Bild
Nästa artikel

Många rädda för mörkerkörning

Nyheter

81 procent av de tillfrågade i en undersökning säger att de är rädda när de kör i mörker. Olyckor med fotgängare är det största orosmomentet.

Undersökningen är utförd på beställning av Ford, i samband med lanseringen av deras nya fotgängaravkänning, och utförd av Europakommissionens trafikforskningsavdelning European Road Safety Observatory. Drygt 5 000 personer har tillfrågats i Tyskland, Frankrike, Italien, Spanien och Storbritannien.

Enligt European Road Safety Observatory sker dubbelt så många dödsolyckor med fotgängare när det är mörkt. I undersökningen svarade hälften av de tillfrågade att de känner sig stressade av att köra i mörker och en tredjedel oroade sig för att bli inblandade i en olycka.

– Vi vet att många förare tycker det är obehagligt att sätta sig bakom ratten då mörkret gjort sitt intrång. De oroar sig över oaktsamma fotgängare, ofta med fokus på sina mobiltelefoner, som kliver ut i gatan utan att se sig för, säger Gregor Allexi, ingenjör på Ford.

Diskutera: Är fotgängare för dåliga på att synas i trafiken?
 

Kommentarer

#1
2017-03-17 10:44

Absolut! Det ska inte bara vara fordonsförare som har ett stort ansvar i trafiken, det ska vara lag på väl synliga reflexer för fotgängare med höga böter för dem som slarvar-tyvärr har vi ju inga poliser som kan se till att en sådan lag efterföljs. Det är otroligt hur dåligt en fotgängare syns i mörka kläder-som de flesta har höst & vinter i mörker och med obefintlig eller dålig gatubelysning.

#2
2017-03-17 11:02

Som man frågar får man svar. Om ett företag ska lansera ett system för fotgängaravkänning så lär frågorna vara vinklade på så sätt att utfallet blir positivt för företaget. Annat vore gravt tjänstefel. Jag tror knappast 8/10 normala bilförare i Sverige känner sig rädda för mörkerkörning. Extra uppmärksamma kanske, men knappast rädda.

#3
2017-03-17 11:14

Nä, rädd är jag inte men jag tänker på att närsomhelst kan en självmordskandidat i form av gående eller cyklist dyka upp utan lampor eller reflexer och förstås helt mörkklädda men vad kan jag som bilist göra för att förhindra det?

#4
2017-03-17 11:29

som svar på frågan, alldeles för många fotgängare syns inte alls i trafiken ( svartklädda och inga reflexer).

#5
2017-03-17 11:57

Tycker inte om att mörkerköra, men det beror mest på mötande strålkastare vid landsvägskörning. Jo, jag vet att mycket beror på sämre mörkerseende pga av ålder. Så jag anpassar min bilkörning efter detta. Men rädd känner jag mig inte...

#6
2017-03-17 12:00

Dom flesta fotgängare tror att dom är självlysande å odödliga...

#7
2017-03-17 12:57

Det som Ford håller på med (pedestrian detection) har så vitt jag vet inget med värmeavkänning att göra utan det handlar om att läsa av former och autobromsa vid behov. Eget eller annat ljus måste först belysa fotgängarna. Ett värmeavkännande system måste väl vara bättre just när det är mörkt kan man tycka.

#8
2017-03-17 14:41

DEt blir många mil per år och då även många mörkermil så bra belysning är A&O för att jag skall känna mig bekväm, men åt dårskap som svartklädda mobilzombies till fors eller på cykel är det svårt att värja sig mot, även om min bil också ser fotgängare och cyklister och bromsar om inte jag gör det.
Jag är väldigt tydlig mot folk i trafiken som går utan att synas mot ett övergångsställe att jag inte gärna stannar. Skall vi samarbeta så skall vi SAMARBETA!

#9
2017-03-17 16:11

Svar; Ja! Dessutom går de ofta på fel sida av vägen - med ryggen mot trafiken - dj.. självmordspiloter utan ansvar för bilföraren.

#10
2017-03-17 17:31

Fordonsföraren har (förhoppningsvis) någon form av utbildning .. vilket inte nödvändigtvis måste gälla fotgängaren. Fordonsförare har därför det ultimata ansvaret!
Men stanna gärna och informera fotgängaren/arna (även cyklister) att de syns dåligt, går på fel sida eller vad det nu kan vara.

#11
2017-03-17 18:41

Badman, om jag skulle stanna och informera alla gångare eller cyklister som är utan ljus eller reflexer så skulle jag fortfarande inte kommit till jobbet i år...
Utbildning? Föräldrar kanske, eller varför inte självbevarelsedrift, fast ibland undrar jag om Darwin inte var något på spåret...

#12
2017-03-17 18:44

Det är så olika. Personligen så är jag rädd för vilt

#13
2017-03-18 06:48

Konstigt att 81 procent är rädda för mörkerkörning, när dom på dagtid inte är rädda för att ligga för nära fordonet framför dom ;)

#14
2017-03-18 10:27

Här håller jag med Mattse. Att så många skulle vara rädda för att köra bil i mörker tror jag inte heller på. ¨"Rädda för" är rubriksättarens egna ord. Det framgår inte ur texten till undersökningsresultatet, där nämns bara att många är oroade för mörkerkörning. Sen är det ju helt klart att majoriteten fotgängare inte fattar hur dåligt de syns utan reflexer.

#15
2017-03-19 07:42

Artikeln och kommentarer handlar om risken att skada oskyddade trafikanter.
Bilförare/medåkare i tät trafik är inte oskyddade. Kökörning med korta avstånd mellan fordon kan vålla dyra plåtskador men mycket sällan personskador. Ju kortare avstånd mellan fordonen i en rullande kö ju mindre fartskillnad hinner uppkomma vid plötsligt stopp längre fram! Svåra köolyckor inleds nästan alltid med att ett fordon med stor fartskillnad gentemot och stort avstånd till framförvarande gör fel, hade den föraren legat nära och i samma hastighet som framförvarande hade olyckan varit mindre.

#16
2017-03-20 01:46

"Många rädda för mörkerkörning". Är det därför en del bilister slår på helljuset innan ett möte är över?

#17
2017-03-20 08:39

Även bilförare tänker inte på reflexer när dom kliver ur bilen. För några år sedan på E4 på väg in mot Luleå med en rad mötande bilar på hösten i regn och mörker ser jag plötsligt i halvljuset ben på vägen trdde det var en älg och tvärnitade, det var en bilägare som fått slut ström i bilen som ville ha hjälp som stod och viftade med armarna på körbanan, den gången blev jag skakis och skällde ut honom,men bogserade ändå honom till en mack så han fick köpa sig ett batteri.

#18
2017-03-20 09:42

Egentligen så kör vi väl dom flesta alldeles för fort vid möten i mörker vid 110 har man för kort siktsträcka på halvljus om det finns något hinder på vägen