Bild
Nästa artikel

Kyla äter upp räckvidden

Nyheter

Elbilar förlorar mer än 40 procent av sträckan de kan nå om det är minusgrader, enligt mätningar från amerikansk motororganisation.

AAA, eller American Automobile Association, har tagit reda på vad som händer med elbilars aktionsradie i olika temperaturer. Testerna gjordes inomhus i en temperaturkontrollerad miljö. Fem olika elbilar sattes på prov: 2018 års BMW i3s, Chevrolet Bolt och Nissan Leaf, samt 2017 års Tesla Model S 75D och Volkswagen e-Golf.

Om klimatanläggningen är påslagen och temperaturen utanför är 6 minusgrader förkortas bilens körsträcka med 41 procent, jämfört med om det körs när det är 23 grader varmt ute, enligt studien. 


Även om resultatet inte blir lika dramatiskt, så sjunker även elbilens räckvidd i sommarhetta. När det var 35 grader varmt och kupévärmen var igång förlorades i snitt 17 procent av körsträckan. 
– Så länge som förarna förstår att det finns begränsningar när man kör elektriska fordon i mer extrema klimat är de mindre benägna att överraskas av en oväntad sänkning av räckvidden, säger Greg Brannon, AAA:s chef för industrirelationer och fordonsteknik. 


Läs hela studien från AAA här.


Diskutera: Vad tycker du om undersökningen?
 

Kommentarer

#1
2019-02-12 10:03

Inte oväntat, lägg ett vanligt batteri i kylen och se vad som händer...

#2
2019-02-12 10:13

Jag kanske är dum, men när jag tittar på graferna i rapporten så tycker jag det ser ut som att det ligger på runt 10% för de flesta av bilarna i testet med undantag för BMW I3 som ligger på 20%, men då ska tilläggas att jag inte läst all text än utan gick ner och kollade de individuella bilarnas grafer samt grafen som visar dem tillsammans.
Har själv inte gjort något vetenskapligt test men körde 35 mil med en Tesla Model S75D för några veckor sen i ett par minusgrader, lätt snöfall och lite moddig vägbana.....då låg förbrukningen c:a 12-15% över vad de anger som förbrukning under "rätt" förhållanden.

#3
2019-02-12 10:30

Något som borde effektiviseras och göras snålare är AC anläggningar i bilar. Testa att köra bilen utan AC en hel tank och mät sedan upp hur mycket energi den gjorde av med. I vissa fall har jag sänkt förbrukningen med ca 1 dl/mil genom att inte låta AC vara igång. I elbilar borde det vara ännu mer fokus på hur bilens inne klimat kan fixas med så låg eltillförsel som möjligt.

#4
2019-02-12 10:34

Stygga: Läser man Teslas manual till bilen står det att vill man spara energi vintertid är det mer energieffektivt och ha lägre värme i kupen och köra full ratt och stolsvärme än att ha högre temp i kupen utan ratt och stolsvärme. Inget jag direkt tänkt på tidigare men säkert är det så. Nu så är jag ju ingen fakir utan vill gärna ha det varmt och skönt på vintern med, men bra att veta om det kniper med strömmen.....

#5
2019-02-12 10:53

Nja, jag är lätt skeptisk till de "stora rönen" som AAA presenteras i studien. Av egen erfarenhet kan jag säga att räckvidden inte sjunker med några "41%", utan snarare 20% sämre räckvidd vid -5 grader och bortåt 30% vid sträng kyla (-25 grader) i jämförelse med +20 grader. Om man i grunden har en riktigt snål bil är allt extra arbete som måste utföras, ex värma kupén med resistiv värme "förödande" eftersom värme inte är en biprodukt från förbränning i det här fallet.
Väglag/rullmotstånd påverkar mest, väder och vind och i sista hand temperatur påverkar räckvidden negativt.

#6
2019-02-12 11:17

Vargen, moderna elbilar har luftvärmepumpar för att få ner elförbrukningen, går även ofta att ställa om så värne bara är för föraren, och så kan man sänka temperaturen och höja elvärmen i stolen istället.

#7
2019-02-12 11:19

Problemet med luftvärmepumpar är begränsad funktion i stark kyla.

#8
2019-02-12 11:28

På min bil gör det varken från eller till att köra med AC’n på eller av denna årstiden då den inte snurrar under +5gr. Men på sommaren gör det kanske skillnad, men då måste man ju svettas eller få nackspärr av att köra med rutorna nere. Inget av de två alternativen låter lockande så jag ”betalar” nog hellre den där dl för den goda komforten.

