Bild
Nästa artikel
Kombi på tre olika sätt för den laddhybridsugne.

Test: Mitsubishi Outlander PHEV, Volkswagen Passat GTE SportsCombi, Volvo V60 D5 Twin Engine

Nybilstest

Utbudet av laddhybrider växer sakta men säkert. Storsäljaren Mitsubishi Outlander PHEV i ansiktslyft version får nu tuff konkurrens av Volkswagen Passat GTE SportsCombi och Volvo V60 D5 Twin Engine.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 11 sidor.
Finessen med laddhybrider är att man egentligen inte behöver bry sig om räckvidden på el lika mycket som den som kör en enbart eldriven bil. När kraften börjar ta slut, eller när behovet så påkallar, träder den ordinarie förbränningsmotorn in för att stötta. Allt sker automatiskt, föraren behöver inte lägga sig i, men givetvis finns det användare för vilka en laddhybrid är smartare än för andra. Den som har ett par mil till jobbet och som kan ladda där och sedan hemma på natten igen är den ideala laddhybridföraren.

Det är nästan omöjligt att överskatta den betydelse laddhybriden Outlander PHEV haft för Mitsubishi i Sverige och övriga Europa. Det hos oss tidvis nästan borttynade märket fick från hösten 2013 ett markant uppsving med modellen, inte minst tack vare vår generösa förmånsbeskattning för laddhybrider och den supermiljöbilspremie på 40 000 kronor på nypriset biltypen åtnjuter. Karosstypen ”suv” och möjligheten till fyrhjulsdrift och dragkrok bidrog till populariteten, hittills har drygt 4 200 Outlander PHEV sålts i Sverige.

Lagom till ansiktslyftningen av Outlander har utbudet av laddhybrider blivit större. Att både Volkswagen Passat med nya GTE (finns som sedan och som kombi) och Volvo med nya V60 D5 Twin Engine gett sig in i hybridleken spetsar kampen om kunderna. Nykomlingarna får också dra släp och båda har gott om lockande egenskaper utöver de ekonomiska fördelarna.

Det säger sig självt att de här tre testbilarna inte kan jämföras rakt av när det gäller alla egenskaper, därtill är de alltför olika varandra. Men de har sin förmånliga finansiering gemensam. Vilken av dem som blir bästa valet handlar därför inte så mycket om de församlade egenskaperna, om bilarnas plus och minus, som om de behov man själv har – framför allt av utrymmen.


I fullständiga versionen av Vi Bilägares test kan du läsa om vilken bil som vann testet.

Prenumerera på Vi Bilägare och få senaste biltesterna och mycket mer rakt ned i brevlådan. Prenumeranter får även tidningen en vecka tidigare och dessutom till lägst pris. Klicka här för att läsa mer om prenumeration.

Diskutera: Vilken är din favorit av de tre bilarna?

Kommentarer

#1
2015-12-04 14:20

SUV är bara för att folk ska få känna sig lyxiga.
Nu kommer argumenten att SUV är en bra "dragbil för den är stor och tung".
Tja... Outlandern väger inte mycket mer än en BMW 5-serie t.ex.
Så vad tillför karosstypen SUV? Inte mycket, annat än att det känns fläskigt.

#2
2015-12-04 14:31

Har Volvo sin nya fyrcylindriga diesel i denna hybrid?

#3
2015-12-04 15:14

Just för stadskörning passar ju en SUV väldigt bra, ty vid de hastigheterna är inte luftmotståndet något problem, precis. Tillse gärna att det är en SUV med stora däck som lätt kör över farthinder av olika slag, så slipper du sakta ner =)

Ja, just det: Du får en härlig överblick över alla småbilar och därmed får du betydligt lättare att köra i stadstrafik. Dessutom.

En SUV är verkligen den perfekta stadsbilen!!

.

#4
2015-12-04 16:22

@Antifeministen: Varför är det då SUV:arna som kör absolut långsammast över farthinder? De måste vara väldigt ömtåliga.

