Bild
Nästa artikel

Koncept visar SsangYongs nya stil

Nyheter

På bilsalongen i Genève kommer SsangYong att visa upp konceptet SIV-1. Crossovern visar tillverkarens nya designinriktning.

SsangYongs senaste koncept är en crossover vid namn SIV-1. Den är 450 cm lång, 188 cm bred och 164 cm hög. Hjulbasen mäter 270 cm. Några tekniska specifikationer nämns inte, men SIV-1 representerar den designfilosofi som SsangYong ska sträva efter.

Tillverkaren är sedan tidigare knappast känd för vackra linjer men bilarna sticker däremot ut från mängden. Konceptbilens design tar dock tydligt avstånd från föregående SsanYong-modeller. Här ser vi mer svepande och anonyma linjer där man förmodligen inspirerats av andra biltillverkare.

Bilen ska presenteras på Genèvesalongen och om den förhandsvisar någon särskild produktionsmodell eller helt enkelt bara en allmän designinriktning får framtiden utvisa.

Diskutera: Vad tycker du om SsangYong SIV-1?
 

Kommentarer

#1
2013-02-11 17:06

Jag tycker att jag sett den bilen förut!

#2
2013-02-11 17:20

Ännu ett försök att kopiera Range Rover Evoque, men inte heller SsanYong lyckas. Därtill är en Range Rover alltid just en Range Rover.

#3
2013-02-11 17:45

Snacka om att göra det enkelt för sig.
Vad de än presenterar måste det ju bli bättre än det de gjort hittills!

#4
2013-02-11 18:17

Mer lik citroen DS5 tycker jag.

#5
2013-02-11 20:57

Hälsingen om nu Range Rover alltid är en Range Rover varför måste du då påpeka det? Det måste ju alla veta isåfall om det är så. Jag tycker denna ssangyong är en snygg bil och ser ingen likhet med nämnda Range Rover Evoque. Däremot kan den vara en konkurrent.

#8
2013-02-11 22:33

Kan tyvärr inte hitta en enda linje som ser ut som en Evoque. Det är en konceptritning. Alla bilar har lågt tak osv i det formatet.

Tycker inte heller den är speciellt ful. Ett betydligt snyggare alternativ till Juke kanske?

#9
2013-02-12 04:49

När det gäller Ssan Yongs design är all förändring till det bättre.
Ser att de moderiktigt följer trenden med glasstripes istället för sidorutor.

#10
2013-02-12 06:53

Stil? Möjligtvis brist på stil.

#11
2013-02-12 09:16

Dagens bildesigners är finniga, 20-25 åriga på fritiden spelande dataspelsnördar och deras idéer kommer direkt från det senaste bilspelet.

#12
2013-02-12 10:06

Om nu Ssang Yongs koncept liknar Range Rover Evoque eller inte så lär den bli betydligt billigare och driftsäkrare. Jag tycker den ser väldigt tuff ut och skulle mycket väl kunna tänka mig att köpa den här bilen.

#13
2013-02-12 13:32

Knappast "Peter i Sydney". Range Rover Evoque delar, precis som sin stallkamrat Freelander 2, teknik med Volvo XC60. (F2 och XC60 utvecklades tillsammans i samma koncern, och den driftsäkerheten lär det Mahindraägda SsangYong inte kunna konkurera med. Därtill är koreanska bilar idag inte särskilt mycket billigare än europeiska.

Birger Karlsson: ja, det är solklart för de flesta, men inte här hos ViB där budgetbilar verkar vara det enda intresssanta. Dacia Duster har i denna tidning fått mer uppmärksamhet än den nya Range Rover-uppställningen, vilket är märkligt då det är ljusår mellan de bilarna.

I den stora världen, långt från ViB:s redaktion, har Range Rover en status och ett mervärde som endast kan slås av av ett fåtal biltillverkare. Det finns en anledning till att Maria Montazami i sin senaste tv-serie åker svart Range Rover i USA och en vit Range Rover i Sverige...

Lika tydligt är det att flera bilmärken nu försöker att hänga på den trend som R-R satte med Evoque. Stuket på denna SsangYong är uppenbart likt en Evoque när det gäller proportioner mm.

Det finns också en anledning till varför Jaguar/LR-koncernen fick bygga en ny fabrik med 3.500 nya medarbetare när Evoque skulle börja produceras; ungefär lika många som totalt arbetade vid SAAB alltså.

#14
2013-02-13 08:54

Jag vet inte hur prisbilden är i Sverige men här i Australien kostar en Land Rover Freelander 2 runt 65000 dollar (SEK 455000:-) medan en SsangYong Korando kostar runt 25000 dollar (SEK 175000:-). Med andra ord en enorm prisskillnad. Jag utgick ifrån att det borde vara något liknande i Sverige. När det gäller driftsäkerhet har Land/Range Rover ett uselt rykte medan SsangYong har bland Australiens nöjdaste ägare år efter år. Personligen skulle jag inte tveka en sekund att välja en SsangYong före en Land Rover. Det roliga är ju att både SsangYong och Land Rover ägs av indiska företag. Mahindras pickupper som säljs här har även dessa skaffats sig ett gott kvalitetsrykte. Tata som äger Land Rover vet jag inte mycket om.

#15
2013-02-13 09:20

Just nu hade Range Rover en reklam på TV och tydligen kan få en 2-hjulsdriven Freelander 2 instegsmodell av 2013 ärs modell för 45000 dollar (315000:- spänn)

#16
2013-02-13 09:44

Peter i Sydney!
LR/RR dras frortfarande med sviterna efter det gamla Land Rover som tillhörde Rover-koncernen (Honda/BMW).

Sedan Ford tog över och sedan Tata är det ett helt nytt företag. Skillnaden mellan LR och SsanYong är däremot att SSanYong har konkursat, det har aldrig LR gjort.

Tata är ett större företag än Mahindra, och dessutom har man en gedigen europeisk bas iochmed ägandet av Jaguar/Daimler samt LR/RR och genom det köpet fick man även tillgång till Fords/Volvos samt PSA:s teknik. Detta har vad jag vet inte Mahindra tillgång till. Man skall inte heller förakta Jaguars egna motortillverkning, vilket också kan ses i deras nya framgångsrika produktlinje.

I Europa var LR det bilföretag som ökade försäljningen mest under år 2012, medan de flesta andra, bortsett från Skoda och BMW, minskade sin försäljning i antal fordon mätt. (Vill minnas att RR ökade försäljningen i Sverige med 500% i juli månad 2012).

Så till din prisjämförelse: i Sverige kostar en Freelander 2, med tvåhjulsdrift, cirka 320 tusen, medan en Kia Sorento kostar från 314 tusen. SsanYong borde rimligtvis ligga i samma prisnivå som en Kia. (Det drabbar naturligtvis koreanerna här att de måste betala EU-tull.)

En RR Evoque (framhjulsdriven) börjar kring 350 tusen här, men då är det också en av marknadens klart modernaste och robustaste bilar.

#17
2013-02-13 12:18

Det är ju riktigt att SsangYong gick i konkurs men man har de senaste 10 åren tillverkat högkvalitativa produkter dock med ett något udda utseende som jag personligen gillar. Korando är en mycket bra liten SUV men med ett i mitt tycke helt slätstruken design. Fast SsangYong och Land Rover jobbar ju i olika delar av marknaden. Land Rover är ett prestigemärke medan SsangYong är vänder sig till oss stackare som inte har råd med en lyxbil.

#18
2013-02-17 12:50

Rätt trasten, du har nog sett den förut i TV-serien "Minröjarna i Afganistan".

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.