#9
2019-02-12 11:52

Elbilar är ett jävla skit
Men nu har vi baxat dem ända hit
Skattepengar vi kastat på dem
Istället för att se om vårt eget hem
Nu blir det svårt att ta ett steg åter
För politikerna skiter i att vi gråter
De fattar nämligen ingenting,
Men är måna om sitt eget skinn.
Erkänner aldrig att de haft fel,
Även när vår framtid står på spel.
Våra barn får det sämre än vi
När vi förlorat vår bilindustri.

.

#10
2019-02-12 12:11

Det man kan fundera över är varför folk vill ha 23 grader varmt i en bilkupe när man sitter där på vintern med full klädsel på. Jag för egen del kör ofta med bara stolsvärme och rattvärme. Fryser inte i vinterkläderna i en bilkupe som ändå håller 5-6 grader högre temp än utanför, vilket jag ju egentligen är klädd för. Enda skälet att starta kupevärmen är eg om inte elvärmen på vindrutan räcker för att hålla imman borta.

#11
2019-02-12 12:17

Utan användning av AC minskade räckvidden bara med i snitt 12% i - 6C. Dvs det är kupevärmen som är hela boven. Som sagt, varför ska kupen upp i sommartemp när man själv är vinterklädd? Eller åker folk bil i shorts o t-shirt på vintern?!

#12
2019-02-12 12:52

Hur gör man vid -20-30 gr? Is på rutorna både på in och ut sidan! Fö så vill jag ha normal rumstemp i bilen både på sommaren och vintern. och alltid ytterkläderna av så fort det rör sig om flera mils körning.

#13
2019-02-12 13:17

Vi har dåh haft mellan -20 och -30 i Jörn sen början på januari. Har 6 mil tur och retur till gruvan, hade aldrig övervägt en elbil idag fast jag hade fått den billigt!

#14
2019-02-12 13:39

@jungfall. 6 mil är då rakt inga problem med en elbil med ett batteri 25-30 kWh oavsett årstid.

#15
2019-02-12 13:56

Jag vill inte ha 23°, men väl 21,5°C när jag kör bil. Ska jag köra långt vill jag inte ha jacka på då det försämrar funktionen av bilbältet.

#16
2019-02-12 14:55

Håller med Mäkinen, på med värme och av med kläderna, det är bevisat även att bilbälte m.m påverkas av tjocka kläder. Men även så är det ju mycket ledigare och skönare sitta i en varm kupé utan ytterkläder. Så fort jag kör mer än låt oss säga 5 km så hänger jag av mig jackan. Och samma här, 21,5 är perfekt, 23 blir lite väl varmt...då blir jag dåsig...

#17
2019-02-12 15:25

Ja inte fasen sitter jag å kör bil med ytterkläder på. Varför gå tillbaka till 60-talet i fråga om komfort bara för att det är en elbil.
Elbil är fortfarande en andrabil som lämpar sig bäst för stadsbruk och kortare shoppingturer. Kommer väl snart gasoldrivna värmepannor som tillbehör för att få lite vettig komfort och körsträcka i kombination vid kall väderlek.

#18
2019-02-12 15:58

@Henrik M mfl - 5 km?! Jag skulle aldrig få för mig att ta av mig ytterkläderna för att t ex köra till jobbet, vilket jäkla meck. Jag kör ca 4 mil t/r till jobbet och skulle aldrig få för mig att klä av ytterkläderna, då är det lagom om det är max 15 grader i bilen, med sätesvärme och rattvärme. Att ha över 20 grader behöver man ju inte ens om man skulle ta av jackan. Jag har åtminstone själv en tröja under. Långresorna är så få i jämförelse med de korta vardagliga resorna så de räknas knappt. Vi har precis åkt 60 mil till fjällen och inte ville vi ha över 20 grader ens då, utan ytterkläder. Nä ACn stod på 18-19 grader, och med fyra personer i bilen behövde den inte jobba speciellt hårt. I artikeln hittar jag inte vad man haft ACn inställd på, det torde göra rätt stor skillnad hur mycket man haft upp kupevärmen i.

#19
2019-02-12 16:20

Ett annat prov har visat att taklåda på en elbil minskar räckvidden med 20%. Skulle båda dessa tester var rättvisande blir inte ens 50% av räckvidden kvar vid fjällresor. Då om inte förr gäller det att köra fort för att hinna till nästa laddställe!

#20
2019-02-12 16:20

Raywave: Vad är det för meck? Jag förvärmer bilen på morgonen om det är kallt ute, Kastar jackan i baksätet samtidigt som jag sätter in väskan. Sen kör jag.....Och även om jag ska ut spontant och köra och inte hunnit förvärma bilen, då sitter jag hellre utan jacka första få minuterna i lite småkyla än att sitta resten av färden i en massa ytterkläder som både blir påpälsat och som andra skrivit med, försämrar säkerheten lite.

