grosser påpekar har man inte med tillverkningen av fossila bränslen och transporterna av bränslet

#26
2018-04-08 13:36

Att bara tillverka ett 100 kW stort batteri släpper ut mellan 15 och 20 ton co2 - bara att tillverka batteriet! Ingen hänsyn tas till eventuella serviceåtgärder eller byte av komponenter. Och framför allt: Det finns ingen beräkning av hur mycket utsläpp ÅTERVINNINGEN av batteriet kommer att kosta! Dessutom finns det inte ens en klar modell för hur batterierna ska återvinnas. Bara tillverkningen av batteriet kostar alltså lika mycket co2-utsläpp som en dieselbil orsakar under nästan 20 000 mils körning - och då är alltså inte ens återvinningen av batteriet inkluderad ... När återvinningen är inkluderad har dieselbilen rullat kanske 40 000 mil. Nej, elbilen är ingen miljöfrälsare. Till råga på allt utnyttjas småbarn i Afrika för att gräva fram de viktiga metallerna, småbarn som dör i parti och minut. Är vi nöjda med det? NOT!

Och fortfarande tjatar många av er om att det kostar på miljön att framställa olja och kol. Ni tror väl inte att elen kommer av sig själv? Dessutom har elbranschen i flera år nu påpekat att elnäten i Sverige inte kommer att klara alla elbilar, utan det kommer att krävas investeringar för flera tiotals miljarder. Och varifrån ska allt material i form av stål till stolpar och koppar till ledningar komma? Gruvdrift? Någon? Tillverkning? Montering? Underhåll? Gräva ner kablar?

Men bara sett till själva elbilen - och främst då allt som handlar om batteriet - så är elbilen den värsta av miljöbovar!

#27
2018-04-08 16:12

notarius, vad du surrar. Du låter nästan som en politiker som vägrar inse när de har fel.
Det jag har läst är att om samtliga bilar i Sverige vore el-bilar, skulle el-förbrukningen öka med 7,3%. Då är det samtliga. Känns inte som en överbelastning.
Av allt litium som utvinns, så äts 60% upp. Jag har för mig att 20% går till batterier. Du kanske borde rikta ditt fokus åt ett annat håll.
Jag hävdar inte att el-bilar totalt har noll-utsläpp, men att de vid körning är det absolut bästa alternativet. Med sund och centraliserat tillverkning kan utsläppen enklare tas om hand och effektivt renas, än att de pytsat ut lite här och där.

#28
2018-04-08 22:12

bgi du behöver inte hålla red på elektriskt laddade partiklar från vindkraft, det finns en viss mängd vindkraft att köpa, så länge det finns mer vindkraft än köpare är det inget problem, sen är vindkraften några ören dyrare vilket gör att att många undviker den.

#29
2018-04-08 23:10

Lennart, du är väl politikern!

#30
2018-04-09 07:33

Diesel är tämligen dött nu, man kan ganska snart göra fynd på dieselbilar om man nu vill åka i något så omodernt som en dieselbil.

#31
2018-04-09 14:59

Nu är det @fabi11 och inte jag som tidigare i tråden hävdade sig kunna köra på enbart vindkraftsel. Min fråga var och är hur hen kan sortera ur de laddade partiklarna från vindkraften till sitt batteri och göra något annat med de övriga.
Att det sen finns personer som gladeligen betalar mer för att få samma elmix som vi andra angår inte mig.

#32
2018-04-10 10:12

Brytningen av dessa material är långt ifrån miljövänligt. Varje bearbetat ton producerar 2 000 ton giftigt avfall,förorenat med ammoniak och saltsyra. Mycket dumpas till deponi, förgiftar jordbruksmark och förgiftar dricksvatten. Tillverkning av ett elfordon kan skapa ett stort kolavtryck och kompensera för global uppvärmning. Då är det fråga om säker bortskaffande av föråldrade batterier.
Idag sker ingen återvinning av Lithiumbatterier då råvaran till nya batterier är billigare från gruvföretagen än från återvunna batterier.

