Nästa artikel
Koncept visar SsangYongs nya stil
Nyheter

Koncept visar SsangYongs nya stil

Publicerad 11 februari 2013 (uppdaterad 2 november 2017)
På bilsalongen i Genève kommer SsangYong att visa upp konceptet SIV-1. Crossovern visar tillverkarens nya designinriktning.

SsangYongs senaste koncept är en crossover vid namn SIV-1. Den är 450 cm lång, 188 cm bred och 164 cm hög. Hjulbasen mäter 270 cm. Några tekniska specifikationer nämns inte, men SIV-1 representerar den designfilosofi som SsangYong ska sträva efter.

Tillverkaren är sedan tidigare knappast känd för vackra linjer men bilarna sticker däremot ut från mängden. Konceptbilens design tar dock tydligt avstånd från föregående SsanYong-modeller. Här ser vi mer svepande och anonyma linjer där man förmodligen inspirerats av andra biltillverkare.

Bilen ska presenteras på Genèvesalongen och om den förhandsvisar någon särskild produktionsmodell eller helt enkelt bara en allmän designinriktning får framtiden utvisa.

Diskutera: Vad tycker du om SsangYong SIV-1?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-02-11 17:06
trasten

Jag tycker att jag sett den bilen förut!

#2 • Uppdaterat: 2013-02-11 17:20
Hälsingen

Ännu ett försök att kopiera Range Rover Evoque, men inte heller SsanYong lyckas. Därtill är en Range Rover alltid just en Range Rover.

#3 • Uppdaterat: 2013-02-11 17:45
saabnisse

Snacka om att göra det enkelt för sig.
Vad de än presenterar måste det ju bli bättre än det de gjort hittills!

#4 • Uppdaterat: 2013-02-11 18:17
V8-Power

Mer lik citroen DS5 tycker jag.

#5 • Uppdaterat: 2013-02-11 20:57
Birger Karlsson

Hälsingen om nu Range Rover alltid är en Range Rover varför måste du då påpeka det? Det måste ju alla veta isåfall om det är så. Jag tycker denna ssangyong är en snygg bil och ser ingen likhet med nämnda Range Rover Evoque. Däremot kan den vara en konkurrent.

#6 • Uppdaterat: 2013-02-11 22:33
Roger Skagerström

Kan tyvärr inte hitta en enda linje som ser ut som en Evoque. Det är en konceptritning. Alla bilar har lågt tak osv i det formatet.

Tycker inte heller den är speciellt ful. Ett betydligt snyggare alternativ till Juke kanske?

#7 • Uppdaterat: 2013-02-12 04:49
Roy J

När det gäller Ssan Yongs design är all förändring till det bättre.
Ser att de moderiktigt följer trenden med glasstripes istället för sidorutor.

#8 • Uppdaterat: 2013-02-12 09:16
Hackenbush

Dagens bildesigners är finniga, 20-25 åriga på fritiden spelande dataspelsnördar och deras idéer kommer direkt från det senaste bilspelet.

#9 • Uppdaterat: 2013-02-12 10:06
Peter i Sydney

Om nu Ssang Yongs koncept liknar Range Rover Evoque eller inte så lär den bli betydligt billigare och driftsäkrare. Jag tycker den ser väldigt tuff ut och skulle mycket väl kunna tänka mig att köpa den här bilen.

#a • Uppdaterat: 2013-02-12 13:32
Hälsingen

Knappast "Peter i Sydney". Range Rover Evoque delar, precis som sin stallkamrat Freelander 2, teknik med Volvo XC60. (F2 och XC60 utvecklades tillsammans i samma koncern, och den driftsäkerheten lär det Mahindraägda SsangYong inte kunna konkurera med. Därtill är koreanska bilar idag inte särskilt mycket billigare än europeiska.

Birger Karlsson: ja, det är solklart för de flesta, men inte här hos ViB där budgetbilar verkar vara det enda intresssanta. Dacia Duster har i denna tidning fått mer uppmärksamhet än den nya Range Rover-uppställningen, vilket är märkligt då det är ljusår mellan de bilarna.

I den stora världen, långt från ViB:s redaktion, har Range Rover en status och ett mervärde som endast kan slås av av ett fåtal biltillverkare. Det finns en anledning till att Maria Montazami i sin senaste tv-serie åker svart Range Rover i USA och en vit Range Rover i Sverige...

Lika tydligt är det att flera bilmärken nu försöker att hänga på den trend som R-R satte med Evoque. Stuket på denna SsangYong är uppenbart likt en Evoque när det gäller proportioner mm.

Det finns också en anledning till varför Jaguar/LR-koncernen fick bygga en ny fabrik med 3.500 nya medarbetare när Evoque skulle börja produceras; ungefär lika många som totalt arbetade vid SAAB alltså.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.