#5
2015-12-04 17:07

Det är inte bara förare i SUV som kör så långsamt över farthinder, även förare i vanliga bilar kör som om bilen varken har någon fjädring eller eftergivliga däck alls men det beror nog mest på att föraren tror att bilen går sönder om man kör fortare än fem kilometer i timmen över ett farthinder. Men en nackdel med bilar som är sjusittsiga och/ eller lastar 600-700 kg är att fjädringen på dessa bilar måste avpassas efter den möjliga högsta lastvikten vilket gör dessa bilar blir extra stötiga över farthinder jämfört med vanliga personbilar.

#7
2015-12-04 17:41

Jag har precis beställt en Mitsubishi Outlander Plug-in hybrid av 2016 års modell, dvs den "nya" modellen med facelift. Jag har startat en blogg där ni kan följa de tankar jag har, utvärderingar och tester av bilen. Läs mer på www.pluginhybrid.se

#8
2015-12-04 18:56

@ Mr.Wheeler

Ingen aning. Men statistik är ju ganska populärt här för att "bevisa" saker. Har du någon statistik över hur olika bilar kör över farthinder att visa upp, som styrker ditt påstående?

.

#9
2015-12-04 19:01

Intressant att Mitsubishins awd verkar vara kass...

#10
2015-12-04 20:26

Farthinder är inget hinder om man kör tillräckligt fort.
Anti,50 som lägst då..typ..ish..

#11
2015-12-04 19:50

@ ENTJ1

Du är klok du. Hur fort måste man köra över en genomsnittlig vägbula utan att känna av den?

.

#12
2015-12-04 19:50

Outlandern ser ut som en rullande container. Än värre i verkligheten än på bild.

#13
2015-12-04 19:56

Antifeministen: " Tillse gärna att det är en SUV med stora däck som lätt kör över små barn av olika slag, så slipper du sakta ner =) "
+1

#14
2015-12-04 20:03

@ Lyteskomik

Ja, de små djävlarna har inget på vägen att göra. Om inte jag kör på trottoaren så skall inte de kuta på vägen =)

.

#15
2015-12-04 20:18

Hur blir det med det statliga bidraget? Skall det sänkas till 20000 för denna biltyp?

#17
2015-12-05 10:30

Vidstige: Nej, det är gamla törstiga 5:an. Hoppas 4-cyl hoppar in istället till MY 2017.

#18
2015-12-05 12:57

Passaten och Volvo'n verkar lovande, men PHEV..nä? PHUU, skulle man döpa den till kanske..

#19
2015-12-08 08:33

Passat GTE förvånar med kamkedja.
Kan det vara så att man försöker bli av med sina gamla motorer som man inte kan sälja längre.

#20
2015-12-08 08:35

Passat GTE förvånar med kamkedja.
Kan det vara så att man försöker bli av med sina gamla motorer som man inte kan sälja längre.

#21
2015-12-11 18:31

Om de bara kunde vara vettigare prissatta, hade de nog vunnit mark hos tjänstbilsförarna och därefter privatbilisterna. Jag förstår givetvis tillverkarna som vill få igen investerade pengarar man lagt på att utveckla dessa system, men vissa är FÖR dyra. Att staten bidrar med 40kkr i miljöbilspremie räcker inte när priset är så pass högt. Blir fortfarande mycket dyrare än vad vettiga bensin eller diesel-alternativ kostar, och då med en tämligen hög utrustningsnivå.

#25
2016-03-25 16:30

Vib återanvänder material - det är miljövänligt. Denna artikel publicerad första gången på webben för tre och en halv månad sedan.

#27
2016-03-25 16:51

Se där! c k lyckas få med Toyota i båda sina inlägg om en artikel avseende Mitsubishi, Volvo och VW. Denna gång missade hen dock jämförelsen mellan Toyota och terrordåden i Bryssel.
Och visst är det så McTar, miljövänlig återvinning av en artikel så här i påsktider.

#28
2016-03-26 14:15

Prius som överförbrukar beror nog till stor del hur man kör den, och det gäller nästan alla bilar. Speciellt bensin bilar kan dra riktigt mycket mer om man kör dem hårt. Diesel kan man inte få lika stor spridning på förbrukningen. Men visst, en hybrid skall då ha ett batteri som väger extra och då kanske den enklare vägen är att skippa batteriet och få ned vikten och även utsläppen. Därför är det vansinne att tillverka en PHEV (SUV) som blir tung och med högt luftmotstånd, när man istället kunde tillverka något lättare utan batteri som har lägre utsläpp men som lastar lika mycket.

