Nästa artikel
Många körkortsåterkallningar
Nyheter

Många körkortsåterkallningar

Publicerad 19 januari 2015 (uppdaterad 19 januari 2015)
13 procent färre körkortsåterkallningar än 2013 men ändå näst högsta sedan Transportstyrelsen tog över som körkortsmyndighet.
Totalt återkallades 34 352 körkort under förra året, jämfört med 39 639 under 2013. Men 2013 gjordes också en extra ansträngning för att avsluta ärenden som blivit liggande.

– Resultatet för 2014 pekar på en stabil nivå som speglar min uppfattning om var vi bör ligga i vårt arbete med att återkalla körkort, även om en viss variation mellan åren är naturlig, säger Transportstyrelsens körkortsdirektör Katarina Fröberg.

Den vanligaste orsaken till körkortsåterkallning är kategorin "En väsentlig överträdelse", vilket oftast innebär fortkörning. 18 240 körkort blev återkallade med den motivationen. Näst högst är rattonykterhet som orsakade 6 438 återkallningar under året.

– Att vi återkallar i en större omfattning än tidigare är visserligen en indikation på att vi är effektivare idag, men det är viktigt att poängtera att vi inte har som ambition att återkalla som många körkort som möjligt. Vårt uppdrag är att utreda om en person kan förväntas vara en lämplig och trafiksäker förare eller inte, säger Katarina Fröberg.

Diskutera: Borde det vara lättare eller svårare att bli av med körkortet jämfört med i dag?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-01-19 14:04
Styggavargen

Det borde vara lättare att bli av med körkortet, kanske skulle man dra det vid 5 st fortkörningar på mindre än 3 år eller nåt i den stilen. Sedan tycker jag man borde införa obligatorisk hälsokontroll efter någon ålder, typ 65 år eller nåt. Läkare borde också anmäla mer om en person är olämplig som bilförare, detta tror jag inte görs i den utsträckning som skulle behövas. Också när droger är inblandat så borde körkortet kunna ryka lättare än det antagligen görs idag.

#2 • Uppdaterat: 2015-01-19 15:19
Hackenbush

18240 som kört minst 30km/h för fort (kanske någon som kört 20 km/h för fort på 30-sträcka). Ganska många fartdårar då. Fattar inte att man chansar och håller 30km/h eller mer över hastighetsbegränsningen om man vet att körkortet återkallas.

#3 • Uppdaterat: 2015-01-19 16:30
dogdex

jag tycker att det skall vara mer poliser på vägen så folk lugnar ner sig lite för det är ju laglöst på vägen i dag dom vill ju helst köra över en om det går åker ofta till Stockholm till barnen och det är ju 50 mil men ingen polis som jag har lagt märke till har kört i 50 år utan något hänt fast jag kan väl köra lite för fort med det är ju laglöst vid vissa tider på dygnet då är det otäckt att vara på vägen å hastighetskamror vem bryr sig dom måste bli bättre bry er inte om föraren utan sätt dit bilen det skulle göra mycket tror jag.

#4 • Uppdaterat: 2015-01-19 17:05
Bsba

Är kanske inte fortkörarna som borde sättas åt hårdare utan alla dårar som inte verkar ha gått i trafikskolan överhuvudtaget (vilket dom kanske inte har) och tex. lärt sig använda blinkers. Finns många vägar att skaffa sig körkort.
Men det är klart har man ett antal grava fortkörningar i bagaget så är det väl klart att körkortet ska ryka, men det är väldigt lätt att missa en 30-skylt på en väg som man inte är van att åka och kanske letar efter en avtagsväg eller adress.

#5 • Uppdaterat: 2015-01-19 17:52
argotik

Hur kan Trafikverket komma undan den dom som fällt Skatteverket för olaga straff? Straff får ej ske i flera steg. Antingen böter eller annan påföljd! EU-domstolens utslag torde gälla inte enbart Skatteverket! Är detta nonchallans från myndighetens sida?

#6 • Uppdaterat: 2015-01-19 18:03
keoh

Och nu ska de jaga oss i stan också!!!
30, 40, 50 och 60 om vart annat så ingen kan ha koll på vad som gäller.
Fy f---n!

#7 • Uppdaterat: 2015-01-19 18:22
Focus

Bsba: Det ena borde inte utesluta det andra.Dessutom slänger man ut en massa hastighetsbegränsningar som polisen inte har möjlighet att övervaka, inne i städer t.ex. Om inte dessa begränsningar övervakas är det fritt fram att köra för fort och genererar bara att bestämmelserna urholkas och leder till anarki vilket
till viss del redan inträffat

#8 • Uppdaterat: 2015-01-19 20:25
JOCA_1

Har just idag kört E4 från Stockholm till Malmö. (jaja, E6 en liten bit då...) men jag är så förvånad över alla ouppmärksamma förare som inte tittar i backspegeln innan de kastar sig ut i vänsterfilen för omkörning. Och det gäller tung yrkestrafik också! Vad sjutton lägger man sig i omkörningsfil i en uppförsbacke för? Varför saktar han inte ner lite grann i innerfilen? Båda ligger parallellt i många kilometer med en lång svans av andra trafikanter, och ingen verkar ta någon som helst notis om det. Yuk!

#9 • Uppdaterat: 2015-01-20 07:09
Pi

Kan inte annat än hålla med 328i. Och varför är det så viktigt att få köra fort - och dessutom i dagens ofta intensiva trafik ? Inser ni som tycker att fartgränserna är för låga inte det uppenbara faktum att skadorna blir så mycket svårare vid olyckor i högre fart samt att riskerna för olyckor dessutom ökar bl a p g a att marginalerna minskar drastiskt. Sen är det nog ofta så att de som kör långt över tillåten hastighet också i stor utsträckning kör vårdslöst och provocerande också på andra sätt så de flesta som förlorar körkortet p g a fortkörning har nog utan tvekan gjort sig förtjänta av den återkallelsen.

#a • Uppdaterat: 2015-01-20 07:18
hultarn

Det är ju inte konstigt att hastighetsöverträdelser ökar, när man sänker väg efter väg till orimligt låga fartgränser. Myndigheterna har totalt snöat in på att sänka gränser, och de nya, och i många fall obegripliga, 10-gränserna är ett verktyg.

Man slår sig för bröstet och pekar på de sänkta fartgränserna, och säger att nu har vi de lägsta antal omkomna i trafiken sedan andra världskriget. Det är ju sant, men vad som är lika sant är att även USA har lägsta antal, men de har HÖJT fartgränserna! Ända upp till mer än 50 %!

På 90-talet strävade myndigheterna att ha få och därmed klara fartgränser, idag gör man precis tvärtom och kryddar med fartkameror vilka sprider oro och orsakar ökade utsläpp!

Största problemet i trafiken idag är inte om man kör 80 eller 100 på en folktom väg, utan attityden. Avstånd, blinkers, onykterhet, olagliga bilar... allt det där som inte de heliga kamerorna klarar av att hålla efter.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.