Nästa artikel
Koenigsegg Quark: Här är nya elmotorn på 340 hk
Nyheter

Koenigsegg Quark: Här är nya elmotorn på 340 hk

Publicerad 1 februari 2022
Koenigsegg har visat upp en egenutvecklad elmotor som ska leverera mycket effekt och vridmoment i förhållande till sin vikt.

Koenigsegg kanske är mest känt för supersnabba prestandabilar, men det svenska företaget har också utvecklat intressanta tekniklösningar. Ett exempel är Freevalve, en teknik med så kallade fria ventiler som ska ge lägre förbrukning.

Nu visar Koenigsegg även upp en egenutvecklad elmotor som ska sitta i företagets kommande elbilar. Den heter Koenigsegg Quark och ska kombinera fördelarna med olika typer av elmotorer till en enda enhet.

Enligt Koenigsegg ska motorn ha en bättre balans mellan effekt och vridmoment än andra elmotorer, och dessutom minska behovet av en komplicerad transmission som gör drivlinan mer invecklad, tyngre och dyrare.

Drivenheten kallas ”Terrier”

Den kompakta elmotorn ger 340 hk och 600 Nm trots att den bara väger 30 kilo.

– Små, högvarviga motorer kan ha högre vikt/effekt-förhållande, men de behöver en transmission för att kunna leverera rätt vridmoment. Det orsakar energiförluster och lägger på vikt och komplexitet. Alla fördelar med det kompakta formatet går förlorade, säger grundaren Christian von Koenigsegg.

Två av elmotorerna kan monteras in tillsammans med en inverter i en enhet som Koenigsegg kallar Terrier. Den kan leverera totalt 680 hk och 1 100 Nm med en totalvikt på 85 kg.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (1)

  • 2 februari 2022 Hur står detta sig jämfört…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.