#29
2016-03-26 15:44

ck: får gärna förklara vilka jordartsmetaller som ingår i Prius hybridbatteri?
Angående överförbrukningen för Prius som taxibil så kan man läsa hur mycket den här taxibilsägarens 14 Priusbilar drar i snitt!
Prius är den bästa bilmodell som jag någonsin har haft".

"Det säger Patricio Walldevino på Klara Taxi som kör för Taxi 020 i Stockholm. Och han borde veta. Sin första Prius skaffade han 2006. Nu har han 14 Prius-bilar i stallet och vid det här laget en gedigen erfarenhet.

En av hans bilar har gått en bra bit över 70 000 mil, utan andra åtgärder än normal service. Det var först för några månader sedan som ett fel inträffade, då informationsdisplayen slocknade. Men efter ett snabbt byte var bilen igång igen och går fortfarande i stort sett dygnet runt.

– Det är helt otroligt. Jag hoppas att den går 70 000 mil till, skrattar Patricio. Jag har haft mängder av olika bilmodeller som taxi men ingen slår Priusen.

Han uppskattar framför allt driftsäkerheten och ekonomin. Bilarna är i stort sett bara inne i garaget för förarbyten och service. Bränsleförbrukningen ligger i genomsnitt på 0,5 liter milen, vilket gör stor skillnad mot andra bilmodeller eftersom bilarna går minst 12 000-15 000 mil om året.

Nu ser Patricio Walldevino fram mot de kommande Prius-modellerna, både den stora Prius+ och laddhybriden. Under förutsättning att inköpspriset blir rätt och att bilarna miljöklassas gynnsamt för trafik på Arlanda och Bromma flygplatser, är de högintressanta som taxibilar, tycker han."
https://www.mintoyota.se/miljo/70-000-felfria-taximil/

#32
2016-03-26 21:00

Det Ny Teknik tar upp är viktiga frågor helt klart och gäller ju merparten av våra bilar, inte bara el-bilar.
Mkt av de ämnen som tas upp, t.ex. Neodym går ju att återanvända.
Även om dom fokuserat på Prius i artikeln så visar det ju på att vi måste återanvända större mängd ämnen och att bara tjäna pengar på att sälja bilar inte håller i längden.
Leasing/hyra, längre hållbarhet och andra inkomstkällor måste till för att tillverkarna har ett intresse att göra bilar som håller längre. Samma bör gälla skrotning när det väl är dags.
Slit och släng och elda upp skrotet är inte framtiden.

#33
2016-03-26 22:58

Vi hade en Mazda 6 Skyactiv bensin tidigare, den nöjde sig trots 165 pigga hästar och 90% stadskörning (de allra flesta resorna mindre än 5 km) med 0.7 l/mil!! Dvs minst lika snålt som andra tillverkares dieslar. Och inte långt från våra bekantas Prius, som drar 0.6 l/mil - med betydligt mer körning över lite längre avstånd, och en betydligt mindre bil. Vi har nu en ny Outlander PHEV, efter att Passat GTE totalt ratades av övriga familjen som alldeles för tråkig... Volvon alldeles för trång. Mitsubishin lever upp till förväntningarna 100%! Vi är helnöjda, behöver knappt tanka alls. Senaste körningen till jobbet - ärende på andra sidan Göteborg - affären handla mat - hem igen, drog den 0.05 l/mil... Att den drog nåt alls berodde på att den värmde kupen med bensinmotorn. För oss räcker elen uppemot 4 mil, lite till om man kör snålt. Otroligt bekväm o rymlig o snål bil, trots vikt på 2 ton... Kan verkligen rekommendera!!

#34
2016-03-27 00:39

Som privatperson har jag svårt för att klara av att "köpa" någon av de testade bilarna. De är alldeles för dyra. Vem pyntar runt 400.000 för en bil. Självklart finns det personer som betalar ur egen plånbok men då tror jag att de köper en annan typ av bil. Är man däremot förmånsbilsåkare är dessa bilar fantastiska, ur ett ekonomiskt perspektiv. Då behöver jag inte pynta en enda krona i investering utan "bara" betala ca 1000kr efter skatt per månad. Klart som korvspad att det är intressant. Skall jag däremot öppna min egen personliga plånbok och pynta 400.000 kr för en dyliga bil, glöm det. ViB ni får faktiskt vakna upp och se till det vanliga folket, som inte har förmånsbil, innan ni uttalar er om förträffligheten med bilar av den testade typen. Jag får åka många mil innan det lönar sig att investera i en Mitsubishi PHEV som privatperson, även om det är en bra bil.

