Bild
Nästa artikel

Många semesterfirare bilar till Skåne

Nyheter

Södra Sverige lockar mest när svenskarna väljer sommardestination.

Undersökningsföretaget Ipsos har på uppdrag av bilbärgaren Falck låtit göra en undersökning bland 1.200 svenskar om deras resplaner inför semestern.

Sex av tio tillfrågade uppger att de semestrar med bil på sommaren och Uppsalaborna är de som nyttjar den mest. 71 procent av de som bor i Uppsala tar bilen på sommarsemestern.

De som väljer att bilsemestra stannar helst inom Sveriges gränser, bara en av tio planerar utlandsresa. Då är det Tyskland och Danmark som hägrar. I Sverige styr de flesta kosan söderut. Skåne och Blekinge är destinationerna som lockar mest.

I nummer 10/2017 av Vi Bilägare tog vi reda på hur semestervänliga våra långtestbilar är. Tidningen finns att läsa nu!
 
Diskutera: Ska du bilsemestra i sommar och i så fall vart ska du åka?
 

Kommentarer

#1
2017-07-14 15:51

Tror jag skall åka till skåne.

#2
2017-07-14 16:06

För att äda spettekaga o rögad sill tro?

#3
2017-07-14 16:22

Japp och gås o svartsoppa.

#4
2017-07-14 17:24

Di kommer väl för att köra rullebör o lära saj hur, udan att det som är på flaget ramlar au.

#5
2017-07-14 17:26

O de ska va möed saus o Asa pärorna i välkomna hit alla svenskar ;)

#6
2017-07-15 01:07

Jodå såatt

#7
2017-07-14 17:39

Om man vill göra något riktigt trevligt i sommar ska man definitivt bege sig till fjällvärlden och bestiga Helagsfjället / glaciären som ligger på ca 1900 meter över havet i södra Jämtland, ca 45 mil från Stockholm. Det är en helt underbar promenad på några timmar varefter man övernattar på svenska turistföreningens stugor på väg ned från glaciären.

Kan verkligen rekommenderas!

https://www.svenskaturistforeningen.se/anlaggningar/stf-helags-fjallstat...

#8
2017-07-14 18:52

Jisses de kan sitt med sina rovor..man åker uppåt givetvis.

#9
2017-07-14 19:53

Kom inte hit :-) hela Österlen fylls av Stockholmare..

#10
2017-07-15 11:29

Österlenarna flyr ju till Blekinge under sommaren. :D
Annars kan jag rekommendera att yra omkring i Norrland tidig sommar (midsommar - v.27). Inga mygg, midnattssol, knappt några turister, bra väder. Som Stoor skrev kan man ta enklare turer i fjällvärlden (vi gick Jämtlandstriangeln med familjen i år), E45 är vacker "segling till lands" speciellt norr om Östersund. Det finns så mycket vacker i norra Sverige och det en skam att de flesta missar detta. STFs vandrarhem, campingar, B&B, Scandic finns överallt.

#11
2017-07-15 15:00

Jag är på väg norrut strax Schuckert. Det blir E45:an ända från Orsa och nästan till Kiruna. Sista biten E10. Orsa, Sveg, Östersund,Strömsund. Avstickare till Tärnaby via E12. Sedan Arvidsjaur, Jokkmokk, Porjus, Gällivare och så Kiruna.

#12
2017-07-15 16:19

Jag flyr norrmän och tyskar som invaderar Bohuslän och proppar igen varje naturhamn och ställplats. Så det kanske blir en tur till Skåne dårå. För samvaro med andra inhemska "migranter".

#13
2017-07-15 16:46

Båstad Open just nu. Tennis alltså.
Jo massor av uppsvenskar och andra utav alla de slag. Hörde en fin dam med särpräglad östermalmsdialekt säga; jo det är väldigt fiiint här i Båstad, men det är då märkligt att det finns så många Skåningar här.
Om nu någon tror att David Batra är den enda som har en speciell fru, må denna tänka om :D

#14
2017-07-15 17:39

Vilka sköna inlägg, inte utan att man blir lite glad av att läsa alla bra semestertips :-)
Själv blir det Cornwall och bilande i UK, hoppar över London och ska se vad den Engelska landsbygden har att erbjuda

#15
2017-07-15 18:22

pinjong, Bohuslän är upp till 20km brett. Om du undviker havsbandet och söker dig till de långa vikarna, som skär in i landet, kan du få både naturhamn och utrymme på ställplats.

Där är dessutom begränsat med norrmän, tyskar, stockholmare och maneter.

#16
2017-07-15 19:02

Tack Tjalle men jag som är uppvuxen i Bohuslän får ändå säga att jag ofta förvånas över penetrationen långt in i smultronställena. Men de har böcker och websajter med koordinater. Och terränggående husbilar. Grunda naturhamnar når de med medtagna kajaker och gummibåtar.

#17
2017-07-15 20:51

Det finns ett smultronställe mitt i sjön, Gotland, men det är lite bökigt att komma dit förstås!
Och så har vi ju Bornholm, lite billigare båtfärd och en underbar ö.

#18
2017-07-15 20:57

Känns som om Bornholm slår Gotland både vad gäller mat, öl och boende. Tycker jag.

#19
2017-07-15 21:00

Japp!

#20
2017-07-16 09:51

De två apparna jag använder mest frekvent (förutom GPS) på semestern är nog whiteguide och airbnb.
Just whiteguide gör ju att man får en upplevelse varje gång man ska äta eller fika och airbnb gör att man hamnar på lite udda ställen istället för hotell längst vägen eller trista campingplatser.

#21
2017-07-19 10:37

Go mad, möed mad, mad i rättan tin och madaro.

Det är Skåne i ett nötskal.