#33
2018-04-10 10:15

Så förvandlas din svenska el till smutsig kolkraft
Alla elkunder i Sverige som köper el från svensk ren elproduktion tror självklart att de stöder just det de köper: ren el. Men det de stöder är i själva verket att smutsig elproduktion på kontinenten ska kunna få fortsätta.
Svensk såld el är inte fossilfri – den är tvärtom till huvuddelen gjord av kol och gas.
Nej, det visste du inte och det är inget som berättas i reklambroschyrer eller annonser.
De svenska stora elproducenterna har nämligen sålt den gröna elen till andra länder. På så vis säljer de själva smutsig el.
Det hela är en berättelse om en greenwash av gigantiska proportioner.
Den norska elen är till 63 procent fossil – alltså smutsig. Utöver det är 14 procent förnybar och hela 21 procent kommer från kärnkraft. Men Norge har ju varken stora kolkraftverk eller kärnkraftsverk. Ändå är den sålda elen till medborgarna smutsig.
I Sverige gäller samma sak. Trots att den mesta elen är förnybar så säljs i Sverige 48,4 procent fossil el, 35,3 procent kärnkraftsel medan förnybar el endast står för 16,3 procent av försäljningen.
Det här är ju pinsamt eftersom Sverige ofta skryter om att den svenska elen till största del är ”klimatneutral”. Låga utsläpp redovisas från vattenkraft, kärnkraft, bioenergi och självklart vindkraft.
Men samtidigt är elen som sedan säljs smutsig. Varje kilowattimme såld el i Sverige har i snitt ett utsläpp på 350,51 g/CO2. Det är långt över alla redovisade utsläpp. (När jag skriver detta är de svenska utsläppen officiellt 64 g/CO2 per kWh, enligt en karta som visar utsläppen i realtid.)
Så hur kan det bli såhär?
Det beror på att de svenska energijättarna säljer elens rena produktion till utlandet. Detta har sin grund i ett system där all ren el får ursprungsgarantier. Elproducenter får helt enkelt en garanti (ett certifikat) per MWh som produceras. En solcellspark får garantier, miljövänlig vattenkraft får det, biobränslekraftverk, geoenergi och vindkraft likaså. Detta för att elkunder ska kunna välja den rena elen och veta att den verkligen är producerad som lovat. Poängen är alltså att konsumenterna ska kunna stödja ren elproduktion genom att köpa el som är ursprungsmärkt.
För Norges del betyder det att nästan all elproduktion får ursprungsgarantier (det heter ”opprinnelsegarantier” på norska). I Sverige får ungefär hälften av elproduktionen det. Ursprungsgarantierna är alltså en garanti för att den el som produceras är ren. Så hur kan då den el bolagen säljer vara smutsig?
Ursprungsgarantier infördes av EU och har funnits sedan 2001. (Direktiv 2001/77/EC) Eftersom det är en nyliberal marknadsidé bakom den avreglerade elhandeln infördes också en regel om att ursprungsgarantierna kan säljas på en marknad. De som inte har ren elproduktion kan köpa ursprungsgarantier och därmed hävda att de säljer ren el. Det blir ett billigt sätt för smutsiga kolkraftverk i Tyskland att leverera lägre utsläppsvärden till kunden. Samtidigt får de som producerar ren el lite extra betalt för att de levererar den till de gemensamma elnäten.
Det är bara ett problem med det här systemet.
Vad händer när ett norrländskt vattenkraftverk, ägt av till exempel Vattenfall, säljer sin ursprungsgaranti till en elhandlare som samtidigt köper sin el från ett smutsigt kolkraftverk i Tyskland?
Jo, i denna påhittade låtsatsmarknad så flyttas den rena ursprungselen från Norrland till Tyskland. Genom att köpa de rena garantierna så kan tysk el nu säljas som ren el – ursprungsgarantin finns ju där som bevis – medan den el som skickas till kunderna fortfarande är smutsig kolel.
”Grön el” blir världen största greenwash.
Det här är absurt eftersom kolel ju aldrig kan blir ren – oavsett hur många certifikat elhandlaren köpt på marknaden. Kunderna i Tyskland blir alltså lurade. Men vad händer i Sverige?
Det är nu ursprungscertifikatsmarknaden förvandlas från greenwash till lurendrejeri. Svenska elkunder vet nämligen inte om det här. De köper ”all el från vattenkraft” eller ”all el från svensk vindkraft” utan att veta att samma rena el säljs som alibi för tysk kolkraft. Eftersom de svenska elbolagen inte måste upplysa de svenska elkunderna om att de ursprungscertifikat de tilldelats har sålts vidare så får kunderna aldrig veta att de blivit ett alibi för fortsatt smutsig elproduktion i Tyskland. Eller i något annat land där dessa certifikat används.
Alla elkunder i Sverige som köper el från svensk ren elproduktion tror självklart att de stöder just det de köper: ren el. Men det de stöder är i själva verket att smutsig elproduktion på kontinenten ska kunna få fortsätta. Ansvaret ligger här inte hos konsumenten – utan på elproducenten som inte velat upplysa kunden om det här. Det beror på att bolagen tjänar pengar på att sälja ursprungsgarantin i stället för att behålla den och använda den själv. Vi pratar om en extra peng på några ören per kWh och det är för ett vinstjagande bolag väldigt många ören.
Men det finns inget som tvingar den elproducent som får en ursprungsgaranti att sälja den. Vill ett bolag göra klimatnytta kan det själv köpa upp garantin själv så att den försvinner från handeln. Men det är inte det de svenska eljättarna gör. De säljer och hoppas att kunderna inget ska upptäcka.
Vad kan man då som konsument göra åt detta? Det finns två sätt att få ren el – som verkligen är rent producerad hela vägen. Det första är att göra den själv. Med solceller på taken är elens ursprung glasklar – du vet ju själv att det är ren el du gör.
Det andra sättet är att välja el som har märket ”Bra Miljöval”. Det betyder att de som säljer elen faktiskt också vet att ursprungsgarantin kommer från de elproducenter de köper ifrån och att ursprungsgarantin därmed avvecklas. Elföretaget kan inte sälja garantin vidare eftersom den är förverkad, och du har inte köpt el som sålt sin renhet till kolkrafts producenter i Tyskland.
Hela detta system med ursprungsgarantier är naturligtvis vanvett. Det är skapat av regeringar som istället för att tvinga elbolag att producera ren el, försöker ”locka dem” genom att införa garantier de kan få och sedan sälja. Men storföretagen fann snabbt ett sätt att tvärtom tjäna pengar på ren greenwashing.
Nej, svensk el innehåller inte 48,4 procent fossil el. Men eftersom vi säljer vår rena elproduktion för att hjälpa smutsig kolkraftsel så blir även den svenska nedsmittad.
För de stora bolagen finns ett enkelt sätt att lösa detta: att inte sälja ursprungsgarantierna.
För dig som elkund gäller det att att välja rätt så du inte blir lurad. Börja med att sända ett mejl till ditt elbolag och fråga vad de gjorde med ursprungsgarantierna från sin elproduktion.
Fråga sedan din politiker i kommunen varför detta får fortgå.
JOHAN EHRENBERG

#34
2018-04-14 14:35

Nej!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.