#21
2019-02-12 16:27

varför ska man ha kupevärmen på när det är 35grader varmt?

#22
2019-02-12 17:05

Ännu en anledning att skrota detta el trams!!!

#23
2019-02-12 19:44

Vad är det för trams med elbilar ??? Det är väl mer trams att elda upp 70 % av energin till kråkorna i bensinmotorfallet, rentav hål i huvudet. Kör villavärmen med 30 % verkningsgrad så blir det riktigt bra.

#24
2019-02-12 20:31

När en elbil blir ren att tillverka och ren när det är dags att skrota den då kan elbilar va aktuellt. Sen bör ju priset sjunka drastiskt och räckvidden öka för att en medel Svensson ska ha råd.
Alla bor inte i Sthlm , Göteborg eller Malmö. Det finns ju ingen chans att nån från Norrland köper en elbil som det ser ut nu och inte om batterierna halveras vid minus! Men ska man bara köra runt inne i centrala Piteå eller Luleå då kanske det är lönt?
Sen detta med miljön! Det är dags att öppna ögonen , man kan köra många mil med en bensinare innan man ens kommer upp i hur skitig en elbil är. Det har ju bevisats gång på gång.

#25
2019-02-12 22:32

Lugn nu. Ingen i detta forum har en aning om en elbil med 20 års livslängd är bättre för miljön än en diesel eller bensinare med samma livslängd. Lyssnar man på ena sidan så är elen bäst, lyssnar man på andra sidan så är bensinen bäst. Ingen av oss har sett den exakta produktionen, kunnat jämföra dem och se resultatet på 20 år. Det jag kan konstatera dock, är att i storstäderna är elbilar fantastiska. Man behöver inte slå på cirkulationen som stänger ute den rena luften när man sitter i kö och gatorna blir betydligt trevligare att gå på när man slipper andas avgaser. Det blir dessutom väldigt mycket enklare att räkna ut hur mycket utsläpp det faktiskt blir i storstäderna då man enbart behöver räkna på produktionen i fabrikerna som levererar el. För och nackdelar ja, men se utveckligen. Elbilen har utvecklats från rymdmaskiner (BMWs i3 ligger dock kvar i rymdtänket) på bara ett par år. Hur snabb utveckling har bensinarna gjort på sina 100 år? Ge elen samma tid så lär man i framtiden inte kunna förstå hur vi på fullaste allvar tänkte idag (2019). Det kommer vara lika sjukt att röka som att köra diesel och bensin år 2050. (Framtidsutveckling, tänk sedan när bilarna laddar trådlöst. Du kör bara på din parkeringsplats och så laddas det automatiskt från marken upp till bilen utan kablar och mojänger).

#26
2019-02-13 07:43

Hur man än vänder sig har man ända bak. Perpetuum mobile finns inte. Om man vill skona miljön och planeten finns bara ett recept: kör mindre bil.

#27
2019-02-13 08:15

Cirka 40 % kortare räckvidd i snitt vid 5 minusgrader i snitt och upp till 57 % sämre räckvidd som säms tvid kallare väderlek har den här Teslaägaren med sin nya 85 kW Tesla efter att noggrant bokfört körsträckor på vintern.
https://www.teslarati.com/tesla-wins-auto-repair-satisfaction-survey/
Vätgasbilar går däremot nästan lika långt på vintern som på sommaren och kan tak vare bränslecellens förluster köra med full värme hela vintern. Bara en av fördelarna med bränslecellsbil jämfört med batteribilar.

#28
2019-02-13 08:53

Tibor Blomhäll har gått i genom rapporten har vissa synpunkter:
http://teslaclubsweden.se/elbilars-rackvidd-i-minusgrader/

#29
2019-02-13 10:17

Jag körde 19 mil t.o.r landet i Januari efter stormen och strömavbrott i 17 minusgrader och sista halvmilen i dåligt plogad väg. De sista hundra metrarna upp till stugan i 2-3 dm snö.
Temperaturen i bilen var 21 grader.
Förbrukningen låg på 1,55 kWh/mil. Normal förbrukning på sommaren, också med 21 grader i bilen, ligger på 1,25 kWh/mil.
Det är fakta från verkligheten.

#30
2019-02-14 14:39

Det finns alltid sponsorer till studier...
El är skit, bensin och diesel är skitigt... Ta cykel vet ja, drar också lite extra i vinterföre, men det kan du kompensera på pressbyrån med en snickers eller två.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.