#35
2016-03-27 22:30

Raywave skriver att Prius drar 0,6 och Mazda 6 bensinare drar 0,7 i staden. Det stämmer inte med verkligheten, det är större skillnad än så till Prius fördel. Det är helt enkelt så att bromskraftsåtervinning ger klara energivinster och att hybridteknik fungerar. Skyactive är alltså ingen hybrid och saknar då också bromskraftsåtervinning. Dessutom är Prius (liksom andra hybrider) automatväxlad, så klart bekvämare än manuell låda i stadskörning.

#36
2016-03-29 17:24

CK. Kan du sluta bära dig åt som en imbecill. Ditt Hatskrivande om Toyota får dig bara att framstå som ett av trollen på forumet som borde stängas av tills du uppträder lite civiliserat.
Ang. bilarna är det väl bara Outlandern som har bekvämt insteg, dom andra går bort.

#37
2016-03-29 17:33

All gruvbrytning påverkar miljön negativt så om man inte vill ha någon gruvbrytning så bör man inte heller köpa någon bil alls,inte äta med bestick av metall,inte ha indraget vatten i huset,inte laga sina tänder,eller åka tåg,flyga åka till sjukhus osv.

Nu sitter de allra flesta miljömärkta och helt återvinningsbara NMH Batterierna i annat än bilar och på grund av sitt dyrbara innehåll återvinns batterierna som här.
NMH batterier är Svanenmärkta ser man här.
https://www.xlbygg.se/umeasyd/sortiment/el-belysning-hushall/el-sortimen...
Den fjärde största fyndigheten i världen av de viktiga jordartsmetallerna finns i Gränna i Sverige där brytning kan kanske starta i år läser man här.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/sallsynt-fynd-ger-granna-hoppom-gruva/
Vilka batterier bör man använda för att vara miljövänlig?
Laddningsbara batterier nickelmetallhydridbatterier (NiMh) är miljöanpassade och innehåller inga ämnen som klassas som miljöfarliga.

http://www.el-kretsen.se/atervinningssystemet/fakta-atervinningssystemet...

#38
2016-03-29 17:51

Om man åker i Passat GTE till fjällen så kan sportlovet bli extra långt då bilen inte går att starta alls vid kallare temperaturer än -27 grader , å andra sidan så går bilen inte att köra på el vid -10 och lägre temperaturer vilket betyder att under vintern så fungerar plug-in bilen bara som en vanlig bensinbil lastad med ett stort batteri och en elmotor som inte används annat än för att starta bensinmotorn med.
Marcus Thomasfolk informationschef på Volkswagen säger att man bör ha bilen i ett varmgarage på vintern, så det betyder att man inte får glömma att ta med varmgaraget på vintern om man tar bilen dit där det inte finns något varmgarage dit man kommer.

#39
2016-04-15 17:19

Previa: Har du kört en Passat GTE i fjällen?? Om inte, så tycker jag din analys är lika med noll. -10 är inga problem med el-bil, och andra sidan -27 får du inte ens igång en fosilbil.

#40
2016-12-24 11:09

En elbil som bara går på batteri startar även när det är riktigt kallt ute om den är tillräckligt laddad men VW GTE går inte att köra på bara el när temperaturen närmar sig tvåsiffriga minus grader kallt även om batteriet är halvladdat skriver gröna bilister och det går inte att starta bilen alls när temperaturen närmar sig -30.
http://www.gronabilister.se/tester/biltester-2016/volkswagen-passat-gte-...
Självklart får du igång en fossilbil i sträng kyla ser man i filmerna här, ingen tvekan alls.
https://youtu.be/m-XIxU9wrmg
https://youtu.be/fvTgKWk987g
https://youtu.be/68Joq08II6c

#41
2017-03-23 22:52

Och Mitsubishi Outlander PHEV fungerar alldeles utmärkt även i tvåsiffrig kyla, har själv testat i vinter, inga som helst problem.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.